Jump to content

Swarowski ds


Mondragon

Recommended Posts

7 minutter siden, Zippaznip skrev:

Okey, du er ryddig på ladinga, men hva får du til på kaldskudd og feltnessig skytestilling? 

 

 

Tja.. har egen tabell på kaldskudd.. om du tenker på PRS skyting så driver jeg ikke med det..men når det kommer til feltmessige forhold som jakt så er det treningen dreier seg om.. klarer fint 30 cm gong på 600 meter sittende og liggende uten reim..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men hva får du til på kaldskudd og feltnessig skytestilling? 

Og jeg har enda større kuk... hva har det med saken å gjøre?

Sunnmøringen kan nok skyte. Trening, trening og atter trening, og en systematisk innfallsvinkel til ting gir resultater. Sotomayor hoppa 2.50 i høyde - det er et resultat av trening, og sier noe om hvor mye bedre enn "folk flest" man kan bli. Mange har en tendens til å tro at deres egne begrensninger gjelder for alle. Men de gjelder bare for den dem selv, til de løfter blikket og prøver.

Det til side. En annen effekt av masse trening, i tillegg til at en lærer ting, er at en lærer hva en IKKE kan. Den lista er lang, og mange burde trene mer bare av den grunn.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe..K.. dagens 😂 

 

Å ha gode laderutiner er bare et nødvendig onde for at ikke ammoen skal være det "svake" leddet.. gørr kjedelig men en lærer ett og annet om ballestikk når en tilnærmer seg nøye rutiner.. når det kommer til utstyr så kjøper jeg kun det beste..dette gjelder både rifle..optikk..tofot..kuler..krutt..hylser..ladeutstyr..osv..hvorfor?? Jo fordi når jeg ikke presterer så er det kun min feil..og jeg legger alltid skylden på meg om samlingen ikke blir god nok..riflene..ammoen.. rutinene presterer bedre enn meg..så da blir alt djevelsk enkelt..jobb med hode..psyken..rekylopptak..pust..avtrekk..skytestilling..lese vind..osv..med andre ord "kjøttet" bak riflen.. det absolutt dummeste jeg hører er når noen skyter dårlig og skylder på utstyret, ammoen..eller lignende.. har jeg en dårlig dag..ja da må jeg trene mere på å håndtere de dårlige dagene..ikke unnskylde de..alle kan skyte bra/over evne når "planetene står på linje" skal en bli bedre over tid må en også håndtere de dårlig dagene, og heve snittet .. er egentlig ganske enkelt..men det krever arbeid..tid..frustrasjon og sa jeg tid!! Og mange skudd!! 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Zippaznip skrev:

Kuk elller ikke, det er vel like relevant for det "lange" jaktskuddet. 

 

Tok et "jaktskudd på en hjorte kalv i går på 346 meter ..22 graders helling..traff på cm der jeg siktet.. kan og vil ikke legge ut bilder her i all offentlighet i forhold til skuddplasering.. men M67 har vel sett resultatet på bilde..selv om han ga meg en pekefinger😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper for din del at det jaktskuddet var på en papphjortekalv, ellers er du i deep shit ganske så omgående.

Hva man finner på i egen lekegrind, uten vitner, evt utenfor Norges grenser, er ens egen sak, men dette er et åpent forum. Da bør man tenke litt før man begynner å trykke på tastaturet.

Å bange papphjortekalv på 346 meters avstand er derimot helt OK og bør ikke være alt for stor utfordring, men levende vilt.......nei, er min mening. 

Igjen.......tenk før man trykker på tastaturet.

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Castor skrev:

Jeg håper for din del at det jaktskuddet var på en papphjortekalv, ellers er du i deep shit ganske så omgående.

Hva man finner på i egen lekegrind, uten vitner, evt utenfor Norges grenser, er ens egen sak, men dette er et åpent forum. Da bør man tenke litt før man begynner å trykke på tastaturet.

Å bange papphjortekalv på 346 meters avstand er derimot helt OK og bør ikke være alt for stor utfordring, men levende vilt.......nei

er min mening. 

Igjen.......tenk før man trykker på tastaturet.

 

 

Castor.. hva du mener eller ikke kan en sikkert fylle en hel bok med.. men husk nå på at Norges lover gjelder i Norge..andre plasser får en "klapp på skulderen og tommel opp"  og det er fullt lovlig..med skudd på litt hold!!

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Sunnmøring skrev:

 

Tok et "jaktskudd på en hjorte kalv i går på 346 meter ..22 graders helling..traff på cm der jeg siktet.. kan og vil ikke legge ut bilder her i all offentlighet i forhold til skuddplasering.. men M67 har vel sett resultatet på bilde..selv om han ga meg en pekefinger😉

Ingen kritt fra meg her. Med riktig trening er alt mulig. Poenget var bare vinkler og %, som kommer uansett hvor god skytteren er. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Sunnmøring skrev:

 

Dersom meningen er at du skal løsne skudd på litt avstand på levende vilt så er det absolutt en fordel å å ha full kontroll på kuledropp, drift osv.. synes at det blir useriøst å "oppfrdre/veilede noen til at om du skyter inn i med treff i 8 så er det ok å løsne skudd på dyr ut til 2-300 meter..

Du dette var et råd til Ts som utrykker usikkerhet om kulebane.Skyter du inn børsa på 200m kan du holde rett på som jeg skrev" normalhold" noe som jeg definerer opp til 150 m

Da er også feil marginen ved feilbedømming av avstand lagt inn.Samtidig vet du at  du skyter rett på på 200m.Når jeg skrev 300m skrev jeg hvis du må da tenkte jeg på påskutte dyr

Dette har jeg gjort ved et par anledninger og det er greit å vite at det går greit.En annen ting ved å skyte inn på 200m som jeg synes er greit er at kulebanen ligger over siktelinja skyter du inn på 100m er du bare oppom ved 100m så begynner kula og droppe lenger og lenger under siktelinja.

Var kanskje dumt å bruke 200 graineren som eksempel da dette nesten kan kalles krumbaneild men det var denne jeg kom på i farta.Kan nevne at den ladningen jeg bruker nå er en .300 Wsm med 150 grs. E-tip da er jeg 3cm over på 100m midt i på 200m og 16 cm under på 300m.Med de nye gode kulene er ikke .30-06 langt ifra en sånn kulebane.

Mulig det er viktig for deg å treffe på centimeteren der du sikter for meg er det ikke så nøye om jeg treffer noen cm høyere

Link to comment
Share on other sites

Angående selve siktet. Finner lite tester på nett i grunn.
https://www.all4shooters.com/en/Hunting/articles/Swarovski-dS-5-25x52-P-riflescope-test-video/

 

image.png.1377ae82ca25566c701a339b28b761fa.png

Utfra det jeg har lest har det følgende:

- Ballistisk tårn
- Laser avstandsmåler

- Input for vinkel, lufttrykk og temperatur

- 2 innstillinger for sidevind (3 og 6 m/s).

- Viser deg energien på kula på beregnet treffpunkt

 

Syns siktet høres ganske morsomt ut. Kunne godt tenkt meg dette for litt sporadisk rekreasjons skyting :)  Dyrt dog.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kunne godt tenkt meg dette for litt sporadisk rekreasjons skyting :)  Dyrt dog

Burris har jo noe tilsvarende, som koster mye mindre. Vi ser en del av de på banen, og det later til å folk er fornøyde. "Eliminator 3" til ca. halvparten, og Eimininator 2 til 1/3.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bback skrev:

Angående selve siktet. Finner lite tester på nett i grunn.
https://www.all4shooters.com/en/Hunting/articles/Swarovski-dS-5-25x52-P-riflescope-test-video/

 

image.png.1377ae82ca25566c701a339b28b761fa.png

Utfra det jeg har lest har det følgende:

- Ballistisk tårn
- Laser avstandsmåler

- Input for vinkel, lufttrykk og temperatur

- 2 innstillinger for sidevind (3 og 6 m/s).

- Viser deg energien på kula på beregnet treffpunkt

 

Syns siktet høres ganske morsomt ut. Kunne godt tenkt meg dette for litt sporadisk rekreasjons skyting :)  Dyrt dog.

 

Siktet har ikke ballistiske tårn..du må åpne to "luker" framme på kikkertsiktet..der justerer en siktet inn på 100 meter..( der høydetårnet på et vanlig kikkertsikte er det batteri pluss verktøy for å åpne de to lukene framme på siktet)

 

innstillingene for sidevind er programmerbar..en går inn i appen som du laster ned  (som kommuniserer med siktet via Bluetooth ) for å legge inn verdiene..kule..BC..fart..der kan en også legge inn to vindverier som en bestemmer selv..det kan være 2/4..1/2..3/6 osv..eller hvilken som helst vindverdi..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

innstillingene for sidevind er programmerbar..en går inn i appen som du laster ned  (som kommuniserer med siktet via Bluetooth ) for å legge inn verdiene..kule..BC..fart..der kan en også legge inn to vindverier som en bestemmer selv..det kan være 2/4..1/2..3/6 osv..eller hvilken som helst vindverdi

Så du skal inn i en app for å stille vind, og det er ingen merker for å holde vind? F... ubrukbart. Vilt skyter en vel helst i ite vind om det er langt, men hvordan skal en trene om vinden er overlatt til dårlig øyemål og å knotte på en telefon?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er merke for vind, du bare forhåndvelger om du vil ha merke for 2-4-6m.. eller 3-6-9..? Husker ikke akkuratt hvilke verdier man kan velge mellom men man får opp streker for vind på samme måte som i ett mil retikkel på den avstanden man måler

 

 

 

 

Aannerud

6CAC5FFF-5428-4D27-AF42-4A07677DCEC3.jpeg

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, M67 skrev:

Så du skal inn i en app for å stille vind, og det er ingen merker for å holde vind? F... ubrukbart. Vilt skyter en vel helst i ite vind om det er langt, men hvordan skal en trene om vinden er overlatt til dårlig øyemål og å knotte på en telefon?

 

K

 

Jo da det er merker..ikke på retikkelet men på den linjen som lyser rødt..der er de to vind verdier som kan forhånds defineres..dette gjøres i app..en kan feks sette 3/5 eller hvilken som tallverdi.. da vil denne verdien komme opp hver gang du ber om måling.. jeg har feks satt inn 2 og 5 m/s på de siktene jeg har satt opp.. det blir ikke like er vinden under 2 eller mere/mindre  enn maks verdien må en holde enten Lenger/kortere enn den Max verdien en har satt..

IMG_1945.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jo da det er merker..ikke på retikkelet men på den linjen som lyser rødt..der er de to vind verdier som kan forhånds defineres..dette gjøres i app..en kan feks sette 3/5 eller hvilken som tallverdi.. da vil denne verdien komme opp hver gang du ber om måling.. jeg har feks satt inn 2 og 5 m/s på de siktene jeg har satt opp.. det blir ikke like er vinden under 2 eller mere/mindre  enn maks verdien må en holde enten Lenger/kortere enn den Max verdien en har satt..

Da er det jo faktisk ikke så dumt. Det eneste som gjenstår er jo da å ha erfaring nok til se om det er 2 eller 5 ;)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eller middelverdien..eller om vinden blåser forskjellig retninger mellom skytter og mål..eller hvor stor påvirkning vinden har på kulen i forhold til retning ( klokka 12..6..3..9..10..5..7..2 osv)..om vinden "løfter" kulen..eller "presser" den ned alt etter vindretning.. at 3 sekund meter vind Har forskjellig påvirkning på kulen alt etter hvilken vinkel den kommer i..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Siktet må Nullstilles for hvert våpen..dette gjøres som på et tradisjonelt sikte, selv om justeringen gjøres framme på siktet og Ikke på tårnene som et tradisjonelt kikkertsikte.. nullstilling av siktet ser særdeles viktig siden feil på Zero vil gjøre alle andre verdier feil.. konsekvensen av feil Zero av siktet vil være likt som på et tradisjonelt sikte..men her er det ikke bare å ta et klikk ned eller opp.. skitt inn er skitt ut..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...