Jump to content

Rypehagle kal 20 - Miroku, Winchester eller..?


msteiro

Recommended Posts

Bruker i dag en Valmet 212, men fruen har fått seg en Valmet 220 (ikke godkjent for stål) som kjennes utrolig behagelig ut.

Lett og smekker, og god balanse.

 

Nå kan jeg jo låne hennes, men havelysten på en smekker 20'er er absolutt der!

Bruken blir rype over hund og bane.

 

Lest litt om Winchester 101, og til prisen jeg har sett modeller av denne på Finn.no, virker det som et undervurdert våpen.

Eller Miroku haglene?

 

Noen spesielle man skal være på utkikk etter?

 

Eller skal man gå helt andre retningen og se på en lett halvauto?

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nydelig, liten beretta S55 i kaliber 20 jeg plukka opp på finn for en tusenlapp som jeg har blitt veldig glad i. Litt krampaktig å skyte med den lille stokken, men det funker som f..., og rekylen er skarp i et våpen som veier som en vannpistol, men på jakt der det er mye bæring pr skudd er den kjempetrivelig.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at Winchester 101 er mye våpen for pengene. Har hatt en slik i cal 20,den gav et intrykk av høy kvalitet med bla sirkelpolering innvendig i baskylen. Men jeg kunne like godt hatt den i cal 12, for den var ikke spesielt smekker.

Kjøpte omtrent på samme tid en Berette 686 cal 20, til fattern. Begge hagene hadde fast borring og omtrent lik pipelengde. Så de var like slik, men Berettaen, var mye mye smekre og hendigere.

Fattern har Berettaen enda, jeg har bytta ut Winchester med en Benelli i cal 20.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at flere kaliber 16 er laget på 20 kasse. Standard jaktammo i 16/70 er 33 gram bly i waidemansheil. Mens 20/70 er 28 gram.Noe som gir litt mer hagl i lufta. Og om du kommer over en sånn skal du ikke utelukke den. Om du kommer over eldre hagler som har full choke og du vil på død og liv åpne de opp koster det 1000 kr. 

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert det også, spesielt hvis de bygger på en 20 kasse, men tenkte greit med 20 da jeg uansett beholder 12eren.

 

Hadde mulighet å kjøpe en 28 for litt siden, men da måtte jeg begynt å lade selv. Føler jeg angrer litt fortsatt :) 

 

Btw, en Winchester 101 til salgs på finn.no for 15k ca, selger mener nypris er 50+. Da er jeg spent på hvilken grad treverket er ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 8.9.2017 den 13.17, msteiro skrev:

Bruker i dag en Valmet 212, men fruen har fått seg en Valmet 220

Godt å se at de gamle Valmetene stadig er i bruk. Jeg fikk en Valmet 220 til konfirmasjonen, som jeg brukte i ca. 15 år. Pga. ettervekst av nye og kanskje mer lovende jegere i familien, ble den midtpunktet i nok en konfirmasjon for noen år siden.

Har jaktet lite med hagle etter det, men må si jeg savner den nok til at jeg nå vurderer en ny 20'er. 

Selv om jeg nesten ikke har praktisk erfaring med sideliggere, så er jeg litt svak for sorten. Finnes det kurante 20 S/S som ikke koster skjorta, la oss si <15k, f.eks..?

Link to comment
Share on other sites

På 25.10.2018 den 8.08, Chiefen.v-2 skrev:

Hmmmm, hadde ikke Winchester egen fabrikk i Japan? Olin Kodensha eller noe slikt? 

Leste meg bittelitt opp på 101 (før jeg tok til fornuft og kjøpte pumpehagle igjen.), veldig mange som klager på utformingen av stokken.

Olin Kodensha brukte Nikko som navn på våpen de solgte "direkte". 

Link to comment
Share on other sites

Beretta Silver Pigeon 1 i 20/76 her også. Kommer nok aldri til å bytte den ut👍 

Lett, behagelig bredde på forstykke (str. 8 hånd) , god skyte med, akkuratt passe balanse utsmykking ift. at det er bruksvåpen. Etter min smak da. 

 

Min liker godt f.eks Nittedal Rype 20/70, som er lettvint å grei å få tak i. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...