Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
På 27.11.2017 den 21.15, jeaant skrev:

Nei det har de ikke, du får ikke 60 og 100 skudd til mini på norsk nettbutikk. De fleste AR kan du også klaske en belt fed upper på, pluss binary trigger, bump stock, med mer.O.o

Du kan få betamag bump stock og binary trigger til mini 14 også, exakt som til MR223.

Hva du får i norske nettbutikker er i denne forbindelse totalt interesant, materiellet er tilgjengelig fra europeiske nettbutikker.

Om man ønsker å bruke penger på slik søppel ser jeg ikke forskjellen på å handle fra norsk eller europeisk nettbutikk, bortsett fra noe lengre leveringstid.   

Link to comment
Share on other sites

Det ville i så fall være strengere enn forslaget fra EU på fem år. Det ville gi enorm økning i arbeidsbyrden for våpenkontorene og åpner for myndighetene kan innføre defacto forbud mot visse våpen, ved å si at våpenkort på sånn og slik ikke skal fornyes, etter mønster av Irland. Hvilke positive sider ser du som ville oppveie for dette?

Link to comment
Share on other sites

Det ville kanskje sile ut de useriøse  - men noe vanntett løsning er det ikke. De som har et seriøst dokumenterbart behov for halvauto vil legge seg i selen for å holde seg innenfor og tullebukker som absolutt skal leke Rambo vil etterhvert falle fra. Den som mener å ha et bedre forslag får komme med de - ser det innrømmes at problemet eksisterer og siden det er en positiv identifikasjon så må det jo løses.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

"Tidsbegrensede våpenkort på halvauto har jo fungert veldig fint, la oss innføre det på alle våpen"

 

Er det egentlig et problem? Og er det på noen måte realistisk at det problemet som eventuelt måtte eksistere ville bli løst med forslaget ditt?

Eller er det bare enda et "vi gjør ting kjipere for harmløse folk sånn at det ser ut som om vi gjør noe"?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk fjolsene som skal importere bumpstokker, dippedutter som endrer fra halv til helauto og de andre som ikke klarer å holde seg innenfor lover og regler dersom det blir innført tidsbegrensinger. Du som er så fremsynt har sikkert en annen løsning som kan brukes i stedet for å spørre hvordan andre vil løse det?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, DoctoRoy skrev:

Takk fjolsene som skal importere bumpstokker, dippedutter som endrer fra halv til helauto og de andre som ikke klarer å holde seg innenfor lover og regler dersom det blir innført tidsbegrensinger. Du som er så fremsynt har sikkert en annen løsning som kan brukes i stedet for å spørre hvordan andre vil løse det?

Jeg takker heller de fjolsene som sitter og applauderer innstramminger som kommer til å ha absolutt null effekt på et ikkeeksisterende problem fordi en eller annen politikerruke skal flotte seg og vise "handlekraft" overfor en apatisk nasjon som er happy bare der er grandis på bordet og pærradais hottell på tv'n.

 

Jeg spør igjen:

Er bumpstokker, store magasiner og alt annet "skummelt" et problem her til lands? Er det noe som helst som kan hindres av et slikt forbud som ikke allerede dekkes plenty av de lover, regler og utenomlegale forordninger og sedvaner vi allerede har? Eller er det bare deilig å få enda flere ting å forby, sånn fordi det føles så godt at noen virkelig gjør noe med alle problemene vi ikke har?

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange bumpstokker er egentlig importert til landet? Jeg kan ikke huske å ha hørt om en eneste en, og alle forsøk på å ta opp temaet på facebook blir sablet ned umiddelbart. Hvis man skal snakke om noe som ødelegger ansenniteten til norske skyttere og jegere så er det vel mye heller de som absolutt skal poste bilder over alt på facebook av oppråna Mini-14 ervervet til jakt. Dynamiskmiljøet har fått et mye mere seriøst og idrettslig "image" bare i løpet av de få årene jeg har holdt på. og det finnes null fornuftig grunn til at vi skal måtte slite med midlertidige lisenser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bump stock er problemet, og bare idioter vil ha dem, så virker det mer fornuftig med forbud mot bump stock.

 

Anyhow, ett slik forbud vil vel i beste fall gjøre livet surt for en og annen umoden dust som vil ha det litt gøy. Det er selvfølgelig sykt farlig å ha det gøy, men kanskje Politiet skal bruke energien på å fange ekte skurker istedenfor...?

Link to comment
Share on other sites

Man kan file til en DIAS eller Lightning Link til AR15, tipper det er en del av disse rundt om i landet. Auto-bakplate til Glock er heller ikke rakettforskning. Og i de gode gamle dager ble gamle krigere som M14 og FAL "plombert" til semi ved å bytte velger.

Dette er et ikke-problem med mindre man velger å lage et problem utav det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rent teknisk sett vil vel bruk av en bumpstock uansett klassifiseres som en "vesentlig endring" selv om ikke selve mekanismen endres. Men nå er vel heller ikke dette en begrensning i lovteksten. Fullauto, uavhengig av måten det oppnås på, er jo fremdeles fullauto. Og da må det jo regnes som en "vesentlig endring"

Eller bommer jeg helt nå?

Link to comment
Share on other sites

Tja... er det egentlig? Hvis bump stock ikke er forbudt, så er det lov. Hvis det å bytte stokk ikke er vesentlig endring, så må det også være lov å sette på bump stock.

Såvidt jeg har fortstått kan mann oppnå samme effekt ved å feste avtrekksfingeren i bukselomma og skyte fra hofta, så de som ønsker å rape ut flest mulig skudd på kort tid klarer det uansett.

 

Ser at det kan virke som jeg forsvarer bump stock, det er ikke tilfellet. Jeg kan bare ikke se ett legalt problem ved å bruke det. Ser derimot potensiale for store PR  problem. Bruken av slike kan ødelegge for den seriøse oppfattelsen av skyttere og jegere, og bør dermed begrenses ved streng selvjustis uansett hva loven tillater. 

 

Og sånn forresten... bump stock er vel først og fremst ett problem på halvautoer med løse magasin, så kanskje våre kjære folkevalgte har ett juridisk kinderegg i ermet? 

 

Link to comment
Share on other sites

har liten tro på at utkastet til ny våpenlov blir spesielt bra for skyttere, da tilogmed kammeret begynner å høres direkte våpenfiendtlig ut. Ikke bare er vi med på å kastrere oss selv med forslag til forbud, vi skal tilogmed dra det opp selv om ingen snakker om det. og så slenger vi på med forslag om tidsbegrensede våpenkort, som jeg kan garantere våre kjære folkevalgte vil elske.

 

troen er da at vist vi gir opp det ene og det andre, frivillig er med på tidsbegrensede våpenkort, og legger oss så flate som overhode mulig så skal vi bli spart vidre innstramminger? Så vidt jeg vet har media kun rettet fokus mot ulovlige våpen i kriminelle miljø i det siste, ikke ''våre'' våpen.

 

Vi hadde en prat om bumpstocks sist på skytebanen. ingen av oss kunne ment å ha sett noen i norge før. og om de så fantes så regner jeg med at ingen ville møtt opp på en skytebane med slikt. minner da også på at alt du trenger for å simulere full-auto, ala bumpstocks, er beltebøylene på buksa di. og i Ruger Mini's tilfelle, er alt du trenger en hyssing knyttet rundt avtrekkeren.

 

Igjen, vi er redd for teoretiske ramboer rundt i landet som kan ødelegge ryktet til seriøse skyttere, som er fullt forståelig. har selv aldri vitnet slik idioti eller uansvarlig oppførsel gjennom de 10 åra jeg har vært aktiv i sporten. så utifra alt jeg kan dømme er ikke bumpstocks et problem, og vi hjelper kun å rette søkelys mot det selv som vi driver på nå. og først da har man potensiale til å ødelegge for oss selv. om vi prøver å framstille det som et seriøst problem.

 

Du kan gi enkelte en finger, og de tar hele arma. er det jeg prøver å si. naivt å tro at enkelte ikke vil stoppe med forbud før den siste sideliggeren din er inndratt. Hvor mange millioner private skytevåpen som finnes i landet her aner ikke jeg, men fakta er at en absurd lav % av disse blir brukt til ulovligheter. Er da like så absurd at vi skal være på frontlinjene med å foreslå innstramninger for å straffe oss selv, syntes jeg.

Edited by bjoerkeng
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

Hvis jeg skulle bruke energi på å få en mer liberal våpenlov, ville jeg brukt energien på noe helt annet enn at umodne menn i alle aldre skulle få kjøpe bumpstock.

 Et konstruktivt svar. Hva skal vi bruke energien på - slik at vi ikke ender opp med en lov som forbyr halvauto til konkurranse/trening når neste revisjon av våpenloven kommer?  

 

Ellers så kan det se ut som at jeg er tillagt å være tilhenger av tidsbegrensing på våpenkort. Les en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, DoctoRoy skrev:

 Et konstruktivt svar. Hva skal vi bruke energien på 

Hva med å unngå å faktisk bevist skyte oss selv i foten som et slags bissart offer til halvgudene på stortinget?

 

støtt opp bak NJFF og NV. Skriv og ring til medlemmer i kommitteen. og for guds skyld, hold kjeft om bumpstocks.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, psAico skrev:

Hvis det å bytte stokk ikke er vesentlig endring, så må det også være lov å sette på bump stock

Nei, så enkelt er det ikke. Det er lov å bytte deler i avtrekket, men ikke om de produserer helauto-ild. Det samme vil gjelde for kolbe. Spørsmålet er vel om "bump-ild" er å regne som helauto. Triks som beltehempe er ikke veldig egnet for praktisk bruk, så jeg tviler på om noen vil bli dømt for å leke seg litt på banen. Men en bump-stokk vil kunne fungere til å gi kontrollert helauto, så der vil man nok gå på en smell.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er _egentlig_ problemet med bump-stock? Eller hel-auto for den saks skyld?
Om fellesskapet tiltror meg en STR200 og en haug andre våpen av kort og lang type så blir vel ikke samfunnet mindre trygt om jeg også får en AG3?

Aksepterer vi et forbud med hel-auto, så aksepterer vi også at enkelte våpen er for farlige til at lovlydige mennesker kan inneha dem uten at det påfører samfunnet en risiko man ikke er villig til å ta... Nå går den grensen ved hel-auto, snart ved halv-auto og til slutt ved kruttvåpen.

 

Her bør organisasjonene på banen og jobbe for at lovlige våpeneiere får friere tøyler i bytte mot å gjøre nåløyet for å inneha våpen trangere.


Og hvorfor står ikke ervervsgrunnlaget for et våpen på våpenkortet? Da kunne man åpnet for at registrerte våpenforhandlere kunne tatt innbytte i et våpen og utlevert et nytt over disk uten søknad så lenge det er i samme ervervsklasse :-) Det hadde vært en god håndsrekning fra POD til våpenpusherne våre :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Wintel skrev:

Og hvorfor står ikke ervervsgrunnlaget for et våpen på våpenkortet? Da kunne man åpnet for at registrerte våpenforhandlere kunne tatt innbytte i et våpen og utlevert et nytt over disk uten søknad så lenge det er i samme ervervsklasse :-) Det hadde vært en god håndsrekning fra POD til våpenpusherne våre :-)

Det er mye rare forslag og meninger som dukker opp i ulike diskusjonstråder, slik som denne. Men akkurat dette er jo faktisk et skikkelig bra et. Det blir i samme gate som med piper egentlig. Mindre papirmølle og enklere for alle.

Absolutt et forslag som noen bør ta med seg videre når det skal lages nytt våpenregister.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er herlig lite byråkrater som styrer med sivile våpen, heldigvis. Derfor fyller jeg ut gjennomslagspapirer og venter den tiden det tar. Hos de aller fleste distriktene er dette ekstraarbeide for noen som ellers styrer med lotteri, pass, oppgoldstillatelser og alt mulig annet.

Og derfor bør det være mulig å få gjennom den type forenklinger, det er ingen som føler jobben sin truet.

 

Sist på 90tallet var det ivrige politikere som ville ha et sentralt våpenregister med 30 heltids saksbehandlere pluss tilhørende støttefunksjoner. Behovet var distriktsarbeidsplasser. Ta med i aftenbønnen at det ble stoppet!

Link to comment
Share on other sites

På 12/17/2017 den 15.22, Wintel skrev:

Hva er _egentlig_ problemet med bump-stock? Eller hel-auto for den saks skyld?
Om fellesskapet tiltror meg en STR200 og en haug andre våpen av kort og lang type så blir vel ikke samfunnet mindre trygt om jeg også får en AG3?

Aksepterer vi et forbud med hel-auto, så aksepterer vi også at enkelte våpen er for farlige til at lovlydige mennesker kan inneha dem uten at det påfører samfunnet en risiko man ikke er villig til å ta... Nå går den grensen ved hel-auto, snart ved halv-auto og til slutt ved kruttvåpen.

 

Nå har vel hel-auto vært forbudt i mange år. 
Jeg vil spørre: Hvilke ervervmessige grunner har du til bump-stock og hel-auto? Hvilke bruksområder har de som er lovlig i Norge?

Ikke for sportsskyting. Ikke for jakt. hva er det som står igjen da? "Nice/fun to have" er ikke gyldig grunn til våpeneierskap i Norge. 

Link to comment
Share on other sites

Eneste praktiske formål jeg kan tenke meg, må være hvis jeg har plagsomt mye ammo og må kvitte meg med den uten å få noe treningsutbytte.

 

Sånn redskap er vel best egna for guttunger. Vi har vel alle vært yngre og mer entusiastiske, det var fryktelig artig å rape ut de første magasina og belta. Og så går det over, nå er det mange år siden jeg har hatt omstillern på nederste hakket.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg prøvd bumpstokk, men å stå og balansere avtrekkerfingeren samtidig som rifla fjærer inn og ut for å lage helauto.......det kan godt få være for min del.

Av det jeg har sett av youtubevideoer krever det litt konsentrasjon for å funke også, noe du hører hver gang noe bruker systemet på den ujevne skuddtakten.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips. Istedenfor å skrive opp og ned i mente om bumpstokk på kammeret. Skriv en kort mail til justiskomiteen der du argumenterer for hvorfor utkastet til ny lov er urimelig. Be de folkevalgte sette seg grundig inn i problemstillingene som følger av lovforslaget. Vis at du bryr deg, og at loven vil berøre mange. I samme slengen kan du ta kontakt med din interesseorganisasjon slik at de også kommer på banen. God jul. 

  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
14 timer siden, seawolf skrev:

Tiden er tydeligvis over da LO -toppene sto for en støyt ;)

 

Nåja, det er vel få andre enn William Nygaard som har "stått for en", nei tre, "støyter" fra en .44 Magnum.

 

"Krenking", mer eller mindre brukt som politisk våpen, er kanskje med i denne saken også. "Blink-tegnersken" skal ha blitt krenket over at Leif Sande angrep Ingunn Yssen. Yssen er altså personen som ble så "krenket" over daværende LO-leder Gerd Liv Vallas oppførsel at hun fikk henne fjernet som LO-leder. Noe som, rent politisk, tjente en bestemt (av de mange!) fløy i Ap. Som, sånn rent tilfeldig, var den samme fløyen som vil tjene på at Trond Giske blir kastrert vekk fra norsk politikk pga. "krenking" - ?!?

 

Det mest interessante fra artikkelen var imidlertid dette: "Stortings-SFO er navnet på de sosiale aktivitetene til rådgiverne i Aps stortingsgruppe, som blant annet har vært skyting på en skytebane."

 

Jeg håper "de rådgivende" ble godt mottatt på skytebanen. Dette er "broilerne" som, i realiteten, avgjør hva partiene skal mene om stort og smått. Dere som er i nærheten av Tiggerstaden, bør gå sammen og arrangere en skytekveld for rådgivere fra øvringe partier.

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja nå tenkte jeg ikke på direkte treff fra 44 Rem Mag, men heller hva de tålte, og for så vidt også delte ut av verbale "skudd" ;)
Som hovedtillitsvalgt i et forbund utenfor LO har jeg opplevd å bli kalt "spekkhugger" av Yngve Haagensen i et åpent allmøte.
Frustrasjonen gikk på at vi "spiste" medlemmer i et område der de selv helst ønsket monopol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, DoctoRoy skrev:

 Skulle vi fremstått som dypt krenkede  -  ?

 

I forbindelse med "avhending"/inndragning av de halvautomatiske våpna som evt. ikke finner "nåde hos GUD" - eh, hos POD, og det økonomiske tapet det medfører, kunne vi jo fått noen som har opplevd lignende "krenkelser" til å snakke vår sak. Folk som John Fredriksen og Stein Erik Hagen kunne sikkert argumentert overbevisende om den økonomiske biten.

 

Men vi bør jo også få et kjønnsperspektiv på trakasseringen og krenkelsene. Skal vi se - statsministeren? Kvinne! Finansministeren? Kvinne!! Utenriksministeren? Kvinne!!! Nå mangler bare en liten kjønnsskifteoperasjon på justisministeren og politidirektøren, så kan vi kontakte First House, og, mot klekkelig betaling (prisen? Spør Idrettsforbundet!) få laget en mediestrategi for å framstå som krenkede ofre!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Men vi bør jo også få et kjønnsperspektiv på trakasseringen og krenkelsene. Skal vi se - statsministeren? Kvinne! Finansministeren? Kvinne!! Utenriksministeren? Kvinne!!!

Ja, dette er betenkelig.

Min (nå avdøde) bror sa følgende; .. flere menn i et hus går fint og som regel uten problemer,.. men sett TO kvinner i samme hus og det blir garantert BRÅK. B|

 

Ett unntak som jeg vet om var faktisk min mor og min kone,.. men som sagt,- tror nok det var et unntak :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...