Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

21 minutter siden, colt45 skrev:

 Tror det blir vanskelig å få BGB til å fikse dette etter at LIB har lagt seg opp i dette...???

 

Dette illustrerer til gagns det jeg skrev i en annen tråd (mitt svar fra den tråden var et svar på innlegget til @psAico    )

 

På 2.11.2018 den 10.56, psAico skrev:

Jeg har ingen negative erfaringer med våpenkontoret, og har opplevd flere ganger at de er runde i kantene og ordner opp i ting med minst mulig ulempe for meg, og ganske sikkert raskere og smidigere enn de er forpliktet til. 

 

Det er jo problemet i et nøtteskall: Lover, regler, forskrifter og praksis varierer fra områden til område, og innen samme etat/kontor, fullstendig avhengig av hvilken person som bekler stillingen, eller hvem av flere personer på ei avdeling som får saken til behandling. Og alle, fra den lokale saksmishandler til politidirektøren, kan når som helst dikte opp egne påfunn, og presentere disse som "norsk lov".

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Dette illustrerer til gagns det jeg skrev i en annen tråd (mitt svar fra den tråden var et svar på innlegget til @psAico    )

 

 

Det er jo problemet i et nøtteskall: Lover, regler, forskrifter og praksis varierer fra områden til område, og innen samme etat/kontor, fullstendig avhengig av hvilken person som bekler stillingen, eller hvem av flere personer på ei avdeling som får saken til behandling. Og alle, fra den lokale saksmishandler til politidirektøren, kan når som helst dikte opp egne påfunn, og presentere disse som "norsk lov".

For min del så har jeg kjøpekontrakten+rifla hjemme så hvis de ikke skriver ut kort så får jeg bare selge den ulovlig da,og kaste den blå delen og si jeg aldri har sett noe rifle eller er det kanskje noe sånn de håper du skal gjøre i forbannelse. Forferdelig situasjon fordi ikke kan jeg ta den med i forsikringspapirene heller så lenge jeg egentlig ikke eier den og han jeg kjøpte av ikke svarer på noen form for henvendels. Jeg har jo addressa hans hvis den er ekte,men har en følelse av at han er god venn av en hvis dame.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Blå kopi av tillatelsen er fullverdig som våpenkort. Saksbehandler må gjøre et begrunnet vedtak om tilbakekallelse av våpenkort om hun skal unngå veldig tynn is. 

 

Det er jo ikke gyldig hvis man har kjøpt feil våpen, feil kaliber eller lignende. Og det er vel det de mener at han har gjort her, at han har kjøpt et våpen som tillatelsen ikke gir rom for.

 

Men det må jo like fremt begrunnes, og man kan klage osv.

 

Og selger har også et ansvar der.

 

Med alle rundskriv som stadig kommer, med tvilsomt hjemmelsgrunnlag, er det neimen ikke lett å vite hvordan man skal forholde seg. 😬

Link to comment
Share on other sites

Det er nok kjernen til problemet, samt at en mener BAR Match avviker vesentlig fra den BAR som i sin tid ble undersøkt av Kripos da man godkjente BAR som jaktrifle. Godkjenningen gjelder kun spesifikke modeller.

 

Hadde man lagt fram BAR Match for godkjenning i dag hadde den neppe kommet på jaktlista, men kunne sikkert godkjennes som konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Blå kopi av tillatelsen er fullverdig som våpenkort. Saksbehandler må gjøre et begrunnet vedtak om tilbakekallelse av våpenkort om hun skal unngå veldig tynn is. 

 

Blåkopien gjelder ja- men saksbehandler kan fatte vedtak om tilbakekall med begrunnelse at søknaden var feilaktig innvilget, eller at selger ulovlig har solgt "feil" modell til kjøper som kun hadde ervervstillatelse for BAR, ikke BAR Match.

 

Slemmo,

 

problemer oppstår når noen har dratt strikken litt for langt og dette omsider blir kjent for forvaltningen. Ref "Garand" solgt med BM59 deler og 20-skudds boksmagasin...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Problemet er muligens at det står Browning BAR på søknaden og blåkopien, ikke BAR Match. Når man søker på halvauto skal det stå riktig modell på søknaden, og søknaden er etter våpenkontorets mening her innvilget på BAR, ikke BAR Match.

Helt rett Slemmo det står bare BAR på søknaden og ikke BAR Match. Dette var noe jeg ikke var klar over,men selger hadde vert i kontakt med våpenkontoret sa han og hadde fått instruks om hva HAN skulle skrive og da synes jeg de burde gått løs på han og ikke meg som handlet i god tro. Hadde fyren vert litt voksen burde han opplyst om dette og jeg hadde self. trekt meg. Ifølge han så hadde han flere som ville ha rifla,men det var bare jeg som hadde godkjent søknad klar. Det var han som skrev og jeg var litt i tvil når jeg såg at det stod Match,men tenkte at siden han hadde vert i kontakt med våpenkontoret for å få info om hvordan alt skulle gjøres så var det en mann som ville ha alt på stell. Det var jo så lenge siden jeg hadde hatt våpen og jaktet at når jeg såg tofoten måtte jeg faktisk spørre om den var lovlig og da fortalte han at den måtte av når han tok prøven,men kunne self. brukes under jakta. Er skikkelig sint på meg selv som ikke leste meg opp på nye lover og regler før i etterkant,men føler likevel at jeg ble lurt så lenge han visste at det skulle stått Match på søknaden som var innvilget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I sånne kjente problemtilfeller som denne, som i hovedsak gjelder BAR match, så synes jeg våpenkontoret kan yte den ekstraservicen at de skriver KLART OG TYDELIG på innvilget søknad at den IKKE er gyldig for BAR Match.

Og sånn sett, synes jeg ikke saksbehandler er helt fri for ansvar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En kjedelig situasjon. Tror uansett ikke at jeg hadde kjøpt den riflen før vi vet hvordan forskriften blir. Kan fort bli et kort og særdeles dyrt eierforhold..

 

En annen ting folk skal være klar over er at om vi nå får en flertallsregjering blir vårt handlingsrom i Stortinget mindre. Vi må jobbe aktivt opp mot regjeringspartiene i den innledende fasen av arbeidet med forskriften. Når forslaget er ferdig i departementet skal det veldig mye til for å endre på den. Diskusjonene er allerede avgjort på bakrommet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vargen skrev:

 

Blåkopien gjelder ja- men saksbehandler kan fatte vedtak om tilbakekall med begrunnelse at søknaden var feilaktig innvilget, eller at selger ulovlig har solgt "feil" modell til kjøper som kun hadde ervervstillatelse for BAR, ikke BAR Match.

 

Akkurat, saksbehandler må gjøre et vedtak-ikke bare gneldre på telefon og ikke skrive ut våpenkort. Inntil da er blåkopien våpenkort.

 

Nå har jo søker handlet en annen modell enn den han fikk innvilget så tilbakekall er riktig.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

hvis man finner fram teskjeer og spikkekniven, kan man jo lett tolke at alle BAR modeller skal gå. da, untatt gamle krigsmodellen "

2.

Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918)," er skrevet som den er.

 

 

Er da forøvrig våpenkort på BAR longtrack og BAR short track også utstedt på feil grunnlag? de har annet modellnavn stempla på kassa de også

Link to comment
Share on other sites

@colt45 kjedelig situasjon, der jeg oppfatter at du har handlet i god tro.

 

 Men du har kjøpt ei rifle du ikke har ervervstillatelse på. Det står godt forklart bak på søknaden, hvordan denne skal fylles ut mtp halvautomatisk våpen. 

Når ditt våpenkontor ikke vil forandre kjøpetillatelsen til å gjelde Bar Match, og signaliserer at de ikke vil innvige denne til jakt, så får du heller ikke ordna dette på en grei måte med dem. Denne søknaden gjeder kun for Bar. Og blålappen er ikke gyldig våpenkort for det våpnet du har.

 

Du kan selvsagt levere inn en ny søknad på en Bar Match, korrekt utfylt inkl opplysninger om selger hvis det er en privatperson. Vente på avslag og klage til pod. Da hadde jeg nok tatt en tlf til pod først for å høre om hvordan de ser på å erverve denne til jakt.

 

Selger har et minst like stort problem som deg, han har solgt et våpen til en person uten gyldig ervervstillatelse. Og dette våpnet vil stå registrert på han, til det er registrert på en annen. Og det blir ikke deg, med den ervervstillatelsen på en Bar. Dvs han kan ikke fremvise et våpen registrert på han ved en kontroll og kan heller ikke fremvise en gyldig ervervstillatelse fra kjøper.

 

Det enkleste er at handelen omgjøres, det har dere begge like stor interesse av. Det går ann å gjøre feil, men når det blir påpekt fra våpenkontoret. Så bør dere begge etterleve det. Det er ikke smart for hverken deg eller han å gi våpenkontoret intykk av at dere ikke ønsker å følge våpenloven. Spesielt ikke ved kjøp og salg av halvautomatiske rifler med løst magasin.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 8X68S skrev:

Selger har et minst like stort problem som deg, han har solgt et våpen til en person uten gyldig ervervstillatelse. Og dette våpnet vil stå registrert på han, til det er registrert på en annen.

Nja, kun om noen virkelig går inn for å lage kødd. Og selv da er det tvilsomt. Selger har kanskje gjort feil (på linje med kjøper), men de har begge handlet i god tro. Den enkleste løsning er nok å heve kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, 8X68S skrev:

@colt45 kjedelig situasjon, der jeg oppfatter at du har handlet i god tro.

 

 Men du har kjøpt ei rifle du ikke har ervervstillatelse på. Det står godt forklart bak på søknaden, hvordan denne skal fylles ut mtp halvautomatisk våpen. 

Når ditt våpenkontor ikke vil forandre kjøpetillatelsen til å gjelde Bar Match, og signaliserer at de ikke vil innvige denne til jakt, så får du heller ikke ordna dette på en grei måte med dem. Denne søknaden gjeder kun for Bar. Og blålappen er ikke gyldig våpenkort for det våpnet du har.

 

Du kan selvsagt levere inn en ny søknad på en Bar Match, korrekt utfylt inkl opplysninger om selger hvis det er en privatperson. Vente på avslag og klage til pod. Da hadde jeg nok tatt en tlf til pod først for å høre om hvordan de ser på å erverve denne til jakt.

 

Selger har et minst like stort problem som deg, han har solgt et våpen til en person uten gyldig ervervstillatelse. Og dette våpnet vil stå registrert på han, til det er registrert på en annen. Og det blir ikke deg, med den ervervstillatelsen på en Bar. Dvs han kan ikke fremvise et våpen registrert på han ved en kontroll og kan heller ikke fremvise en gyldig ervervstillatelse fra kjøper.

 

Det enkleste er at handelen omgjøres, det har dere begge like stor interesse av. Det går ann å gjøre feil, men når det blir påpekt fra våpenkontoret. Så bør dere begge etterleve det. Det er ikke smart for hverken deg eller han å gi våpenkontoret intykk av at dere ikke ønsker å følge våpenloven. Spesielt ikke ved kjøp og salg av halvautomatiske rifler med løst magasin.

 

Det er ingen som prøver å gi våpenkontoret intrykk av at våpenloven ikke vil følges. Her har vi begge gjort feil og vi kommer nok til å finne en løsning. Som jeg skrev i starten så hadde jeg ikke handlet våpen siden 90tallet og da var det nok å søke på kaliber og så ble våpenmerke fylt inn på kortet når en hadde handlet. Jeg søkte på nettet og fant ingen plass at det måtte spesifiseres at det var en Match model. Har faktisk skjekket litt rundt i det ganske land idag og funnet ut at de aller,aller fleste våpenkontor godkjenner denne rifla til jakt. Tabben som her ble gjort er at jeg ikke skrev Match i søknaden og at han som solgte ikke tenkte seg om heller. Har fått fatt i selger idag så denne saken lar seg etter all sannsynlighet løse til alles tilfredshet. Kommer nok til å ta med alle detaljer på ny søknad så dette kommer ikke til å skje meg flere ganger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette forumet kan ikke være særlig helsebringende i lengden. Synes jeg "får mark" av å lese om alle byråkratiske krumspring i både denne og andre tråder. Bare tull og vas fra ende til annen. Kan ikke med min beste vilje begripe at noe av dette tøyset fører til et tryggere samfunn på noen som helst måte (men det var kanskje heller ikke hensikten). Og fremdeles er det noen som mener vi har en (for) grei og liberal våpenlovgivning. Arghh...

Sorry, dagens utblåsning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker denne tråden, fordi det er her vi har diskutert våpenlovgivning og alle avskygninger ved det mest inngående. Moderatorene må gjerne flytte innlegget til mer egnet tråd, eller opprette en ny.

 

I Sverige har de hatt 44 drap med skytevåpen i år, og tett på 300 skyteepisoder:

 

https://www.nrk.no/urix/antall-skudd-drepte-i-sverige-har-aldri-vaert-hoyere-1.14357149

 

"Innstramming i våpenlovene" er nevnt, i Sverige har de vel, til dels, også gjort tiltak som, til en viss grad, ikke bare rammer lovlydige folk.

 

Ellers er det godt gjort å skrive en så lang artikkel, og elegant unngå å nevne elefanten i rommet: At gjengene som skyter på hverandre, i stor grad er "importerte", og at de, til dels, har tatt over kontrollen i enkelte bydeler. Og at slike gjenger gjerne er en "forening" av det verste av innenlands kjeltringer og "berikende kulturelementer" fra andre land, som vi så i Nokas-gjengen her i landet.

 

Det nevnes heller ikke at hoveddrivkraften i konfliktene er kontrollen over dop-markedet, og selvfølgelig ikke at man kan strupe "livsåren" til slik aktivitet ved aktivt arbeide mot rusgiftbruken.

  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Er det annengenerasjons immigranter med ren vandel er det lite man kan gjøre med det utenom å spane på dem til man finner noe som kan begrunne nekt. 

 

I gamle dager sier ryktene at man nektet nye «nordmenn» fra visse strøk kjøpetillatelse med begrunnelse i at vandel ikke kunne sjekkes langt nok tilbake i tid. Jeg tviler på at det går lenger i dagens PK samfunn.

Link to comment
Share on other sites

Synd å måtte ødelegge kvelden for dere..

 

Sitat

3.4.4 Ervervssøknad fra utlending med bopel/opphold i Norge 
Dersom en utenlandsk søker ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på 
at vedkommende tilfredsstiller kravene til edruelighet og pålitelighet, er 
norske myndigheter avhengig av den kunnskap norsk politi har om 
vedkommende. Det er derfor avgjørende at vedkommende har hatt lovlig 
opphold her over lengre tid, slik at man har grunnlag for å vurdere 
vedkommendes skikkethet. 
Følgende kriterier bør legges til grunn for at utenlandske statsborgere som 
ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på sin vandel skal kunne 
innvilges ervervstillatelse på våpen: 
Vedkommende må ha fast bopel i Norge. Vedkommende må ha hatt 
lovlig sammenhengende opphold i landet i flere år, og vise at han i 
denne tiden har hatt tilfredsstillende vandel. 
Vedkommende må fylle de vanlige vilkår til personlige egenskaper og 
dokumentere behovet for det omsøkte våpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel den gruppen ikke spesielt stor, og har blitt mindre etter hvert som folk har dratt i krigen og ikke kommet hjem, eller blitt dømt for deltagelse/støtte/oppfordring til terror. Mange av de som har vist seg mest farlige er/var konvertitter som allerede hadde et rulleblad, og da sitter allerede tillatelse langt inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svenskene har kommet med sitt forslag til implementeringen av EU-direktivet:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2019/02/genomforande-av-2017-ars-andringsdirektiv-till-eus-vapendirektiv/

 

Vi får håpe at vår regjering ikke ser så mye på dette dokumentet når vår forskrift skal skrives..

 

Oppsummering: tidsbegrensede våpenkort på halvauto og strenge straffer for de som innehar " store" løse magasiner etter overgangsperioden på fire måneder..

 

Dette med midlertidig våpenkort må vi være på vakt for. Svenskene ser på det som nødvendig for å overholde direktivet. Med andre ord er muligens vårt opplegg med kontinuerlig vasking av våpenregistrert mot resten av politiegisterene utilstrekkelig. Dette tiltross for at Europaparlamentet mente det motsatte når de stemte gjennom direktivet.

Edited by skog
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bare på pistol. Nå skal det også gjelde for andre våpen i EUs kategori A og B slik som halvauto-rifler. Dette er nytt i Sverige. Svenske skyttere har allerede i dag store problemer med sitt midlertidige regime på våpenkort. Et slik system gir forvaltningen neste ubegrenset makt, og "skruen" skrus til hvert 5.år..

Link to comment
Share on other sites

Med de behandlingstidene vi har fått nå om dagen hadde vi vel hatt 500 000 ulovlige våpeneiere etter den første 5 årsperioden.

 

Nå har vel vi fått EU direktiv forskriften vår allerede, det må også jobbes for å forhindre at noe slikt kommer inni i den nye våpenforskriften

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 29.12.2018 den 21.08, DoctoRoy skrev:

For noen år siden sikret islamister her i landet seg lovlig våpeninnehav ved å ta jegerprøven - bare for å nevne en annen elefant .

Og nå sponser NAV flyktninger til å drive pistolskyting på sørlandet. Folk som har fått opphold grunnet traumer fra skyting står i kø for å få ta 6mnd pistolopplæring sponset av NAV for å få løyve på pistol. Ingen bakgrunnskjekk for mer enn den tiden de har vert i Norge,mens en stakkars nordmann som har gjort en liten tabbe i ungdommen ikke får innvilget søknad går det bl.annet en masse folk som ikke engang behersker norsk rundt og skyter 9mm som bare juling. Takke faen for at ikke PST forstår hvor alle våpnene blant ungom kommer fra når pappa har de liggende i nattbordskuffa.

  • Dont like 19
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, colt45 skrev:

 - for å ta 6mnd pistolopplæring sponset av NAV for å få løyve på pistol. -

 

Når man er 16 år, må man vente litt lenger enn 6 mnd før innvilget pistoltillatelse ligger i postboksen.

 

41 minutter siden, colt45 skrev:

 - står i kø -

 

Jeg håper de fleste pistolklubbene har såpass mange tillitsvalgte at de klarer å ordne disse nye, store køene!

 

@colt45, takket være deg har jeg, for første gang, fått prøve "tommelen ned"-funksjonen. Den virket! Og den var velfortjent!

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, colt45 skrev:

Og nå sponser NAV flyktninger til å drive pistolskyting på sørlandet. Folk som har fått opphold grunnet traumer fra skyting står i kø for å få ta 6mnd pistolopplæring sponset av NAV for å få løyve på pistol. Ingen bakgrunnskjekk for mer enn den tiden de har vert i Norge,mens en stakkars nordmann som har gjort en liten tabbe i ungdommen ikke får innvilget søknad går det bl.annet en masse folk som ikke engang behersker norsk rundt og skyter 9mm som bare juling. Takke faen for at ikke PST forstår hvor alle våpnene blant ungom kommer fra når pappa har de liggende i nattbordskuffa.

 

Dette er ren svada.

La oss bryte ned dette oppgulpet ditt..

1 time siden, colt45 skrev:

Og nå sponser NAV flyktninger til å drive pistolskyting på sørlandet.

 

Du tenker altså på én 16 år gammel jente som har fått ett års medlemsavgift betalt av Nav gjennom kommunens satsing på å integrere flyktningungdom i en idrett de selv velger.

Altså: fotball, håndball, turn, svømming, pistolskyting, DFS, krokett, golf, you name it..

Forøvrig, siden du sikkert kommer til å nevne det: joda, alle kan søke til Nav om å få utgifter ifm. fritidssysler dekket.

https://tjenester.nav.no/veivisersosialhjelp/dette-kan-du-soke-om

Sitat

Utgifter til:

  • å leve

De helt grunnleggende behovene som mat, klær, bolig og oppvarming omtaler vi ofte som livsopphold når vi gjør et vedtak om sosialhjelp.

Også utgifter til fritidsaktiviteter, telefoni, tv, internett, transport og helse- og tannbehandling regner NAV som en del av livsoppholdet. Vi ser også på om du har særlige ekstrautgifter som vi bør ta hensyn til. Vi legger særlig vekt på barn og unges behov.

 

I mine øyne er det kanskje bedre at en jentunge uten norsk språk, uten stor sosial krets, og uten særlig gode sjanser til å gli rett inn i det sære norske sosiale livet blir med i en såpass mannsdominert og "snål" idrett som pistolskyting, hvor samhold, disiplin, selvutvikling og sikkerhet er i fokus.

 

Eller er det kanskje bedre at hun sitter hjemme med familien og ikke omgås nordmenn? For det jeg nettopp beskrev er faktisk integrering, noe jeg tipper du er veldig fokusert på når du snakker om innvandrere..

 

1 time siden, colt45 skrev:

Folk som har fått opphold grunnet traumer fra skyting står i kø for å få ta 6mnd pistolopplæring sponset av NAV for å få løyve på pistol.

 

Jøss, hvor har du lest dette - at folk med 1. traumer fra skyting står i kø for å skyte og 2. at alle får "6mnd pistolopplæring sponset av nav for å få løyve på pistol"?

 

Vi kan vel kanskje begynne med litt voksenopplæring her:

https://www.flyktninghjelpen.no/global/landprofiler/asia-og-oseania/syria/

https://skole.salaby.no/rode-kors/8-10/flukt-og-asyl

https://www.mercycorps.org/articles/iraq-jordan-lebanon-syria-turkey/quick-facts-what-you-need-know-about-syria-crisis

https://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2015/oct/25/six-reasons-why-syrians-are-fleeing-to-europe-in-increasing-numbers

 

Langt fra de fleste som flykter fra Syria har blitt skutt på eller bombet selv. Derimot er de aller fleste berørte av krigen på måter som gjør det vanskelig eller umulig å bli boende.

Vi kan vel nevne noen små stikkord:

  1. Ødelagt infrastruktur - veier, skoler, sykehus, politi, og andre viktige deler av det daglige livet er redusert eller borte
  2. Sult, mangel på vann, og ødelagt strøm- og telefoninett - hvordan hadde du klart deg hvis du fikk vann i et par timer om dagen, tilgang på mat var sterkt redusert, og strømmen aldri er på mer enn et par timer før den forsvinner? Kanskje du må rasjonere strømmen og kun ha en lampe på om kvelden? Hva med varme, og kjøling av matvarer?
  3. Risiko for etterfølgelse pga. etnisitet, religion, politisk overbevisning - høres kanskje litt ut som når nordmenn måtte stikke til Sverige for å ikke bli skambanket av Hirden?

Så, igjen - tror du virkelig at alle som kommer fra Syria har blitt skutt i filler før de kom, blitt kvesta av bomber, eller fått hus i hodet..?

 

1 time siden, colt45 skrev:

Ingen bakgrunnskjekk for mer enn den tiden de har vert i Norge,mens en stakkars nordmann som har gjort en liten tabbe i ungdommen ikke får innvilget søknad går det bl.annet en masse folk som ikke engang behersker norsk rundt og skyter 9mm som bare juling.

Ja vel. Altså, i følge norsk lov skal man ha plettfri vandel, ev. en fem års karantenetid, før en får kjøpe våpen.

Hvilke beviser sitter du på at "folk som ikke engang behersker norsk går rundt og skyter 9mm som bare juling"?

Hvilke klubber i Norge låner ut 9mm til nybegynnere uten våpen og lar dem skyte alene?

Hvor har du fått for deg at folk får kjøpe håndvåpen etter 6mnds opphold i Norge uten videre bakgrunnsjekk? Har du noen kilder på dette som ikke er Resett, Document, Twitter, eller HRS?

 

Som noen en gang sa:

Det er bedre å tie stille og bli mistenkt for å være en idiot, enn å åpne munnen og utelate enhver tvil.

Gud bedre meg for noe fjas.

Edited by Ei tohi varjata
Selvmoderering
  • Like 15
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Og et bittelite PS:
I Norge ble rekordmange nordmenn med i skytterlag og pistolklubber etter krigen.

Dvs. etter fem år med masse kjempeslemme tyskere med store skytepanger, bombefly, digre tanks, og sånne granater som smeller.

Hele byer ble bombet flate, kommuner ble brent ned i nord-Norge, til og med utafor Bergen ble en barneskole sprengt i filler.

Syns du ikke det blir litt pussig å påpeke at "disse herre innvandrera som ble skutt på skal skyte sjæl" når akkurat samme greie skjedde i Norge??

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Får man innvilget asyl pga manglende infrastruktur og telefonsignal?

jeg vil tro folk flest Sør-Amerika, midt-østen, afrika og asia må rasjonere på strømmen og sliter med kjøling av matvarer og tilgang på rent vann. Politi som er til hjelp for fattigfolk må de nok også se langt etter. Her er det bare å investere  pengene sine i asylmottak skjønner jeg..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, colt45 skrev:

Og nå sponser NAV flyktninger til å drive pistolskyting på sørlandet. Folk som har fått opphold grunnet traumer fra skyting står i kø for å få ta 6mnd pistolopplæring sponset av NAV for å få løyve på pistol. Ingen bakgrunnskjekk for mer enn den tiden de har vert i Norge,mens en stakkars nordmann som har gjort en liten tabbe i ungdommen ikke får innvilget søknad går det bl.annet en masse folk som ikke engang behersker norsk rundt og skyter 9mm som bare juling. Takke faen for at ikke PST forstår hvor alle våpnene blant ungom kommer fra når pappa har de liggende i nattbordskuffa.

Ser at dette ble hard kost for noen,men der er alltid noe som sårer de politisk korekte noe forferdelig og det er å nevne innvandrere. Til de som ikke forstod at dette var for å nettopp provosere og gjengi noe av det som blir skrevet på sosiale media må jeg bare si unnskyld. Trodde folk forstod at dette var ment som et tilsvar på alt sprøytet man kan lese og som blir skrevet av folkevalgte personer i diverse grupper på nettopp sosiale media. Til orientering så er det ikke bare resett som skriver om våpen og våpenlover på nettet. Til de som er av den oppfatning at jeg drikker på dagtid kan det opplyses at jeg er avholdsmann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...