Jump to content

Stereo-øreklokker for jakt


sjorgen

Recommended Posts

Jakt med rifle og hagle kan ta på hørselen, så skal gå til innkjøp av beskyttelse av noe slag som ikke koster så alt for mye. Har kikka på disse: https://www.xxl.no/hunter-hunter-a2-aktivt-horselvern/p/1097442_2_style?gclid=EAIaIQobChMIht_FgqaT1gIVD2QZCh2MNwm9EAQYASABEgIksPD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CKbmjoumk9YCFZ2HdwodoYQBKA

 

Hva tror dere? Må jo seff være stereo, og prisen er jo ikke så gal.

Link to comment
Share on other sites

De klokkene ser veldig tynne og dårlige ut, tror ikke de demper en kraftig riflesmell godt nok (man må under 140dB). Finner ikke noe data på dem.....

En Mauser-smell er rundt 160dB, så man trenger all den dempingen man kan få for å slippe unna hørselskader/tinnitus i lengden.

 

Jeg hadde nok mye heller lagt på en hundrelapp eller to og kjøpt Peltor Protac Hunter eller Protac Shooter:

 

https://www.xxl.no/3m-peltor-protactm-hunter-aktive-horselsvern/p/1136339_1_style

 

https://www.xxl.no/3m-peltor-protactm-shooter-aktive-horselsvern/p/1136338_1_style

 

Protac Shooter demper smeller mye bedre, men veier jo litt mer.

 

En mauser-smell har like mye lydenergi ved 125Hz og 250Hz som ved 2kHz og 3kHz. De fleste hørselvern har problemer med å dempe bra ved lave frekvenser.

Jo tykkere klokker, jo bedre.

 

Peltor Protac Hunter & Shooter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, når jeg ser etter så er det tydeligvis bare èn mikrofon (mono) på dem.

 

Du må da opp på Sport Tac:

 

https://www.xxl.no/3m-peltor-sporttac-horselvern-jakt/p/9006140_1_style

 

Litt dyrere igjen, men med stereo-mikrofoner (en på hver side).

 

 

Jeg har Peltor Potac II, de er i stereo og demper veldig bra (bedre enn de fleste andre aktive øreklokker jeg har funnet):

https://www.magasinet.no/peltor-protac-ii-elektroniske-horselvern

 

 

 

Demping Sport Tac.jpg

Protac II demping.jpg

Edited by 223man1
ordnet bilder
Link to comment
Share on other sites

Selv om demping er en viktig funksjon er det andre ting som er vel så viktig på jakt. Komfort og lydkvalitet veier etter min mening tyngre, det er tross alt ikke så mange skudd en skal skyte i skauen.

 

Jeg bruker en sak fra Sordin, de bør en absolutt sjekke ut før en tar et valg. God kvalitet, bra batterilevetid og god komfort (for mine ører).

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd disse Hunter klokkene fra XXL. Lydkvalitet og evnen til å retningsbestemme lyd er etter min mening ubrukelig til jakt.  Den individuelle volumjusteringa mellom høyre og venstre er  i beste fall klønete. I noen få tilfeller får du dobbelt så mye ved å betale det dobbelte, og det vil jeg nok satset på her.  Veldig fornøyd med MSA Sordin her også. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med MSA Sordin Pro er at den demper for dårlig ved lave frekvenser. Det skyldes jo de flate klokkene med dårlig plass til dempematerialer.

 

Ved 125Hz er dempingen bare 11,1dB. Samme måling på Peltor Protac II er 19,7dB. Det er en meget stor forskjell. 3dB er en halvering av lydtrykket.

Dvs. tar man ørets følsomhet med i beregningen ved lave frekvenser (og det høye lydtrykket), så ender man allikevel opp rundt 143dB smell fra en udempet mauser (160dB). Det er nok med ett skudd for å få hørselskade. Ved høyt lydtrykk (>100dB) flates kurven for ørets følsomhet ut, og man har ca. 6dB dårligere følsomhet ved 125Hz enn man har ved 1000 Hz (1kHz). Dvs. 160dB - 11,1dB - 6dB = 142,9dB

 

http://www.sengpielaudio.com/Acoustics226-2003.pdf

 

Arbeidstilsynet oppgir at 130dBc (Peak) lydtrykk er høyeste tillatte grense som tillates i en arbeidssituasjon før umiddelbar hørselskade kan oppstå:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245

 

Hørselen min tålte mye når jeg var ung, men nå snart 50 så er dessverre betydelig tinnitus 24/7 ett resultat av litt for mye smeller opp gjennom årenes løp.

Nå tåler hørselen min nesten ingen ting før det suser og piper, og stadig verre blir det. Derfor vil jeg passe på å advare andre så de kanskje slipper det jævelskapet der....

 

 

Sordin Pro demping dB.jpg

Edited by 223man1
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 223man1 skrev:

Problemet med MSA Sordin Pro er at den demper for dårlig ved lave frekvenser. Det skyldes jo de flate klokkene med dårlig plass til dempematerialer.

 

Det er riktig, men det er prisen ein betaler for komfort og nett størrelse. Eg har sjølv eit par Sordin Pro, viss eg brukar dei på bana og det vert skutt med grovt puttar eg i eit par øyrepluggar først og skrur så opp lyden på hørselvernet. Då får ein god demping samtidig som ein lett får med seg kva skyteleder seier. Det er forøvrig god lydkvalitet og god stereoseparasjon i Sordin Pro. Det er ingen problem å retningsbestemme lyd.

 

Når det gjeld hørselvernet trådstarter viser til så har eg ingen formeining om kor godt dei demper. Men eg har prøvd dei i butikken og syns ikkje noko om lydkvaliteten. Eg trur den hadde blitt eit irritasjonsmoment ute i skogen.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 223man1 skrev:

Derfor vil jeg passe på å advare andre så de kanskje slipper det jævelskapet der.

Et edelt mål, men man må også passe seg for å la det perfekte blir det godes fiende.

 

Punkt 1 er å bruke noe, og da er komfort og  lydkvalitet viktigst. Man må også skille mellom banebruk med mengder av skudd og overbygg med noen få skudd i friluft.

 

Punkt 2 er å se på frekvensområdet for tale, tap i dette området er vel det verste å leve med? Og for telefoni var vel det definert til 300-3000Hz?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for et par år siden Phoxx sine aktive hørselvern, og de ligner mistenkelig på de fra Hunter.

De er ganske ubrukelige, og spesielt i forhold til MSA etc som vi hadde i militæret. Da fikk vi med komfort kit ved siden av til montering med en gang.

 

Kjøpte noen enkle 3M hørselvern uten elektronikk, og de er latterlige mye bedre enn Phoxx sine ihvertfall.

 

På jakt bruker jeg som regel ikke noe hørselvern, selv om jeg tror jeg skal prøve noen enkle plugger nå på rypejakten.

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Et edelt mål, men man må også passe seg for å la det perfekte blir det godes fiende.

 

Punkt 1 er å bruke noe, og da er komfort og  lydkvalitet viktigst. Man må også skille mellom banebruk med mengder av skudd og overbygg med noen få skudd i friluft.

 

Punkt 2 er å se på frekvensområdet for tale, tap i dette området er vel det verste å leve med? Og for telefoni var vel det definert til 300-3000Hz?

 

Det er ikke det det er snakk om, poenget er å opplyse flest mulig om de ulempene tynne (og utilstrekkelige) øreklokker innebærer for hørselen.

Prøv Peltor Protac II, de er både komfortable og demper bra, med bra stereo-lyd. Ingen problemer med å retningsbestemme lyder. Men drar man på forsterkningen høyt, så har de en del egensus.

 

Punkt1: Det er selvfølgelig bedre å bruke noe enn ingenting. Å skyte uten noen form for hørselvern er selvfølgelig helt ødeleggende for hørselen, men det er ikke sikkert du får merke konsekvensene av piping/susing etter ett "jaktskudd" eller to før du blir eldre. Da kan det begynne å pipe og suse noe jævli etter hvert, og det 24/7. Hørselskader bygger seg opp over tid, med antall skudd som du sier, og avhengig av hvor kraftig smellene er. På skytebane standplass blir det ofte mye værre, spesielt his man ligger ved siden av en som brenner av med noe kraftig udempet magnum-kaliber. Lydtrykket vil ofte være høyere ett par meter til siden for våpenet enn det er rett bak våpenet, og tak og vegger kan reflektere lydsmellene slik at belastningen på hørselen blir høyere. På skytebanen bør man uansett alltid bruke gode øreplugger dypt innsatt i ørene, de gir bedre beskyttelse ved lave frekvenser også. Sjekk f.eks. Howard Leigh Max 37dB øreplugger, se bilde nedenfor. Jeg bruker dem under Protac II, med forssterkningen på maks så hører jeg fint hva som blir sagt på standplass.

 

Punkt 2: Frekvensene du mister ved hørselskade er èn ulempe, og de fleste som får problemer med å oppfatte tale har mistet følsomheten i diskantområdet, dvs 3000

-8000 Hz. Jeg kjenner en som har høreapparat og kraftig nedsatt hørsel, han klarer ikke å høre høyere toner enn 3000 Hz, vi testet med 4000Hz og det var nesten helt umulig for han å høre den tonen, eller noen høyere toner..... Kommunikasjonsaudio (radiosamband) er ofte oppgitt til 300-3000Hz som du sier.

Men ett større problem en tap av hørsel er faktisk tinnitus/øresus. Den kan være helt ødeleggende, i noen tilfeller tar faktisk mennesker livet av seg for å få en slutt på pipekonserten i ørene 24/7. Så det er det verste som kan skje ved eksponering for skuddsmeller.

 

Jeg finner noen aktive stereo-ørekokker som ser ut til å dempe veldig bra, Howard Leigh Impact Pro Industrial. Jeg finner dem på eBay for ca. Kr. 700.- inkl.frakt fra USA.

Men jeg vet jo ikke noe om komforten og lydkvaliteten..... men det hadde vært forsøket verdt å bestille ett par for å teste dem, de kan vel ikke være helt ubrukelige.....

 

 

 

 

 

 

Howard Leigh Impact Pro Ind.jpg

Howard Leigh Max 37dB plugs.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 223man1 skrev:

Jeg finner noen aktive stereo-ørekokker som ser ut til å dempe veldig bra, Howard Leigh Impact Pro Industrial. Jeg finner dem på eBay for ca. Kr. 700.- inkl.frakt fra USA.

Men jeg vet jo ikke noe om komforten og lydkvaliteten..... men det hadde vært forsøket verdt å bestille ett par for å teste dem, de kan vel ikke være helt ubrukelige.....

 

Har et par vanlige, passive hørselvern fra Howard Leigh, og det er de mest komfortable øreklokkene jeg noen gang har hatt på. Det skal riktignok sies at jeg aldri har reist land og strand rundt for å prøve hørselvern.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ligger et par Howard Leigh aktive hørselvern i garasje , på vei til søppla. Lette, behagelige, burde være ypperlig til hagle, 22 og bruk på post. Men 2 ganger har jeg opplevd at de ikke kuttet lyd så da ble klassifiseringen "søppel",

De eneste elektroniske jeg virkelig stoler på er et par digre Peltor ment for bruk på helikopterdekk. 

 

Kanskje mer enn normalt opptatt av hørselvern siden store deler av arbeidsdagen er med slikt på hodet....

 

Link to comment
Share on other sites

Litt "off topic" men mye bra info i denne videoen (hvis du skal bruke dine aktive jakt-øreklokker på skytebanen) :

 

 

Det er som han sier ofte høyere beskyttelse i gode øreplugger, men da må de settes dypt inn i øret. Sjekk dB-demping på Howard Leight MAX 37dB plugger i innlegget ovenfor. Noe som kan være en ulempe med øreplugger er hvis man dytter ørevoks innover i øret. Man kan få en vokspropp som tetter øret, og det kan klø i ørene hvis de blir irriterte.

Fordelen er også som han nevner at øreplugger ikke kommer i konflikt med opphøyet kolbekam på rifle, og ikke i konflikt med bøylene på briller,som vil kunne gi "lekkasje" ved bruk av øreklokker. Spesielt tykke bøyler på f.eks. beskyttelsesbriller (skytebriller) kan gi en del lekkasje rundt øret. Uansett vil jeg alltid anbefale dobbel beskyttelse på skytebanen, hvis kolbekammen skyver en stor klokke delvis av øret pga. rekylen, så er man jo ikke beskyttet. Med gode øreplugger (satt riktig inn i øret) under øreklokker, så kan man oppnå ca. 40dB reduksjon i lydsmeller over hele frekvens-spekteret.

 

Men, som dette dokumentet viser, så kan en dårlig innsatt øreplugg gi dårlig demping:

 

http://www.hearforever.org/userfiles/file/case study/Howard_Leight_Bad_Assumptions_White_Paper.pdf

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hva er egentlig forskjellen på 3M Peltor Sportac og Protac Protac Hunter?
Protac Hunter fra kr 699 (billigst, men er de bra nok?)

Sportac fra kr 1098

Begge ser ut til å forsterke lyden (slik at de er egnet til å bruke på post)

Jeg har et par Sportac som har fungert bra, men de har begynt å skurre på den ene siden. (Kjent problem?)
BreCom har også en modell til lav pris https://www.xxl.no/brecom-hearing-protection-muffs-w-aux-aktivt-horselvern-std/p/1165855_1_style

Edited by LarsB
BreCom
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...