Jump to content

Test av haglepatroner


358 Win

Recommended Posts

Black Gold game drives av F2 krutt ifølge Gamebore . Så du har nok helt rett Culot. De lager sine hagl selv, og de ser pene ut... Men GB bruker BP hylser og Krutt på denne.

Jeg har vært strålende fornøyd med den i US 4 og 6.

Ikke minst er den i disken på nærmeste gmax...

Skulle ønske de kunne ta inn 20/70 Black Gold Game i sortimentet.

 

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

GMAX utvider sortimentet igjen, med blant annet Gamebore Black Gold Game 5 30 grams i kaliber 20, det kan bli en favoritt.  Hastighet opp mot 400 ms i en 30 grams 20/70. Det ser imponerende ut. Best av alt den leveres i fiberutgave👌 Samtidig må en gi kred til Gamebore, som på hjemmesida oppgir hastighet på hver patron på 20, 30, 40, 50, 60 meter osv...

 

Screenshot_20180228-110116.png

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

På 5.9.2017 den 16.27, 358 Win skrev:

Jeg ble i dag gjort oppmerksom på en ting ang. våpenet jeg bruker til prøveskyting. Browning har piper som de sier er "back bored " dvs at grunnboringen til pipa er 0.742 tommer dvs 18,8 mm . En vanlig cal 12 pipe har grunnboring på 18,2-18,3 mm. 
Dette kan være årsak til at noen patroner med filtforladning får ganske mye lavere hastighet enn det fabrikken oppgir.

Browning går nå tilbake på backboring. og vil fra 2018 levere enkelte jaktmodeller i en tradisjonell grunnboring på 18.4 /18.5 i kaliber 12.  

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

12/67

HULL  DRIVEN GROUSE

Plast hylse med fiber forladning

 

Oppgitt data 

30 gram

Nr 5,5

 

Målte data

30 gram forkobrede haggel 

2,65-2,8 mm haggel 

235 stk haggel

Hastighet 392 m/s

Største avvik i hastighet : 6m/s

20180425_145043.jpg

Edited by 358 Win
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

HULL KONG KNUS   (Bly)

Plast hylse med plast forladning 

(Er vel egentlig en leirduepatron men ypperlig til due/rype)

 

Oppgitt data 

28 gr

Nr 7,5  (2,3mm)

 

Målte data

28,1 gram haggel

Haggeldiameter: 2,25-2,30 mm

antall haggel : 395 stk

Hastighet 406 m/s

Max avvik i hastighet: 3 m /s

20180425_145214.jpg

Edited by 358 Win
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

HULL SPORTING 100 (Bly)

Plast hylse med plast forladning 

Leirduepatron som egner seg fint til due/rype

 

Oppgitt data:

28 gr

Nr 7,5  - 2,3 mm

 

Målte data:

28,2 gram haggel

2,2-2,35 mm haggel 

387 stk haggel

397 m/s

Max avvik i hastighet: 5m/s

20180425_145427.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er et par til på vei. Tree Crown (papp) i cal 16 og en leirduepatron 12/70 med 28 gram bly som skal gi 488m/s !!!

Var som sagt på IWA og snakket med en rekke produsenter . Hadde håpet å få en norsk butikk til å ta inn Sterling patroner. De har en rekke patroner bla. noen i 12/76 og 12/89 og 20/76 til en svært fornuftig pris sammenlignet med de som finnes på det norske markedet i dag.

Også Polske Fam (noen husker sikkert "Olympic" patroner) har mange bra patroner , både BUCKSHOT og slugs og en svartkrutt patron som hadde solgt bra i Norge

Edited by 358 Win
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt disse liggende noen måneder fordi innledende presisjonstest viste mildt sagt elendig presisjon i en Browning A5. Når jeg sier elendig snakker jeg om "låvedør" presisjon på 50 meter.  På det verste var den over en halv meter mellom treffene og det som egentlig var verst var at samtlige slugs slo inn på tvers eller delvis på tvers.  Står på pakka : "For smooth and rifled barrels". Nå har jeg bare testet i glatte piper med fra 1/4 til 3/4 trangboring og der er disse patronene totalt ubrukelige.  Mulig de kan være bra i rifla haglepiper?

Zoom inn på culoten til patronene . Der står hastigheten 

20180427_185036.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, culot skrev:

Kan det vara overbore loppet i A5:an som spökar till det m projektiler ?  Brenneke 39 hade den samma filt tätning som brenneke 32 ?  

Synes 16 cm samlinger er greit nok . 

Denne 39 grammeren har plast mellomladning 

Edited by 358 Win
Link to comment
Share on other sites

16/67

 

HULL TREE CROWNS 

(Papp hylse med fiber forladning )

 

Oppgitt data:

415 m/s

2.6 mm haggel 

257 stk haggel 

 

Målte data:

Hastighet : 378 m/s

Største avvik i hastighet :6 m/s

2,60-2,65 mm haggel

236 stk haggel

 

Lurer på om man kunne fått HULL til å lade denne med BB haggel. Ville inneholdt ca 65 stk haggel . 

Det ville vært min drømmepatron til rådyr i cal 16. Og samme patron med BB haggel i cal 20/67

Er vel mulig å kjøpe en slik "Bespoke" patron men da i serier på min 5000 skudd. Da får man til og med eska slik man vil ha den. 

 

 

20180430_212637.jpg

Edited by 358 Win
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

HULL SOVEREIGN PARCOURS

Plast hylse med plast forladning 

Er vel egentlig en leirduepatron men ypperlig til due og rype

 

Oppgitt data:

28 gram 

Nr 6,5  (2,5mm)

488 m/s !!!

 

Målte data:

27,7 gram

305 stk haggel 

2,45-2,50 mm haggel 

Hastighet: 422 m/s

Største avvik i hastighet : 5 m/s

(Hvis jeg måler denne til 470- 480 m/s er det den desidert raskeste leirduepatronen på markedet

Hvis det er en ting jeg tar med en klype salt er det oppgitte hastigheter.  Skjøt 10 skudd av denne , 5 stk i Browning A5 og 5 stk i Star Baikal . Utrolig jevn patron varierte bare 5 m/s i 2 forskjellige børser  . Hva slags børser HULL måler patronene i skjønner ikke jeg  for hvis man sjekker alle HULL patronene jeg har testet er det stor forskjell mellom oppgitt og målt hastighet. Nå skal man ikke dømme patronene fra HULL på bare dette, for faktum er jo at de fleste gir bra hastighet og setter flotte skuddbilder.  Det er bare det at de oppgir hastigheten så altfor høyt i forhold til det som er målt.

Jeg sjekket også 2 stk Federal Praire Storm som jeg hadde i hanskerommet og de ga begge rett rundt 445 m/s så det er ikke kronografen som tuller

20180430_221204.jpg

Edited by 358 Win
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 358 Win skrev:

Synes 16 cm samlinger er greit nok . 

Denne 39 grammeren har plast mellomladning 

Tyckte jag läste du tyckte precisionen var dålig  eller läste jag för snabbt:$ ( hexolit? ) 

hur är det nu , får ni bruka slug/brenneke på rådjur i Norge ? 

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, 358 Win skrev:

12/70

 

HULL SOVEREIGN PARCOURS

Plast hylse med plast forladning 

Er vel egentlig en leirduepatron men ypperlig til due og rype

 

Oppgitt data:

28 gram 

Nr 6,5  (2,5mm)

488 m/s !!!

 

Målte data:

27,7 gram

305 stk haggel 

2,45-2,50 mm haggel 

Hastighet: kommer i morgen 

Største avvik i hastighet : kommer 

(Hvis jeg måler denne til 470- 480 m/s er det den desidert raskeste leirduepatronen på markedet

20180430_221204.jpg

 

Du har inte vikten på krutet ? Är det runda diskar så undrar jag om det inte är Vectan d20 men 488ms är hysteriskt fort.

Den farten känns eller hur ? Vet att en gång när de svenska landslags skyttarna i Sporting var i England och dom kastade sig över dessa 1550fps patroner men sköt sönder sig på träningarna, den äldre och listiga av dom tog de långsamma 24g ..

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, 358 Win skrev:

12/70

 

HULL SOVEREIGN PARCOURS

Plast hylse med plast forladning 

Er vel egentlig en leirduepatron men ypperlig til due og rype

 

Oppgitt data:

28 gram 

Nr 6,5  (2,5mm)

488 m/s !!!

 

Målte data:

27,7 gram

305 stk haggel 

2,45-2,50 mm haggel 

Hastighet: kommer i morgen 

Største avvik i hastighet : kommer 

(Hvis jeg måler denne til 470- 480 m/s er det den desidert raskeste leirduepatronen på markedet

20180430_221204.jpg

Hvor langt har du munningen fra krongrafen 1 eller 1.5m?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, culot skrev:

 

Du har inte vikten på krutet ? Är det runda diskar så undrar jag om det inte är Vectan d20 men 488ms är hysteriskt fort.

Den farten känns eller hur ? Vet att en gång när de svenska landslags skyttarna i Sporting var i England och dom kastade sig över dessa 1550fps patroner men sköt sönder sig på träningarna, den äldre och listiga av dom tog de långsamma 24g ..

Det er 23,1 grain eller 1,5 gram av dette kruttet 

20180501_201356.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skyter alle patroner på en avstand av 1,5 meter fra munning til første fotocelle på kronograf . I mangel av nye patroner å teste fant jeg ut at jeg skulle teste litt forskjellige avstander . Jeg tok en usedvanlig jevn patron (Hull)og skjøt 3 skudd på hver avstand . (Hastighet snitt av disse 3 skudd på hver avstand:)

0,5 m - 428 m/s

1,0 m - 424 m/s

1,5 m - 420 m/s

2,0 m - 412m/s

2,5 m - 402 m/s

Nå slepper jeg å lure på dette mer

Edited by 358 Win
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ser at SOVEREIGN PARCOURS holder ikke farta som de lover. De fleste Hull patronene gjør ikke det som du skriver lengre opp. Men haglekvaliteten på Hull som jeg har målt og sett på er meget bra. De er veldig jevne i mm og runde uten deformiteter.  Mine hagler gir veldig fine skuddbilder med Hull tror haglekvalitet har en del og si hardhet, jevn størrelse og perfekt runde.

Edited by bindalingen
Link to comment
Share on other sites

Många tillverkare anger sin fart i

V 2,5  och ska man få fram V (0) med en fotocell crono måste man 

addera 15ms på vad man läser på display när man skjuter fr 2m avstånd till första fotocellen. Sen brukar dom friskriva sig att alla värden är förutsatt att patronen förvarats under perfekta förhållanden, oftast 21+ och max 40% luftfuktighet. Vissa krut reagerar väldigt negativt på just luftfuktighet... sen är det ju lätt att 

” dekaltrimma ”  och jag minns en populär lerduve patron på blytiden fr Lyalville Express hette den och 440ms stod det på asken, och det lyckades jag aldrig uppmäta någonsin möjligen 400ms. 

Skjuter man ifrån 2m till första fotocellen så har man V 2,5 värdet på displayen så allt över 400 är inte kattskit och 415 är riktigt potent och problem att få fina svärmar börjar komma så smått . 

/P

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, bindalingen skrev:

Ser at SOVEREIGN PARCOURS holder ikke farta som de lover. De fleste Hull patronene gjør ikke det som du skriver lengre opp. Men haglekvaliteten på Hull som jeg har målt og sett på er meget bra. De er veldig jevne i mm og runde uten deformiteter.  Mine hagler gir veldig fine skuddbilder med Hull tror haglekvalitet har en del og si hardhet, jevn størrelse og perfekt runde.

Jag är övertygad om att hemligheten bakom många bra patroner sitter i just bra hagel då inget annat i dom är exeptionellt. 

/P

 

Link to comment
Share on other sites

I kveld testet jeg om trangboringen har noe å si på utgangshastigheten . 

Hull KONG KNUS  28 gram Nr 7,5

3 skudd i hver choke

1/4 - 406 m/s

1/2 - 408 m/s

3/4  - 409 m/s

Super full - 409 m/s

Ser altså ikke ut som trangboringen ikke påvirker utgangshastigheten i nevneverdig grad. Patronen hadde en variasjon på 5 m/s så det kan like gjerne være variasjoner på patronene som traff slik de gjorde selv om tendensen er at utgangshastigheten øker noen få m/s ved trangere choke

Måtte nok skutt en pakke patroner i hver choke for å få dette nøyaktig nok til å konkludere med noe her. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Culot i at det viktigste for kvalitet er haglene. Selv om andre komponenter betyr en god del. Hull er bra patroner. Men liker ikke at de fyrer opp specsane så mye, når de helt klart ikke kan følges opp/etterses i den virkelige verden. Jeg jaktet en god del med Hull patroner ifjor, men Gamebore Black Gold Game i 12/70 var overlegen. Det virket som om drepen på litt hold var mye bedre. Og gav meg godfølelsen. I 12 helt klart min referansepatron. Ser frem til å få testa Black GG i kaliber 20 når de ankommer landet...

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat och jag gillade dom inte ,  dessutom är det inte JK6 krut i dom som det anspelar på, det är det däremot i

JK6 38 men dom kanske gillas i Norge då det var en jäkla rekyl i dom och dålig teckning.

lite konstigt då det egentligen är bra grejor i den. 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har handlet derfra nylig. Sendte epost da jeg bor i nærheten og hadde ikke lyst til å betale for frakt for en eske, ble ringt opp dagen etter og avtalte å møtes på en lokal haglebane. Hyggelig fyr, kommer nok til å handle mer hvis de går godt i hagla mi. 

Ferietid muligens? 

Link to comment
Share on other sites

Ferie?Da må det opplyses om det og ikke sende kvittering og beskjed om at varene blir sendt innen 3 dager!Folk som svindler til seg penger og ikke sender ut varene bør folk styre unna!Bestiller ofte andre steder og null prblem og raske levering!Bl.a Jaktdepotet

Link to comment
Share on other sites

Ta en tlf. Jeg har handlet der og han var ok! Det er nok et enkeltmannsforetak, og driver mest med leirduekastere og instalering/drift? Jeg bestilte div ammo som 12/70 men viste seg å være 12/67. Jeg foretrekker Gamebore ammo på nåværende tidspunkt kjøpt via nærmeste GMAX. 

Link to comment
Share on other sites

Har mye ammo egentlig,men mangler litt til Rypa,og denne gang ville jeg teste ut div med filt/fiber..Driter i ham,er rapportert inn og har bestilt fra Skitt jakt.Men kan det være at Gmax  har mer utvalg i butikk?På nettsiden har de bare Gamebore i idiotiske vekter og haglnr..Vurderte å dra til Hamar,men vet ikke om de har noe utvalg,trenger helst 30-32gr i 12

Link to comment
Share on other sites

Gmax/intersport har et meget bra utvalg ammo. Men gå til gmax si til dem hva du vil ha. Nettsida er elendig ja, som xxl vil de nok ha folk inn i butikkene...  Jeg vet at de venter inn årets forsendelse fra Gamebore. Jeg venter på 20/70 black gold game. Men vet de venter inn 12/70 grouse extreme med fiber 31 gr. De har også inne Regal 12/65 32 grams med fiber i 12/65 som er noe mer moderat ladet/hastighet.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

SAGA MAXIMUM TUNGSTEN 

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data:

32 gram 

3,5 mm haggel

 

Målte data 

30,8 gram haggel

3,45-3,50 mm haggel 

112 stk haggel

462 m/s !!!

Max avvik i hastighet 9 m/s

Vet ikke egenvekt på TUNGSTEN men veide et blyhaggel og et tungsten haggel med nøyaktig samme diameter

blyhaggel : 0,245 gram

tungsten :  0,265 gram

Så litt tyngre enn bly er det og med den hastigheten er det nok svært effektive patroner 

20180730_223101.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...