Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2018/05/25/vapen-som-antas-a-bli-forbudt-i-ny-vapenlov/
"Halvautomatiske rifler som per i dag er godkjent til øvelses- og konkurranseskyting, jf. forskrift om forbudte skytevåpen § 4, må antas å bli forbudt når ny våpenlov med forskrifter trer i kraft. Dette gjelder følgende våpen:" (Alle på listen)

 

Nederst på samme side:
"Halvautomatiske riflemodeller, som i dag er godkjent av Politidirektoratet til øvelses- og konkurranseskyting, vil fortsatt kunne tillates for de som oppfyller kravene til medlemskap og aktivitet i skytterforbund som har godkjente skyteprogram for slike våpentyper, jf. våpenforskriften § 13 andre ledd, jf. § 24 første ledd.
Dette omfatter Dynamisk Sportsskyting Norge (DSSN) og Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF)."
 

Øverst så står det at de blir forbudt.
Nederst så står det at fortsatt kan kjøpes/brukes.

 

Er det bare meg som syns dette virker selvmotsigende?

Link to comment
Share on other sites

Dette er akkurat som i dag, egentlig. Alle halvautomatiske rifler er i utgangspunktet forbudt, men det gis rutinemessig unntak fra forbudet for DSSN og NROF- skyttere som oppfyller aktivitetskravene. At våpen på konkurranselista nå blir «dobbelt forbudt» endrer i praksis ingen ting for praktiskskytterne.

 

Det som ikke står noe sted, så vidt jeg vet, er om vi fremdeles får unntak for eldre våpen som aldri har stått på noen godkjentliste: Konkurransevåpen som i dag er lovlig eid men har omsetningsforbud, samt eldre jaktvåpen fra før listene ble innført. Sistnevnte kan fremdeles lovlig erverves til jakt, uvisst om dette unntaket videreføres men en får håpe...

Link to comment
Share on other sites

Kan det være så enkelt at godkjentslista for konkurransevåpen forsvinner? Og at teknisk (men ikke egentlig) så fremstår det som unntakene for disse modellene forsvinner.

 

Det er i såfall en klønete måte å skrive det på, men det er jo egentlig meningsløst å ha en egen konkurranseliste.

Det man trenger er en oversikt over hvilke våpen som er godkjent av Kripos ifht. tekniske krav. Ikke alle disse egner seg til konkurranse, men alle medlemmer av DSSN / NROF som tilfredstiller kravene for halvauto rifle er kvalifisert for erverv av alt som teknisk og funksjonsmessig er godkjent av Kripos.

 

Ett lite utvalg av disse, vil igjen tilfredstille kravene for jakt, og havne på ei egen jaktliste. Modellene som ikke lenger havner på denne lista er de som er nevnt i forvarslet fra POD.

 

Dette vil også føre til at konkurranseskyttere uten videre seremoni kvalifiserer til å kjøpe de halvautoene (bl.a. mini-14) som bare har stått på jaktlista

 

Bare en tanke som slo ned...

 

Link to comment
Share on other sites

Hele godkjenningslista er utgått på dato med det (ikke så) nye vedlegget til våpensøknad hvor klubbformann (DSSN) eller nemnd (NROF) bekrefter at omsøkt våpen tilfredsstiller forbundenes tekniske krav. Så høye som utdannings- og aktivitetskravene har blitt, og med den bevisstheten forbundene har om at de lever på nåde, er sjansen for misbruk minimal.

 

Men det er vel å tro på Julenissen å håpe på at den forsvinner. ☹️

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Lille Arne skrev:

Hele godkjenningslista er utgått på dato med det (ikke så) nye vedlegget til våpensøknad hvor klubbformann (DSSN) eller nemnd (NROF) bekrefter at omsøkt våpen tilfredsstiller forbundenes tekniske krav. Så høye som utdannings- og aktivitetskravene har blitt, og med den bevisstheten forbundene har om at de lever på nåde, er sjansen for misbruk minimal.

 

Godkjenningslisten har en funksjon med at alle våpen på den har blitt undersøkt av våpentekniske folk hos Kripos for å påse at de ikke lett kan konverteres til til helautomatisk bruk.

 

Det er derfor man må sende inn et eksemplar av ethvert våpen som man ønsker å få godkjent - dette eksemplarer går da inn til Kripos for teknisk undersøkelse og forblir i deres "arkiv"/lager som referansemodel. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

🙄Jeg vet godt hva som er rasjonalet bak godkjenningslisten. Nå er det forbudt både å kjøpe helautomatiske våpen og å bygge om halvautomatiske våpen til helauto. Og det jeg prøver å si er at med det kontrollregimet som foreligger internt i de to forbundene vil ingen hverken kjøpe eller bygge om til helauto, selv om det skulle være teknisk forholdsvis enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Godkjenningsordningen er stort sett meningsløs. For det første er hysteriet rundt helauto overdrevet, hvor mange hendelser har vi hatt med helauto ild hvor dette har gitt økt skade? Og lista inneholder allerede våpen som enkelt kan bygges om til helauto, dette er populære modeller som er nesten umulige å forby.  Og selv om et våpen skulle passere nåløyet til Kripos sitter det noen paver i POD/Dirnat som så overstyrer deres vurdering basert på helt subjektive kriterier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, slemmo skrev:

Så godt som ingen sportsskyttere har noen interesse av å eie helautovåpen -

 

Fysj da! Du må da ikke komme her og komme her, og forurense debatten med fakta! Særlig ikke når du prøver å ødelegge alle politikere og byråkraters våte drøm, en perfekt løsning på et ikke-eksisterende problem!

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Om det var lov ville nok mange skaffet seg slikt nettopp for å kunne ha det litt moro, men i dag er det vel få som vil risikere våpenkortet for litt dyr lek. Og selv om potensialet for misbruk selvfølgelig er tilstede er det lite som tyder på at dette er et stort problem. Tvert i mot er det mange argumenter for at helauto våpen er mindre farlige i utrente hender, de som har sett dette får seg gjerne en god latter. Sist jeg så det sprutet det stort sett i kvist 4-5m over skivene på under 50m :D

 

Jeg ser riktignok ikke noen gode argumenter for å tillate slike våpen til sivil skyting, men man trenger heller ikke å være hysterisk. Jeg vil tro at et enkelt forbud mot konvertering vil holde 99,9% av skyttere på plass, og den siste promillen vil sannsynligvis få det til uansett hva man finner på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, slemmo skrev:

Så godt som ingen sportsskyttere har noen interesse av å eie helautovåpen heller, det er morro en gang i blant, men satan så dyrt å tømme magasiner med ammo kjøpt i butikk for egne penger.

Det blir rimeligere hvis du lader selv:lol:

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Knote med lading av 30 rifleskudd for så å bruke 3 sek på å skyte dem.....kost/underholdningsverdien ift til forbrukt arbeidstid for en som synes lading er dritkjedelig er i alle fall for meg temmelig ødeleggende ift til å kunne brukt et sånn våpen noe spesielt mer enn en gang. Og skulle man helt veldig hypotetisk havne i en situasjon hvor jeg måtte i våpenskapet for å hente ammo og rifle for å forsvare landet mot et eller annet så er jo å tømme magasiner på helauto noe av det dummeste jeg kan tenke meg så lenge man ikke har et militærbudsjett i ryggen (med unntak av det norske da som ikke har råd til ammo :D ). Og selvsagt også med tanke på at alle som har skutt med helauto vet at en uforholdsmessig stor andel av skuddene ikke treffer det du skyter på.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Den halvauto-lista var stygg:

Det er lettvint for byråkrater å sette opp en liste på ting de rynker nese av.  Dette bør gis stor motstand mot. Det kan fort gå "koldbrann" i lister hos rundskrivforfattere som vil imponere på politikere.

Det holder med et par tullinger med en pistol med 15 - 17 skudd magasin eller en langholdsrifle med skummel tactical-look. Som Peter Christian Frølich (Høyre) lett sier: Et våpen vårt samfunn ikke børe være bekjent av.... 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Judge calls for kitchen knives to be blunted amid crime wave

“I would urge all those with any role in relation to knives – manufacturers, shops, the police, local authorities, the government – to consider preventing the sale of long pointed knives, except in rare, defined, circumstances, and replacing such knives with rounded ends."
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/blunt-kitchen-knives-crime-wave-judge-nic-madge-a8372716.html


Ser ut som om ting går veien i UK du gitt. Godt vi har regjeringer som stadig skuler den veien ( /s)

Link to comment
Share on other sites

For å bringe det litt i tråd med tråden her så viser det med knivene offshore at folk venner seg til og finner veier rundt alskens forbud og påbud myndigheter kommer opp med. Det samme blir nok saken med forbudet mot enkelte halvautomater. Vi syns ikke det er særlig hverken kjekt eller riktig men etterhvert vil vi tilpasse oss den nye virkeligheten. Litt som de som for flere år siden sa at smertegrensen for å betale bompenger nå var nådd. 

Link to comment
Share on other sites

Oi, hvor er denne diskusjonen på vei?

Knivforbud offshore er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 

 

En ting er jo at vi snakker om en arbeidsplass, og det er ikke uvanlig at noen arbeidsplasser har enkelte særområder som er strengere regulert enn ellers i samfunnet. Hva som er lov de timene av døgnet/året som jeg har solgt til noen andre er mye mindre relevant enn hva som er lov i den tida som er min egen. 

Men det aller beste med bl.a. knivforbudet offshore, er at konsekvensene  er "lovgivers" og ikke mine. Når jeg ikke får ta med nødvendig verktøy offshore, blir det kundens problem og kostnad å skaffe nødvendig utstyr. Hvis jobben tar lengre tid pga. uegnet verktøy (og det skjer) så betyr det at jeg og mitt firma får mer penger, og kunden (lovgiver) må betale mer.

Og når jeg kommer hjem kan jeg igjen nyte knivens fortreffelighet. 

 

Ting forholder seg veldig annerledes når nasjonale lover skal begrense hva som er lov og ikke. 

At vi tilpasser oss disse betyr hverken at det er greit eller riktig. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vært noen turer på diverse oljeinstallasjoner i Nordsjøen og ellers rundt omkring i verden. Aldri hørt om noe slikt forbud..

Ville vært komisk, å forby kniver ett sted med bortimot åpen tilgang til ventiler, tavlerom og alskens mikkmakk som kan sende hele greia til himmels.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang er det våre venner i UK/GB som er best i klassen. 

Jeg har blitt loppet for x antall leatherman ved utreise fra Aberdeen.

 

Har aldri opplevd dette i Norge, men det hjelper nok å ha en LM eller annet som er hensiktsmessig for arbeid (og klarere med OIM før avreise), for hjemmelen til å forsyne seg er absolutt tilstede:

Sitat

5.6 Våpen, våpendeler og eksplosiver Våpen (herunder både funksjonelle og plomberte skytevåpen, replika mv.), våpendeler, ammunisjon, eksplosiver, kniver og andre objekt som kan betraktes eller oppfattes som våpen skal nektes medbragt. Ved funn av slike objekt på personell eller i bagasje skal operatørselskapets kontaktperson umiddelbart varsles muntlig, og forholdet rapporteres skriftlig til operatørselskapet. Operatørselskap og arbeidsgiver overtar videre oppfølging. (003 - Norsk Olje og Gass)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser også offshore rundt om i nordsjøen, og enkelte installasjoner har forbud mot forskjellige typer kniver. Noen forbyr foldekniver, andre stanleykniver. Har reist så mange plasser at jeg ikke husker hvilke det gjelder, men misstenker at Transocean er en pådriver for slikt.

Link to comment
Share on other sites

Industrien har stort fokus på HMS, kuttskader pga knivbruk er ikke ukjent. At dette kan være en del av grunnlaget er vel ikke helt urimelig? Et sted jeg jobbet innførte (i praksis kortvarig, men symbolikken var vel det viktigste) forbud mot skiftnøkler pga gjentatte skader med nøkler som glapp.

Link to comment
Share on other sites

Det sporer av ja.. men å påpeke en feilaktig påstand må vel kunne gå an. For her tar DoctoRoy feil.

-En god del plattformer har knivlagingsverksted (får gratis knivemne på Grane plattformen for eksempel, den jeg prøvde å lage der ble veldig stygg..)

-Flere plattformer har sløyebenk for fisk, med fileteringskniver og grovere kokkekniver.

 

Tipper det er restriksjoner i.f.m helikopterreisen/håndtering av bagasje/motvirke at idioter drar med seg idiotiske ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må jo beklage avsporingen først - men registrerer at den engasjerte. Tydelig at noen ikke har fått med seg at det andre som opererer offshore enn de som er på plattform. Min erfaring er fra offshore konstruksjonsarbeid mellom 1987 og til jeg gikk i land i 2015. 

Men til den egentlige saken i tråden: Vi som har Mini 14 får gjøre det beste ut av den tiden vi fremdeles har de. For min egen del har jeg gitt min videre til den yngre generasjonen. Andre ser jeg mer eller mindre bevisst forsøker å lure penger av folk. Det var en her inne som hadde et fint begrep for denslags handling men jeg kommer ikke på hva det var. Saken er vel den at det er bedre å bruke krefter på å berge det som berges kan i stedet for å kaste kreftene bort på det som allerede er tapt. Når verden er kommet dithen at presidenten i USA kan benåde seg selv etter en fellende dom så finner nok juristene i Justisdepartementet her hjemme lovhjemmel for forbud mot Mini 14.

 

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Skrev jo oljeinstallasjoner.. men samme det. Det florerer av andre ondsinnede rykter om hvordan det er på plattform også, forskjellen er at de stemmer. Man blir både bortskjemt, lat og feit ;) 

 

En Mini 14 videre til den yngre generasjonen synes jeg blir litt som å putte en guppy fisk nedi en fyrstikkeske og gi den bort mens den fortsatt spreller litt.

Jeg har mine i våpenskapet fortsatt, får se hva fremtiden bringer. Kanskje blir de spiker, tåpelige rettrekkere eller noe ikke-salgbart. Vi får bare prøve å påvirke utfallet i mest mulig positiv retning. Det som skjer skaper presedens for kommende restriksjoner, så saken gjelder i grunnen alle som driver med sportskyting og jakt.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er en overdrevent positiv type, men jeg har fortsatt ikke noen tro på at de klarer å få til noen inndragning uten kompensasjon. Mest trolig forsvinner jo Mini 14 fra godkjentlista, det har ligget i lufta hele tida og er faktisk ikke totalt urimelig. Ganske idiotisk etter min oppfatning, men ikke totalt urimelig.

 

Inndragning uten kompensasjon, derimot, det er totalt urimelig.

 

Så jeg velger å tro at noen i løpet av arbeidet med forskriftene eller i løpet av de varslede tre årene man har på å selge, vil oppdage at "tvungen avhending" i praksis vil bety "inndragning", og at dette er totalt urimelig og ikke kan gjennomføres i et noen lunde demoktratisk land. Akkurat der tror jeg faktisk at streken går, til og med for våre folkevalgte.

 

Edit: Ligger vel an til at det rekker å bli nytt stortingsvalg også, før de varslede tre årene er gått.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Sett fra andre siden av bordet, så er det en plundrete løsning å inndra de våpen som forsvinner fra godkjenningslista. Med den diskusjon og surmuling det medfører.

 

Over tid, så vil jo problemet* løse seg helt selv. En dag parkerer vi alle tøflene og vandrer ut på de evige jaktmarker. Så når krana for nye ut på markedet er skrudd igjen, så tror jeg selv politikere har vett nok til å skjønne at det vil bli en naturlig "utfasing" over tid.

En god del vil nok plombere/skrote noe som ikke er salgbart også, av ymse årsaker.

 

*) sett fra andre siden av bordet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, fleskebacon skrev:

Mest trolig forsvinner jo Mini 14 fra godkjentlista, det har ligget i lufta hele tida og er faktisk ikke totalt urimelig. Ganske idiotisk etter min oppfatning, men ikke totalt urimelig.

 

Mener du virkelig at å forby en rifle fordi en psykisk syk kar brukte samme modell til å drepe med, ikke er urimelig?!  Jeg er totalt uenig og mener det er er oppe der med å forby folk å eie Volkswagen Crafter, eventuelt forby at de eies i utførelse med automatgir. 

Link to comment
Share on other sites

Tullete argument i så fall..

Levetid kan være så mangt. Fra 300år med tørr lagring i våpenskap, til at Ola Rypejeger tryner i steinura neste uke og velger å ta opp frimerkesamlingen som hobby i stedet.

Jeg vil tro en naturlig utfasing går temmelig kjapt, og at samfunnsrisikoen ved at de eksisterer fram til de skrotes er minimal.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, fleskebacon skrev:

Så jeg velger å tro at noen - - - vil oppdage at "tvungen avhending" i praksis vil bety "inndragning", og at dette er totalt urimelig og ikke kan gjennomføres i et noen lunde demoktratisk land. Akkurat der tror jeg faktisk at streken går, til og med for våre folkevalgte.

 

Og "akkurat der" har du nok alt for god tro om flertallet av "våre folkevalgte". De har, dessverre, en særdeles godt utviklet evne til å lytte mer til lobbyister for pressgrupper, og til "massemedia-agendaer" enn til sin egen eventuelle sunne fornuft.

 

De siste dagene har vi sett hvordan to "sentrums"-partier, plassert "på vippen", har snudd i temmelig opplagte saker, etter press fra lobbyister for store pengeinteresser. Noe som gjør at for eksempel min heimkommune, der Marine Harvest og Salmar tjener hundrevis av millioner hvert år, fortsatt får omtrent ingenting i direkte skatt fra disse selskapene. Og at folk i distriktene værsågod får holde seg friske, eller dø der de er:

 

http://www.nationen.no/fra-lovebakken/lojalitet-pa-hete-dager/

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MorganKane skrev:

Tullete argument i så fall..

Levetid kan være så mangt. Fra 300år med tørr lagring i våpenskap, til at Ola Rypejeger tryner i steinura neste uke og velger å ta opp frimerkesamlingen som hobby i stedet.

Jeg vil tro en naturlig utfasing går temmelig kjapt, og at samfunnsrisikoen ved at de eksisterer fram til de skrotes er minimal.

 

 

 

Tullete for deg og meg. Men ikke for POD. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, tiders skrev:

 

Mener du virkelig at å forby en rifle fordi en psykisk syk kar brukte samme modell til å drepe med, ikke er urimelig?!  Jeg er totalt uenig og mener det er er oppe der med å forby folk å eie Volkswagen Crafter, eventuelt forby at de eies i utførelse med automatgir. 

 

Jeg synes ikke at det er totalt urimelig å ikke lenger tillate erverv av ei slarkete men lettskutt automatrifle med enkel tilgang til store magasiner til jakt nei. Tøysete, irriterende og sannsynligvis ganske unødvendig, ja, men ikke totalt urimelig.

 

Jeg liker ikke å la det gå inflasjon i kraftuttrykk. Hvis akkurat dette er totalt urimelig vil jeg nok slite med å finne ord for å beskrive langt verre inngrep og tilstander.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...