Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Takk for link. Dette bør alle våpeneiere se. Gjerene ta det opp, hvis noen har pc-kompetanse til det. Jeg tror det kun er ute i 6 timer før det blir borte?

 

Ingen andre enn dynamisk skytterforbund tok for seg magasinkapasitet, det de sa var kun i eget forsvar. Altså ikke til så god hjelp for alle andre. 

Metallsiluett tok forsåvidt opp militære vs sivile våpen, og hadde mye god informasjon. Ellers sa alle utenom svartkruttforbundet at de så "lite problemer" med utformingen av lovendringene.

 

Alle var på defansiven, det har de ingen grunn til. All fakta er på våpeneiernes side!

Ingen snakket om at selvmord med våpen blir brukt under våpendrap for å missvise statistikken. Det var generell alt for lite statistikk som ble nevnt. Kriminelle skaffer våpen uansett. Det hadde ABB klart også om han ikke hadde fått våpnene lovlig ervervet.

1479587594021 - Kopi.pngGUN_CONTROL_UK - Kopi.jpgguns_06 - Kopi.jpg

Edited by Andreas84
Store bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mange, inklusive NJFF, klarte seg bra. Dette med tilbakevirkende kraft ble tatt opp av de fleste, og NJFF slaktet ideen om at jegere bare kan selge sine halvauto-rifler til DSSN.. Mye bra. Håper folk fortsatt sender velformulerte mails/brev? Det er nå i starten av behandlingen det er mulig å påvirke.

Edited by skog
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ingen poengterte at det er forsvinnende lite kriminalitet som begås med lovlige ervervede våpen, og det lille som finnes ville sannsynligvis også funnet sted med andre midler om lovlige våpen ikke var tilgjengelig. Hele loven legger begrensninger på vanlige borgere og gir marginal økning i samfunnsikkerhet i tillegg til et kostbart byråkrati som våpeneierne må betale for selv. 

Utvid kontrollen av våpeneierne ved første gangs erverv, og gi deretter blankofullmakt til å kjøpe våpen med etterregistrering istedenfor forhåndssøknad.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jernmannen skrev:

Synes nå leder av NV kunne forberedt seg bedre og droppet bolo slipset i en slik kontekst. 

Jeg var redd representantene fra NV skulle overbevise politikerne om at loven burde være langt strengere.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Snodig at politikere kan sykemelde seg når de blir tatt med buksa nede. Vi andre må jo være syke..

Det er ikke riktig. Det er stort misbruk av sykemelding blant alle yrkesgrupper ved konflikter enten det er med partner, kollega, arbeidsgiver eller andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, nhd skrev:

Det er ikke riktig. Det er stort misbruk av sykemelding blant alle yrkesgrupper ved konflikter enten det er med partner, kollega, arbeidsgiver eller andre.

 

Joda, men da innrømmes det ikke på nrk..

 

Nrk meldte akkurat nå st Leirstein ikke blir sykemeldt og vil møte på stortinget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er synd, men forståelig, at ingen aktører underveis i dette arbeidet har kommentert at dette lovforslaget kom i 2010 da POD opplevde at forskriften av 2009 gikk utenfor det loven av 1963 tillot. Med andre ord, de lovendringene som POD har produsert gjennom hele 80, 90 og 00 tallet, gjennom rundskriv etc, er ikke innenfor rammen av loven. Det vil i praksis si at Politimakten i landet har tatt på seg å skrive en lov. Det å endre loven gradvis over tid for så å påpeke at loven ikke dekker "gjeldene praksis" viser dette med tydelighet. 

 

Høringssvarene fra 2009 er interessante å lese for her er det noen betraktninger rundt dette. 

 

Så bortsett fra det synes jeg alle ga gode svar for seg, og som @Hassel skriver. Ingen motstandere møtte opp. (Hvis vi ikke regner representanten fra SV)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, DoctoRoy skrev:

 

Hvis du hadde  brukt ørene mer enn øynene dine så hadde du kanskje fått med deg innholdet i det Are Fosjord sa.

 

Jeg synes han var godt forberedt, svarte klart og gjorde en god figur. Det er åpenbart at de hadde innsikt i jussen og prosessen rundt en ny lov. Men gitt at vi vet at klær har signaleffekt kan et antrekk skape støy som hindrer perfekt oppfattelse av budskapet. Det er dette poenget jeg tror @jernmannen ville få frem. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, DoctoRoy skrev:

 

Hvis du hadde  brukt ørene mer enn øynene dine så hadde du kanskje fått med deg innholdet i det Are Fosjord sa.

Såså Doctor, rolig nå :P

Med forberedelser mener jeg han kunne innøvd innholdet bedre. Enkelt viktige juridiske poenger ble hoppet stotrende over uten å fullføre setningene. 

Det er synd med tanke på at innholdet hans var et ekstremt viktig bidrag under høringen. Der er vi nok helt enige.

Hva angår øyne får vi bare være uenige. Det hviler et særskilt ansvar på oss som jegerstand og våpeneiere hvordan vi framstår i kontakt med samfunnet. 

Selv synes jeg lokale plagg og effekter er viktige kulturbærere og stor stas. Men i en så alvorlig kontekst som dette, undergraver det hans autoritet. Det siste jegerstanden trenger er å bli satt i hillbilly båsen. 

Dette er nå likevel flisespikkeri, innser det. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser på at man bruker tiden på å klage over at selve våpensøknaden må skrives på gjennomslagspapir. Med så mye som står på spill for oss med den nye loven burde de fem tilmålte minuttene brukes til å snakke om ting som virkelig betyr noe, for eksempel hvor liten andel av kriminaliteten som begås med lovlige skytevåpen. Ellers syntes jeg at alle de inviterte gjorde en ganske god figur og representerte våpeneierne på en veldig ryddig måte. 

 

Men hvorfor var det ingen våpenmotstandere som hadde tatt turen til høringen? (Ser bort fra Petter Eide her) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...