Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Da mottok jeg idag, godkjente søknader for Mini 14 og Garand M1. Jeg ble litt overrasket. Gir dette noen indikasjoner på hvor vi ender opp hen?

Så er spørsmålet. Dersom det ikke blir tilbakevirkende kraft, hvor lang tid har jeg da til å erverve, før loven trer i kraft?

Link to comment
Share on other sites

@Doberhjerte regjeringen har blitt oppfordret av Stortinget til å sende ut en liste til politimestrene med de våpen som blir forbudt i ny forskrift. Dette for å kunne advare søkere, de vil ikke kunne nekte å innvilge søknad på disse så lenge dagens lov gjelder. Vi vet heller ikke om dette ønsket vil bli fulgt opp av Regjeringen.

Innvilget søknad er gyldig i 12 mnd, og kan forlenges i ytterligere 6 mnd til totalt 18mnd.

Det er ventet at det vil ta ca. 2 år å få på plass den nye forskriften, deretter 3 år på å avhende de våpen som blir forbudt.

Hvis du kjøper i dag, kan du anta ca. 5 år eierskap

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

@Mix om 5 år er den fortsatt ikke livsfarlig å eie i utlandet. Vistnok.

Tradisjon for sånt.

Utrangerte biler? Send til de fattige i afrika. Resirkulering og gjenbruk.

Fæle miljøgiftblandinger som gir barn med 3 hoder og lille svømmehud mellom tærne?  Gi øyeblikkelig eksportløyve til Xjzacgh enviromental destruction ltd. Se så rent det er i Norge!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke har fått med meg alt men om man sveiser fast et 5 skudds magasin i rifla, burde den da ikke fremdeles være innenfor?

Da vil man jo måtte mate en og en patron gjennom glidekassa og ned i magasinet.

Ettet en slik ombygging ville jo 200 str være et masseskytingsvåpen i sammenligning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 3/24/2018 den 16.00, colt1914 skrev:

Mulig jeg ikke har fått med meg alt men om man sveiser fast et 5 skudds magasin i rifla, burde den da ikke fremdeles være innenfor?

Da vil man jo måtte mate en og en patron gjennom glidekassa og ned i magasinet.

Ettet en slik ombygging ville jo 200 str være et masseskytingsvåpen i sammenligning.

Nå er det slik at Norges glupe myndigheter har valgt å godkjenne våpen på basis av hvilket navn som er risset inn ved siden av serienummeret, heller enn våpenets egenskap. Derfor har det ingenting å si hva man gjør med våpenet etter erverv den ene eller andre veien, blir våpenet streket ut fra listen er det forbudt. Det er samme grunn til at man stadig ser Mini-14 og andre våpen på jaktlista med jallakolber som har pistolgrep - helt greit, men ikke til jakt.

Link to comment
Share on other sites

På 24.3.2018 den 16.00, colt1914 skrev:

Mulig jeg ikke har fått med meg alt men om man sveiser fast et 5 skudds magasin i rifla, burde den da ikke fremdeles være innenfor?

Som @klabbogbabb sier, for halvauto er det typebetegnelse som gjelder. Eneste alternativ når den dagen kommer, er å få en børsemaker til å sveise igjen gassporten, slik at den blir en rett-trekker.

Link to comment
Share on other sites

Om det er sveiset magasin eller gassport vil man fortsatt kunne endre våpenet slik at det får sin gamle funksjon.. Enden på visa er vel at det er inntil 6 års fengsel for å inneha mini 14/Krigsvåben for andre en dem på disp etter at timeglasset er tomt..  

 

Norge blir ett tryggere å mer harmonisk land når man får fjernet disse gyselige farlige krigsvåben fra lovlydige jegere.. Da danser alle rundt i lykkerus og blomstereng og det vil aldri mer oppstå konflikt mellom noe homosapiens eller nasjon. Det blir lissom«Peace and Love» i hele verden.. 

 

NOT!

Link to comment
Share on other sites

Og det er ulovlig å bygge den om.. det finnes folk med rettrekkere av AK, FAL, SLK, AR15, osv i Norge (jeg er en av dem). Både jeg og våpenkontoret vet at jeg KAN bygge den om igjen, men da får jeg flere år i fengsel og en saftig bot. 

 

Jeg kan sette Metaboen i Kragen og få en hendig lomme-Krag også, men det gjør jeg ikke, fordi det er ulovlig :)

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har vi en våken presse, som skriver oppglødde reportasjer fra anti-våpen-demonstrasjoner i USA. Og stortinsgpolitikere og byråkrater, som overoppfyller EU-direktiver. Så snart er det aller meste av våpen forbudt. Brødkniver er i en gråsone, men blir vel forbudt, og inndratt uten erstatning, de også.

 

Og da er det vel slutt på at folk dreper hverandre i hopetall? Men ikke før har man vedtatt "ny våpenlov", så finner noen forvorpne folk "andere metoden", og andre "redskaper" for å drepe:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mor-og-sonn-siktet-for-drap-i-bergen/69650892

 

Men, som vanlig, er forbud og inndragning veien å gå. Jeg skal spandere på meg en tur til Tiggerstaden, og benke med på galleriet i Stortinget, når de folkevalgte skal behandle "Lov om oppheving av tyngdekraften".

Edited by Jegermeistern
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Så tilbakestående som et slikt forbud er så åpner det for noen interesant muligheter i form av tidligere utilgjengelige våpen i pumpe utgave slik som brittene og andre har tilgjengelig, minst 1 Troy PAR er i min fremtid og muligheten for en pumpe kalashnikov i 7.62x39 er så definitivt av en hvis interesse(vet om en finsk utgave som ser interesant ut).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

-Vi har både før og etter framleggingen av forslaget til ny våpenlov fått svært mange innspill fra skyttere og jegere som påpeker at å håndheve regler rundt magasiner for automatiske våpen vil være tilnærmet umulig da slike ikke har serienummer og det heller ikke finnes oversikt over hvor mange magasiner som allerede er i omløp i Norge. Regjeringen er imponert over norsje våpeneieres vilje til å bidra til at den nye loven blir best mulig og dens hovedmål, samfunnets sikjerhet, ivaretas best mulig.

Justisministeren har derfor tatt initiativ og vil snareste framlegge for Stortinget et revidert lovforslag som inkluderer et forbud mot å inneha, kjøpe eller sege automatiske rifler, hagler og pistoler med avtagbare magsiner.

Justispolitisk talsperson for AUF, Hilde Bente Smaaredd, sier til NTB at AUF er fornøyd med denne endringen. -Dette viser at fungerende justisminister tar saken på alvor, ogvdet viser at det var riktig å presse Listhaug ut av regjeringen. Vi håper at det kommer ytterligere innskjerpinger i siviles mulighet til å handle voldsprodukter.

 

Omkamp?

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/auf-leder-krever-strengere-vapenlov/3605433.html

 

www.aftenposten.no/norge/i/6R2e/1-april-1950-Da-folk-sto-i-ko-for-a-fa-nesten-gratis-vin-pa-Polet

Edited by Chiefen.v-2
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Tror regjeringen har misforstått noe her.........

 

Sitat
12 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Regjeringen er imponert over norske våpeneieres vilje til å bidra til at den nye loven blir best mulig og dens hovedmål, samfunnets sikkerhet, ivaretas best mulig.

 

 

Edited by psg-1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Politikerne vil uansett på sikt ikke gi seg før det meste er spiker:

Dagens generasjons politikere og byråkrater har tatt sitt jafs av oss, den neste generasjon er den farligste. Er vi "heldige" blir sporten utøvd på simulatorer med laserteknologi. Eller luftvåpen med blyfrie pellets. Har skiskytterne trent med laservåpen? Mente å ha sett dette. Hvis vi ser på hvor de kommende politiske talenter kommer fra og hvor tidlig de havner i en "partisekt" og under en sterk påvirkning er skremmende. Mange av disse "dyktige" har ikke tid til å erfare ulike kulturelle aktiviteter på grunn av møter - debatter - politiske andakter. De av dem som ikke får et sete på stortinget sklir ut i byråkratiet, så må vi slite med dem der. Vi lar oss forføre av folk med et polert språk som i mange tilfeller misforstås med saklig og dannet stil,  syntetisk tomt innhold. De unnlater å svare på ting, posisjonerer seg, splitt og hersk. Det viktigste av alt, ligg unna partipisken. 

 

...strengere kontroll med salg av voldsprodukter... Den oppfattelsen kommer av hvem og hva du er. Dette klinger bra i visse miljøer med avgrensede livserfaringer

 

Innlegget fra Eskil Pedersen her, var det ment som aprilspøk? :)

 

Som et lite apropos ang. politikere:

Det er ikke helsvart hele veien, vi fikk en ny stortingspresident som fortalte at hun deltok i vaffelsteking i sitt lokale idrettslag, den slags er jo positivt å registrere. Jeg kjenner selv lokalpolitikere som er godt forankret i det lokale idretts og kulturliv, det er bra, men disse når aldri toppen. Det som er trist er at jeg kjenner til flere svært unge lokalpolitikere på vei opp i systemet som kun har befunnet seg i en politisk "tørketrommel" og tatt en eller annen utdanning i tillegg. Deretter er CVen tom. Det virker som om hvor høyere opp i hierarkiet partiene fronter sine kandidater, jo mer ensartet er vedkommende utviklet. Når Peter Frølich (f.1987, Høyre) fra justiskomiteen uttalte seg om den nye våpenloven: ..våpen som ikke hører hjemme i vårt samfunn...

Denne ballen kan rulles videre så det holder. At vi innsetter unge toppolitikere med snevre livserfaringer, og som samtidig lever et snevert liv med selekterte venner i spesielle miljøer, om ikke delvis ekskluderende hvis du ikke er innenfor et maktmiljø, det skremmer meg. 

 

Det som er viktig for vår interesse er å rekruttere, forsvare berettigelsen til eksisterende og kommende skyteanlegg, våre skytebaner er under stadig angrep for nedsettende aktivitet og helst bort. Det finnes de som ønsker en statlig viltnemnd som tar seg av reguleringer og skadet vilt, da er private våpen unødvendig. Skyting kan foregå elektronisk, miljøvennlig på alle måter.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 3/25/2018 den 20.08, Ei tohi varjata skrev:

Og det er ulovlig å bygge den om.. det finnes folk med rettrekkere av AK, FAL, SLK, AR15, osv i Norge (jeg er en av dem). Både jeg og våpenkontoret vet at jeg KAN bygge den om igjen, men da får jeg flere år i fengsel og en saftig bot. 

 

Så vi får ikke muligheten til å bygge dem om til rettrekkere en gang?

 

Jeg kjenner forresten han Larsen(Larsen Biathlon) fra Børsemakerne hvis noen har fått med seg det på TV. Og jeg snakket med han for et år siden ca. om de nye skiskytter riflene som de skal produsere og de skulle være laser rifler.

Først tenkte jeg at det høres jo hi-tech ut og blir sikkert kjempe suksess, men nå tenker jeg jo som flere andre her at det kanskje kan bli en av spikrene i kisten for hele skytesporten.  

 

Og FRP de jævelan... 

Link to comment
Share on other sites

Skiskyting og laser:  Da er jo problemet med vind, og fumling med etterlading av enkeltskudd en saga blott.

De grå eminenser innen sporten driter vel i om de samtidig setter kroken på døra for at skyttere som behersker slike utfordringer kan vinne.
I stedet blir det de som er flinkest til å "peke" som stikker av med seieren.
Det er nok bare et tidsspørsmål før dette er en realitet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Les igjen. Det er ulovlig å bygge dem om fra ombygd rettrekker til ulovlig halvauto.

Skjønner, de kommer til å få seg en god latter på den andre siden av dammen når de hører om vår nasjon av rettrekker mini14er. 

Da er det kanskje ikke så verst å bo i "the commie states" of NY og California alikevel:)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.
https://www.larsenbiathlon.com/index.php/laserskyting/larsen-laser-rifle.html

Men fra spøk til skiskytterbørse: Jeg tviler sterkt på at IBU noen gang vil akseptere en overgang til laservåpen. En stor del av underholdningsverdien blir da borte og skiskyting vil falle dramatisk i popularitet - noe jeg tviler  på at selv den største våpenmotsttander vil akseptere

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, joska skrev:

Dette har vore omsnakka i 15 år. Minst.

 

https://www.vg.no/sport/langrenn/vil-skyte-med-laser/a/3138762/

Basert på hva jeg skrev i innlegget mitt rett over deg dreit jeg skikkelig på draget og tok grådig feil i mine antagelser. Både skiskytterledelsen og skiskytterne virket positive til laservåpen i 2002. Ingen grunn til å tro at de er mindre positive til laservåpen i dag...

 

Hadde vært noe hvis skiskyting hadde forskjellige skytterdisiplinter. 20km fellesstart med stangskyting!

 

 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

Nå må vi ikke ta bekymringene helt på forskudd, likevel bør vi ikke undervurdere trusselen om et våpenfritt samfunn med elektroniske alternativer,LASER!:S

Kommende generasjon politikere og byråkrater vil juble over en slik utvikling, her har de mulighetene til et politisk og juridisk mesterverk. Vent noen få år til og spør noen "dyktige talenter og samfunnsbyggere pluss minus 18 år"  i konfirmasjonsstasen sin på tinget...De vil se bare vinn vinn med elektronisk skyttersport.

 

MILJØVENNLIG PÅ ALLE MÅTER:

# Alle kan delta, uansett rulleblad. Inkluderende for alle mulige folk.

# Null støy.

# Bly er ikke tema lenger.

# Beslaglegger mindre arealer, skytebaner bort.

# Livsfarlige våpen ut av private hjem. 

# Skarpe skudd (fysj og fysj) blir borte fra private. 

# Krutt! i private hender er en saga blott. (eneste som må lades er batterier).

# Hvis vi vil slipper vi å være medlemmer i en klubb og sparer unødige kontingentutgifter. 

# Statsansatte viltpleiere regulerer viltbestanden hvis nødvendig, dersom det er mangel på ulveflokker m.m.

 

Alt blir så mye bedre, skiskytterne viser oss veien videre.:D

 

@Ei tohi varjata du kan kjøpe deg så mange LOOKALIKE - halvautoer eller helautoer du vil,  ingen garderobebegrensninger eller krav om kostbare våpenskap.

Jeg som liker at det sparker litt, kan kjøpe en LOOKALIKE- Marlin i 45/70 med innebygde CO2 patroner som generer rekyl, høyttalere simulerer smell selvfølgelig. Volumknapp på øreklokkene;)

 

De som liker langhold: Avanserte laserrifler som har en innebygd ballistisk kalkulator som simulerer innlagt vind og BC, du kan skyte på 2000 meter på påskefjellet uten å bli sjenert av folk.

Jeg håper det blir etter min tid...det overrasker meg ikke om dette er tema om 10 - 15 år. Jeg er liiiiivredd kommende stortingsrepresentanter. Jeg er nå paranoid daO.o

 

HMS.JPG

Gud nåde den svikeren her inne som sender dette inn som et forslag til: Unge Høyre - AUF - SV - MDG - ellers de jeg har glemt.

Edited by Vaquero
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

At vi har politikere som aldri har vært i vanlig arbeid er vel ikke noe nytt, det er vel sikkert minst 80% av representantene våre som ikke har vært innenfor vanlig arbeid siden sommerjobben i 76`? 

 

Du har nok rett, det blir bare flere og flere av denne sorten. Jeg tror vi hadde fått inn mye bedre folk hvis det hadde vært ett krav om 10 år i arbeidslivet før det ble aktuelt å komme inn på stortinget. Utfordringen ville da vært at snittalderen på tinget hadde blitt deretter. Sikkert blitt storstilt satsing på  gammelhjem og pensjon da.. ^_^

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når dere så flittig diskuterer politikere, er det stort sett en vei å gå om en vil endre dette: Meld dere inn i "deres" parti. Arbeid aktivt slik at dere får nominert deres folk til stortingslista. Jobb for at flest mulig stemmer på din kandidat. Skal en ha innflytelse, må en søke dit viktige ting avgjøres.

Link to comment
Share on other sites

På 3/25/2018 den 18.37, Jegermeistern skrev:

 

Og hvorfor ikke det?

På grunn av Miljødirektoratets regler om at jaktvåpen ikke må ha en 'militær karakteristikk', hva nå enn det egentlig skal bety.

 

Dersom spørsmålet gjelder hvorfor det skulle utgjøre en forskjell om jaktriflen har rett stokk eller pistolgrep, så er det ingen på kloden som kan svare på det, for det gjør det selvsagt ikke. Tror selv ikke vår herre kan svare på hva som har svirret rundt i byråkratskallene når de fant på dette.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, SofaBamse skrev:

Man må også konkurrere med profesjonelle løgnere og folk som er ute etter makt for maktens del, og mot slike vil en som følger spillereglene aldri ha en sjanse...

Melde oss inn i et politisk parti? Det er de færreste av oss her inne som hadde overlevd en time i en "broilerbinge", spørs om noen av oss ikke  hadde blitt tverrpolitisk svartelistet, det var den berømte snøballen i helvete. Du må bryte meninger i et polert språk som fremstår som poserende kunstig. Du må bruke mesteparten av verdifull fritid på et miljø du ikke ønsker å være i eller omgås. Dersom du ikke er politisk korrekt eller klapper i takt er du fort ute på sidelinjen. I disse miljøene er det også en stor fryktkultur innad, de svarer folk flest forsiktig (minst og kortest nøytralt som mulig) hvis det er skriftlig på mail eller SMS. De er forsiktig med egne meninger selv i private samtaler og settinger. Ryggen fri! Dersom de mener noe er det som oftest heller for å sanke poeng innad i egne rekker enn hos velgerne. De polerer nominasjonsstigen hele veien, var jeg ikke flink nå. Jeg kjenner noen politikere privat, private er de tildels ok, det er ett minus: de tenker og ser politikk i absolutt alle små hverdagslige ting. De har en utidig ting til politisk tafsing på alt.  Vi hadde en jevnaldrende politikerspire da jeg var 14 - 16 år, en gang  på senhøsten når vi kikket opp på himmelen sa vi: Nå kommer snøen helt sikkert. Han som skulle bli politiker svarte også: Sneen kommer definitivt. Slik var han hele tiden til det utidige. En vits var ikke morsom hvis den ikke ble uttalt tørt, helst med noen fremmedord innbakt. Han endte opp som rådgiver for en stortingsrepresentant. Dette er en karisma som byr mange i mot,  de trives helst seg i mellom, det blir stadig flere av dem. 

  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, nhd skrev:

@Vaquero: Det er et helt greit standpunkt. Men da oppnår du ikke innflytelse. Du blir sittende her som en GGG på Kammeret :-)

Min kjære venn @nhdJeg leser at du har tillit til sentrale myndigheter, jeg har ikke det. Jeg har deltatt på flere aktiviteter enn det som omfatter bruk av våpen.  Oppsummert gjennom noen få tiår, ting er mer byråkratisk belastet, vi blir stadig presset opp i et hjørne. 

Det byråkratiske og politiske miljøet med sine konsulenter - rådgivere - nye departementer  har eskalert og er eskalerende. Disse lever fett på statlige midler og på bekostning av menigmanns integritet.

Når sentrale myndigheter rotter seg sammen for å kneble noens fritidssysler eller annet så setter vi inn folk der avgjørelser tas. Når vi tror at nå er det slutt på moroa setter vi i sving representanter fra våre organisasjoner, noen som koster oss heltidsansatte og ekstra bevilgninger fra organisasjonskassa, vi leier inn jurister og annen ekspertise. Vi setter inn folk som behersker statens stammespråk. Hva skjer så?

Når vi tror slaget nesten  er tapt kommer vi ut av det likevel, men alltid redusert, dette kaller vi en seier og henviser til godt samarbeid med myndighetene. (Rundlurt). Ofte ender det med høyere avgifter og redusert spillerom. Dyktige politikere? Jeg tror ikke på keiserens nye klær. For et svindyrt teater!  nhd, ta en oppsummering om 10 år, hva har du tapt frem til da? Ikke bare hva skyttersport angår:)

Beklager, men jeg får urneangst hvert fjerde år. Etter å ha puttet en valgseddel i urna føler jeg meg rundlurt. 

Edited by Vaquero
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...