Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

3 timer siden, Olesøn skrev:

det eneste som teller i den virkelige verden er statistikk. 

Øh, nei. Statistikk er riktignok viktig, men det er ikke den hele og fulle sannheten. Som ordtaket sier finnes det tre typer løgn: Løgn, forbannet løgn og statistikk. Statistikk kan heller ikke ta valg basert på annet enn bakspeilet, noen avgjørelser kan ikke baseres på tidligere erfaring.

 

Ser man på den delen av den virkelige verden som politikken utgjør ser vi stadig vekk at statistikk ikke teller stort. Visjoner og personlige overbevisninger trumfer desverre ofte empiri.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye sant i utsagnet: "Det viktige er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det".  En kan velge å fokusere på de enorme mulighetene vi har til å utøve skytesport i Norge både med nåværende og kommende våpenlov, eller en kan fokusere på de få begrensninger som finnes og/eller kommer.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Olesøn skrev:

Det eneste som teller i den virkelige verden er tørre fakta. 

Det hadde jo vært hyggelig. Men igjen, så enkelt er det aldri. Veldig mye avhenger av meninger, tro og verdier, også utenfor den politiske virkeligheten. Har du prøvd å kjøpe en bil basert på tørre fakta?

 

Men når en kommer med faktapåstander bør de kunne forankres i noe som er målbart eller dokumenterbart. Å legge opp til en debatt hvor synsing og meninger ligger til grunn er en taktikk vi har alt å tape på.

Link to comment
Share on other sites


Det som teller i den virkelige verden er at hvis du har mye penger kommer du deg unna med hva som helst. Selv den mest inkompetente idiot kan bli president bare vedkommende har penger nok.

 

 

.....og selvfølgelig langt utenom tema. 

Edited by DoctoRoy
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

En kan velge å fokusere på de enorme mulighetene vi har til å utøve skytesport i Norge både med nåværende og kommende våpenlov, eller en kan fokusere på de få begrensninger som finnes og/eller kommer.

 

 

Dersom man gjør det første du skriver der er det vel normalt å bekymre seg for det siste du skriver..

 

Jeg synes det er fryktelig merkelig at flere skyttere her inne jubler i taket over "alt vi har fått til"..

 

Nøyaktig hva er det "vi" har fått til?

Ingen storstilt aksjon med konfiskering av samtlige halvautovåpen?

Ingen registrering av magasiner?

 

Dette minner meg om min tid i fagforeningen..
Når det var snakk om lønnsforhandlinger eller andre goder skulle man alltid spørre om minst tre ganger så mye som man egentlig hadde lyst på.

Første forslaget så alltid helt latterlig ut, men med litt flaks fikk man forhandlet seg frem til kanskje halvparten av det man egentlig ønsket seg i utgangspunktet..

 

Da var alle fornøyde. Bedriften internt kunne si at "haha, de fikk jo ikke mer enn en sjettedel av det de egentlig krevde" og fagforeningsklubben kunne si "haha, vi får jo gjennom 50% av alt vi vil, det er jo fantastisk"

 

Eneste forskjellen her er jo at regjeringen fungerer som både bedrift og fagforening mens skyttermiljøet sitt bidrag i saken er at de sitter og skriver kritiske innlegg på kammeret... :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den holdningen er bare at du ikke vil ha "enorme" muligheter så veldig mye lenger, pga at de vil forsvinne i fremtiden. 

 

At tråden beveger seg litt utover det som er tittelen på tråden, er vel litt fordi at ting henger sammen. Mye av våpendebatten handler om hvilket syn man har på verden, verdensanskuelse, og ikke våpen i seg selv. De fleste som stemte over den nye loven vet ikke hva er Mini 14 er en gang. Mest sannsynlig så viste de ikke hva som sto i den gamle loven heller. Av rent prinsipp for mange av dem så skal ikke jeg ha våpen. Staten skal ha monopol på maktbrukt og våpeneie.

Alle er født helt like, alle har like muligheter fra naturens side, samfunnet skaper menneskene istedenfor at menneskene skaper samfunnet. Samtidig så skal selvsagt arbeidsmaur kjenne sin plass her i samfunnet.

 

Mot slik en politisk doktrine så hjelper det ikke med statistikk, fakta eller fornuft.

Edited by morten0
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, morten0 skrev:

Alle er født helt like, alle har like muligheter fra naturens side, samfunnet skaper menneskene istedenfor at menneskene skaper samfunnet. Samtidig så skal selvsagt arbeidsmaur kjenne sin plass her i samfunnet.

...og av alle de like menneskene er politikerne de mest like og derfor bestemmer de. Det vi diskuterer her er så politisk marginalt at makteliten ikke engang gidder å sette seg inn i det.

Edited by DoctoRoy
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kontroll med hvem som skal ha tilgang på våpen i samfunnet blir viktigere og viktigere, situasjonen er langt mer en betent/trykkoker enn tidligere:

Linken (sykehusene i Østfold) jeg la ut for å henvise til vold og voldstrusler på arbeidsplasser og knivbeslag bør ikke bagatelliseres. Bruk av kniv som trusselvåpen er drastisk økende, de sitter også løsere. 

Norge er et trygt land, tryggere enn de fleste andre land i Europa, litt avhengig av hvor du beveger deg og når. Norge er et multikulturelt land, har blitt. Det i seg selv er ikke det største problemet.

Jeg har en multikulturell arbeidsplass med kollegaer fra ulike land, jeg har venner fra ulike steder i verden, mye bra mennesker jeg ikke vil sverte ned. 

Jeg har møtt mange kriminelle og holder oversikten på mange av dem, fyller ut mange anmeldelser. Mye av arbeidet handler om å være oppdatert og skaffe en oversikt, det tar mye tid. 

Typer lovbrudd og anmeldelser havner i en statistikk, mye av det som er verre forblir ikke statistikk og pressen får vite lite eller ingenting. Jeg og vekterne observerer og hører mye som det ikke finnes rubrikker å krysse av for (noe jeg savner). Dersom vi følger opp hendelsen med rapporter om hva som kan tillegges som bekymringer kan vi gi påtalemakten eller barnevernet innspill. Hadde pressen vært tilstede under disse møtene hadde det blitt store oppslag om omstendigheten rundt vedkommende eller vedkommendes miljø enn selve gjerningen. De som er aktive kriminelle er oftere grovere enn før, de som er farligere er flere og farligere enn før. Rusmisbrukerne er ofte ikke de verste når det gjelder skytevåpen eller nøye kalkulerte lovbrudd, dem i fine biler og fine klær er ofte farligere. De er stand til å planlegge og bygger relasjoner med ulike kapasiteter. Dersom en skal skaffe seg store beløp kreves det en viss råskap/kynisme og evnen til å organisere. Det er de som utstyrer seg med våpen vi helst hadde sett borte fra hos uvedkommende. Mentaliteten til de kriminelle vi møter er mer og mer skremmende, de har mye annet i hodet som vi ikke så så mye til før og samtidig er det mye de ikke har tanker for. Respekten for mennesker og synet på seg selv (religion) og samfunnet er langt unna det vi ellers var vant med, respekten for politiet og rettssystemet, respekten for det motsatte kjønn. Deres ambisjoner om å oppnå økonomisk og materialistisk  suksess uten utdanning eller å drifte noe seriøst uten skatter og avgifter til fellesskapet. Om nødvendig bruk av vold og trusler. Smugles det er det helst med spesialbygde kassebiler eller vogntog, større kvanta. 

Jeg har vært tett på mye av disse folkene i ca.25 år, fulgt utviklingen etter murens fall og Schengens inntog. Den første minibank-skimmeren som ble beslaglagt i Norge var det jeg som tok etter en to tre timers sondering. Levert 76 lommetyver til politiet, konfrontert over 100 av disse. Jeg har gått mange runder i felten der ute. Jeg tror ikke min arbeidsgiver ville sette pris på om jeg var mer spesifikk i sosiale medier, så jeg får bremse litt.

 

Det jeg kan si er at ting er i farlig endring, dersom illegale våpen får større innpass i kriminelle eller ekstremistiske miljøer som blir tøffere og tøffere så er vi ille ute.  

Løsningen på dette blir det opp til ansvarlige myndigheter å finne ut av, vi andre der ute får stå på videre å sanke inn det som blir statistikk. Dersom en ny statistikk skulle dukke opp med nye ting er det ingen bombe for oss i felten, hvem de nå enn måtte være. Spenn dere fast, ting kommer.....

Løsningen blir feil hvis noen tror de kan kikke inn i hva vi har i våpenskapene våre, gruble ut hva de kan ta fra oss eller ikke. Vi er ikke dem de bør sette søkelyset på. 

 

NB. Jeg er ikke vekter.

Edited by Vaquero
  • Like 4
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

På 05/04/2018 den 9.31, Andreas84 skrev:

 

 

Bare se på tilstander i England. Det er forbudt å gå med lommekniv...rart det skal være knivdrap da.

Knivloven i England er faktisk snillere en Norges.

 

I England kan du bære lommekniv uten aktverdig grunn, så lenge det er en foldekniv som ikke "låser", og bladet er under 3 tommer, 7.62cm

 

I Norge er det ingen type kniv man kan bære uten at man har grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

På 06/04/2018 den 17.06, criko skrev:

Er det så enkelt ? England som du sammenligner med har en av verdens strengeste våpen lov det er i prinsippet ikke lov som sivil  å ha våpen, og likevel karer dem ikke å få bukt med problemet. 

Hmm

 

Ikke helt enig. England kan du faktisk ha hagle uten å engang definere behov. "Shall issue" som det kalles i USA.

 

Såvidt jeg skjønner er det syre og kniver som er det virkelige voldsvåpenet, i hvertfall i London.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha i lomma på fly intenasjonalt lommekniv uten bladlås og bladlengde opp til 6cm. Samme kniv i lomma på handleturen på S-laget koster deg hobbyen din om rette snusleppa oppdager kniven.

 

Hagle i UK; med et shootgun certificate kan du ha så mange hagler du bare gidder så lenge du lagrer de etter kravene. 

 

Justisminister Dørum lovte i Stortinget da hagler ble reg.pliktige i Norge at jegere og skyttere fremdeles skulle få kjøpe de haglene de mente de trengte, hensikten var å hindre at våpen havnet i hendene på folk som ikke burde ha.  Jada, det ble jo slik ja... Litt færre enorme muligheter der og..

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero, det du skisserer og viser til, stemmer med det inntrykket en får når en leser og ser et variert utvalg nyhetsmedia, både norske og utenlandske og ikke kun de politisk korrekte.
At dette får motstand av de som kun forholder seg til statistikk er heller ikke forbausende eller uvanlig.
Slik jeg ser det skal en være temmelig snøblind for ikke å registrere at samfunnet er i stor og dynamisk endring, og ikke til det bedre.

Myndighetenes svar på denne utviklingen er som vi har repetert til det kjedsommelige; sett restriksjoner på lovlig våpeneierskap, selv om ingenting tilsier at det er her problemet ligger.
Men å få en klar og tydelig oversikt i hvilken grad lovlig erhvervede våpen benyttes i kriminelle saker kontra ulovlige, virker å være en umulighet.
Det er godt mulig en slik oversikt ville slått beina under lovmakernes begrunnelse for innskjerping av privat våpeneierskap, og at fokus heller skulle settes inn på grensekontroll og strømmen av våpen fra Balkan.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Vaquero skrev:

Vi er ikke dem de bør sette søkelyset på.

Da er vi i det minste enige om noe.

 

15 minutter siden, seawolf skrev:

oversikt i hvilken grad lovlig erhvervede våpen benyttes i kriminelle saker kontra ulovlige, virker å være en umulighet.

Da konkluderer jeg med at dette ikke er et problem. Om lovlige våpen hadde vært vesentlig representert hadde vi GARANTERT fått høre det.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, SofaBamse skrev:

At kniven blir truet med er ikke noe nytt, det nye er at vi er fem millioner mennesker i stedet for to millioner og at man har lavere terskel for å anmelde denslags.

 

Og ikkje minst at der vi før hadde lokalavisa, ein halvtime Dagsrevy og kanskje ei riksavis å forholde oss til så har vi no ei uendeleg mengde med media som skal fylle døgnet med sensasjonar og nyheiter. Dermed hamnar vi i den situasjonen at eit knivran i Oslo blir slått stort opp fire gongar i timen i eit heilt døgn på nyheitskanalane. Det er klart at dette gjer noko med vår oppfatning av kva retning samfunnet tek.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Så da er herrens konklusjon at det nå er mindre kriminalitet så som ran på åpen gate, overfallsvoldtekter, gjengrelatert vold med skyting og knivstikking, til dels alvorlig mobbing og trakassering i skolene slik at det må leies inn vektere, mindre fare for bilattentat (islamklossene er bare fiksjon?), bare tull at narkotikahandelen blomstrer opp, å gå hjem på natta som enslig jente er ikke farlig i det heletatt,  osv osv.....
De av oss som har motsatt inntrykk kan da tydeligvis trøste oss med at alt er blitt bedre og roligere både her i kongeriket og våre naboland, og at grunnen til vår tilsynelatende paranoia er ganske enkelt at vi er blitt flere innbyggere i dette landet, og at media repeterer de få hendelsene som skjer oftere?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Media liker å skrike høyt. Det er det ingen tvil om.

Men jeg tror det er nærmere sannheten at media ikke opplyser om mye av det som skjer lenger. Litt for at det ikke passer inn i deres agenda, og litt for at det ikke er noe interesse for det lenger.

Når media har promotert et verdisyn som har spilt fallitt, og i tillegg drevet heksejakt på alle som har talt dem imot, så vil det nok gjøre litt vondt når de oppdager at de tok feil. Men det ligger nok en del år frem i tid. Selvfornektelsen er sterk i menneskeheten.

Teller du opp antall nyhetssaker angående f.eks ran der kniv er benyttet, så er antall langt lavere enn hva politiet får saker om.

 

Det ble anmeldt over 2200 voldtekter i 2016 (rundt 90% økning fra 2003) Hvor mange hørte dere om i nyhetene? En svært liten prosent. 

Men rett skal være rett. Statistikken til SSB sier også at en del kriminalitetstyper har gått ned også (Anmeldte saker riktig nok)

 

Var jo forresten en ny terroraksjon i Tyskland i helgen. Varebil kjørte inn i en folkemengde på en utecafe. Men det må de bare finne seg i, når de er så dumme at de ikke har forbydd jaktvåpen enda. O.o

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Media hauser opp, ja det gjør de tildels:

Media får heler ikke med seg alt, jeg skriver ikke om det som nødvendigvis står i media. Jeg snakker om selvopplevde episoder. Når jeg ble truet med kniv sto det ingenting i pressen, ei heller når dommen falt i retten. Nå i april skal jeg vitne i retten for min egen del, jeg ble truet med vold. Vedkommende hadde sonet ferdig en langtidsdom og kom til å treffe på meg med urent mel i posen, jeg trakk meg selvfølgelig unna. Vedkommende hadde senere på sommeren (2017) en væpnet aksjon hjemme hos seg i forbindelse med at han hadde truet en kvinne med pistol. Væpnet aksjon var nevnt med liten skrift i pressen. Hvor alvorlig trusselen med pistol var aner jeg ikke noe om. Det er ikke første gangen jeg vitner i en rettssak om vold og trusler, for å si det slik. Vi hadde også en knivtrussel med politiaksjon mot noen ansatte et annet sted like ved min arbeidsplass, ikke alt for lenge siden. Jeg hadde og har  fortsatt en del disputter med vedkommende det gjelder, umulig å utvise denne karen visst. Vi finner kniver på folk, politiet beslaglegger dem, ingenting står i pressen om det. Som jeg prøver å forklare, pressen viser ikke hele bilde. Den vitnesaken for min del om få dager tror jeg er en samlet sak om flere forhold. Saken får neppe dekning i media. Jeg ble truet sist fredag, en sak jeg velger å ignorere. Jeg kan ikke ta alle verbale saker alvorlig. Uansett så trives jeg med det jeg driver med, litt kule varmt må jeg tåle....

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, seawolf skrev:

Så da er herrens konklusjon at det nå er mindre kriminalitet så som ran på åpen gate, overfallsvoldtekter, gjengrelatert vold med skyting og knivstikking, til dels alvorlig mobbing og trakassering i skolene slik at det må leies inn vektere, mindre fare for bilattentat (islamklossene er bare fiksjon?), bare tull at narkotikahandelen blomstrer opp, å gå hjem på natta som enslig jente er ikke farlig i det heletatt,  osv osv.....
De av oss som har motsatt inntrykk kan da tydeligvis trøste oss med at alt er blitt bedre og roligere både her i kongeriket og våre naboland, og at grunnen til vår tilsynelatende paranoia er ganske enkelt at vi er blitt flere innbyggere i dette landet, og at media repeterer de få hendelsene som skjer oftere?

Ja. Enkelt og greit ja. Det gir ikke mening å snakke om antall saker uten å snakke om antall folk. Stapper du to millioner mennesker i en ny by på Smøla så kommer naturligvis alt slikt til å gå i taket når man ser på absolutte tall.

For all del, de problemene vi ser er ofte alvorlige nok og vel så det, men man må holde hodet litt kaldt også. Det er jo ikke slik at all ungdom på østkanten er tikkende lystmordere fordi et par-tre utskudd har fått særs mangelfull oppdragelse.

2 timer siden, morten0 skrev:

Det ble anmeldt over 2200 voldtekter i 2016 (rundt 90% økning fra 2003) Hvor mange hørte dere om i nyhetene? En svært liten prosent. 

Økning i anmeldelser er noe ganske annet enn økning i hendelser. De siste femten årene eller så har det blitt enormt mye mer fokus på sedelighetskriminalitet, og terskelen for å anmelde har antagelig blitt langt lavere blant annet fordi man har blitt mye flinkere til å betrakte det som kriminalitet man blir utsatt for i stedet for noe man var dum nok til å ramle oppi.

2 timer siden, Vaquero skrev:

 Uansett så trives jeg med det jeg driver med, litt kule varmt må jeg tåle....

Jeg har inntrykk av at du har en jobb ganske nærme de som sliter med seg selv og livet, ære være deg for det, men det er viktig å huske på at det du står oppi hver dag langt ifra er representativt for samfunnet som helhet.

Link to comment
Share on other sites

Den som baserer seg kun på statistikk har mister fort evnen til å se helheten. Summen av enkeltmenneskenes opplevelser er nok en helt annen enn den du leser ut av statistikk.

53 minutter siden, SofaBamse skrev:

Økning i anmeldelser er noe ganske annet enn økning i hendelser.

Helt klart. Det ligger mange hendelser bak hver anmeldelse.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, SofaBamse skrev:

Jeg har inntrykk av at du har en jobb ganske nærme de som sliter med seg selv og livet, ære være deg for det, men det er viktig å huske på at det du står oppi hver dag langt ifra er representativt for samfunnet som helhet.

Jeg er klar over det, men når en begynner å bli passe lommekjent med lokale kriminelle nettverk og enkeltpersoner blir det det mye som å holde seg i god form med trim, fortsett å trene (jobbe) hold fokus. Hvis ikke kommer en på etterskudd og mister oversikten. (kondisen).  En kommer over så mye annet som ikke går direkte på arbeidsgiveren min, men som jeg kan bidra med til politiet, det er gøy.

Samtidig har en opparbeidet seg en oversikt over MVKere (mobile vinningskriminelle) som er som å fiske laks, du får noen store på land en gang i mellom. Lommetyver er det mindre av i mitt område enn før, men dersom jeg er i posisjon er det gøy. Jeg plukker dem ut på ferie i utlandet (som trøst) og studere hva de driver med, kona blir litt oppgitt. Kona er også oppgitt hvis vi skal ut å spise på en restaurant, kan vi gå dit eller har du anmeldt noen på kjøkkenet der også. Ledelsen og jeg er enige om at jeg ikke lenger skal fremstå i media, over 10 år siden sist. En ser 2 - 4 personer hver dag jeg har hatt en sak med uten at jeg mistenker alle på nytt. Jeg har et par dager i uken hvor jeg skal ha annet fokus, men  jeg kan slippe alt hvis "lampa blir rød", at jeg ser avvik eller meldinger tikke inn. Facebook må jeg holde meg unna, (har Kammeret i stedet) ikke gå på byen om kvelden for å ta en øl, noe jeg ikke savner. Har man drevet på intenst i over 20 år i samme by er det ikke til å unngå at noen setter mindre pris på en, tross alt  heldigvis er det mange hundre som jeg har anmeldt som ikke har bosted i Norge. (de fleste). Mange er utvist også, har bidratt litt der også. 

Mange jeg holder på å følger med på er direkte utamme. De vet lite om hva jeg gjør heldigvis, samtidig får jeg mye info fra ulikt hold. Ser man litt komisk på det så klarer man å distansere seg litt, jeg tok en dame i sommer som ble fly forbanna, hvis jeg ikke sluttet å skrive den anmeldelsen ville hun love meg å aldri komme tilbake å stjele her mer (som en truende advarsel):) Den karen jeg skal vitne mot  om en drøy uke er en diger kar   med svartedauen tatovert fra fingertuppen opp forbi ørene, den typen som proteinpulveret og kyllingbeina står som en støvsky etter. Anaboler selvfølgelig, mikset med litt annet.  Det blir spennende med et møte i retten om en drøy uke. (fult betalt fra jobben). Politiet gir meg mange gode tilbakemeldinger om at sakene med bilder og om at dokumenter kommer på "sølvfat" ferdig tygget. Jobben utarter seg til egen etterforsking for å bygge opp saker/anmeldelser på lang sikt. En har mange baller i luften samtidig og venter på rett øyeblikk.

Derfor kan jeg uttale meg om at klimaet er tøffere enn før. Jeg kjenner også til folk som trener med våpen i hjemlandet, politiet vet det samme og forhåpentligvis mer. 

Jeg skulle tro at politiet får noen mer intense doser enn meg, så helt avvikende er det vel ikke. 

 

Edit: Jeg kan legge til at flere her på kammeret fra mine hjemby og skytterklubber kjenner min posisjon, de dukker opp på jobben eller på skytebanen med et glimt øyet, har det vært noe liv å røre i det siste, leste et notis i avisen...osv.  Jeg kan ikke røpe enkelt individer....men utfylle litt generelt uten å krysse grensen for personvern. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, seawolf skrev:

Så da er herrens konklusjon at det nå er mindre kriminalitet så som ran på åpen gate, overfallsvoldtekter, gjengrelatert vold med skyting og knivstikking, til dels alvorlig mobbing og trakassering i skolene slik at det må leies inn vektere, mindre fare for bilattentat (islamklossene er bare fiksjon?), bare tull at narkotikahandelen blomstrer opp, å gå hjem på natta som enslig jente er ikke farlig i det heletatt,  osv osv.....

 

Eg opplever ingenting av det du ramsar opp her. Betyr det at det ikkje eksisterer?

 

Det er ironisk at ein i ein tråd der ein etterlyser saklegheit frå lovgivers side sjølv nyttar anekdoter, magefølelse og inntrykk frå media i sin argumentasjon.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, joska skrev:

Eg opplever ingenting av det du ramsar opp her. Betyr det at det ikkje eksisterer?

 

Det er ironisk at ein i ein tråd der ein etterlyser saklegheit frå lovgivers side sjølv nyttar anekdoter, magefølelse og inntrykk frå media i sin argumentasjon.

 

Som Seawolf skrev, så følges det med på "mainstream" media og mindre mer uavhengig media , både her i Norge og i utlandet. Dette gir da et fundament som man bygger meningene sine på. Videre bygges det på med informasjon fra andre kilder og det man opplever, hører og ser selv i sin egen hverdag. Bygger man alle sine tanker og ideer på kun en av disse grunnsteinene, kan man fort miste overblikket og enten tro blindt på hva andre sier, eller at hele verden er slik som mitt nabolag er. 

 

F.eks så var jeg i Paris for en stund siden, og det var en kjempeflott by. Kanskje den vakreste i Europa, etter min mening. Men jeg så selvsagt kun den gamle bykjernen, og det er ikke her de fleste parisere bor. Utenfor denne delen er det en helt annen hverdag. Folk her inne er oppgående nok til å tenke litt lenger enn som så, men fortsatt er det mange som tror at Paris kun er flotte bygninger, museer og cafeer. Og det å løfte blikket og se litt lenger enn sin egen nese ser ut til å være vanskelig. Virker som om mange heller ikke har lyst til å gjøre det. Resultatet ved å løfte blikket kan fort bli for tungt å svelge.

 

Hvilke "anekdoter, magefølelse og inntrykk frå media" er det du sikter til? At visse typer kriminalitet har økt? At kriminaliteten har blitt hardere?  At jaktvåpen ikke brukes av kriminelle (statistikk fra politiet i Sverige) Eller er det at samfunnet ikke er som det var, selv for bare 30 år siden. og at ting forandrer seg til det verre?

Samme kan det være, for jeg tviler på om vi blir enige allikevel ;) Alle kan jo mene hva de vil, men jeg får litt inntrykket av at noen lever litt i Kardemomme By (som Chiefen nevnte over her) der selv de kriminelle egentlig var greie gutter som kun trengte litt veiledning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

KARDEMOMMEBY.

Dette er litt komplisert, det er ikke gitt alle å se an en situasjon som ser fredelig ut på overflaten:

Tollere og politifolk og vektere eller sikkerhetsfolk av ulikt slag er forskjellige som folk flest. Det samme gjelder jakthunder, noen er rå på sporing og losing. Andre i ulik grad.

Eks. i politiet  eller andre i disse tjenestekategoriene  finnes det noen "naturtalenter" som bare  er råe på observasjoner og spaning, andre tramper i klaveret og kåler ting til. Det finnes de som ser med en gang hva de skal følge opp videre, mens andre er totalt blinde. Det finnes nesten ingen lærebøker, det finnes noen rutiner/instrukser som fungerer som "autopiloter ". Veldig greit for de som trenger ryggen fri hvis det ble et dårlig resultat. 

Jeg hadde en gang et fint bilde fra et ukjent sted, det var et bilde av noen mennesker i et fellesareal på et kjøpesenter. Det var  4 - 5  kvinner + en liten gutt som kikket på noe sammen med sin mor. Bortsett fra mor og barn var det stor separasjon mellom menneskene i dette arealet.  Alle hadde pent antrekk, situasjonen var helt rolig ingen spenning. Jeg brukte ofte dette bilde til nye vektere også erfarne vektere, en gang en politibetjent. Jeg hadde et spørsmål: hva ser du? Folk beskrev det de så, alt var normalt, noen kom med fantasier uten rot i virkeligheten. Noen få (veldig få) hadde blikket og reagerte med en gang. Bilde skilte mellom menneskekjennere og de andre som ikke så situasjonen, men som heller hadde meninger og var villig til å diskutere. Bilde satte en del bedrevitere og synsere på plass. Politibetjenten var ærlig, dette er jeg ikke god på. Svaret: En pen stivpyntet dame i høyhelede støvletter og skjørt hadde ankommet senteret for å robbe eldre mennesker.  Kun en dyktig vakt med skarpt blikk fanget trusselen umiddelbart. Alle andre av de hundrevis  av folkene på stedet var lykkelig uvitende om at det var kommet en rev/rovdyr inn i hønsehuset. 

 

Våre nærmiljøer er tilsynelatende fredelige, men det kan finnes mange farer som folk ikke aner noe om, de konkluderer dermed at alt er OK. For å ta slike rovdyr må man bruke rovdyr. Rovdyr spiser rovdyr. 

Det finnes egne talenter hos politiet eller andre tjenestefolk som ser et helt annet bilde inn i en folkemengde og filtrerer og analyser lynkjapt situasjonen. Jeg har trent og praktisert i mange år og føler at man aldri er bra nok. Det er oftest nytteløst å diskutere adferdsmønster - bekledning - verdi og trendkompass , er de på fell sted og tid? Hvordan beveger vedkommende seg osv.osv. Å ta den praten med noen "kloke" hoder er nytteløst. 

Som f.eks. en bil som står parkert på lovlig oppmerket sted, hvorfor så langt unna innganger. Skilter-nasjonalitet?  Hvis man kikker inn i bilen hva ser du? parkeringslapper fra andre steder? Ha den evnen  til å være et rovdyr som ser etter andre rovdyr som vil påføre andre en skade eller et verditap. Det er langt veldig langt mellom de rovdyrene som kan en slik kunst.

Spaning er en egen kunst, ikke se den du spaner på i øynene, hold deg vekk hvis det ikke nødvendig å kikke videre, eksponer deg minst mulig, kom i posisjon når tampen brenner uten å bli lagt merke til, bruk speilbilde i glassflater for å kikke bakover, er vedkommende interessert i din tilstedeværelse, hvis tvil om mulig sett inn en makker til å overta. Er det kameradekning i aktuelt område,  da lønner det seg å overlate oppgaven til operatøren, hold samband. Når du  eks. er på Gardermoen kan det være usynlig høyt stressnivå i hodene til politiet på stedet, eller på et ITV-rom. 

 

 

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tanker fra Evan Todd, som overlevde Columbine-skoleskytngen for 19 år siden.

Fra TV2.no:

 

Evan Todd forteller at han i en lang periode etter Columbine tenkte at det var våpen som var problemet.

– Men nå tror jeg ikke det. Selv vokste jeg opp med våpen i huset, og det gjorde også flere av vennene mine. Vi har ikke drept noen.

Nå tar han til orde for at lærere skal kunne bruke våpen i en skoleskytingssituasjon.

– Jeg mener ikke at alle lærere skal tvinges til å gå med våpen. Men dersom de allerede har våpentillatelse, hvorfor ikke benytte seg av muligheten til at de kan bruke våpen i en kritisk situasjon?

Han påpeker at flere organisasjoner har tilbudt lærere gratis våpenopplæring.

– Vi er mange fra Columbine som er enige, men mange tier nok fordi det ikke er akseptabelt å snakke om dette.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hva har dette med norsk våpenlovgivning å gjøre?

 

Siden norsk våpenlovgivning for tiden skapes pga "føleri" utført av personer med liten personlig innsikt i både våpenteknikk og voldsrelaterte hendelser, tenkte jeg det var greit (og veldig positivt) at en gutt som har sett døden i hvitøyet samtidig som skolekompiser ble slaktet ned, har evnen til å se at det ikke er våpen som er problemet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nei, bevepning av lærere har ingenting med norske forhold å gjøre. Klippet vel litt for langt fra tv2.no. Anbefaler å lese artikkelen der. Hvor problematisk våpen er i et samfunn,og hvem som mener hva,  og på hvilket grunnlag, synes jeg er relevant.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å henvise til USA, og hendelser og meninger derfra. Mange våpenmotstandere tilhører politiske miljøer der det ikke bare er populært å mislike USA, det er nærmest et krav. Noen ser på USA som en verre utgave av det Ville Vesten, og man ser at ulykker med skytevåpen i USA får mer pressedekning i Norge enn slag i borgerkriger andre steder i verden. Skal man prøve å argumentere, mener jeg det er bedre å vise til europeiske land, som at London har en høyere drapsrate enn New York, til tross for streng våpenlov, at kun 1,2 grove forbrytelser pr. år utføres med lovlige våpen i Sverige eller at Tsjekkia har tatt EU's våpendirektiv til retten i EU fordi de mener den griper for mye inn i hva enkeltlandene selv skal kunne bestemme over. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Locasto skrev:

Nei, bevepning av lærere har ingenting med norske forhold å gjøre. Klippet vel litt for langt fra tv2.no. Anbefaler å lese artikkelen der. Hvor problematisk våpen er i et samfunn,og hvem som mener hva,  og på hvilket grunnlag, synes jeg er relevant.

Viser at det ikke er likhetstegn mellom å ha vokst opp i et hjem med våpen og det å utøve vold med våpen. Det er et vektig argument i forhold til diskusjonen rundt våpen i private hjem.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 11/04/2018 den 21.47, Eldhannas skrev:

Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å henvise til USA, og hendelser og meninger derfra. 

 

Nettopp dette.

 

Våpenrettigheter, privat helsesystem, føderale lover, alle ting som USA egentlig gjør dårlig, men andre land gjør helt OK. Men fordi USA gjør det så dårlig blir det alltid brukt som eksempel fordi USA er stort og viktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens! Har fulgt med på tråden i det stille de siste månedene, er selv er Mini-14 eier. Noen som vet hva som kommer til å skje fremover?  Når kommer den nye loven i tekst? Er det noe vi kan gjøre for å ikke miste våpnet vårt, evt. få frem kompensjon? Vet at SP med Jenny Klinge var i mot dette, kommer de til å fortsette kampen? Eller er vi kommet dit at det er ingenting vi kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Det skal produseres en forskrift som så skal på høring. Når den kommer på høring blir det mulig å se hva de tiltenkte konsekvensene av dette blir. Da blir det også mulighet for å påvirke den endelige utformingen av forskriften. I teorien ihvertfall.

 

Historisk sett har de funnet på å slippe høringer i fellesferien med frist for svar i fellesferien, så jeg regner med de vil gjøre det denne gangen også.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, tiders skrev:

 

Historisk sett har de funnet på å slippe høringer i fellesferien med frist for svar i fellesferien, så jeg regner med de vil gjøre det denne gangen også.

Det er utrolig snuskete. Skikkelig typisk politikere.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, joska skrev:

Jeg kan ikke se at Atle Fretheim besvarer sitt eget spørsmål?:

 

Han spør om antallet drap gikk ned i Australia etter innføringen av en strengere våpen-lovgivning. Men statestikkene som brukes omhandler kun drap MED skytevåpen (ikke antall drap generelt). Er han ikke da like langt unna ett svar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...