Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

2 timer siden, m00se skrev:

Morsomt.

 

Var det 57 år siden 50BMG ble ulovlig? 

 

Hva med hagle med boksmagasin? Når ble det egentlig begrensning på haglemagasin?

 

Når ble frittstående pistolgrep forbudt?

 

.500 pistolkaliber?

 

Var alt dette i loven 57 år siden?

Vi blir sikkert ikke enige da vi har et helt ulikt grunnsyn på dette. Jeg tar en siste klargjøring av mitt med utgangspunkt i dine eksempler. Jeg synes det er ok at det et sted trekkes en grense mellom de våpen alle sivile kan eie, og våpen som kun politiet/forsvaret kan eie og bruke. Jeg har ikke noe ønske om det verken i DFS eller NSF skal bli en klasse for M72. Så kan vi diskutere hvor denne grensen skal gå.

Langhold er en interessant og fascinerende gren. Nå en behersker det til fulle med f.eks. .308W, er kanskje tiden inne for .338LM. Men ut over det har jeg problemer med å se at eliten av langholdsskyttere ikke får utviklet sitt potensiale ved at grensen er slik at .338LM er ok, men 50BMG er forbeholdt forsvaret.

Hagleskyting er en annen morsom gren. Skeet, trap, nordisk trap og FITASC klarer fint å utøve sin sport med dagens lovlige magasinkapasitet. På fjellet etter rypa tenker jeg at dersom du ikke har truffet på to skudd, er den så langt unna at det tredje skuddet bør du uansett ikke skyte. Kan ikke huske at jeg traff noen i fjellet med boksmagasin den gang det var tillatt.

Pistolskyttere i NSF kan velge øvelser med 10 ulike våpen. De samme kan brukes i PPC. Vil du skyte dynamisk, trenger du kanskje noen til. Det burde holde for de som ikke har mer enn 1000 timer i året å trene på. Jeg kjenner noen som har kal .50. De skyter en ensifret antall skudd i året. Beklager, men motivet smell og rekyl har jeg lite sans for.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 introduserte oss for svineriet:

"Svineri"?, det er en like naturlig del av flere kampsporter som bøylerifler og halvautomater er for skytesport, minst. Hvor "farlige" de er er jo Thor inne på, og Clint Eastwood slår kjekt fast at "there is nothing like a nice piece of hickory", likevel er ikke hverken sleggeskaft eller skistaver forbudt... eller bøylerifler

 

K

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det finnes én seriøs langholdsskytter som griner fordi han ikke får ha 12,7x99 (som den faktisk heter i Europa). Det finnes LANGT mye mer praktiske, aerodynamiske, effektive, og økonomiske patroner enn den nesten hundre år gamle tjukkasen der.

 

Å forby patronen med "argumentet" at man kan "enkelt" få tak i MP-ammunisjon er bare visvas uansett. Politiet har selv solgt ut temmelig store mengder M2 AP i 7,62x63 som har endt opp i sivile hender, og som objektiv finnes mye mer panserbrytende enn .224 BOZ, 5,7x28 og 4,6x30 som de har valgt å forby i rundskriv etter at idéen kom til dem når hele POD kollektivt datt ned ei trapp og slo hodet i gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg tror ikke det finnes én seriøs langholdsskytter som griner fordi han ikke får ha 12,7x99

Her er jeg enig, men en skal samtidig huske at det antakelig er flere skyttere som mener at det ikke fins seriøse langholdsskyttere i det hele tatt (langholdsskyting er useriøst..), enn det fins langholdsskyttere. Definisjonen av seriøs er en farlig en, og kan slå tilbake på hvem som helst,omtrent på denne siden av skiskyting og Kongelaget i DFS. Jeg har møtt flere som ikke kan begripe hvorfor vi ikke konkurrerer med laservåpen i stedet for, så slapp vi alt strevet med baner, støy, brann og hva som helst.

Og skal en være seriøs, hvor mange seriøse langholdsskyttere fins det egentlig? - og er det noen grunn til å ta hensyn til dem ;)

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er da vel ingen som trenger en .470 NE, eller en 9,3x62 for den del, for legge ned noe som helst av norsk vilt heller. Om dette koker ned til hva enhver strengt sett har behov for, så går vel hele hobbyen og interessen fløyten for mange av oss. Ei skabbete rifle I .308 holder med margin for å få ned elgen I september og skyte de obligatoriske 30+3x5 skudd I august. Herlig scenario!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, nhd skrev:

Vi blir sikkert ikke enige da vi har et helt ulikt grunnsyn på dette. Jeg tar en siste klargjøring av mitt med utgangspunkt i dine eksempler. Jeg synes det er ok at det et sted trekkes en grense mellom de våpen alle sivile kan eie, og våpen som kun politiet/forsvaret kan eie og bruke. Jeg har ikke noe ønske om det verken i DFS eller NSF skal bli en klasse for M72. Så kan vi diskutere hvor denne grensen skal gå.

Langhold er en interessant og fascinerende gren. Nå en behersker det til fulle med f.eks. .308W, er kanskje tiden inne for .338LM. Men ut over det har jeg problemer med å se at eliten av langholdsskyttere ikke får utviklet sitt potensiale ved at grensen er slik at .338LM er ok, men 50BMG er forbeholdt forsvaret.

Hagleskyting er en annen morsom gren. Skeet, trap, nordisk trap og FITASC klarer fint å utøve sin sport med dagens lovlige magasinkapasitet. På fjellet etter rypa tenker jeg at dersom du ikke har truffet på to skudd, er den så langt unna at det tredje skuddet bør du uansett ikke skyte. Kan ikke huske at jeg traff noen i fjellet med boksmagasin den gang det var tillatt.

Pistolskyttere i NSF kan velge øvelser med 10 ulike våpen. De samme kan brukes i PPC. Vil du skyte dynamisk, trenger du kanskje noen til. Det burde holde for de som ikke har mer enn 1000 timer i året å trene på. Jeg kjenner noen som har kal .50. De skyter en ensifret antall skudd i året. Beklager, men motivet smell og rekyl har jeg lite sans for.

Flott, alt du har sagt her er helt irrelevant.

 

Jeg reagerte på at du sa at vi ikke har hatt lovendringer på 57 år.

 

Nå argumenterer du noe helt annet, fordi du ikke vil inrømme at du tok feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, vavlo skrev:

Det er da vel ingen som trenger en .470 NE, eller en 9,3x62 for den del, for legge ned noe som helst av norsk vilt heller. Om dette koker ned til hva enhver strengt sett har behov for, så går vel hele hobbyen og interessen fløyten for mange av oss. Ei skabbete rifle I .308 holder med margin for å få ned elgen I september og skyte de obligatoriske 30+3x5 skudd I august. Herlig scenario!

Ingen trenger våpen i det hele tatt. Ikke egentlig. 

 

Kjøtt kjøpes i butikken, det trengs ikke jaktes. Og skyte på blink er det heller ingen som trenger å gjøre med mindre man er soldat.

 

Behov er vanskelig å begrunne.

Link to comment
Share on other sites

Nå som Våpenkontorene i mer enn to uker ikke har gitt ut tillatelser lenger for kjøp av disse tidligere godkjente riflene (godkjentlista er fortsatt online på Lovdata). Hvordan blir de solgt? Må de som skal avhende ta kontakt med en importør/eksportør som vet å utføre riktig papirmølle for salg til utlandet? Er det mulig å utføre som privatperson uten for mye pes?

 

Hvordan går de som vil selge til f.eks the Amerikanske markedet frem?

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, m00se skrev:

Ingen trenger våpen i det hele tatt. Ikke egentlig. 

 

Kjøtt kjøpes i butikken, det trengs ikke jaktes. Og skyte på blink er det heller ingen som trenger å gjøre med mindre man er soldat.

 

Behov er vanskelig å begrunne.

 

Fullstendig feil. Uten jakt vil vi få en helt sinnsykt høy populasjon av både rådyr, hjort, elg, mår, mink, og ganske mange andre arter. Jeg er villig til å vedde våpenskapet med innhold pluss ti tusen kroner på at dersom en forbyr våpen (og da også jakt) for vanlige folk vil den norske staten neppe bruke hundretusenvis i året på å leie jegere til å jakte like mye som oss vanlige dødelige gjør per dags dato.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, erichsen skrev:

Nå som Våpenkontorene i mer enn to uker ikke har gitt ut tillatelser lenger for kjøp av disse tidligere godkjente riflene (godkjentlista er fortsatt online på Lovdata).

Hvor har du det fra at det ikke innvilges søknader på Mini 14?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske diskusjonen gikk mindre på hva slags våpen man kan få, og mer på hva slags folk som kan få våpen. Tsjekkia er en shall-issue stat, der de fleste av de som har våpentillatelse også har bæretillatelse, når hørte man sist om en skytemassakre i Tsjekkia?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å følge logikken din her. Antallet våpen har lite å gjøre med hvem som eier dem.

 

Antallet våpeneiere i USA har vært på vei ned i mange år, færre enn 1 av 3 amerikanere eier våpen.

 

Den høye våpentettheten skyldes at ca. 3% av oss eier halvparten av den sivile våpenbeholdningen med 16-17 våpen per person i snitt. Godt hjulpet av de av oss som er oppe i tresifrede antall.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

nhd lever i en rar, rosa boble

En noe merkelig påstand på en nettsted som dette om en person som skyter i snitt 6 dager i uken. (og som er så optimistisk/realistisk at han mener å fortsette med det også med ny lov og nye forskrifter).

 

4 timer siden, m00se skrev:

Flott, alt du har sagt her er helt irrelevant.

 

Jeg reagerte på at du sa at vi ikke har hatt lovendringer på 57 år.

 

Nå argumenterer du noe helt annet, fordi du ikke vil inrømme at du tok feil.

Den forrige våpenloven er fra 1961. Den nye fra 2018. Det har ikke vært noen lover mellom dette. Det blir 57 år.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Eldhannas skrev:

Hvor mange forskrifter og rundskriv har det vært mellom 1961 og 2009? Det er jo på den måten ting forbys. Å tro at det ikke vil fortsette, og nye restriksjoner ikke vil komme, er i overkant naivt.

Korrekt. Men det er ikke en ny lov.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, nhd skrev:

En noe merkelig påstand på en nettsted som dette om en person som skyter i snitt 6 dager i uken. (og som er så optimistisk/realistisk at han mener å fortsette med det også med ny lov og nye forskrifter).

 

Så fint at du ikke tror du blir eller kan bli rammet da, da er nok alt tipptopprosamedtuttifrutti på..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

NHD: Hva er poenget ditt?

 

1. At dagens lov har stått i 57 år betyr ikke at den kommende vil gjøre det.

2. Loven har ikke stått uendret i 57 år, den er vel endret ca 10 ganger?

3. Vi har siden dagens lov ble innført fått mange innskrenkinger, de fleste fundamentert i forskrift og rundskriv. Ser man på hvilke hjemler den nye loven har og praksis med "tolkninger" kan de sannsynligvis gi hele DSSN og store deler av NSSF nådestøtet uten å endre loven vesentlig.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

3. Vi har siden dagens lov ble innført fått mange innskrenkinger, de fleste fundamentert i forskrift og rundskriv. Ser man på hvilke hjemler den nye loven har og praksis med "tolkninger" kan de sannsynligvis gi hele DSSN og store deler av NSSF nådestøtet uten å endre loven vesentlig.

 

Hvordan er det forskjellig fra i dag? 

Dagens våpenforskriften kan lett forandres til å forby det meste av våpen. F.eks så er allerede alle pistoler (eller håndholdte halvautomatiske våpen) forbudt, men vi har vært snille så det er et unntak så lenge kombinasjonen av gitte egenskaper ikke er fler enn X. 

Edited by Øystein
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

NHD: Hva er poenget ditt?

 

1. At dagens lov har stått i 57 år betyr ikke at den kommende vil gjøre det.

2. Loven har ikke stått uendret i 57 år, den er vel endret ca 10 ganger?

3. Vi har siden dagens lov ble innført fått mange innskrenkinger, de fleste fundamentert i forskrift og rundskriv. Ser man på hvilke hjemler den nye loven har og praksis med "tolkninger" kan de sannsynligvis gi hele DSSN og store deler av NSSF nådestøtet uten å endre loven vesentlig.

Poenget mitt er at tross mange av de dårlig begrunnede innstramminger, så har folk som er interessert i sportsskyting og/eller jakt fortsatt utallige muligheter til å utøve dette.

 

Så har jeg et annet og langt viktigere poeng: Hvis jeg var en våpenfiendtlig byråkrat som nå arbeidet med å lage utkast til nye forskrifter, ville jeg frydet meg om jeg leste på dette nettsted. Her er det utallige meninger om ulike ting som er feil, dumme, unødvendige etc etc. Det betyr at byråkraten kan jobbe trygt i fred og få det som han vil. Her hersker en nærmest total mangel på kompetanse i hvordan politiske prosesser går.

 

Skal vi ha den minste mulighet for å påvirke, må en del faktorer falle på plass: Vi må samle oss om en eller høyst to saker. "Kjøttvekta" er avgjørende i alle større politiske saker. Det vil i denne saken bety at de tre store (DFS, NSF, NJFF) må samle seg om disse sakene og påvirke via sine kanaler og i fellesskap. Med en slik tyngde (les samlet medlemsmasse) og med trykk på en eller to saker, har vi mulighet for å nå frem. Hva noen westernskyttere, patronsamlere eller mini-10 eiere mener, er det ingen som bryr seg om.


Derfor kjære skyttervenner: La oss samles om 48-timersregelen og evt ta med kompensasjon for de som må levere inn våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det vennskapet er 100% gjensidig.

 

Slik du har fremstått i dine innlegg over lengre tid nå, så er ting helt ok såfremt det ikke går ut over deg og det du driver med. Ser du ikke selv at også det du driver med er kun en hobby/sport, to voksne ord for "lek". Uavhenig av hvor mange forbund du skyter i, det er for moro skyld du driver med det. Noe som gir deg livsglede.

Slik er det når jeg jakter gås med min halvauto 2 ganger i året også. Og du står der og pisser på det som unødvendig. Deg om det. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Morgan Kane: Jeg ser helst at du får fortsette med din halvauto gåsejakt. Men om du skulle bli fratatt den, synes jeg du er lite kreativ hvis du bare legger deg ned og sutrer i stedet for å benytte deg av en av de utallige jaktformer som fortsatt er mulig.

Du tolker meg strengt når du sier at alt er ok for meg bare jeg får fortsette med mitt. Mitt syn på dette er som det jeg skrev over om din gåsejakt. Jeg vil beklage om noen får sine sportsskyttermuligheter innskrenket, men jeg vil fortsatt påstå at de lovlige alternativene fortsatt er mange for oss som liker å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, nhd skrev:

La oss samles om 48-timersregelen og evt ta med kompensasjon for de som må levere inn våpen.

Jeg synes det er litt lite ambisiøst å fokusere på at Våpenloven skal respektere Grunnloven, og glemme alt annet.

 

 

Det er vel liten tvil om at innstrammingene vil fortsette, selv om det ikke hjelper på annet enn politikeres selvfølelse og PODs maktbehov. Ønsker vi egentlig engelske tilstander? Har det hjulpet på kriminaliteten i England? Det er ikke de lovlige våpeneierne som er problemet, men det er vi som betaler prisen. Noen av oss protesterer, og andre aksepterer.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis en tror på at "politikk er det muliges kunst", og det er resultater som betyr noe, så bør en følge min oppfordring selv om den kan synes lite ambisiøs.

Hvis hensikten er å markere seg, og en ikke er så opptatt av resultater, kan en selvsagt protestere både her og der. Jeg mener det kan sammenlignes med at Hamas sender en rakett eller to over til Israel. Det kommer kanskje i avisen, men det hjelper ikke folk på Gaza en millimeter.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, nhd skrev:

@Morgan Kane: Jeg ser helst at du får fortsette med din halvauto gåsejakt. Men om du skulle bli fratatt den, synes jeg du er lite kreativ hvis du bare legger deg ned og sutrer i stedet for å benytte deg av en av de utallige jaktformer som fortsatt er mulig.

Du tolker meg strengt når du sier at alt er ok for meg bare jeg får fortsette med mitt. Mitt syn på dette er som det jeg skrev over om din gåsejakt. Jeg vil beklage om noen får sine sportsskyttermuligheter innskrenket, men jeg vil fortsatt påstå at de lovlige alternativene fortsatt er mange for oss som liker å skyte.

Det ble sagt en gang at 'med lov skal landet byggjast, ikkje med ulov øydast'. Dersom man har et liberalt sinnelag slik som jeg har kan man lett se på reguleringer som fratar MorganKane muligheten til å lufte halvautomaten på gåsejakt som en 'ulov'. Poenget er at lover, forskrifter og rundskrivspresiseringer av disse må ha en forankring i a) et reelt problem som må håndteres og/eller b) en forståelse fra de informerte og berørte borgerene om at loven er hensiktsmessig. Hvis ikke er det en ulov. Noe som skader mer enn det gagner.


Når det gjelder punkt a) kan man i det norske samfunnet nesten se bort fra det. Privat eie av våpen med spesielle egenskaper er ikke et problem som må løses. Svært lite kriminalitet begås av privateide og spesielle våpen. Enda mindre kriminalitet begås med slike våpen av de som faktisk er tiltrodd å eie de.


Punkt b) er straks mer interessant. Det griper inn i forholdet mellom de informerte våpeneierene og det mer uinformerte samfunnet. Vi to vet at det ikke er problematisk med halvautomatvåpen i privat eie. Jeg tror faktisk det ville gått helt fint med helautomatiske våpen også, gitt det strenge regimet for eie av slike sportsvåpen i Norge i dag. Men per i dag er det en grei nok avveining at helautovåpen ikke er tillatt i privat eie. Og for å virkelig provosere noen forstår jeg at mini-14 ryker til. Det har blitt et symbolvåpen. Jeg tror de fleste av oss informerte kan akseptere det til slutt, selv om det ikke er rasjonelt begrunnet. Politikk er følelser og statsministeren vil gjerne være den som forbyr Breivik-våpenet. Ja, hun er så enkel. Det er delvis fordi det uinformerte samfunnet er så enkelt i sin tankegang.

 

Men med punkt b) i mente tror jeg jeger og sportsskytterorganisasjonene skal vokte seg vel for å stå der med lua i hånden og takke for at vi fortsatt får lov til å skyte. Vi må akseptere enkelte reguleringer men vi må ikke bli for ettergivende. Det er krefter i samfunnet som virkelig ikke forstår oss, som er ute etter oss og som vil glefse oss i strupen ved det minste tegn på svakhet. Det kommer til et punkt der vi faktisk må stå opp for noe. Jeg tror vi er nær det punktet nå. Der de tunge organisasjonene som NJFF og DFS må trå til og fronte informasjonskampanjer overfor den uinformerte offentligheten samt legge press på politikerene på vegne av de hundretusener av jegere og skyttere i Norge. 

 

Da holder det ikke å si at man er lite kreativ hvis man sutrer over å bli fratatt muligheten til å jakte gås med halvauto. For meg er det en tilnærming lik den til frosken som sitter i ei gryte som langsomt blir varmere og varmere. Ser man på utviklingen i Norge og i mange land i Europa er vi våpeneiere som frosken i gryta. Hvis vi ikke hopper ut nå kan det gå oss ille.


Jeg liker føre var prinsippet. Vi bør tenke føre var nå og gjøre en innsats for å hoppe ut av gryta. Etter snar er alltid for seint

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, nhd skrev:

Hvis en tror på at "politikk er det muliges kunst", og det er resultater som betyr noe, så bør en følge min oppfordring selv om den kan synes lite ambisiøs.

Hvis hensikten er å markere seg, og en ikke er så opptatt av resultater, kan en selvsagt protestere både her og der. Jeg mener det kan sammenlignes med at Hamas sender en rakett eller to over til Israel. Det kommer kanskje i avisen, men det hjelper ikke folk på Gaza en millimeter.

I første omgang er dette en klok tilnærming. Disse to tingene må på plass i forbindelse med det nært forestående forskriftsarbeidet. Men i arbeidet med å forberede oss på mulige fremtidige forskrifter og rundskriv bør vi jegere og skyttere innta en mye mer offensiv posisjon. Våre største organisasjoner må fokusere på dette. De er så store at de kan drivve reellt opinionsutdannende aktiviteter. Og de kan påvirke våre politikere. Det er på tide å bli litt mer fremoverlent. En tydelig posisjonering fra foreninger som har en lang historie knyttet opp mot både arbeiderbevegelsen og folkeforsvaret, hundretusener av medlemmer samt en stor sympatibase i samfunnet kan nok hjelpe oss jegere og skyttere noe mer enn en millimeter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, nhd skrev:

Korrekt. Men det er ikke en ny lov.

OK så forskrifter er ikke lov, kan jeg bare drite i å følge dem da?

 

Er ikke en forskrift, per definisjon, en lovendring? Ikke en "ny lov" men endring på eksisterende lov.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Vi lever på politikernes nåde uansett. Det har bare blitt mer klart gjennom denne saken fordi den griper inn i rettsfølelsen til folk. Vi blir skaltet og valtet med stadig vekk - høyere bompengesatser, ubegripelige bestemmelser og politikere som frikjenner seg selv for ethvert ansvar. Allikevel står folket der med lua i handa, tar imot og velger de samme bjellesauene igjen og igjen. Man sier at av skade blir en klok men det er helt klart unntak fra det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, DoctoRoy skrev:

 Allikevel står folket der med lua i handa, tar imot og velger de samme bjellesauene igjen og igjen. Man sier at av skade blir en klok men det er helt klart unntak fra det.

 

Ikke noen reelle alternativer å stemme på, og når tiden er inne og det  skal stemmes avgjør lommeboka.

I dagens Norge har systemet kjøpt seg nok stemmer til at virkelig endring ikke vill skje før kassa er tom.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, skog skrev:

 - er det faktisk ingen som lengre har eiendomsrett til sine våpen, -

 

Ut fra behandlinga i Justiskom. og på Stortinget, har vi ikke lenger eiendomsrett til noe som helst, hvis politikerene skulle finne på å mislike det, basert på anekdoter, dagsformen eller værmeldinga for Hallingskarvet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, skog skrev:

Om det blir innlevering uten kompensasjon er det faktisk ingen som lengre har eiendomsrett til sine våpen, være seg halvauto eller enkeltløper..

 

 

Ganske utrolig egentlig når et demokrati som Australia som har vært gjennom en tilsvarende prosess, faktisk betalte erstatning til eierne av de våpen som ble inndratt.
Denne steinrøysa skal jo være best på alt, men her er de definitivt dumpingskandidat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, erichsen said:

Hvordan går de som vil selge til f.eks the Amerikanske markedet frem?

 

Ikke verdens beste alternativ akkurat. Selv om disse riflene kan importeres som «sporting guns» krever det en forhandler med en spesiell versjon av våpenhandlerlisens pluss importtillatelser. De som har slike er som regel merkevareimportører eller importører av overskuddsmateriale og bryr seg lite om små kvanta.

 

Disse riflene har aldri vært spesielt populære og i et marked som er overmettet med rimelige AR-15 kloner er det bare de få statene med «assault weapons bans» som er målområde.

 

Det er mulig Canada er et bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Uansett Finland, Canada eller et annet land, hva kommer man til å få for en Mini når markedet plutselig drukner i 900 slike, eller hva tallet for registrerte Minier nå var...? Og i tillegg kommer alle de andre halvautoene på jaktlista som ryker...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel praktisk talt umulig å få kjøpt mini 14 i Danmark og Sverige, og hvis Finland implementerer direktiv som er foreslått blir det nok vanskelig der også.

 

Altså ingen salg til naboland, og takket være eu så er det nesten umulig å få sendt våpen til utlandet også

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på om en pent brukt Mini selger særlig høyere enn $500 i USA, uansett hvor mye man har lagt i den.

 

Etter at eksportør, transportør, importør og detaljist har forsynt seg skal man være glad om man sitter igjen med halvparten. Man er heldig om man i det hele tatt kan finne en eksportør som gidder å samle opp så mange minier at at amerikansk firma vil importere dem og preparere dem for innenlands marked.

 

Det spiller ingen rolle at riflene er laget i USA. Etter eksport til utland stiller de på linje med utenlandsproduserte våpen. Det erfarte jeg for mange år siden.

 

Det er sannsynligvis bedre økonomi å plombere, henge på litt billige tacticoole greier og markedsføre til wannabe Ramboer 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...