Jump to content

Optikk med klassisk design!


Fury

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter topp optikk (kikkertsikter) med litt klassisk utseende. O.o

Det er mye bra optikk på markedet, men jeg føler at de fleste passer bedre på litt mer moderne allværsrifler, enn 

rifler med mer historisk sus...

 

Noen som har gode tips ?

Link to comment
Share on other sites

En ny M98 i kaliber .30.06 Springfield. Rifla skal primært brukes til storviltjakt i Europa og PG i Afrika. 

 

Tar gjerne imot tips om montasje også. Rifla har ikke Double square bridge, og jeg hadde tenkt meg en eller annen svingmontasje siden jeg også ønsker å benytte meg av jernsiktene der det er mulig...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Fury skrev:

En ny M98 i kaliber .30.06 Springfield. Rifla skal primært brukes til storviltjakt i Europa og PG i Afrika. 

 

Tar gjerne imot tips om montasje også. Rifla har ikke Double square bridge, og jeg hadde tenkt meg en eller annen svingmontasje siden jeg også ønsker å benytte meg av jernsiktene der det er mulig...

Anbefaler deg å se på Recknagel sving montasje, basen for forreste bro bygger 5,2 mm.

Link to comment
Share on other sites

Det handler mye om dimensjoner for at du skal finne noe med det utseende du ønsker deg. Objektivet bør være maks 36mm i hvert fall ikke større enn 42. Mellomrøret kan godt være 1", 30mm kan gå, men større blir feil. Okularet bør ikke være større enn 40mm utvendig. 

 

Og selvsagt. Lysbrytere og batterihus bør unngås. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

@Amatør. Jeg likte den du linket til, men jeg likte ikke prisen. Jeg har samme problemet på en square bridge mauser i 416. Jeg har en S&B safari, men den er for klumpete og for "feit" overalt.

Jeg har en Karl Kaps som var planlagt satt på, men avstander og plassering gjør det vanskelig å få den plassert riktig. Jeg vurdere om jeg skal lage en montasje, men må ha bakerste ring på okkularet, vil det tåle belastningen?

Det er 19 mm spor på våpenet, er det noen som kjenner til om andre enn Talley har solide montasjer for 19 mm?

Link to comment
Share on other sites

På 29.6.2018 den 6.37, Per-S skrev:

Talley og Warne har 19 mm som er nesten like, det er slike jeg har nå. Men originale Brno har jeg kun sett som skinne og jeg har ikke samme avstand mellom festene. Hvem importerer CZ nå?

 

Schou har i allefall montasjene, de har ikke bilde av 30mm men 1". Disse er angitt som "til CZ550" og denne har vel samme spor som gamle Brno 602 bl.a dvs 19mm. 

De har også samme montasje til 452/455, som vel har 11mm? Stemte i allefall med sporet på Sauer STR-kassa, så det gikk noen av de også til det formålet. 

 

Synes i allefall disse ser veldig ok ut, og de fremstår som veldig solide. 

419120.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...