Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Den tiraden du lirte av deg kan du slenge ut på Facebook.

Provosere for å provosere kan du gjøre på Facebook.

"Tilsvar" på diverse sprøyt du leser på sosiale media kan du skrive der sprøytet står.

 

Jeg er et av de minst politisk korrekte menneskene du noensinne kommer til å være borti, men jeg skal gjerne diskutere innvandring med deg en dag.

Heads up: Jeg kommer til å bruke min arbeidserfaring fra asylmottak for mindreårige og norsklærer for tretten forskjellige nasjonaliteter, samt fakta fra reell forskning i min argumentføring.

Så kan du komme med:

"går det bl.annet en masse folk som ikke engang behersker norsk rundt og skyter 9mm som bare juling "

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, colt45 skrev:

 - dette var ment som et tilsvar på alt sprøytet -

 

Hvis man skal gi tilsvar til "sprøyt", er det en viss fordel å holde seg sånn noenlunde til sannheten, og hvertfall å unngå å kolportere overdrivelser, halvsannheter og reinspikka løgn.

 

19 minutter siden, colt45 skrev:

 - og gjengi noe av det som blir skrevet på sosiale media - 

 

"Det som blir skevet på sosiale media", blir ikke mer sant, uansett hvor mange som skriver det, og hvor mange "media" møkket spres fra. De fleste her inne vet utmerket godt hvordan diverse "sosiale media" funker, som skyttere og våpeneiere ble vi hvertfall smertelig klar over det etter 22/7. Og vi har forholdsvis strenge forumrelger (jeg var med og startet forumet), nettopp for å unngå at våpeneiere settes i bås med diverse lugubre grupper.

 

19 minutter siden, colt45 skrev:

 - og som blir skrevet av folkevalgte personer i diverse grupper på nettopp sosiale media.

 

De "folkevalgte" og deres (forutinntatte) holdninger til våpen, våpeneiere, jakt og skyting har vi da diskutert grundig i denne og andre tråder, og førnevnte "folkevalgte"/regjeringsmedlemmer har ikke bare fått "politisk korrekt" omtale. Men det bygger på fakta, ikke brunspraglet fantasi fra kospirasjonsteoretikere, tvilsomme nettsteder og villnisset av Trynebok-grupper.

 

Les forumets nest beste tråd (etter "Trolljakt"-tråden), og tenk litt på det du lærte der, neste gang du er innom "diverse grupper på sosiale media". https://www.kammeret.no/topic/4197-kritisk-tenkning/

 

25 minutter siden, colt45 skrev:

Til de som er av den oppfatning at jeg drikker på dagtid kan det opplyses at jeg er avholdsmann.

 

Da er vi to!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Thor skrev:

Hjelper lite det når jeg drikker for 3

 

Advarsel! Kraftig OT:$

 

Jeg har alltid lurt på ordtaket; "Lastenes sum er konstant." Jeg har fundert på om dette er på individ-, eller samfunnsnivå. Da konkluderer jeg med at det nok er på samfunnsnivå:mrgreen:

 

Link to comment
Share on other sites

Det er EN stor likhet mellom det å være innvandrer i Norge og våpeneier. Den likheten eg snakker om er at i begge "gruppene" er det en mikroskopisk minoritet som ødelegger for den store LOVLYDIGE majoriteten i gruppen. Hilsen en innvandrer med våpenløyve, lenge leve republikken Bergen (leses med skarrre R)✌️

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 7.2.2019 den 19.43, colt45 skrev:

Til de som er av den oppfatning at jeg drikker på dagtid kan det opplyses at jeg er avholdsmann.

Mulig du kan ta å legge av deg den soppen du evt. spiser da istedet.

 

Man integrerer ikke folk med å forhåndsbehandle dem som terrorister.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.2.2019 den 0.52, bjoerkeng skrev:

Mulig du kan ta å legge av deg den soppen du evt. spiser da istedet.

 

Man integrerer ikke folk med å forhåndsbehandle dem som terrorister.

Er det så innskrenka hjerneaktivitet hos folk her på kammeret.no at når jeg gjengir et innlegg fra en annen våpengruppe så blir jeg stemplet som alkoholiker eller soppspiser. Har faktisk spist masse sopp og plukker steinsopp hvert år til mat uten å ha merket noen som helst form for galskap av den grunn,men nå lurer jeg faktisk på hva folk får i seg som kan legge ut sånnt ærekrenkende dritt som dette. Ikke har jeg noe imot at folk med vett og forstand skal få lov å eie våpen og ikke er jeg rasehater eller fiendtlig innstilt til innvandrere. Faktisk det stikk motsatte bare for å ha det klart. Det jeg la ut og opplyste var skrevet av en folkevalgt i kjølvannet av et innlegg i Agderposten om våpenopplæring i regi av NAV til asylsøkere er noe helt annet enn at jeg personlig er mot innvandrere eller folk med annen hudfarge av den grunn. Det som var min hensikt var å vise hvor galt det kan bli når en avis vinkler en artikkel eller overskrift på feil måte. For å gjøre det klinkende klart så omgås jeg alle folk med respekt,men her på forumet er det tydeligvis tillatt å skrive og å prøve å tilegge meg noen meninger og at jeg drikker og spiser rusfremkallende sopp. Er dere så innskrenket at dere tror at alle som har et våpen skal sitte på dette forumet hele dagen og ikke leser hva som blir skrevet andre plasser er det på tide at dere som tillater dere å dømme meg for noe annet enn jeg er til å følge med på hva som virkelig foregår på verdens største media. Det som foregår her på kammeret er bare småting i forhold til hva som blir skrevet andre plasser,men likevel er det svært skjelden jeg har sett sånne personangrep på folk man overhode ikke kjenner som her. Andre plasser må en stå frem med navn og bilde så kanskje det er grunnen. Hadde du bjoerkeng kjent meg så tror jeg kanskje du hadde bedt meg om noe annet en å "legge av meg den soppen jeg evt. spiser" Mitt råd til deg er å tenke litt bedre over hva du skriver til og om andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det er mulig du mener noe annet enn det du skriver - men det du skriver er det vi leser.

Da burde du kanskje gå tilbake og lese forklaringen min om opprinnelsen til innlegget. Er det så vanskelig å forstå for folk som hverken drikker eller spiser sopp? Gjorde nok en tabbe når jeg ikke brukte hermetegn på det opprinnelige som egentlig kom fra en politiker på det blide sørland og som jeg hentet fra SASS gruppa.

 

Edited by colt45
Glemte tegnsetting.
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, colt45 skrev:

Det jeg la ut og opplyste var skrevet av en folkevalgt i kjølvannet av et innlegg i Agderposten om våpenopplæring i regi av NAV til asylsøkere -

 

Nei, du "opplyste" ingen ting om at dette var skrevet av noen andre (slett ikke "folkevalgte"), eller hentet fra nettet (sjøl om det lå tilsvarende søppel der ute). Du skrev det, og presenterte det som din egen mening:

 

https://www.kammeret.no/topic/79620-regjeringen-vil-forby-to-hånds-automatvåpen/?do=findComment&comment=1266370

 

Og da burde det kanskje ikke være uventet at du fikk motbør, hvertfall hvis dette skravlet egentlig ikke er det du mener? Og alle argumentene du, eller din anonyme "folkevalgte" hadde, er grundig tilbakevist, særlig av @Ei tohi varjata.

 

32 minutter siden, colt45 skrev:

Er dere så innskrenket at dere tror at alle som har et våpen skal sitte på dette forumet hele dagen og ikke leser hva som blir skrevet andre plasser -

 

 - og det er "vi" altså ikke, det fikk du omgående beskjed om fra @Thor i innlegget etter ditt eget, vi hadde allerede en egen tråd, der denne (overdrivelses-) saken var grundig diskutert.

 

41 minutter siden, colt45 skrev:

Andre plasser må en stå frem med navn og bilde så kanskje det er grunnen. 

 

Du må lese innlegget ditt en gang til, og tenke over hvem som har mest nytte av anonymiseringen.

 

For øvrig, det vokser mye god kantarell her i Zanzibar-land. Særlig rett bak den gode elgposten ved Loenget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du syns jeg var unødvendig krass i mitt svar - se for deg at det var skrevet som en kommentar til den du mener opprinnelig skrev dette.

 

Mitt mål var det samme, uansett hvem som skrev det, deg eller en lokalpolitiker med bløde konsonandår, å tilbakevise svada og forklare hvordan dette var feil.

Edited by Ei tohi varjata
det > deg
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og nå sponser NAV flyktninger til å drive pistolskyting på sørlandet. Folk som har fått opphold grunnet traumer fra skyting står i kø for å få ta 6mnd pistolopplæring sponset av NAV for å få løyve på pistol. Ingen bakgrunnskjekk for mer enn den tiden de har vert i Norge,mens en stakkars nordmann som har gjort en liten tabbe i ungdommen ikke får innvilget søknad går det bl.annet en masse folk som ikke engang behersker norsk rundt og skyter 9mm som bare juling. Takke faen for at ikke PST forstår hvor alle våpnene blant ungom kommer fra når pappa har de liggende i nattbordskuffa.

 

Sitat

og ikke er jeg rasehater eller fiendtlig innstilt til innvandrere. Faktisk det stikk motsatte bare for å ha det klart.

 

Noe skurrer.

 

Uansett, du har snart mer thumbs down enn du har innlegg, du burde kansje ta det som et hint.

Link to comment
Share on other sites

 

På ‎07‎.‎02‎.‎2019 den 15.53, aps skrev:

som skog sier, våpenkort og våpen i sverige er mildt sagt utsatt om dagen. 

 

En liten digresjon..det er mildt sagt merkelig at Norske styresmakter, som ellers er veldig ivrige på og kontrollere alt og alle, ikke henger seg på den stadige tøffere våpenkontrollen i land vi kan sammeligne oss med. Etter massakren i Dunblane fikk britene nok og innførte i praksis et totalforbud for det meste av privatvåpen. Ta Utøya. Debatten om våpenkontroll var ikke rare greiene etterpå?

Se f.eks på luftvåpen som er det jeg befatter meg mest med. Norge ligger som en øy i Europa omgitt av land med knallharde restriksjoner. England, Sverige Tyskland og de fleste andre har etterhvert strenge begrensinger på anslagsenergi/munningshastighet. I Tyskland, Weihrauch og Walther's hjemland, må produsenten  "kappe vekk halvparten av fjæra" for og gjøre den lovlig(7,5Joule). I Sverige, max 10Joule/200ms . I Norge.. ingen begrensinger, ingen registrering (untatt for kaliber 5,5 og opp).  

I England får du 5 år og skyhøye bøter hvis du blir tatt med et luftgevær kjøpt på butikken i Norge. Søker du om lisens i mange av disse landene må du oppgi særdeles gode grunner for skaffe et slikt våpen og flere mnd ventetid samt at politiet sjekker din forhistorie og mentale helse. I Norge.. bare en formalitet og rask saksgang. Lucky Norwegians.. (men hvor lenge varer det?)

Edited by Morton
Link to comment
Share on other sites

Finland har hatt skoleskyting med CZ 452 i .22 LR, likevel kan de gå på jakt med AR-15, Sako M92S, og SVD..

I Tyskland kan de også gå på jakt med AR, AK, FAL, o.l., rifler trenger kun å være 600 mm med 300 mm, jfr. våre idiotiske regler med 840/400.

Selv i Italia, av alle steder, kan man med rimelig enkelthet kjøpe og bruke sivil AK (Saiga, Arsenal, osv) til jakt.

 

Her i Norge blir man spurt av dama på våpenkontoret om man virkelig trenger ei ny pipe i 9,3x62 til Sakoen, fordi .308 en har fra før er jo godt nok..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Morton skrev:

En liten digresjon..det er mildt sagt merkelig at Norske styresmakter, som ellers er veldig ivrige på og kontrollere alt og alle, ikke henger seg den stadige tøffere våpenkontrollen i land vi kan sammeligne oss med

 

Si fra når du har lest de foregående 65 sidene i tråden!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Kammeret". Siden for våpenfolk som liker å motarbeide hverandre. Det er ikke rart det blir strengere regler hva angår våpenhold, når t.o.m. denne siden ikke er annet en en pissekonkurranse. Mangelen på samhold kommer til å bli kroken på døra for den relativt liberale våpenpolitikken vi har her til lands.

Jeg har sagt det før, og jeg kan gjenta det til det kjedsommelige. Jegere og skytteres verste fiende, er andre jegere og skyttere. Hvorfor forsvinner respekt og sunn dialog så fort folk setter seg bak et tastatur? Skjerpings

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, DoctoRoy skrev:

Du får lese videre i tråden. Fra 30/12 - 2018 og utover.

Det har jeg gjort. 

Blir det gjort store nummer av at han var etnisk norsk,  var østlending, muligens stemte høyre eller frp, og at han også sannsynligvis var kristen på et eller anna vis? 

 

Etnisitet, religion, hvor man kommer fra, politisk ståsted. Er det bare gyldige argumenter når det gjelder "noen av de andre"??

 

 

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Morton skrev:

 

 

En liten digresjon..det er mildt sagt merkelig at Norske styresmakter, som ellers er veldig ivrige på og kontrollere alt og alle, ikke henger seg på den stadige tøffere våpenkontrollen i land vi kan sammeligne oss med. Etter massakren i Dunblane fikk britene nok og innførte i praksis et totalforbud for det meste av privatvåpen. Ta Utøya. Debatten om våpenkontroll var ikke rare greiene etterpå?

Se f.eks på luftvåpen som er det jeg befatter meg mest med. Norge ligger som en øy i Europa omgitt av land med knallharde restriksjoner. England, Sverige Tyskland og de fleste andre har etterhvert strenge begrensinger på anslagsenergi/munningshastighet. I Tyskland, Weihrauch og Walther's hjemland, må produsenten  "kappe vekk halvparten av fjæra" for og gjøre den lovlig(7,5Joule). I Sverige, max 10Joule/200ms . I Norge.. ingen begrensinger, ingen registrering (untatt for kaliber 5,5 og opp).  

I England får du 5 år og skyhøye bøter hvis du blir tatt med et luftgevær kjøpt på butikken i Norge. Søker du om lisens i mange av disse landene må du oppgi særdeles gode grunner for skaffe et slikt våpen og flere mnd ventetid samt at politiet sjekker din forhistorie og mentale helse. I Norge.. bare en formalitet og rask saksgang. Lucky Norwegians.. (men hvor lenge varer det?)

Vi hadde med luftgevær vi kjøpte i England og kom flyttende til Norge. Der fikk vi vite at det var for kraftig. 12ft/lbs er maks energi uten våpenkort i UK.

 

Tror du tar feil ang. luftvåpen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, m00se skrev:

Vi hadde med luftgevær vi kjøpte i England og kom flyttende til Norge. Der fikk vi vite at det var for kraftig. 12ft/lbs er maks energi uten våpenkort i UK.

 

Tror du tar feil ang. luftvåpen. 

 

Riktig som  du sier, UK har 12ft/lbs max grense. Men det betyr at produsenten (eller importøren må bytte til en svakere fjær) for salg i UK. Til Norge derimot kan f.eks min Weihrauch HW95 leveres med orginal fjær som gir ihvertfall 15 ft/lbs fordi vi ikke har noen restriksjoner på hverken utgangshastighet eller anslagsenergi.  Hvis du ikke fikk med deg rifla inn i Norge må det være en annen grunn.

Edited by Morton
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Morton skrev:

Riktig som  du sier, UK har 12ft/lbs max grense. Men det betyr at produsenten (eller importøren må bytte til en svakere fjær) for salg i UK. Til Norge derimot kan f.eks min Weihrauch HW95 leveres med orginal fjær som gir ihvertfall 15 ft/lbs fordi vi ikke har noen restriksjoner på hverken utgangshastighet eller anslagsenergi.  Hvis du ikke fikk med deg rifla inn i Norge må det være en annen grunn.

Joda, vi fikk den med. Det var da vi trengte litt reparasjon at de sa i butikken i Tønsberg at den var ulovlig. Tok de feil da?

 

EDIT: Var det kanskje kaliberet de ikke likte da? Mener å huske at det var en .22

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

De som har lyst til å utvide horisonten sin litt bør ta en titt på hva det er som skjer i Sverige i disse dager med tanke på deres nye lov og annen regulering som er på trappene. Blant annet har politiet kommet med et forslag om at det bare skal tillates statisk skyting på svenske skytebaner. Med andre ord blir det slutten på dynamisk i Sverige.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/rorligt-skytte-kan-forbjudas-20190211/

 

https://www.svt.se/opinion/varfor-ger-sig-polisen-pa-de-legala-vapenagarna

 

https://timbro.se/smedjan/sa-lurade-regeringen-landets-jagare-och-sportskyttar/

 

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/brutna-s-loften-i-ny-vapenlag-20190208/

 

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/oversyn-av-vapenlagstiftningen_H61015

 

Vi kommer til å få den samme debatten her om et års tid når nye forskrift skal utarbeides. Om vi ikke vil ende opp som svenskene bør vi ha en bedre strategi en det de har..

 

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 time siden, m00se skrev:

Joda, vi fikk den med. Det var da vi trengte litt reparasjon at de sa i butikken i Tønsberg at den var ulovlig. Tok de feil da?

 

EDIT: Var det kanskje kaliberet de ikke likte da? Mener å huske at det var en .22 

 

Ja det forklarer jo saken. :)

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, høggern skrev:

Blir det gjort store nummer av at han var etnisk norsk,  var østlending, muligens stemte høyre eller frp, og at han også sannsynligvis var kristen på et eller anna vis? 

 

Etnisitet, religion, hvor man kommer fra, politisk ståsted. Er det bare gyldige argumenter når det gjelder "noen av de andre"??

1. Irrelevant.

2. Irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, skog skrev:

De som har lyst til å utvide horisonten sin litt bør ta en titt på hva det er som skjer i Sverige i disse dager med tanke på deres nye lov og annen regulering som er på trappene. Blant annet har politiet kommet med et forslag om at det bare skal tillates statisk skyting på svenske skytebaner. Med andre ord blir det slutten på dynamisk i Sverige.

 

Hva i all verden kan politiets motivasjon være for å foreslå dette? Utgjør denne type konkurranseskyting, utført av lovlydige våpeneiere, på noen måte et problem i Sverige? Hva ligger bak denne iveren etter å frata lovlydige mennesker hobbyen? Er de redde for at noen skal "klikke"? At våpen skal komme på avveie? At sivile skal bli for gode til å skyte? Vanskelig å forstå.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har i større og større grad blitt infisert av skrivebordsbyråkrater som ser på absolut alt som potensielt farlig og som noe som må reguleres eller fjernes. De tror de gjør samfunnet en tjeneste, mens det det egentlig handler om er en irrasjonelt og forskrudd reguleringsmani.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det kan synes å være en generell oppfatning blant de fleste? "ikkevåpeneiere" og de fleste politikere/ embetsmenn er nok dessverre også der, at den totale mengden våpen på sivile hender bør være lavest mulig. At dette har liten eller ingen sammenheng med antall lovbrudd begått med slike synes å være irrelevant. Å lage et lovverk som hever terskelen for å komme til skytevåpen er derfor et mål. At det også effektivt  kveler rekruttering til både skytesport og jakt er nok heller ikke å anse som noen ulempe i de nevntes øyne. Nå har jo kniv, i den siste tiden, blitt mer "inn" som verktøy ifm kriminelle handlinger. Skal bli interessant å se hvilke vanvittige krumspring som blir gjort for å gi et skinn av handlekraft ift det. Macheteforbud er vel bare begynnelsen. Det eneste man kan være rimelig sikker på, er at elefanten fortsatt vil være fredet.

Edited by vavlo
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, slemmo skrev:

Politiet har i større og større grad blitt infisert av skrivebordsbyråkrater som ser på absolut alt som potensielt farlig

 

8 minutter siden, vavlo skrev:

de fleste politikere/ embetsmenn er nok dessverre også der, at den totale mengden våpen på sivile hender bør være lavest mulig.

 

8 minutter siden, vavlo skrev:

Å lage et lovverk som hever terskelen for å komme til skytevåpen er derfor et mål.

 

Frykter at det er mye mer sannhet i disse sitatene enn vi kanskje tror og håper...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo se på den massive mengden lobbyarbeid som er lagt ned i Sverige. Til syvende og sist preller det av som vann på gåsa. Det er følelser og forutinntatte holdninger som rår.

Synes oppriktig synd på svenskene som har jobbet så hardt i medier, mot politikere og you name it, og ser ut til å ende opp med å bli så rævkjørt.

Link to comment
Share on other sites

På 13.2.2019 den 17.13, Thor skrev:

Det ble da fremhevet i diverse media at lille Fjott-ulf var medlem i FrPU en liten stund før han gikk lei. At gnomen var pro Israel og etnisk norsk burde heller ikke ha gått noen forbi. Etnisiteten hans framkom samme dagen.

Jepp.

Så hvorfor brukes etnisiteten til jenta som skulle lære å skyte pistol som et poeng? Eller etnisiteten til han politikern som vasa rundt med pistolen sin ble vel og brukt som et poeng her ??

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...