Jump to content

vectan A0


tor1980

Recommended Posts

Skjutit lite igår m de A0 jag laddade i veckan och då med min 8/10 pipa på skadad fågel och laddningen håller ihop bra på 40m 

Sen att ha 2 bössor med var inte dumt alls...  Dock är mitt  " nya" A0 gammalt, det jag använt förut var ifrån 2013-2014 . 

Måste vart nåt restlager dom köpt upp för det var de gamla röd/silver runda pappburkarna.

 

/P 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här finns mycket Vectan data http://www.angoloarmi.it/reload_table/cal-12/

 

ni hittar även för 16-20-28-410  om ni  tittar i ovankant på tabellen som verkar vara sammanställd 1990 enligt CIP testade tabeller 

Det står iaf längs ner på tabellen, och för mig som numera får tag på både Vectan och B& P krut är tabbellen rena guldgruvan.

 

/P

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei til alle som ønsker Vectan til haglelading, A1 og A0 )

Nå er kruttet på plass og sendes ut til alle som har fått faktura i dag.

De som ikke har bestilt kan gjøre det på post@tayloroutdoors.no

Send med kopi av våpenkort navn- adresse og telefonnummer.

Ønsker du en prat, treffes jeg på telf. 900 16375

Tayloroutdoors As

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser på PDC forum at dagens A0 er ustabil mellom lottene og at krutt produsert etter 2016 er mere lik A1SP. Bør altså ikke hoppe rett på 40g ladning etter gamle tabeller!! En anbefalt startladning kan være 1,80/1,85x35/36 med cx2000 hette. Har testet litt med A0 cx2000 1,85x34/35 med z2m18 wad og det ser ut til å brenne rimelig rent. V2m 410 ms.

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle göra 1,85x38  z2m 15 eller 18  och se hur det artar sig  , även A1SP klarar 38g  men  även där har det skiljt sig lite 

mellan lotterna och mot att vi förut gjort 1,90x38 så fick vi göra  1,82x38 .  Sen få vi inte glömma att Italien har ett helt annat 

klimat än vi i Skandinavien.  Tyvärr kan jag nog inte jämföra mitt A0 med erat då mina burkar säkerligen var ett gammalt

restparti med de gamla pappburkarna. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ladet opp noen med 1,85x36z2m18 som skal testes i morgen både på papp og i kronografen. Hadde håpet at A0 kunne ta over som favoritt til 36g nå når man ikke får tak i 800x lenger. 38-40g ladninger er unødvendig på det jeg jakter og i de fleste tilfeller er skuddbildene mye bedre med en god 34-36g ladning og det rekker langt ut.

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

@Hakapiken

 

När jag började med A0  så sa italienarna att man  möjligen kunde göra 37g  om man kortade hylsan till 67mm.

När jag använde z2m så tappade jag 10 ms jämfört med SG. Sen att italienarna inte har använt A0 för  36g beror på att 

dom har så många andra krut som är bättre för 36.  Kan man få ett lite för trögt krut fungera med en lägre hagelvikt än optimalt 

kan det  ge bra träffbilder även om det brinner lite skitigt. 

/P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror inte SG19 blir bra , lär bli trångt   du ska nog ha Sg17 ,   38g blir bäst med Sg14  vad jag kommer ihåg . 

411 på display ?   isf kan det kännas lite hårt, speciellt om du vant dig med  det V1 .   Men får du  411 på display med 36g   så är ditt A0 rätt progressivt.

Däremot hade du ju extremt jämna siffror :-)

/P

Link to comment
Share on other sites

På 31.1.2019 den 13.09, Hakapiken skrev:

Bør altså ikke hoppe rett på 40g ladning etter gamle tabeller!!

 

Man kan prova de gamla recepten i starka moderna bössor, men   40g  @  400+ då börjar det bli rejält kännbart. 

Jag kanske skulle göra 38-40g om jag hade tillgång till regelbunden Gåsjakt och använda  3:ans hagel 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har testet frem og tilbake med A0. Når jeg kom ned til 1,75x36 med z2m18 begynner det å se bra ut. Fikk målt hastigheter i dag på denne: 399, 399, 408 og 401 ms ved 2,5m. Tror dette kruttet må ligge nærmere A1sp. Altså ganske mye raskere enn gammel A0. Testet også 1,75 x35 med sg19 og den så riktig fin ut med 3/4 choke på 35m...😁

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

@ Hakapiken

 

Har du en riktig 5/10 choke ? Skulle gärna se både 36 & 38g bilder med A0  för att se om det ser ut som jag minns. 

när man nyper ihop choken till 3/4 tenderar det till att allt ser bra ut. 

Jag tycker att får man bra bilder med 5/10  så få man  ofta grymma bilder m  3/4.

men ditt A0 verkar som sagt lite raskt , men du har ju sjukt jämna hastigheter. 

Hur låg 1.75x35 till i fart ? 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, culot skrev:

 

 

Har du en riktig 5/10 choke ? 

 

Ja, har teste med Teague 1/2 og 3/4  i Renato Gamban og med 1/2, 3/4, 7/8, 5/8, og light mod i Miroku invector plus, Teague Carlson og original Browning. Med 1,75 ser det bra ut og som du sier er hastighetene jevne noe de ofte ikke er om trykket blir for lavt...ubalanse. Er i utgangspunktet ikke ute etter en 38 grammer.....  1,75x35 sg har jeg ikke målt hastighet på. Men i og med at sg gir 40 bar høyere trykk regner jeg med at den gir mellom 390 og 400 ms ved 2,5 m.

 

J.A.

Link to comment
Share on other sites

På 9 mars 2019 den 14.01, Hakapiken skrev:

Prøvde A0 1,7x35 sg19, us6 med cx2000 i dag. 406, 402, ,403, 396 m/s ved 2 meter. 

 

J.A.

 

Borde inte brinna bra om det var som A0 förr. Jag kunde tex inte få 34g brinna bra med A1SP 2014 lot

Hur såg det ut i din pipa ? 

/P

 

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 6 months later...
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Har fått testet litt med A0. Foreløpig er det ikke så mange ladninger;

12ga: Fiocci T2 ny hylse, CX2000, SG17, A0 1.75g, 35g IT5Ni, 58mm. 375+15m/s v/10 grader C.

12ga: Fiocci T2 ny hylse, CX2000, Z2M 15, A0 1.75g, 35g US7, 58mm. 386+15m/s v/10 grader C. 

16ga: Fiocci T3 ny hylse, CX2000, Z2M 18, A0 1.5g, 30g US6, 59,3mm. 388+15m/s v/10 grader C. 

 

12ga testskutt i Merkel 47E, 69 årgang, nær sylinder i høyre løp og full trangboring i venstre.

16ga testskutt i Merkel, 53(?) årgang, med ca halv trangboring i h.løp og full i venstre. 

 

16ga gikk meget godt med ovennevnte ladning. I begge løp. Kommer til å bli brukt mye. Jevn fordeling av haglene og runde svermer. Ser ut til å ta trangboringen bra, og forbrenne rimelig rent. 

 

12ga gikk ikke godt med noen av ladningene. Store hull i svermen, og noen skudd ga oval sverm, selv om jeg har klippet opp wad. Må teste flere forladninger. Kanskje også øke ladningen litt, se om det hjelper. Hastigheten var ikke veldig høy. Z2M 15 var i korteste laget. Men ga lite rasling i patronene, men ikke stort trykk på selve forladningen. 

 

Edited by Doffen
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

@Doffen 

 

35g är för lite med  A0 i 12  och du bör upp i 36-37g  helst  38g  för där trivs A0 ,     35g är A1SP  och A6  område.

Lite underligt att SG17 gick långsammare då den normalt är  10m/s  snabbare än Z2M.   GB pigeon extream  laddar 35g med A0 ( 1,90) men det är gränsfall på controdose. 

 

För 16   så kan du utan vidare gå upp till 31/32g   och Z2M-15  var en felskrivning ?  Z2M-18 finns men är svår att få tag på 

Jag skulle öka krutet till 1,60/1,65  31/32g  med  Z2M-21 

 

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det ikke er noen harde ladninger med A0 som jeg har testet. Men det ser ut til, som beskrevet tidligere, at kruttet er raskere enn det som det har vært før, så er litt forsiktig. 

Nå det gjelder hastighetene ble jeg også overrasket. Ventet at SG skulle være raskere en Z2M. Men alt ble skutt skutt samtidig, uten endring i temperatur eller lys. 

For kaliber 12 vil jeg prøve neste gang med mer hagl. Kommer til å prøve 36 gram først. Fungerer det der, er det utmerket. Til 38 gram bruker jeg Longshot, som fungerer glimrende. 

Har også noen flere wads jeg kan teste. Men startet med SG og Z2M, da dette har fungert meget bra med 800X, som har vært jaktladningen siste par årene, med 1,75g til 35gram hagl. Små hagl går best med Z2M og større hagl (IT2-IT5) med SG i begge haglene jeg bruker mest (ovennevnte Merkel s&s, samt en Merkel O/U 200E). 

 

For 16 har du helt rett, det er Z2M 18 som jeg har (har også kjøpt inn SG15, men den ble noe lav her). Var ikke merket på posen, så jeg husket feil, måtte måle. Denne ladningen som ble testet, gikk så bra, og hadde nok hastighet, så pr nå holder denne. Men må nok teste mer senere. Men skeptisk til å lade for hardt i gamle sideliggere (har testet noen patroner med Longshot og opp til 34g som har vært harde, men fungert meget godt). Har heller ikke svake tennhetter, som jeg ser brukes mye i 16. Bruker CX2000 og Win 209 da jeg har mange av dem. 

Link to comment
Share on other sites

@Doffen

35g med A0 är väl lågt , sköt du något ” läskskott”  första skottet brukar alltid skilja sig av nån anledning, som jag skrev om A1 så kan det straffa sig när fukt och temp förhållanden är sämre, sen något som jag Inte riktigt vet 

men jänkarna snackar mycket om är höjden över havet och lufttrycket som påverkar haglet, inget jag funderat nåt större på och Norge 🇳🇴 kanske har samma som Sverige ? 
/P

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det A0 jag har ganska gammalt då burkarna är röda och i papp så jag misstänker att om jag skulle prova samma idag så kanske det inte är representativt med erat A0 . Men det jag har använt förut är ifrån 20kg industrilott och 2013 eller möjligen 2014  och då hade jag inte kal 16. 
det jag hade kvar användes upp till ståladdningstester och 34g sabot/diabol ( lyman 525) 

Link to comment
Share on other sites

@Doffen  z2M-18 är nog lite låg för de lättare vikterna i 16/70 och du bör nog upp i minst 31-32g  alt korta ner hylsan till 67mm  men då bör krutet vara lägre. Sjunker stjärnstukningen in med z2m18 och 30g ??  Förvisso är A-krutet rätt skrymmande men du är låg på allt i den laddningen, brann den rent ??

Link to comment
Share on other sites

@colot

Ja, det brant rimelig rent i 16ga. Litt rusk igjen i løpene, men ikke mye. Ikke som det kan være med dårlig forbrenning. Kanskje det er den sterke hetten som gjør dette? Men skal teste med 1-2 gram mer hagl i neste runde. ''Stjernstukningen'' falt ikke innover av betydning. Så bra ut, og det var ikke ''rassling'' i haglene. Men kan sikker få inn et gram eller to til uten problemer. Prøvde også wad med 21 høyde, men den var for høy. 

 

Merket stor forskjell i forbrenningen med 16ga og 1,5g Longshot, 32g og 34g hagl (begge med Z2M-21 og CX2000). Mye renere i løpene med 34g. Hastigheten gikk opp fra 380+15m/s til 400+15m/s. (men dette er kun testet med 2*3 skudd en gang, og ikke samtidig, så det er ikke sikkert kronografen viser det samme neste gang). Etter hva jeg har greid å finne ut av, er 34g ladningen også i sikkert område, da det finnes publiserte data med 1-1/4Oz som ligger omkring dette. 

 

Skal også teste med litt mer hagl i 12ga med A0. Kan nok hjelpe litt på forbrenningen der også. Forhåpentligvis også bedre skuddbilder. Men blir nok ikke så mye testing på en stund nå, kun litt tid i helgene nå, og den tiden blir prioritert til jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Doffen

 

LS behöver rejält med bly även i  16 för att få upp trycket , men då kommer åxå farten , alternativt göra en controdose   men det går åt

Så helsikes mycket dyrt krut så det är löjligt .   Den legendariska LS 38   har sin början att  2,20x 36 inte brann rent när Vännen Marre tog den till Maestro Gianni Paci 

och hans Hagelladd  Lab  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 3/18/2019 at 8:50 AM, culot said:

@Hakapiken

 

din PE copy skulle jag låta vara 1,90, klipper du översta " bandet" i Z2M ?  

Din 1,70x35 sg19 skulle jag åxå gå upp lite på och klippa översta bandet , ganska jobbigt förvisso men brukar löna sig med jämnare svärmar. 

Forklar litt nærmere hvordan dere klipper opp. Ny i dette med haglelading så prøver suge til meg det jeg kan av kunnskap. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...

Prøvde et par ladninger med A0 igjen i dag uten den helt store suksessen.

 

12/70 cx2000

Drago 14+2mm kork

A0 30grs x 36g #5

57,9mm

412,409,419ms

Har ikke målt enda men tipper den er over 1000bar..

 

12/76 fio615

Drago 17

A0 30grs x 46g #4

64mm

379,379ms

For lite fart og ikke mer og gå på så er nok ikke et krutt for 76mm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...