Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

@fleskebaconDet er rimelig åpenbart at godkjentlistene ikke er utarbeidet på bakgrunn av modellenes treffsikkerhet, byggekvalitet eller tilgang på reservedeler. Mini-14 blir forbudt fordi Erna har sagt det, ene og alene på grunn av Utøya. Sist jeg sjekket hadde mer enn halvparten av de godkjente modellene gått ut av produksjon, så tanken er nok at man skal tillate såpass at det ikke er et totalforbud, men likevel minst mulig. Så legges lista for godkjennelse av nye modeller urimelig høyt, og dermed strupes tilgangen naturlig. For Mini-14 var ikke dette godt nok, den skulle ut av privat eierskap helst i 2012, så derfor fikk de smutthullet "andre farlige egenskaper", i dette tilfellet en tragisk forhistorie. Jeg forbeholder meg retten til å synes at slik åpenbar symbolpolitikk, som vil gi presedens, er fullstendig urimelig i en rettstat som vi liker å tro at vi bor i. 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, fleskebacon skrev:

 

Jeg synes ikke at det er totalt urimelig å ikke lenger tillate erverv av ei slarkete men lettskutt automatrifle med enkel tilgang til store magasiner til jakt nei. Tøysete, irriterende og sannsynligvis ganske unødvendig, ja, men ikke totalt urimelig.

 

Uten det minste snev av skadefryd (for hele greia er bare trist), så må det være lov å påpeke at du har hatt en ganske markant holdningsendring til dette forbudet 😉

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Rs.1600 said:

De minst nyttige våpnene, ( våpensamling) blir ikke berørt ?

Så unyttig er det ikke å "spre" historiske objekter blant sivile, noe man lærte av Palè brannen i 1942. Stadig graves det opp nye historiske detaljer. Det oppstår en kompetanse og ett "fagmiljø" som ellers ikke ville vært der.

Man har dem på sett og vis til låns, mens man trasker rundt på denne kloden.

Link to comment
Share on other sites

På 29.5.2018 den 12.51, Hassel skrev:

Det er nok lang retspraksis for expropiereing av privat eiendom.  Men når det gjelder den nye loven, er prais at man lar de som har, beholde men stanser all vidre ommsetning.

 

Selv om jeg er milevis unna å være så mye som litt enig i Mini-forbudet, så kunne jeg (så vidt) ha levd med tidligere praksis hvor man får beholde men ikke omsette. Å argumentere med lang levetid for våpen er ikke holdbart, syntes jeg. Har man hatt en Mini i 2-3-4+++ år uten å bruke den til terror, så er nok sjansen svært liten for at Mini-eieren plutselig bli terrorist. 

 

På 29.5.2018 den 13.22, Eldhannas skrev:

Frølich var også rimelig klar på at det var "helt urealistisk" at man skulle kompenseres. 

 

Det virker som om denne Frølich enten har veldig lite innsikt i normale folks økonomi, eller så har han rett og slett bare null respekt for "mannen i gata". Hvis man har en Mini av nyere dato, som f.eks. har fått seg en avtrekksjobb, ny Hogue stokk, justerbar gassblokk og en picatinny-rail av litt kvalitet for å kunne montere en Aimpoint, så har man brukt rundt kr.20.000,- på rifla.

 

For en vanlig lønnsmottaker som meg, med gjennomsnittslønn og 2 mill i boliglån, er 20.000,- kroner faktisk et betydelig beløp. Å bli tvunget til å levere inn en lovlig ervervet dings som representerer en såpass stor verdi burde automatisk bety kompensasjon. Å få solgt rifla, enten til utlandet eller til dynamisk-miljøet,  er tross alt helt urealistisk og ikke et argument.

 

Vi som eier en Mini, og har lite lyst til å levere fra oss denne uten å bli fullt kompensert, bør vel legge opp en strategi på samme måte som før behandlingen av ny lov, og bombardere de rette personenes innboks med e-post som forklarer på en saklig måte hva en slik rifle faktisk har kostet, og at vi ikke er happy for å bli fratatt denne uten å få penga igjen. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kompensasjon har ikke vært på bordet fordi det setter en presedens de ikke ønsker på Stortinget. 

Ta et eksempel på andre ting som til stadigvekk blir forbudt - syntetiske narkotiske stoffer. Disse blir forbudt etterhvert som de blir oppdaget. Hvis Stortinget setter presdens at alt beslaglagt eiendeler pga en lov/forskriftsendering skal kompenseres, så kan plutselig Bokstav-gjenge kjøpe opp millioner av nye stoffer og bare vente på at de blir forbudt, levere dem inn "de var lovlige når vi laget dem", og få million-erstatninger. 

Det er den ytterste konsekvens/scenario som en eller annen jurist/byråkrat i departementene har tenkt opp og de vil unngå. 



 

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det altså vedtatt at kompensasjonsordning skulle vurderes, og alt som sto i lovforslaget om avhending til utland etc ble strøket.

 

POD har av en eller annen årsak valgt å legge til grunn avhendingen som ble strøket, i meldinga om hvilke våpen som sannsynligvis blir forbudt.

 

Ble det vurdert at "kompensasjonsordning er ikke nødvendig" på bakrommet?

Link to comment
Share on other sites

Høyres medlemmer i justiskomiteen har åpent uttalt at det ikke blir noe kompensasjon.. Om det blir noe ser jeg for meg at det blir fritak for gebyret på neste våpensøknad eller noe annet overfladisk. Arbeidet med forskriften er kjempe viktig. Det er der det meste blir avgjort.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, psAico skrev:

 

Uten det minste snev av skadefryd (for hele greia er bare trist), så må det være lov å påpeke at du har hatt en ganske markant holdningsendring til dette forbudet 😉

 

 

Jeg har så vidt jeg selv vet ikke hatt noen holdningsendring til noe rundt denne nye loven.

 

Hvis det er utsagnet mitt om at det ikke er totalt urimelig å forby erverv av slarkete halvautomatiske rifler med store magasiner, så er ikke det noe nytt fra min side. En slik begrunnelse går det faktisk an å forstå, ergo er den ikke totalt urimelig. Jeg ville fortsatt vært sterkt uenig, men det går da i hvert fall an å forstå, og hadde lovteksten inneholdt disse eksakte ordene hadde faktisk det hele vært mer spiselig.

 

§ 5 (...) politiet kan ikke gi tillatelse til å erverve slarkete, halvautomatiske rifler med store magasiner til jakt.

 

Men det står ingen steder, og jeg gleder/gruer meg til å lese forskriftene og se hvordan i alle dager de har klart å komme fram til at Mini 14 skal forbys ut fra lovteksten som er vedtatt.

 

Og inndragning uten kompensasjon - DET er totalt urimelig.

 

Edit: Inndragning i det hele tatt er urimelig i utgangspunktet, og uten kompensasjon blir det totalt urimelig.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange tusen ganger må man forklare dette?

 

"Særdeles farlige egenskaper".


Den fanger ****ALT**** man ønsker å forby. Hva er disse egenskapene? WHatever the fuck de ønsker. Det er en blankfullmakto for å forby det man finner politisk ukorrekt og man ikke ønsker å ha tillatt.

 

 

1 time siden, fleskebacon skrev:

Men det står ingen steder, og jeg gleder/gruer meg til å lese forskriftene og se hvordan i alle dager de har klart å komme fram til at Mini 14 skal forbys ut fra lovteksten som er vedtatt.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Øystein skrev:

"Særdeles farlige egenskaper".


Den fanger ****ALT**** man ønsker å forby. Hva er disse egenskapene? WHatever the fuck de ønsker. Det er en blankfullmakto for å forby det man finner politisk ukorrekt og man ikke ønsker å ha tillatt.

 

Jau, men i verdens beste demokrati, bør overformynderiet kunne peke på hva disse super-duper-farlige egenskapene er, og dermed hva som skiller den fra våpen som fortsatt vil være unntatt fra forbudet.

 

Klarer de det, og samtidig betaler for showet, så er jeg langt mindre bekymret for tingenes tilstand

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, jeaant skrev:

Og nettopp derfor bør man ikke bruke fem flate på våpen lenger, man må ikke tro at det stopper med dette.😡

Det gikk 57 år mellom den forrige våpenloven og den nye av 8. mars. Om det går like lang tid til neste lov, har vi god tid til å kose oss med den store mengden våpen som tross alt er tillatt. For DFS og NSF betyr det ingen nye restriksjoner. Sannsynligvis heller ikke for aktive innen DSSN og NROF. Hvor mange prosent av jegerne som bruker halvauto og ikke mestrer boltrifle vet jeg ikke. For miniforbund som svartkrutt, metalsilhuett og cowboyettellerannet blir det heller ingen endringer. Så egentlig er det ikke mye hisse seg opp over. Heldigvis :-)

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy Så du mener vi hadde fått bedre kår med Ap, Sv og Rødt ved roret?

 

@E190 Først må forskriften komme, så må de avgjøre endelig at det blir innlevering uten kompensasjon, og så kan noen gå til søksmål. Fortrinnsvis en av organisasjonene som blir berørt. Så vil saken gå sin gang opp til Høyesterett. Hvis saksøker krever, og får, oppsettende virkning på vedtaket, har vi våpnene kanskje opp til 10 år til før den endelige avgjørelsen faller.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, E190 skrev:

Finnes det en facebookgruppe el. for furtne minieiere som ønsker å prøve massesøksmål?

Det er jo ett paradoks att det er innvilget type 800 minier etter 22 juli. Makan til vingling! Og i strid med grunnloven.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, nhd skrev:

Så egentlig er det ikke mye hisse seg opp over

Det er ikke mye å juble over heller.

En ny lov var en mulighet til å gi våpeneiere ett minimum av rettsvern og forutsigbarhet. Istedenfor har vi fått en formålsparagraf som går i helt motsatt retning.

Viktige bestemmelser skulle løftes fra rundskriv og forskrift til lov, bl.a. for å sikre forutsigbarhet. Tja. Siden alle holder pusten i påvente av forskriften, så er vel ganske mange viktige bestemmelser lagt til forskrift. Såpass mange faktisk, at de fleste potensielle innstramminger nå kan gjøres i forskrift. Det er ikke spesielt forutsigbart. 

 

Sannsynligvis får de fleste av oss fortsette som før, ihvertfall en stund. Det er kanskje derfor mange sindige, pragmatiske (og en god del uvitende våpeneiere) faktisk ikke hisser seg opp heller, men statistisk sett er vi eksemplariske våpeneiere som hadde fortjent forutsigbarhet og rettssikkerhet. Det er skuffende at dette går ut vinduet med ett minimum av motstand (fra omtrent alle hold).

At våpeneiere sannsynligvis må ta kostnaden for symbolpolitikk og andre menneskers føleri og synsing, er også så ufortjent og udemokratisk, at det er vanskelig å tru at det er virkelig. Det skal bli spennende å se hva forskriften til slutt sier om denne viktige bestemmelsen.

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/4/2018 at 8:07 PM, DoctoRoy said:

istedet for å stå der til eventuell innlevering så kan ungdommen bruke den på småviltjakt.

 

Hvordan skal den bli brukt på jakta når forskrifta fjerner den fra godkjentlista for jaktbruk? Har du sett hva som er kommunisert fra POD ang. godkjenning til jakt og sportsbruk? Det er POD/Kripos som produserer godkjenninger.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, jeaant skrev:

Det er jo ett paradoks att det er innvilget type 800 minier etter 22 juli. Makan til vingling! Og i strid med grunnloven.

Vel, det er ikke ett paradoks. Det at Politiet (om enn litt motvillig) innvilger søknader på en lovlig rifle er jo sånn det skal være.

 

At noen nå ser ut til å ha ombestemt seg, ja det meste er vel nevnt om akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, erichsen skrev:

 

Hvordan skal den bli brukt på jakta når forskrifta fjerner den fra godkjentlista for jaktbruk? Har du sett hva som er kommunisert fra POD ang. godkjenning til jakt og sportsbruk? Det er POD/Kripos som produserer godkjenninger.

Også har du paradokset med at hvis lista blir forandret mens jeg er på jakt så får jeg da F. ikke med meg det. Er ikke 4G+ i skauen.

 

8 minutter siden, psAico skrev:

Vel, det er ikke ett paradoks. Det at Politiet (om enn litt motvillig) innvilger søknader på en lovlig rifle er jo sånn det skal være.

 

At noen nå ser ut til å ha ombestemt seg, ja det meste er vel nevnt om akkurat det.

Og det er akkurat ombestemming som er vingling. Ombestemming for våre penger.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Det gikk 57 år mellom den forrige våpenloven og den nye av 8. mars. Om det går like lang tid til neste lov, har vi god tid til å kose oss med den store mengden våpen som tross alt er tillatt.

 

På de 57 årene har de prestert å forby et antall halvautomatiske rifler som antageligvis overgår antall våpen eid her til lands.

Så hvor du har det fra at det først er med ny lov våpen blir forbudt, kan jeg ikke forstå.

Nå får pod makta til å forby hva de vil, med mindre forskrifta definerer objektive kriterier, høyst usannsynlig imo. Høyst usannsynlig er det også at man får beholde tidligere ervervede våpen. 

 

Men vi får kose oss med den minkende mengden våpen. Unga mine får greie seg med skytespill.

 

Ang massesøksmål, så bør man invitere alle med halvautoer som ikke står på lista. M1a, hk91, fal, us carabin etc. Regner med disse også blir innkrevd/ulovlige å inneha. Selv om de ikke har kontroll pga "rifle 7.62"

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, meatpukk skrev:

Ang massesøksmål, så bør man invitere alle med halvautoer som ikke står på lista. M1a, hk91, fal, us carabin etc. Regner med disse også blir innkrevd/ulovlige å inneha. Selv om de ikke har kontroll pga "rifle 7.62" 

  

 

Og de har ikke kontroll, min mini står som rifle 223 da den er hønngammal. Det blir evt. vill vest, ser på å flytte fra usentralt til hyperusentralt.🤣

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, meatpukk skrev:

 

På de 57 årene har de prestert å forby et antall halvautomatiske rifler som...............................

 

 

Storparten av sportsskyttere og jegere i Norge har det helt utmerket med sin hobby uten halvautomatiske rifler. Som ellers i livet gjelder det å se mulighetene - ikke begrensningene.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, nhd skrev:

Har dynamisk sluttet med pistol?

Nei, det er snakk om dynamisk skyting med rifle. Jeg vurderer å bli med på NM en gang med boltrifle og ladeklips, bare på gøy., men det er en annen sak.

Dynamisk rifle uten halvauto blir nesten som å legge ned hele denne grenen. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, nhd skrev:

Har dynamisk sluttet med pistol?

Nei, men de "fikk ikke lov" til å begynne med hagle, som de prøvde for noen år siden. 

Og å fjerne rifle, blir som Vaquero skriver, som å fjerne hele grenen. Selv om noen få nok vil prøve å fortsette en liten stund med bolt.

Norge har vel fått flere medaljer internasjonalt i Praktisk/Dynamisk rifle gjennom årene. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Norge har vært regnet som den nest beste nasjonen i rifle de siste årene, og vi har ofte squaddet sammen med finnene på de største matchene, jeg har selv en svær lagsølvmedalje fra EM Ungarn hengende på ammoskapet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

Storparten av sportsskyttere og jegere i Norge har det helt utmerket med sin hobby uten halvautomatiske rifler. Som ellers i livet gjelder det å se mulighetene - ikke begrensningene.

 

Storparten av idrettsutøvere og friluftsmennesker har det også helt utmerket uten våpen.

 

Det handler om å forhindre begrensningene for å åpne for mulighetene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir drept flere i Norge med hagler og boltrifler enn med dynamiskrifler, så det er relativt åpenbart hvor man bør kutte. Dere som blir berørt kan jo bare begynne med naturfoto eller luftgeværskyting istedet.

  • Like 5
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe poeng i å få nhd til å se mer stort på det i alle fall. Skylappene hans er for store. Dette går ikke ut over hans egen pistolskyting på hobbynivå og jakt med boltrifla, så da eksisterer ikke problemet.

At jeg med avstivet tommel på høyre hånd har nytte av halvauto rifle, at noen driver med dynamisk, verden går fremover og at preferanser generelt er ulikt.. Det ser ut til å være litt for vanskelig å ta inn over seg.

  • Like 6
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Eldhannas skrev:

@fleskebaconDet er rimelig åpenbart at godkjentlistene ikke er utarbeidet på bakgrunn av modellenes treffsikkerhet, byggekvalitet eller tilgang på reservedeler. Mini-14 blir forbudt fordi Erna har sagt det, ene og alene på grunn av Utøya. Sist jeg sjekket hadde mer enn halvparten av de godkjente modellene gått ut av produksjon, så tanken er nok at man skal tillate såpass at det ikke er et totalforbud, men likevel minst mulig. Så legges lista for godkjennelse av nye modeller urimelig høyt, og dermed strupes tilgangen naturlig. For Mini-14 var ikke dette godt nok, den skulle ut av privat eierskap helst i 2012, så derfor fikk de smutthullet "andre farlige egenskaper", i dette tilfellet en tragisk forhistorie. Jeg forbeholder meg retten til å synes at slik åpenbar symbolpolitikk, som vil gi presedens, er fullstendig urimelig i en rettstat som vi liker å tro at vi bor i. 

 

Det er egentlig omtrent dette jeg prøver å si også, selv om jeg kanskje uttaler meg litt sleivete og upresist. Hadde dette vært vurdert på et objektivt grunnlag hadde enten Mini 14 "overlevd", ellers hadde alle halvautomater til jakt blitt forbudt. Alle halvautoene på jaktlista er så like at det er vanskelig å sile ut noen av dem på et objektivt teknisk grunnlag. De eneste som objektivt rammes av den nye loven er jo Garand og G-41, ettersom de unektelig har militært opphav.

 

Alle har retten til å synes at noe er fullstendig urimelig. For meg går den grensa et sted rundt inndragning av lovlige eiendeler uten kompensasjon. Vil faktisk strekke meg så langt som å si at det er totalt uakseptabelt.

 

At man ønsker å være restriktiv med sivilt eierskap av halvautomatiske rifler er i seg selv fornuftig. Det som er krise er jo måten det blir gjort på, og at det rammer urimelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, erichsen skrev:

 

Hvordan skal den bli brukt på jakta når forskrifta fjerner den fra godkjentlista for jaktbruk? Har du sett hva som er kommunisert fra POD ang. godkjenning til jakt og sportsbruk? Det er POD/Kripos som produserer godkjenninger.

De har fem år å bruke den på og skal vi tro "ekspertisen" her inne så er våpenet utslitt innen da. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DoctoRoy said:

De har fem år å bruke den på og skal vi tro "ekspertisen" her inne så er våpenet utslitt innen da. 

 

Tror du må lese en gang til hva jeg skrev. Les også hva som ble kommunisert fra POD i midten av Mai. Hvis et skytevåpen ikke har godkjent bruksområde i Norge kan det ikke brukes. Hvordan skal da folk kunne bruke noe som er forbudt i inntil 3 år? Brukes forbudte skytevåpen på jakta mister den person både jegerkortet og alle våpenkort, tidligere dommer (ref. seljakt Finnmark) tilsier at det også blir 5 års karantene.  Det blir stående i skapet inntil avhending.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, DoctoRoy said:

Det vil først skje når forskriften trer i kraft. Det er ikke tilfeldige uttalelser fra POD som er loven her i landet.

 

Du har fått med deg at det er POD som lager godkjenningslistene og at de har lagt frem utkast av de listene som trår ikraft med nye forskrifta?

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MorganKane skrev:

Tror ikke det er noe poeng i å få nhd til å se mer stort på det i alle fall. Skylappene hans er for store. Dette går ikke ut over hans egen pistolskyting på hobbynivå og jakt med boltrifla, så da eksisterer ikke problemet.

At jeg med avstivet tommel på høyre hånd har nytte av halvauto rifle, at noen driver med dynamisk, verden går fremover og at preferanser generelt er ulikt.. Det ser ut til å være litt for vanskelig å ta inn over seg.

Pistolskyting på hobbynivå? Diskuterer vi i det hele tatt profesjonelt nivå (politi, forsvar)? Ja, i likhet med minst 98% av Norges jegere bruker jeg boltrifle. I tillegg til dette skyter jeg rifle både i DFS og NSF, samt AR15 i NROF. Dynamisk med pistol har jeg ogsaa  drevet med, selv om jeg har vaert passiv her de siste aarene.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, erichsen skrev:

Hvordan skal den bli brukt på jakta når forskrifta fjerner den fra godkjentlista for jaktbruk?

Godkjenningslister handler om godkjenning til ERVERV. Bruk i seg selv er regulert av andre regelverk.

 

Altså: Godkjenningslista er IKKE en liste over hvilke våpen som kan brukes til jakt. Men en liste over hvilke halvautoer som kan erverves med «jakt» som ett bruksområde. Ser du forskjellen?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, nhd skrev:

Det gikk 57 år mellom den forrige våpenloven og den nye av 8. mars. Om det går like lang tid til neste lov, har vi god tid til å kose oss med den store mengden våpen som tross alt er tillatt. For DFS og NSF betyr det ingen nye restriksjoner. Sannsynligvis heller ikke for aktive innen DSSN og NROF. Hvor mange prosent av jegerne som bruker halvauto og ikke mestrer boltrifle vet jeg ikke. For miniforbund som svartkrutt, metalsilhuett og cowboyettellerannet blir det heller ingen endringer. Så egentlig er det ikke mye hisse seg opp over. Heldigvis :-)

Morsomt.

 

Var det 57 år siden 50BMG ble ulovlig? 

 

Hva med hagle med boksmagasin? Når ble det egentlig begrensning på haglemagasin?

 

Når ble frittstående pistolgrep forbudt?

 

.500 pistolkaliber?

 

Var alt dette i loven 57 år siden?

  • Like 2
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg svært mange hadde hatt vanskelig for å akseptere og heller valgt å legge vekk skyting til fordel for hekling. Det til tross for at det også innad i heklemiljøet er jævla mye krangling om hvilke garn som er best, hvilke pinner som er OK å bruke, hvorvidt det er juks å plotte broderiene i dataprogrammer..

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, m00se skrev:

Var alt dette i loven 57 år siden?

Og..... hva med de livsfarlige «karatepinnene»? Var de forbudt for 57 år siden?....... Neppe!....... Selv om det faktisk snart er 50 år siden denne kjekkasen introduserte oss for svineriet:

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...