Jump to content

vectan A0


tor1980

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Sakab Sweden i Skåne blir ny agent för Vectan och dom har A0  som är mkt fint till  bly 38-41g i 12/70 och 31-32g i 16/70

 

jag har även hjälpt italienarna m ladda stål så dom har provtryck ett par laddningar med A0  28 & 30g  och några 

32g med sp2 som är ett krut man får rejäl fart med , jag har dom sliparna fr tryckprovningen 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

 

Vad tänker du ladda ?   AO  är ju ett singelbas som italienarna hävdar är ett 38-41gr krut   och 1,85x38 SG14 brinner rent @414ms  Sen finns det dom som hävdar att det är ett 36grams krut  det håller dock inte italienarna med om .

Sen att de knasiga jänkarna  använder A0  till  32g target loads  är för mig obegripligt  och måste brinna skitigt  alternativt att dom pytsar i så mycket  att det blir en sk    controdose laddning 

obs!  alla laddningar ovan är med BLY 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
41 minutter siden, tor1980 skrev:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=114086661

 

er noe her vet ikke om de har haglekrutt

 

279kr  är ju billigare än lök ??  Dessutom brukar singelbas vara billigare....( A0 är singelbas ) 

så ligg på den handlaren för farao !!  A1 är åxå ett jääävligt fint hagelkrut 

 

/P

Edited by culot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2017-10-08 den 18.56, tor1980 skrev:

mye aske sot med a0?   om noen har import godkjenning tar jeg gjerne noen bokser.:x

 

är trycket högt nog brinner allt krut rent B|   

Gamebore laddar sin Pigeon extreme 35g med A0,  jag har försökt kopiera den men utan deras fantastiska hagel är det svårt, övriga komponenter är " standard komponenter " cheddite cx2000  A0 1,90x35 gram Z2M förladdning 

Patronen indikerar " controdose "  med den höga krutvikten för endast 35gram.

/ P

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, culot skrev:

 

är trycket högt nog brinner allt krut rent B|   

Gamebore laddar sin Pigeon extreme 35g med A0,  jag har försökt kopiera den men utan deras fantastiska hagel är det svårt, övriga komponenter är " standard komponenter " cheddite cx2000  A0 1,90x35 gram Z2M förladdning 

Patronen indikerar " controdose "  med den höga krutvikten för endast 35gram.

/ P

 

Er ikke PE 34g hagel. Hvordan brenner din kopi? Hastighet?

J.A.

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Hakapiken skrev:

 

Er ikke PE 34g hagel. Hvordan brenner din kopi? Hastighet?

J.A.

I de patroner WT testade

( jaktsidan) så vill jag minnas 35g uk5 , vad jag kommer ihåg så brann det rent, jag tror controdose laddningar brukar det ?  Men den vart rätt ” stökig ”  jag gjorde även en annan m A1 krut endast 28g men @ 536ms  1000-1030bar  den var ” spektakulär” :P

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, culot skrev:

I de patroner WT testade

( jaktsidan) så vill jag minnas 35g uk5 , vad jag kommer ihåg så brann det rent, jag tror controdose laddningar brukar det ?  Men den vart rätt ” stökig ”  jag gjorde även en annan m A1 krut endast 28g men @ 536ms  1000-1030bar  den var ” spektakulär” :P

 

Fikk du testet noen treffbilder og hastigheter med PE kopien?

J.A.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hakapiken skrev:

 

Fikk du testet noen treffbilder og hastigheter med PE kopien?

J.A.

Jag fick inte de extremt täta bilderna WT fick , men controdose är lite annorlunda i med det att du kan få en trycksänkning

när du ökar på krutet .  Däremot hur jänkarna får A0 att funka med 28-32gram är för mig en gåta, jag provade A1Sp som är snabbare med 34g och det brann skitigt. 

 

/P 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 9 september 2017 den 12.42, J.E.Hagen skrev:

Kan jo høre litt med jaktdepotet... har hørt noe med døm og døm tar inn vectan til rifle....

 

Vectan kranen till Vapendepotet är ju öppen, så det är väl bara att hänga på dom ?  Jag har dessutom bestämt för mig att 

A0 är fint till 45-70 med blykula och även 9x19 pistol .  Dom har ju Prima V  granulat och GM3 granular som fungar för lätta laddningar  hagel , lite konstigt då Nordmenn har en förkärlek till tyngre laddningar .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Hakapiken skrev:

Her er svaret jeg fikk fra Jaktdepotet når jeg spurte om de ville ta inn AS, A1, A0 og Sipe. «Beklager- de har en annen fareklasse og betinger spesialtransport» 

 

Her har altså byråkratene klart å kuke det til....igjen >:(

 

J.A.

 

Vaddå !  fareklasse ?   Vad avgör det ??  GM3 och prima V är singel bas liksom A kruten de andra är dubbelbas, jag ska höra med 

Niklas på sakab om det ligger nån sanning i det eller om dom snackar i mössan ... 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag glömde komma tillbaka i detta, men enligt Niklas på sakab Sweden så finns sådana regler numera 

och jag undrar om det inte blivit en skärpning på senare tid på grund av tråkigheterna i främst Paris -Tyskland -Belgien 

+ andra tråkigheter på närmare håll .

 

Fast jag undrar vad som styr dessa " klasser"   Jag har sett ett utdrag ifrån usa om krut och då hade tydligen 

800-x hamnat på nån " shit lista "   Tror det var Hakapiken som vaskade fram den infon ,

 

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick 2 Burkar A0 av en jag jag supportrat i ladda hagel , nya burkar men av den äldre typen " papprör" 

hade hoppats på färskare krut . Jag har skaffat det främst för kal 16  då jag tror man kan ta den till

33-33,5g   Jag har provat 33g och det var inga problem. 

 

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Til alle som ønsker Vectan A0-A1-AS , vil det bli og få i butikk om ca. 10 dager fra i dag. Henvendelser på mail. post@tayloroutdoors.no (husk våpenkort ved bestilling) eller på tlf. 90016375.

Eneimportør av Vectan i Norge fra 2018 er Tayloroutdoors AS. Villaveien 2 1920 Sørumsand. FB. jaktogskyting.no

image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vad vill du ha ?  

 

A1 kan du ladd fr 1,65x 32  till  1,75x34  utan vidare ,  12/70  1,75x34 med cheddite cx2000 ger dig 425-430ms med sg19 

ibland mer . A0 laddade jag bara 38g  och då  12/70  616  1,85x38 sg14 , provade aldrig i 36g men jag skulle nog starta på 

1,85x36  sg17 för att se förbränning och fart .  Ni kommer älska A1   Jag lovar .....

 

/P

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Kobble 

nej A1 har område 32-34g i kal 12

kan tas till 35g med svag tdh typ

684 -614- möjligen att vi med

vårat vanligtvis kallare klimat kan bruka 686-615-cx1000 tdh.

1,85x36 avser A0 , italienarna säger inte under 38g för A0 men dom har en annan luftfuktighet.  Jag vill gärna höra era resultat med 1,85x36 (12/70)  och titta även på förbränningen och gör dom inte högre än 58mm . Jag tror tdh bör vara stark,  ni kan labba med z2m och SG som skiljer 40 bar -/+

man kan ladda 40-41g med A0 (12/70)

men då tror jag att man får bruk av

Sg12-14 möjligen z2m-15 .

 

/P 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det visade att svenska Vectan agenten Sakab Sweden fått in Tecna'n krut, så jag och mina kompisar har bokat 3kg 

Min italienske kompis Marre säger att det är ett skitbra krut med stort arbetsområde, lågt i volym och ekonomiskt.

sedan berättade Niklas på sakab att det var  Bacheri & pellagri  F2 krut på väg in :) så det går bra nu ..

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
21 timer siden, Hakapiken skrev:

Hvordan går det med deg. Har du fått fart på Tecna’n?

 

Ja jag tror det, och jag har fått hjälp av Marre min Italkompis i Sverige  att tråla i italien efter tryckta data och han har haft framgång och jag börjar  se ett mönster , har även fått hjälp av  " Lopez" en av moddarna på PDC som gillar 16 och dessutom skriver jävligt bra engelska.  Vi pratar nog  minst 1,60x32 och jag har gjort 1,65x32  som gav fin bild  men jag har fått rekommendation av Lopez att göra 58,5 istället för 59mm i höjd, det lär nog ge uppåt 90-100bar vilket kan behövas då 1,60x32 med 59 mm vart lite fjuttigt med Z2M 

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28 november 2018 den 23.30, Hakapiken skrev:

 

Jepp! Begynner å bli utålmodig...... venter på wads fra Italia og.... og 40 kg hagel... 

 

En italiensk kompis här i Sverige  och jag har snackat om att ta in ett ton direkt fr Locatelli ,

då vi är rätt trötta på de  dyra småskvättarna. 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...