Jump to content

Swarowski ds


Mondragon

Recommended Posts

  • 1 month later...

Har det kommet noen i det hele tatt? Magne Landrø har EN på utstilling, og bestilte 10 på nyåret. Alle er solgt og forventet leveringstid er 12-16 måneder...

Ser på utenlandske forum at ingen der har fått tak i noen - så da hamstrer vel myndighetene rundt om alt som produseres...

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at noen som helst myndighet går til innkjøp av en kikkert som er avhengig av batteri og en mobilapp.

Field repair eller foolproof var vel ikke et kriterie når denne ble designet, og er det noe militæret vektlegger, er det enkle løsninger med lav sjanse for feil.

Swarovski DS er vel det motsatte - det kikkertsiktet med maksimert mulighet for feil.

Link to comment
Share on other sites

Ikke antydning til kløe i noen av mine kropps-åpninger etter å få tak i et slikt sikte. Dette kommer ikke til å bli en nevneverdig salgs-suksess for Swarovski på lik linje med forrige generasjon sikte, bygd på samme lest.

Titta på et på Villmaksmessa, men nei.

Nå er jeg riktinok GGG, men siktet er:

- Aaalt for dyrt priset for vanlige dødelige og treffer derfor en begrenset kundegruppe.

- Aaalt for tungt for dynamisk type jakt

og som nevnt av andre over her........om siktet er avhengig av batterier for å fungere........nei takk.

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, msteiro skrev:

Tviler på at noen som helst myndighet går til innkjøp av en kikkert som er avhengig av batteri og en mobilapp.

Field repair eller foolproof var vel ikke et kriterie når denne ble designet, og er det noe militæret vektlegger, er det enkle løsninger med lav sjanse for feil.

Swarovski DS er vel det motsatte - det kikkertsiktet med maksimert mulighet for feil.

Det har du sikkert rett i, sikkert bare produksjonsproblemer siden det virker som om særdeles få sikter har blitt sendt ut på markedet...

Link to comment
Share on other sites

Må bare få rette litt på flere kommentarer som antyder att sikte blir ubrukelig om man går tom for batteri, det tradisjonelle retikklet er der selv om man er strøm tom, altså er kikerten like brukanes som stort sett alt av kikkerter.. Men de lengste skuddene utgår jo da man hverken får oppsats i retikkelet eller skrudd! Skal man skyte langt er man neseten utelukkende avhengig av ett batteridrevent instrument som en avstandsmåler uansett!

 

Har forøverig testet dette sikte på ei messe å jeg må si jeg ble imponert over både optikken og systemet👌 Kommer nok aldri til å kjøpe meg noe sånt men swaro har gjort noe riktig her syns jeg! Det er en stor kikkert men det var ikke så alt for ille! Jeg jakter selv nesten utelukkende med digre LH kikkerter da jeg ikke har peng til både og, å syns det er uproblematisk.. Men til driv jakt og hundefører riggen velger man noe annet selvfølgelig!;)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg hadde tatt et hvis noen kastet det på meg, også hvis jeg tilfeldigvis kastet noe penger tilbake  ;) 

Tror også at når Swarovski gjør noe, slipper de ikke produkter uten at de er gjennomprøvd.

 

Ikke umulig at noen russere har gått amok i budrunden. Visstnok ganske heftig utstyrsjag der med tanke på bling.

 

Poenget var at det nok er ment for det sivile markedet, ettersom minimalt med feilkilder er et høyt rangert kriterie i militæret, og de typisk velger enkle solide løsninger. Også derfor mil-spec som regel er overkill for en normal person.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er aktiv langholdsjeger, som jakter alene, og som ofte har bruk for raske skudd på svært langt hold - som har anledning til å trene, og verifisere mye, og skyte mye vilt på langt hold - så må jeg si at jeg sliter med å forstå poenget med en slik kikkert.

Om du ikke er/gjør det, så gjør jo ikke DSen noe du kommer til å bruke, og om du ikke er en trent langholdsskytter/jeger, så bør du ikke skyte dyr på langt hold uansett om kikkerten stiller opp for deg. Det er jo faktisk det enkleste med hele øvelsen. Det er alt det andre som er vanskelig, og det gjør ikke kikkerten.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett denne så størrelsen aner jeg ikke noe om...men 

Det er vel hjelp i en slik bare på 200/250 meter feks, hellinger osv? 

Og vedr batteri, som Aannerud sier, det fungerer jo som et vanlig kikkertsikte uten, og ekstra batterier er vel ikke noe problem å ha med i en lomme

Prisen derimot...er jeg enig at er rimelig bøs for «mann i gata» 

:)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er vel hjelp i en slik bare på 200/250 meter feks, hellinger osv

Jo, det er vel kanskje det. Men, om du trenger, eller tror du trenger, elektronikk for å skyte på 250m, så har du ganske sikkert skutt så lite på 250m at du ikke bør gjøre det på vilt. Uansett helling.

Du betaler en masse for en funksjonalitet du ikke har bruk for.

 

Dersom du synes du trenger, eller har lyst til, å kunne skyte dyr på lenger hold enn du kan i dag, så er mitt forslag at du kontakter en av langholdsklubbene, og skyter litt på litt lengre hold. Da vil du fort se hva som er utfordringen med det - og det er igrunnen ingenting en kikkert kan fikse. Du vil også oppdage fort, at det ikke er hverken magi eller særlig vanskelig.

 

K

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Neida, dette er ikke noe jeg føler jeg må ha. Jeg jakter som jeg alltid har gjort...skyter ikke før jeg føler meg trygg på skuddet, en dør ikke av å holde igjen skudd :)

Om man trenger slikt er jo en sak, om en er glad i tekniske duppeditter er en annen

Blir vel litt som andre ting vi kjøper...før poppet vi popcorn i kjele, i dag så kjøper vi egen popcornmaskin eller poser vi slenger i micron

På elgpost forleden hadde jeg en flott premiebukk i kikkerten lenge, på 165 meter (som jeg så klart ikke vurderte å skyte da jeg var på elgjakt)

En kan måle og «regne» og skyte et skudd eller man kan la et slikt sikte gjøre jobben...utregningsjobben vel og merke...tenker jeg

Nå er denne dingsen såpass dyr at den ikke blir vurdert av meg, men jeg har litt moro av å snuse på den alikavel...som sagt er jeg greit glad i tekniske duppeditter og siden vi tross alt skyter på levende blink føler jeg aldri en kan bli flink eller grundig nok...har sett alt for mye sleiv skyting dessverre 

:)

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mondragon skrev:

om en er glad i tekniske duppeditter er en annen

Der er vi nok helt på enige :oops:

 

Sitat

man kan la et slikt sikte gjøre jobben...utregningsjobben vel og merke

Der er du ved poenget mitt. Den (utregningsjobben) eksisterer i praksis ikke. Iallefall ikke før du er nærmere 1000 enn 200m.

Jeg har lekt litt med en Burris som mener å gjøre ca det samme som DSen - og jeg har hjulpet, eller forsøkt å hjelpe, 3-4 mann med nevnte Burris - ingen av disse var dyktige nok skyttere til å skyte noe som helst på selv 200m, men de hadde lest "at han Knut Erik Rognes*, og han Thomas Haugland* gjør det", så da er det ingen problem...

Min vurdering er at en slik kikkert øker sjansen for at folk (som ikke er dyktige nok skyttere) skyter på for langt hold, og at den øker sjansen for at folk som evt. er dyktige skyttere kuker det til når de skyter på (for) langt hold.

 

Men, om duppedings-manien blir for stor, så fins jo rimeligere løsninger, som Burris Eliminator, den koster under halvparten av en DS, og kan være verdt å sjekke ut. Denne er også verd å sjekke ut for den gadget-fikserte. Når den teknologien der, og løsningene rundt er modnet litt, så kan det bli bra.

 

En kommentar til, mer generelt. Vi får stadig spørsmål både fra skyttere og jegere, hva skal vi kjøpe for skyte på lengre hold. Svaret er like enkelt hver gang (om personen har rifle fra før iallefall): Kjøp mer ammunisjon! Begynn å skyt, skyt, på de holdene du har lyst til å skyte. Da finner du ut hva som trengs, ikke trengs, og du har det gøy og du lærer. Og du går ikke ørten markedsføringsfeller underveis.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så lenge etterspørselen er større enn produksjonskapasiteten så må en da kunne kalle siktet en suksess..det er flere i Norge som har fått dette siktet..men pga lange ventelister så er det ikke bare å gå inn på nærmeste våpen "sjappe" å kjøpe et..Swarovski DS siktet, er et sikte tiltenkt et segment som er sterkt voksende "World wide" .. Dersom en har kontroll på "inn data" så fungerer dette siktet utrolig bra og på 0.7 sekunder beregner det avstand og korrekt dropp på kulen og viser siktepunktet i forhold til avstand, vinkel og barometertrykk.. en kan "programmere" legge inn faste vindverdier feks 3 og 5 m/s..

Som bla. M67 skriver så er det mange andre parameter en må ta hensyn til ved skudd på lange hold, avstand er den "lette" delen vinden er den mest krevende.. 

"Shit in is shit out"  DS og alle andre tilsvarende sikter er ekstremt avhengig av at alle inn data er korrekte..det holder ikke å lese på patron esken.. det må kronograferes og riktige verdier må legges inn.. når en i tillegg vet at de fleste kuleprodusenter oppgir "optimistiske" BC verdier så slipper en ikke unna å verifisere skuddene på alle tenkte hold.. med et tradisjonelt sikte med ballistiske tårn så korrigerer en bare "klikk tabellen" om virkeligheten ikke stemmer med Appn.. dette er ikke like enkelt i DS.. her må en inn å justere verdiene i siktet slik at treffpunktet i siktet er likt virkelig treffpunkt..

Nå har jeg hjulpet flere som har kjøpt Swarovski DS til å faktisk kunne bruke det, og i det hele tatt ha nytte av det.. pga liten kjennskap til ballistisk og skyting på lenger hold..ble DS starten en frustrerende affære for kjøperen.. de hadde lagt inn unøyaktige verdiene.. ikke vært nøyaktig nok med innskytingen (en cm her og en cm der) blir til stor feil der ute!! Og manglende skyte evne..

"I riktige hender så er Swarovski DS et verktøy som kan hjelpe brukeren til å ta hurtige skudd på lange hold" det er vel det reklamen sier? Men Hallo!! Er det noe en må bruke nok av ved skudd på lange hold på levende vilt, er det jo nettopp tid.. uten å ha kjennskap til vinden på stedet..vindforholdene ved viltet så er jeg redd for at om ikke brukerene av DS eller tilsvarende sikter vil.. enten bomme (i beste fall) eller skadeskyte..

Nå når pekefingeren er hevet.. og "vær varsom " plakaten er hengt opp.. DS er er sikte brukt riktig og av riktige brukere som fungerer urolig bra..og som optisk er Swarovski..minus en heller labre skumringsegenskaper😉

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Hva mener du gjør folk mindre egnet til å skyte på 200 meter i forhold til 100 meter? Jeg skjønner ikke helt...

Om jeg skal skyte et rådyr på 100 meter og et på 200 meter så avgjør vel hvor jeg legger trådkorset mitt hvordan skuddet ender?

Om jeg er ustø på høyeste meter så er jeg vel også det på laveste? Dog er vel sjangsen for å treffe større på korteste hold alikavel, men faren for skadeskyting er jo til stede okke som i det tilfellet

Utregning går vel på avstand og kulefall osv og det er vel der folk kan «regne» feil «i farta»?

 

Nevnte rådyr i tidligere svar var i siktet mitt lenge, og rifla lå på stødig trefot

Om jeg kunnet skutt da så hadde jeg fått et treff etter mine utregninger på avstand, helling og fall på kule

Eller jeg kunne latt kikkertsiktet regne ut for meg

Hadde ikke sjangsen for best treff vært til stede ved «hjelp» heller enn at jeg tok «jobben selv»?

Og hvis begge treff kunne vært like bra så har man «latmannsmuligheten og den ekstra sikkerheten» ved bruk av «hjelp» tenker jeg

Men som sagt...for over 30 lapper så klarer jeg meg uten hjelp jeg altså :)

 

Tillegg:

Veldig opplysende svar fra Sunnmøring :)

Edited by Mondragon
Siste linje
Link to comment
Share on other sites

Jeg føler den gretne gamle gubben vokse i meg...

 

Det er forbausende hvor kort hold som skal til før skytterens egenspredning er et større problem enn kulefallet.

 

Hvis du skyter yttertiere på 100 meter dagen lang er det fremdeles din spredning som dominerer over kulefallet på 200 meter, gitt at du skyter 6,5x55 og ikke skrur på siktet. 

 

Bruk heller pengene på ammo, gå ut og tren, det er det som hjelper. ;-)

Edited by boble
Uryddig språkføring.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om jeg er ustø på høyeste meter så er jeg vel også det på laveste? Dog er vel sjangsen for å treffe større på korteste hold alikavel, men faren for skadeskyting er jo til stede okke som i det tilfellet

Arealet som kula må gå igjennom på 100m for å treffe der den skal på 200m, er 1/4 av det arealet du må treffe når dyret står på 100m. Trådkorset må holdes i ro, og det er halvparten så mye å vingle på hver vei. Jeg pleier å bruke lerduer som referanse når jeg relaterer trening mot jakt, tommelfingerregelen min er at jeg har "lov" til å skyte på rådyr på halvparten av avstanden jeg kan treffe ei lerdue på - under tilsvarende forhold. "Problematikken" "regne ut i forhold til avstand, helling og fall" eksisterer ikke. Høyderattet på kikkerten er merket i meter, og jeg vrir dit laseren sier jeg skal. Utregningene er gjort av en app i mobiltelefonen, en gang for alle.

 

Sitat

Og hvis begge treff kunne vært like bra så har man «latmannsmuligheten og den ekstra sikkerheten» ved bruk av «hjelp» tenker jeg

Nei, Siktet gjør jobben fortere selvsagt (0.7s?) enn du bruker på å måle xyz meter og vri rattet til xyz meter. Men om man ikke er skikkelig durkdreven, så er det mer farlig enn til hjelp etter min mening.

 

Det er ikke å stille rett avstand som er vanskelig, eller rettere, det er det eneste som ikke krever trening faktisk. Det er fint å få hjelp til det om man er der at man trenger raske skudd på 400m liksom, men det som gjør at man bommer er jo uansett at man ikke holder rifla støtt nok, og at man feilvurderer vinden, eller glemmer vinden.

Jeg skyter mye på alle slags hold, konkurrerer i flere disipliner der ulike og lange hold er involvert, og jeg går ikke av veien for å skyte på "langt" hold på jakt, om det er hensiktsmessig der og da. Jeg bommer hele tida, og har aldri treff på alt, (det har skjedd en (1) gang), men jeg kan ikke egentlig huske sist det var på grunn av at jeg hadde stilt inn feil avstand.

En jaktsituasjon der jeg egentlig savnet en jaktkamerat, men faktisk kunne brukt en DS: Jeg oppdaga en flott rådyrbukk langt nede i et plantefelt, med sånne litt store potteplantestørrelse gran, og sikta meg inn på den, målte avstanden med PLRFen, og på rifla igjen - i hver slik runde, så flytta han på seg, jeg måtte måle på nytt og han flytta seg... Jeg har skutt på lignende hold før, med spotter som oppdaterer avstand (men spotteren advarer også om, eller oppdaterer, vind), og vært spotter selv, men altså, en DS kunne gitt meg denne bukken, kanskje? Eller den kunne gitt meg ei skadeskyting.

Jeg var veldig ivrig (det var sånn på topp 3 lista over flotte rådyrgevir jeg har sett) og kunne godt skutt... Men i ettertid, så var det langt - jeg hadde skutt med en gang uten mer seremoni om det var 300m for å si det sånn... Med en DS hadde jeg nok skutt, og jeg pleier å ha flaks, men igjen, utstyr som inviterer til å koble ut hodet er ikke alltid lurt.

 

Skytterlaget "mitt" kjører 12-1300mann gjennom storviltprøver i året, vi kan ha bortimot 100 på en kveld, så jeg har sett bra mange skyte på dyrefigurer på både 100 og 200m, og jeg har et par nokså klare observasjoner her. Jeg pleier å lure på hvordan folk faktisk får livet av dyrene de jakter på, men de kommer seg vel nært...

En observasjon er at jo mer avanserte sikter folk har, jo mer hjelp trenger de, enten det er ASV eller Eliminator eller hva det heter. Og i mitt hode har folk som trenger hjelp til stille inn siktet sitt, eller finne ut hvor mye fall kula har på xyz meter, ingenting med å skyte på dyr på avstander der man må kompensere for fall. Det er litt som at jeg mener at folk bør ha sertifikat selv om bilen de kjører har en funksjon som gjør at den kjører selv, man må forstå hva man holder på med uansett.

 

Jeg skal ikke påstå at trådstarter ikke bør eller skal kjøpe en Swarovski DS, men jeg er, basert på uttalelser i denne tråden, og minst en annen, om kulefall, helt overbevist om, mer nå enn da, om min opprinnelige påstand at han ikke vil ha "nytte" av den. En helt annen ting er jo at det vil være mye læring om temaet bare i det å prøve å få lagt inn en patronprofil som stemmer, i kikkerten, den er kul, moro å ha, osv...  Folk kjøper det de har lyst på, og jeg har bra mye jeg ikke har bruk for, og bra mye som bare er "artig". Rifler og sikter også - Gå for en 375H&H med Swaro DS ;)

En langt billigere, men like lærerik, og minst like nyttig øvelse vil være å lage seg en verifisert knepptabell - eller merke høyderattet med verifiserte metermerker.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden på et jaktfeltstevne var lengste hold en reinfigur på 200 m. Var det mange som fylte den - nei, det var skremmende få.

Dette var skyttere som skjøt ofte og trente regelmessig. Hvordan blir det da på 400 m?

Som flere før meg har påpekt, lær å skyte først, lange hold når skytingen sitter. Når du har skytingen i ryggmargen behøver du ikke et sikte for å hjelpe deg.

Motsatt er det slik at om du behøver siktet hjelp for å finne siktepunkt så har du ikke drillet skytingen nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes selv at problemet med sånne løsninger er at folk tror siktet er magisk og at det sikter for de. Er det såpass langt hold at jeg må begynne å kneppe eller holde over, tenker jeg meg nok om en gang før jeg skyter. Men med et sånt sikte tror jeg mange tenker at man heller kan pushe grensen litt lenger.

 

Litt som når man ser folk med store firehjulstrekkere som tror de fysiske lovene ikke gjelder dem fordi det står Range Rover over grillen...

 

Der den hadde gjort størst nytte hadde vært på salongen til rypejakt, begrenset med tid og mye kulefall over korte avstander  :) 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter alltid inn på 200m før brukte jeg 200 grs Mega i .30-06 da pleide jeg å skyte inn i åtteren på 100m da var jeg midt i på ca 30m og på 200m.

Skulle du måtte skyte en elg på 300m kan du legge trådkorset akkurat oppå ryggen på dyret og du vil få et litt høyt treff,men dette bør selvfølgelig prøves med din egen rifle på papp først.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes kalkulatorer for sånt, point blank range på engelsk. For de aller fleste er det trolig bedre enn justering, med en 20 cm vital sone er min innenfor fra 40-280 meter, da stilles siktet 6 cm over mener jeg på 100 meter. På alle avstander jeg er komfortabel med, kan jeg da sikte midt i. 

 

Men når vi er inne på lengre hold og teknologi, noen som har prøvd Gunwerks sin avstandsmåler? Bushnell Elite 1 Mile har vel noe lignende funksjonalitet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pbr høres flott ut i teorien, men skal du skyte på langs si 250meter ønsker man altid størst mulig marginer alle veier. Er kula allerede i kant av treffområdet, skal skytteren gjøre sitt..  

 

Jeg skal aldri kjøpe noe dS, som andre nevner, det er ikke elevasjon som er problemet. Det tar 3 sekund å få riktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om eg skyt inn på 200 meter, så treff  eg akkurat i ryggkanten på revefiguren på 100.  Ikke akkurat det eg vil seie er 'nok å gå på', og det er nok meir sannsynleg at eg skyt på ein rev på 100 meter enn på ein elg på 300.

 

Elles så skjønnar eg ikkje svaret til Sunnmøring.  Om siktet er stilt feil, så treff du jo ein heilt annan plass enn der du siktar.

(Og no er vi vel ganske så langt ute på viddene i forhold til ein diskusjon om optikk?)

Link to comment
Share on other sites

Hør på ladebenken og m67, de vet hva de snakker om. 

 

Problemet oppstår når jegere tror elevasjon er eneste variabel og at ds løser denne variabelen.  Point blank range osv fungerer kanskje OK på mål som elg men ikke rev/rådyr. som ladebenken skriver fjerner du marginer med denne metoden, dessuten er det mange som ikke ser forskjell på 270m og 370m. 

 

Prøver man selv på lengre hold med tanke på å utvikle knepptabell vil man fort se at det er ikke oppslaget som gjør at du bommer på målet og er derfor metoden jeg anbefaler. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, moviken skrev:

Javel? opplys meg gjerne

 

 

Dersom meningen er at du skal løsne skudd på litt avstand på levende vilt så er det absolutt en fordel å å ha full kontroll på kuledropp, drift osv.. synes at det blir useriøst å "oppfrdre/veilede noen til at om du skyter inn i med treff i 8 så er det ok å løsne skudd på dyr ut til 2-300 meter..

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Sunnmøring skrev:

Om jeg ikke treffer klistrelappen hver eneste gang jeg sikter på den på 100 meter så er ikke våpen og optikk innstilt riktig

Riktig innstilt? Du har ikke fått med deg noe av det viktigste med skyting på lengre hold, og ikke grunnen til at automatikk i siktet ikke alltid er noen god ide. Du sikter sjelden på det stedet du vil at kulen skal treffe, du må kompensere for varierende vind som både flytter treffpunkt sideveis og i høyde. Derfor er det viktigere å lære å skyte på lengre hold enn å kjøpe utstyr som du tror stiller inn våpenet slik at du kun behøver sikte og trekke av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått dette siktet så gjør det i bunn og grunn intet annet enn det en god langholdskytter gjør - dog bare mye raskere. Man kan mate den med egne verdier (om man foretrekker det) og den gjør innstillingene i siktet for deg (man slipper å skru).

 

Har jeg misforstått noe?

Link to comment
Share on other sites

Når du med 20x sikter på et rådyr på 375m så ser det jo overkommelig ut kanskje. Når jegeren da tenker at elevasjon er løst med siktet og det er bare å presse iveg og at alle andre variabler er som 100m oppskyting det er da det går galt.

 

Hadde jegern på forhånd prøvd 375m på leirdue og funnet oppslaget manuelt hadde man kanskje også sett at både egenspredning og vind kan gi store utslag. Kjøp et billigere manuelt sikte med tårn og legg de sparte pengene i ammunisjon og trening så finner man ut hva som beherskes og ikke. Jo flere skudd jeg skyter på avstand under varierende forhold under trening  jo mindre sikker blir jeg på at førstekuddet under jakt alltid sitter der man sikter.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sunnmøring skrev:

 

Dersom meningen er at du skal løsne skudd på litt avstand på levende vilt så er det absolutt en fordel å å ha full kontroll på kuledropp, drift osv.. synes at det blir useriøst å "oppfrdre/veilede noen til at om du skyter inn i med treff i 8 så er det ok å løsne skudd på dyr ut til 2-300 meter..

 

Om man skyter inn uten anlegg eller tofot så vil ihvertfall jeg mene at da har man med en variabel for mye (egen ustøhet). Og om man skyter med anlegg og tofot og ikke klarer ihvertfall 9ére jevnt så har man et veldig dårlig våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Riktig innstilt? Du har ikke fått med deg noe av det viktigste med skyting på lengre hold, og ikke grunnen til at automatikk i siktet ikke alltid er noen god ide. Du sikter sjelden på det stedet du vil at kulen skal treffe, du må kompensere for varierende vind som både flytter treffpunkt sideveis og i høyde. Derfor er det viktigere å lære å skyte på lengre hold enn å kjøpe utstyr som du tror stiller inn våpenet slik at du kun behøver sikte og trekke av.

 

Per S.. om du leser litt lenger oppe så skrev jeg ganske utfyllende om dette..og jeg skyter mye Langhold.. hittil i år så har jeg kommet opp i nesten 7000 skudd der 80-90% av disse er på hold over 450 meter..

poenget mitt er at en må ha kontroll på treffpunktet ditt.. dvs der en sikter treffer man..dette gjelder uansett om en holder over i et Mil retikkel eller skrur for å kompensere for hold eller vind..og som regle må en gjøre begge deler..

(les det jeg skrev om DS)

 

dette er de siste 3 skuddene jeg skjøt for jeg var fornøyd med jakt ammoen

IMG_1859.JPG

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sitat

så gjør det i bunn og grunn intet annet enn det en god langholdskytter gjør .

Siktet gjør det en nybegynner langholdsskytter gjør. Skrur for avstand og håper det beste. Det gjør ungene mine, nesten like fort også -  13-åringen er vel egentlig kommet et godt stykke forbi det også ;)

 

Siktet vi snakker om minner en del om et temmelig innviklet produksjsonsanlegg jeg var med å starte opp, sammen med leverandørens ekspertteam. Første gangen "mine" karer skulle kjøre i gang, så sa sjefsingeniøren hos leverandøren noen kloke ord:

"Remember, this machine has no brain - you must use your own"

Det gjør en del ting for deg, men skal du ha nytte av det, så må du forstå hva det gjør, og hva det ikke gjør.

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dette blir veldig OT, men jeg blir litt målløs av slike samlinger når jeg tenker på min egen prestasjon med Jegerstroppen på 100 meter.
Kan jeg spørre om rifle, ammo, kaliber, benk med støtte og rearbag, tofot eller liggende uten støtte, sittende på ammokasse el?
Jeg spør ikke for å være spydig, men for å lære.....dette må da være helt utrolig bra samling til jakt?

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, seawolf skrev:

Dette blir veldig OT, men jeg blir litt målløs av slike samlinger når jeg tenker på min egen prestasjon med Jegerstroppen på 100 meter.
Kan jeg spørre om rifle, ammo, kaliber, benk med støtte og rearbag, tofot eller liggende uten støtte, sittende på ammokasse el?
Jeg spør ikke for å være spydig, men for å lære.....dette må da være helt utrolig bra samling til jakt?

 

Skuddene er skutt med en Blaser R8 m/ justerbar kolbekam..kaliberet er 7x64.. kulen er Hornady ELD X 150 grs ble skutt liggende med tofot og baksekk.. siktet var Kahles K624i..

ammunisjonen er det mere jobb bak.. alle hylsene blir frest og justert mellom vær ladning..de blir Annelet i en AMP Annealing Made Perfekt induksjons annealer hver gang de blir ladet.. ES ligger som regel på 2-3 m/s er den 5 m/s blir jeg en smule misfornøyd 😉 Krutt helles i med Max avvik på 0.01 grs.. 

90% av skuddene mine blir logget med en LabRadar for å sjekke at fart og es ikke forandrer seg underveis.. lader alltid i forhold til optimalisert pipesvgning for å få lavest mulig ES..

 

for å si det på en annen måte..om jeg ikke får slik presisjon under utvikling av ladedatane så forkaster jeg kulen og begynner på nytt..

 

 

 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...