Jump to content

Systemvåpen, hva skal stå i våpenpass


Elgjaeger

Recommended Posts

Har fått innført en Sauer 202 i våpenpasset. Politiet har skrevet inn nummeret til kassa og hevder at pipenummer ikke skal innføres i passet.

 

De har gjort en feil i og med at de har skrevet kaliber 6,5x55 etter nummeret til kassa. Jeg skal til Polen i høst og skal ha med 9,3x62 pipa, ikke 6,5x55. Har påpekt dette ovenfor politiet, men de sier det ikke er noe problem. Er litt skeptisk til at det i det hele tatt står kaliber når dette er feil for våpen jeg skal ha inn og ut av Polen. Noen erfaringer eller tips her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6 kort på denne, kasse 3 stk 6,5x55 piper, 30-06 og 9,3x62 pipe. Politiet sier våpendel ikke skal inn i våpenpass, greit nok, men nå står nummeret til kassa samt kaliber 6,5x55 (men ikke nummer tilhørende noen av pipene i dette kaliberet). Hadde ikke vært betenkt dersom jeg kun skulle hatt med 6,5x55 pipe, men jeg skal bare ha med 9,3x62 pipe og da blir dette litt feil etter min mening. Noen som har våpenpass med kun kasse uten kaliber oppgitt?

Link to comment
Share on other sites

På 4.9.2017 den 22.46, Elgjaeger skrev:

 

Det trodde jeg også, men politiet hevder at pipene ikke skal stå i passet med egne nummer....

 

Jeg fylte ut en søknad for kasse og en for hver pipe jeg ville ha inn i passet.

 

Skønner ikke at dette skal være vanskelig. Om de først setter inn en låsekasse og deretter hver pipe med nr og kaliber er jo våpenpasset idiotsikkert. 

I alle fall om noen land har andre regler/er bokstavtro 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ti mailer frem og tilbake med politiet om dette, skjønner ikke heller at dette skal være så vanskelig. Jeg har jo våpenkort til hver pipe samt låsekasse, men politiet sier dette er retningslinjene de har fått. Jeg sender nå passet inn og ber de i hvertfall om å føre på riktig kaliber. Er som Skaubjønn sier veldig skeptisk til hva Polske myndigheter kan finne på siden passet ikke viser riktig kaliber selv og jeg tar med hele kortstokken med våpenkort....

 

Har søkt på nett men finner ingen rundskriv eller retningslinjer til politikontorene om dette, noen som har sett eller vet hvor disse kan finnes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 rifler med flere løp og Blaser med flere løp.

I mitt våpenpass står våpen i original kaliber med nr på en linje, så løpene under med samme nummer da de ikke har eggene nummer..

Blaser står med låslasse på en linje og løpene under med egene nummer. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Henger meg på denne gamle tråden.

Regner med @Elgjaeger kom velberget til og fra Polen med våpen. Men fikk ikke en endelig konklusjon i tråden over. Systemvåpen med flere piper, og skal nå søke om europeisk våpenpass. 

Så ringte våpenkontoret i Agder i dag da jeg er i ca samme situasjon selv. Og han på våpenkontoret var både hyggelig og tydelig på at jeg måtte fylle ut en søknad for hver "del" jeg hadde våpenkort på. Dvs en for kasse og en for hver pipe. De beklaget faktisk at det var så tungvint, men sånn var det dessverre.

Heldigvis står det ikke kaliber på våpenkortet til låskassa mi, så er kanskje litt enklere for min del. Ellers måtte jeg jo bare tatt med pipa som hadde stått på våpenkortet til låskassa (selv om den ikke skulle brukes), slik at våpenkort, EU-pass og våpen/pipe faktisk stemmer 100%.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har vært i Polen flere ganger etter dette. Men Politiet i Stavanger ga seg ikke den gangen, kunne ikke registrere pipene for seg og kassen separat. Fikk til slutt registrert Saueren med kasse nummer og kal 9,3x62, men da strøk de over samme i kal 6,5x55….forstå det den som kan

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 4.9.2017 den 22.46):

Det trodde jeg også, men politiet hevder at pipene ikke skal stå i passet med egne nummer....

 

Jeg fylte ut en søknad for kasse og en for hver pipe jeg ville ha inn i passet.

I mitt våpenpass står det kassenummer og pipenummer samt kaliber som korsponderer med pipenummer. Jeg har Sauer 202 med diverse piper, samt schultz & larsen med diverse nummer. alle mine låskasser og piper har nummer som er ført inn i passet. Ved kontr har det ikke vært noe problem. Dersom nummer på våpen/kasse og pipe ikke korsponderer med kaliber får du problemer ja. Politiet kan mene hva de vil, men det er politiet i utlandet som bestemmer. Jeg forklarer at dette er systemvåpen med utbyttbare piper, og at samme kassenummer står med forskjellige pipenummer. Det godtar politiet ved kontroll i Tyskland og Tsjekkia i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...