Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Hos amerikanerne er valmetene samlervare. Men halvauto rifler med doublestack magasin er "assualt weapons" så det er vel ulovlig å importere, ref hk91 etcetc, var vel assaulting weapons ban i 86 eller no som innførte dette.

 

Uansett så er export tapsprosjekt, billigste er vel å levere til destruksjon

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, meatpukk skrev:

Hos amerikanerne er valmetene samlervare. Men halvauto rifler med doublestack magasin er "assualt weapons" så det er vel ulovlig å importere, ref hk91 etcetc, var vel assaulting weapons ban i 86 eller no som innførte dette.

 

Uansett så er export tapsprosjekt, billigste er vel å levere til destruksjon

 

Valmet M76 og de andre "typiske" Valmet-AKene er ettertraktede. Valmet Petra/Hunter er ganske lite attraktive når Saiga og Molot Vepr finnes billigere og mer tilgjengelig med plenty av reservedeler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor diskuteres plombering og "tapsprosjekt" som salg til utlandet som gode alternativer, når man kan ta med seg de "uønskede" riflene til dynamisk skyting?

Dersom man virkelig ønsker å beholde riflen, vil ikke da dynamisk være det beste alternativet?

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MorganKane skrev:

Aner ikke, men tørr påstå de våpnene utgjør ett større problem for samfunnet i plombert stand.

Du har et godt poeng!

Jeg har denne Husqvarna M 40 godt plombert, den mangler også noen deler innvendig. I hendene på en klønete og rusa person i det offentlige rom kan ting gå galt. En kan på uheldigvis bli eksponert for en situasjon med onkel blå med fatalt utfall. 

M 40.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med Ulf Leirstein på morgenen i dag, slo av en uformell prat siden vi tilfeldig traff på hverandre. 

Han var helt enig at rundskriv på rundskriv burde vært stoppet og bør opphøre i fremtiden. Når han var i justiskomiteen støttet han seg til nære relasjoner som selv var aktive i det vi driver på med. For ham var dette en god støttende kompetanse når han formulerte seg i arbeidet om nye forskrifter. 

Jeg ga klart uttrykk for at det var nedslående hvordan andre statsråder distanserte seg fra berørte velgere i denne saken - stikk i strid med Jens Stoltenbergs replikk: Større åpenhet - mer demokrati - vi skal alle fortsette/leve som før. Begrepet med å distansere seg fra velgerne fikk en mening....(for vår del).

Han selv (Ulf) kalte det en symbolpolitikk. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Doberhjerte said:

Hvorfor diskuteres plombering og "tapsprosjekt" som salg til utlandet som gode alternativer, når man kan ta med seg de "uønskede" riflene til dynamisk skyting?

Dersom man virkelig ønsker å beholde riflen, vil ikke da dynamisk være det beste alternativet?

 

Svært få Mini-14 eiere driver med dynamisk, og de som gjør det vil ikke ha Mini-14

Link to comment
Share on other sites

Dette med at man kan havne i en situasjon der de som eier berørte halvauto rifler har plombering som eneste økonomisk vettuge utvei, gir oss ett meget sterkt argument.

 

Dersom finn.no plutselig oversvømmes av flere tusen (?) plomberte halvautorifler, serverer man en gavepakke for ekstremister som spesialiserer seg på å omgjøre disse til skarpe i stor skala. Løp, bolt og tennstempel selges fritt i USA. Ved å smugle det inn i en container + kjøpe noe mekanisk utstyr, så har man plutselig en illegal våpenfabrikk og ett betydelig større samfunnsproblem.

I tillegg har vi disse som Vaquero var inne på, rusede eller rett og slett ubetenksomme folk som kan veive rundt med dem i det offentlige rom. Så vidt jeg vet er det ingen aldersgrense på plomberte våpen, barn kan kjøpe disse og løpe ut i skogen med dem.

Skaper en uoversiktlig og usikker situasjon, som er mye verre enn om de forblir i eiet til lovlige eiere. Har de virkelig ikke tenkt på dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer: Det er heller ingen som tror at det bare er til å betale medlemsavgift i DSSN, og ikke stille opp. Hvor fikk du det fra?

Slemmo: Dem som har ervervet Mini-14 kun til jakt, er selvfølgelig lite interessert i dynamisk. Det gjelder nok også Garand og de resterende på listen. De vil nok være like lite interessert i å betale for en plombering, og la den støve vekk. Derfor vil jo dynamisk være like aktuelt/ uaktuelt som å plombere.

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk er ikke aktuelt i det hele tatt for min del. Ett merkelig forslag, er jo kjøpt for ett helt annet formål.

Blir som å starte med skihopp fordi jeg har en hoppdrakt fra 80 tallet liggende på loftet som kona truer med å kaste, selv om jeg ikke har tid eller interesse.

 

Jo, det er en forskjell DoctoRoy. En "flom" av billige plomberte halvautorifler, tror du sjansen er null for at noen prøver å aktivere dem? At det blir enklere å lage våpen fra grunnen av som Chiefen skriver kjøper jeg ikke, man har da tross alt "malen" fremfor seg og en konkret oversikt over hva som må skiftes/repareres. Mekanismen til mini14 er både enkel og ikke ømfintlig for toleranser/justeringer.

At barn og tullinger kan løpe rundt i skogen og gjøre seg selv til offer, blir bare en ekstra del av problemet.

 

Det er ikke avsporing å belyse dette synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Plombering eller dynamisk; ikke interessert. Tvinger myndighetene meg til å levere inn en sak jeg har betalt borti tjue laken for, da skal jeg ha igjen penga. Får vi ikke igjen penga denne gangen er en viktig grense flyttet. Hva blir da det neste vi "eier", som plutselig må avhendes..?

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, MorganKane skrev:

At det blir enklere å lage våpen fra grunnen av som Chiefen skriver kjøper jeg ikke, man har da tross alt "malen" fremfor seg og en konkret oversikt over hva som må skiftes/repareres. Mekanismen til mini14 er både enkel og ikke ømfintlig for toleranser/justeringer.

 

Da vet du ikke hvordan plombeting/deaktivering gjøres etter dagens regelverk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, FredrikW skrev:

Plombering eller dynamisk; ikke interessert. Tvinger myndighetene meg til å levere inn en sak jeg har betalt borti tjue laken for, da skal jeg ha igjen penga. Får vi ikke igjen penga denne gangen er en viktig grense flyttet. Hva blir da det neste vi "eier", som plutselig må avhendes..?

Og det nettopp her vi må stå på krava, det vil også si å tørre å stå på krava.

Det er det eneste som fungerer, det nytter ikke å stå med lua i handa å be om mer i lønn.

Edited by jeaant
.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Forbundene og særlig NJFF må på banen ved høring, ingenting på jaktlista før Garand og det tyske er militært. Helt ærlig så har jeg vært mot disse på jaktlista fordi de besudler jaktlista. Vepr f.eks er det mest tullete jaktrifle med 5 og 10 skudds mag og helstokk. Låseprinsipp har ingenting med saken og gjøre fins AG3 lås som ikke er berørt.

Kravet er ingenting fra jaktlista inndras, at de har godkjent garand får være PODs problem, hva de innvilger i framtida blir noe annet for da har det ikke betydning bakover.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, bbdg skrev:

Joda men hvor er DU i denne prosessen?

 

Jeg er aktivt medlem av en organisasjon med over hundre tusen medlemmer, som da drar inn noe nær hundre tusen tusenlapper i årlig medlemskontingent. Der er jeg i den prosessen. 


Jeg tenker det virkelig er på tide at NJFF og DFS drar til med noen storstilte informasjons/reklamekampanjer om hva vi jegere og skyttere egentlig er og hva vi driver med. Ja, jeg vet at dette blir sett på som 'sidrumpede' organisasjoner som driver med harajakt, sauerseksogenhalv, jegerprøve og rare fiskeformer. Men de er store og tunge. Og mange av oss er medlemmer der. 


Kanskje bør vi begynne å kreve noe for de pengene vi betaler årlig som NJFF og DFS medlemmer? For alle dugnadstimene vi legger ned? Kanskje er der på tide at vi som aktive medlemmer krever at lederne hos de store aktørene tør å ta et prinsippielt standpunkt i favør av lovlydige og kompetente våpeneiere? Og fronte dette i møte med våre motstandere? For de finnes. Det vet vi. Jeg tror NJFFog DFS kan ha en tildels betydelig kjøttvekt, både organisatorisk og politisk. De må bare bestemme seg for å bruke den.

 

Og da må de innse at denne langsomme kvelningen vi ser nå til slutt kan ramme deres kjerneaktiviteter også.   
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Umbo skrev:

 

Jeg er aktivt medlem av en organisasjon med over hundre tusen medlemmer, som da drar inn noe nær hundre tusen tusenlapper i årlig medlemskontingent. Der er jeg i den prosessen..........


 

Vi er nødt til å ha stabilitet i hva som er er tilatt og ikke. Og er de på død og liv nødt til å hindre at fremtidas terrorister får innvilget noe så skal ikke det gå ut over de som har bevist i 22 år at de ikke er det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at LS er en fin måte å markedsføre en del av skyttersporten, men det har liten betydning for lovgivningen som diskuteres her. På LS ser man konkurranse-boltrifler håndtert av sivile skyttere i formsydde dresser, og militært personell med militære våpen. I den grad politikere og menigmann blir påvirket av det, sier de at "boltrifler kan man ha, men de skumle automatvåpenen må bare være i militærets hender". Jeg kan ikke huske å ha sett så mye pressedekning av NM i felt eller dynamisk?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje får mediedekningen av LS motsatt effekt i fremtiden, når alt av halvautorifler og håndvåpen er forbudt og inndratt: "Se hvor raskt og presist man kan skyte med en slik høykapasitetsflerskuddsmagasinboltrifle! Tenk hvor stort skadepptensiale en slik har. Ingen trenger noe annet en luftgevær til sportsskyting!". Og så sitter vi der med en .177 Gamo og en enkeltskudds trostehagle. Jeg ville ikke blitt overrasket. Hvor går grensa for stort skadepotensiale? Og trenger egentlig noen å drive med sportsskyting overhode! Ikke en gang skiskyting har noen stor nytteverdi som ikke kjapt kan byttes ut med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Som Umbo skriver over her. En mer offensiv startegi fra de store organisasjonene kan knappest skade med tanke på utfallet av lovbehandlingen. Man sitter igjen med en følelse av at det er ikke stort å tape på å prøve det. Problemet for de store aktørene er at de i prinsippet skal ivareta hele medlemsmassens interesser. Når disse spriker i alle retninger, også politisk,blir strategien lett deretter. Noen som f.eks. har sett at NAF har stått steinhardt på krava for bileierne?

Påvirkning gjennom «tjenestevei» fra årsmøte i klubben, opp til fylkeslag osv har jeg prøvd ved noen anledninger, men det er en prosess som er usikker. Regn ikke med at dine synspunkter deles eller vil prioriteres av årsmøtene og derfor stopper der. Om en vil ha lufta sine synspunkter tror jeg det er best om organisasjonene sentralt blir «bombardert» direkte fra medlemmene.

Edited by vavlo
Skrivefeil
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

Problemet for de store aktørene er at de i prinsippet skal ivareta hele medlemsmassens interesser. 

 

Hovedproblemet er at de store organisasjonene fom NJFF, NAF og Idrettsforbundet først og fremst driver med cv-bygging for ledere.. Lite interressant å legge seg noe aærlig ut med politikere og byråkrater om en har ambisjoner om fin jobb.

 

I en samtale for litt siden fortalte en ansatt i et av de store forbundene at flere der følte seg lurt og innemalt i et hjørne. Alle innspill rundt den vedtatte loven ble møtt at det var resultatet av et samarbeide og at "vi" var stort sett fornøyd.

Bare å søke på jobb i et eller annet direktorat eller departement for de brave ledere.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det også. Og når politikerne våre i tillegg «bruker oss» for å fremstille seg som best i klassen, for derved å posisjonere seg ift å få toppbetalte verv i internasjonale fora, ender vi opp som rimelig ræ..ulte.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Hovedproblemet er at de store organisasjonene fom NJFF, NAF og Idrettsforbundet først og fremst driver med cv-bygging for ledere.. Lite interressant å legge seg noe aærlig ut med politikere og byråkrater om en har ambisjoner om fin jobb.

 

 

BAre å stille opp på ting og slik og meld din interesse til å bli med i organisasjonsledd. 

Er ikke akkurat flusht av personer som gidder å gjøre en jobb - de fleste foretrekker å syte. Det koster tross alt ikke noe innsats.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Hovedproblemet er at de store organisasjonene fom NJFF, NAF og Idrettsforbundet først og fremst driver med cv-bygging for ledere.. Lite interressant å legge seg noe aærlig ut med politikere og byråkrater om en har ambisjoner om fin jobb.

 

I en samtale for litt siden fortalte en ansatt i et av de store forbundene at flere der følte seg lurt og innemalt i et hjørne. Alle innspill rundt den vedtatte loven ble møtt at det var resultatet av et samarbeide og at "vi" var stort sett fornøyd.

Bare å søke på jobb i et eller annet direktorat eller departement for de brave ledere.

Presidentene i NSF, DFS og NROF har nådd en alder og en posisjon i yrkeslivet der CV-bygging er relativt lite relevant.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dere gikk glipp av poenget ja.....

Uansett forbund (untaket er LO som har demokratisk valg av forhåndsbestemt vinner, like rart å lese i media at xx skal velges til leder på årsmøtet i morgen...) så havner den reelle makta hos noen helt andre enn de medlemene velger bare organisasjonen blir stor nok.

 

Og så er medlemene av en eller annen grunn fornøyd med tilbudet om vinsmaketur i en eller annen dal i Tyskland (NAF), 1 dags knivslipekurs på et sted så langt unna alt at det tar 1 dag bare å komme seg dit eller billig ferieleilighet i en eller annen naver-gettho i Spania. 

 

Beklager avsporingen der..

 

 

Ps, verv er lite aktuellt for meg pga jobb. Oppholder meg over halve året utenfor Norge. Men lover å stille opp når det endrer seg☺

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

CV-strebere er ikke til å kimse av, alt for mange av disse har fått slippe til:

De er politikkens eller organisasjonslivets svar på sleipe støvsugerselgere. De kan ordlegge seg og sjonglere med saklig dannet språk der det passer seg å samle poeng for egen del. De har sin dress-code og menger seg med folk som helst har en posisjon et sted. Ikke alle tillitsvalgte eller ledere ser oppgaven i å tjene  best de som lønner dem, men utnytter sitt ståsted til  sitt eget personlige beste. Noen har evnen til å reorganisere å skape et korthus som imponerer, men som kan stå svakt. De bruker byggverket til sin CV og stikker før det kollapser (mange bedrifter har gått føyka der). Mange hadde passet best som konferansierer som kan plinge i glass å få forsamlingens oppmerksomheten en liten stund. Vi ledes av mye daukjøtt som ikke bringer oss dit vi vil, men vi bringer lederen dit han/henne vil, @Øystein har også litt rett.  

Vi er for mange nyttige idioter for folk som burde holdt seg langt unna lederansvar. 

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mener dere at dette er et problem i de største skytterorganisasjonene i Norge? I så fall bør det konkretiseres og begrunnes.

Som i navn? Det må bli muntlig tror jeg.

 

Jeg husker da jeg skulle foreslå det som vel er den nye jegerklassen - for ombudsmøtet og samlagsstyret, da fikk jeg følgende råd fra en som satt i styret, og som var enig med meg.

"Du må huske at disse karene har sittet i vervene sine i en mannsalder - nei vent - to mannsaldre, og de er temmelig, nei - VELDIG konservative..."

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine betraktninger rundt organisasjoner er mer generelle og kanskje en avsporing.

 

Poenget var at bordet fanger; det er veldig vanskelig å komme i ettertid å si at dette er for dårlig når motparten kan dra opp av hatten samarbeidskortet og pressemeldinger om hvor fornøyde vi er.

 

Nå følger jo dette vanlig norsk forløp, vi er nå kommet til det stadiet hvor skaden på lommeboka er det viktige. Om 3år leveres mini-14 lydig inn i bytte mot 2 faxlodd...

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

"Du må huske at disse karene har sittet i vervene sine i en mannsalder - nei vent - to mannsaldre, og de er temmelig, nei - VELDIG konservative..."

Nå kjenner ikke jeg til lederne i nevnte organisasjoner her, men vi har vel alle sett og opplevd sterke "klubbeiere" som nærmest har gjort organisasjonen til et privat eie. Flere politiske partier har og har hatt syvende far i huset. Samtidig har vi utvilsomt hatt/har folk som knuger oss med rundskriv i byråkratiet og som ser seg selv som makta sjøl. Stat i staten. Noen sitter så hardt at de er nesten umulig å bli kvitt. En del fryktkultur er nok også utbredt. 

@Chiefen.v-2 du får vel 10 Flaxlodd for en Mini? Takker og bukker med et smil, 2 lodd var pessimistisk. Vi bor i verdens beste land, vi topper på lykketoppen.:lol:

Link to comment
Share on other sites

Syns diskusjeionen har begynt å bli litt snål igjen. Mye antagelser. Men NJFF vil nok ikke la medlemmene måtte innlevere eiendom uten kamp om kompensasjon. Smartetste er som andre har luftet, å engasjere lokal NJFF avdleing og ta ting tjenestevei. ASAP.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om ikke annet så kan vi hvertfall klandre organisasjonene for denne snåle diskusjonen.

Noen få personer som representerer det meste av skytternorge, gjør ett eller annet for oss. Vi vet for det meste ikke hva de gjør for oss, eller når. 

«Forhandlerne» fremstår nesten som autonome enheter. De har ikke ytret ønske om input fra medlemene, og det er ingen info ut, ifht. hva vi kan gjøre for å bidra til å styrke vår sak.

Det er sikkert ikke noe å si på innsatsen, men vi trenger en åpen prosess. Det kommer ikke som noe sjokk at Regjeringen ikke klarer å leve opp til åpenhetsløftet, men hva har organisasjonene å tape på åpenhet? Kan det virkelig skade vår sak å skape engasjement, å få flest mulig med på å dra i samme retning?

Link to comment
Share on other sites

Når man klager på manglende åpenhet i organisasjonene, har man faktisk spurt hva de driver med? sånn først?

At man ikke proaktivt skriver innlegg på kammeret om hva man syslet med til en vær tid, er ikke det samme som en lukket og "hemmelig" prossess.

 

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Du kan jo tru..

Men som skalman sa det, man skal ikke tro, men vite.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...