Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

12 timer siden, nhd skrev:

Jeg er redd alle dommedagsprofetene blir meget skuffet når loven blir vedtatt. Trøsten må være at det sikkert finnes nye ting en kan bekymre seg over.

 

Skulle ønske jeg delte din optimisme. Har dessverre blitt skuffet gang på gang av politikere. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Bedre å bli positivt overrasket enn negativt. Dessuten, hverken du eller noen andre her inne VET hvordan den nye loven og (langt viktigere) forskrift/praksis vil bli. Å ignorere politikere som "lover" at Mini&Co blir forbudt slår meg som en litt risikabel strategi.

 

Av erfaring anser jeg det som forholdsvis risikofritt å unnlate å stole på alt som politikere lover bort... Jeg stoler langt mer på forutsigbarheten i lovens forarbeider. Selv om ingenting er vedtatt enda, så er ikke utforming av lover og forskrifter noen uforutsigbar tryllekunst som enkelte tror. Det er faktisk ganske ryddig, oversiktlig og forutsigbart, hvis man leser forarbeidene riktig. Der spesifiseres intensjonene med loven ganske tydelig, og det er disse intensjonene som vil bli videreført og konkretisert i forskriftene.

 

(Men jeg innser selvsagt muligheten for å bli skuffa, ettersom jeg langt på veg har solgt skinnet før bjørnen er sett. Alle detaljer er ikke på plass, og ingenting er vedtatt. Sjansen for at noe vil komme som lyn fra klar himmel er imidlertid forsvinnende liten. Det som kommer er stort sett dekket og klart i proposisjonen.)

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, m00se skrev:

 

Skulle ønske jeg delte din optimisme. Har dessverre blitt skuffet gang på gang av politikere. 

 

Det er et slags paradoks å kalle det optimisme når man forventer å bli skuffa. Men spøk til side: Hvis det er politikere som har lovet å forby Mini 14 burde jo det være et av høstens sikreste tegn på at det aldri kommer til å skje. De har et ganske stort etterslep av andre løfter som de ikke har rukket å innfri enda, så dette kommer nok i hvert fall til å måtte vente til etter at de har fjernet alle bomstasjonene. Og der er de jo allerede godt i gang... Bare for å nevne noe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at det ikke (heldigvis) er politikerne som hverken skriver forarbeider eller  lovtekst. Videre blir forslaget sendt på diverse høringsrunder til div. instanser og deretter ev. endret av "Byråkratiet".

Hvis en ønsker å forstå hvordan dette fungerer så se et par episoder av den utmerkede gamle serien på NRK "Javel statsråd" ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gillen skrev:

Nå er det slik at det ikke (heldigvis) er politikerne som hverken skriver forarbeider eller  lovtekst. Videre blir forslaget sendt på diverse høringsrunder til div. instanser og deretter ev. endret av "Byråkratiet".

Hvis en ønsker å forstå hvordan dette fungerer så se et par episoder av den utmerkede gamle serien på NRK "Javel statsråd" ;)

 

 

Jepp, jeg stoler langt mer på jurister og andre byråkrater, enn på politikere.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til Prop. 165 som er ny våpenlov så er denne også sendt til Justiskomiteen:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-166-s-20162017/id2568821/

 

Prop 166 - bekreftelse på at Norge vil godkjenne direktiv 2017/853 (endringsdirektivet til EUs våpendirektiv).

 

Endringene som det krever er lagt inn i våpenloven allerede. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Her er det noen som er mer katolsk enn Paven O.o 

 

- som de fleste "ledende" norske politikerne har vært siden EEC/EF/EU saken kom opp rundt 1960.

 

Etter valget i år skal visstnok Stortinget, for første gang, bestå av flere som er mot norsk EU-medlemsskap enn av tilhengere. Men i forhold til EØS er det store flertallet fortsatt helt servile.

Link to comment
Share on other sites

 

På 7.9.2017 den 3.55, Röda_Lacket skrev:

Les definisjonen av skytevåpen like etterpå. Les deretter § 3.....

 

Dette med jakt og kamp er vel mer beregnet på å favne over dette man tidligere kalte voldsprodukter....

 

Burde kanskje ha en eller annen setning om kniv. Macheter og slikt har vært framme i media den siste tiden. En vil ikke med denne våpenloven eventuelt ha hjemmel til å forby alle av dem, da enkelte av dem er landbruksredskaper.

 

For ikke å glemme øks :o

Edited by DoctoRoy
Tråden åpnet seg på side 6 - da ble det sånn........
Link to comment
Share on other sites

" - annet enn ny våpenlov", ja. Nå er jeg vel langt ut på viddene i forhold til to-hånds- automatvåpen, men - : Oppdeling eller ikke av "stater" har jo Norge en viss erfaring med (1814, 1905), og det var "stor åtgaum" da Jugoslavia ble delt i 6 deler, Tjekkoslovakia ble delt i 2 uten problemer. Men den (daværende) norske utenriksministeren sa "fy, fy" til tanken om at Catalonia (folketall: Ca 1,5 ganger Norge, økonomi: Beste del av Spania) skulle løsrives fra nasjonalstaten Spania.

 

Samtidig spilte det norske taps-, eh, unnskyld, fotball-landslaget "landskamp" mot San Marino, folketall (33.000) som en norsk småby, areal omtrent som bestandsplanlaget vårt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
53 minutter siden, Øystein skrev:

Svaret var vel som ventet. 

Spesielt det med "overgangsordninger" (aka du får X år til å selge det til utlandet - dvs Europa som vil få samme restriksjoner på halvautomatiske våpen). 

 

 

Hva med det med "mekanismer" det lød ikke godt?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, blaff skrev:

Svaret hans var jo ikke videre oppløftende. 

 

Svaret hans bærer preg av at han ikke helt vet hva han snakker om, og dermed heller ikke helt vet hva han skal svare, annet enn det diffuse mølet han allerede har kommet med. Spørsmålet til Klinge er jo veldig bra, men på klassisk politisk vis unnlater Amundsen å svare på noe som helst...

 

Klinge trekker jo fram Ruger Mini konkret, og grunngir hvorfor det er i strid med proposisjonen at denne skal kunne forbys. Det synes jeg hun gjør godt, og med de samme argumentene som har florert her, og som jeg mener er både aktuelle og gyldige. At Mini skal kunne forbys fordi den er en "videreutvikling av våpenkonstruksjoner som opprinnelig er utviklet for militæret eller politiet" vil i praksis forby de fleste halvautoer, da det meste av våpenkonstruksjoner teknisk sett i utgangspunktet er utviklet for militært bruk.

 

Dette er også konkret omhandlet i proposisjonen, og der står det helt tydelig at slike sivile våpen ikke skal forbys - selv om mekanismen har likheter med militære våpen. Så hvis dette skal gjelde, må man forby ganske mange halvautoer, inkludert alle med rullelåsing, eller en hvilken som helst form for gasslåsing eller roterende sluttstykke. Tror ikke det blir igjen så mange da...

 

Og hvilke konkrete "farlige egenskaper" han mener henger jo fortsatt i lufta. Halvautomatisk mekanisme? Løse magasiner? Bajonettfeste? Kort pipelengde? Montasje for "lasersikter"? Pistolgrep? Alt dette er omhandlet i proposisjonen og angår ingen av de halvautormatiske jaktriflene som er godkjent i dag. Så hvilke "farlige egenskaper" han  snakker om gleder jeg meg bare mer og mer til å høre om! Hele utsagnet hans er jo basert på disse "farlige egenskapene" som militære våpen har, som selvsagt må være konkrete, definerbare egenskaper hvis de skal kunne ramme sivile våpen.

 

Alt i alt snor han seg altså unna alt og unnlater å svare på noe som helst. Irriterende, men langt fra overraskende. Og jeg er styrket i min tro på at Minien står trygt i skapet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håper fortsatt du har rett, men justisministeren maler seg nå lengre og lengre inn i hjørnet sitt. Det kan lett gå prestisje i dette, og som det er vist eksempler på tidligere i denne tråden, så har vi allerede mange forbud som ikke er basert konkrete definerbare egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, petrol skrev:

Vi ser vel nå at Fremskrittspartiet ikke skal få stemmer fra jegere og skyttere ved neste valg?

Nå er det vel få andre parti som evt vil gi bedre utslag for skyttere og jegere iom at SP (nå) samarbeider med de venstreradikale? Du kan jo kanskje komme med forslag på parti som gir utslag i mer vennligsinnede praktisk politikk?

Forøvrig er jo regjeringen i mindretall og oppfyller kun det Stortinget har pålagt dem.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Jenny Klinge er vel den eneste som har vært en stabil støttespiller hele veien. Det skal hun og partiet ha kreditt for. Om det vil fortsette slik er vanskelig å si, men vi har værtfall fått se Høyre og FRPs sanne ansikt. Det har ikke vært ett hyggelig syn.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, petrol said:

Vi ser vel nå at Fremskrittspartiet ikke skal få stemmer fra jegere og skyttere ved neste valg?

 

Dessverre er det nesten fire år til neste valg og da er den nye loven for lengst vedtatt. Men det er nok Høire som er pådriveren her, det "konservative" partiet Høire, som ivrer etter å være best i EU-klassen. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bback skrev:

Nå er det vel få andre parti som evt vil gi bedre utslag for skyttere og jegere iom at SP (nå) samarbeider med de venstreradikale? Du kan jo kanskje komme med forslag på parti som gir utslag i mer vennligsinnede praktisk politikk?

Forøvrig er jo regjeringen i mindretall og oppfyller kun det Stortinget har pålagt dem.

 

Nettopp - stem ved neste lokalvalg og få ut representanter fra FRP og Høyre. Er skremmende at følelser skal være avgjørende for ledende statsråder skal lede ett korstog mot halvauto våpen som brukes av lovgyldige jegere og sportskyttere over hele landet. Det er ingen logikk å ta fra lovgyldige våpeneiere sine våpen i jakt og konkurranse.

 

Ps. har ved ett stortingsvalg stemt FRP.Aldri mer!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, petrol skrev:

 

Nettopp - stem ved neste lokalvalg og få ut representanter fra FRP og Høyre. Er skremmende at følelser skal være avgjørende for ledende statsråder skal lede ett korstog mot halvauto våpen som brukes av lovgyldige jegere og sportskyttere over hele landet. Det er ingen logikk å ta fra lovgyldige våpeneiere sine våpen i jakt og konkurranse.

 

Ps. har ved ett stortingsvalg stemt FRP.Aldri mer!

 

Morsomt. Du siterte meg men er helt ute å kjøre hva kontekst angår.

 

Du mener en stemme til SP som indirekte er en stemme til AP og SV (og verre som f.eks partiet Rødt/MDG) gir bedre vilkår til skyttere/jegere enn ved en H/FRP regjering?

 

Det vil alltid være en mer restriktiv holdning til våpen i sivilbefolkningen jo lengre til venstre i politikken man havner. Alltid!

 

Når det er sagt. Hvorfor fortsetter SP å samarbeide med venstresiden i norsk politikk?  De har tradisjonelt vært ett sentrums parti. Burde definitivt finne tilbake til røttene sine.

Edited by bback
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, petrol skrev:

 

Nettopp - stem ved neste lokalvalg og få ut representanter fra FRP og Høyre. Er skremmende at følelser skal være avgjørende for ledende statsråder skal lede ett korstog mot halvauto våpen som brukes av lovgyldige jegere og sportskyttere over hele landet. Det er ingen logikk å ta fra lovgyldige våpeneiere sine våpen i jakt og konkurranse.

 

Og nøyaktig hva er den store forskjellen med den nye våpenloven og dagens våpenlov?

 

Halvautomatiske rifler er FORBUDT i dag i Våpenlovforskriften § 7.  Men kan tillattes med en unntaksliste som POD vedlikeholder.

Halvautomatiske rifler med militær opphav blir forbudt i den forslåtte loven. Men kan tillates med en unntaksliste som POD vedlikeholder med spesielt fokus på sportsskyttere og samlere.

 

Halvautomatiske rifler med magasiner under 10 skudd som ikke er av militær herkomst vil ikke bli forbudt i den foreslåtte loven - det gjelder vel nesten alle jaktriflene som står på godkjenningslisten per dags dato? 

 

Og Mini-14 er det beklageligvis historiske grunner til at trolig vil bli ofret på alteret for poitisk handlekraft. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, bback skrev:

 

Du mener en stemme til SP som indirekte er en stemme til AP og SV (og verre som f.eks partiet Rødt/MDG) gir bedre vilkår til skyttere/jegere enn ved en H/FRP regjering?

 

Vi vet aldri hva vi får uansett. Høyre og FRP er kanskje mer våpenvennelige i utgangspunktet, men de er håpløst uinteressert i våpen, og ofrer våre våpenrettigheter på storpolitikkens alter uten å blunke.

Jeg har aldri brydd meg om FRP, men har ved flere anledninger støttet Høyre. Når jeg ifm. arbeidet med EUs våpendirektiv kontaktet mine representanter ble det veldig åpenbart at det foregikk et dobeltspill. For meg er dette uakseptabelt, og det vil gå lang tid før jeg igjenn vurderer og gi min stemme til Høyre.

Våpen er ikke alt her i livet, faktisk ganske lite, men når man ser de samme tendensene i andre sammenhenger som underlegger oss Europeiske og Internasjonale regelverk, så blir jeg bekymret.

Kanskje vil SP vise lignende tendenser hvis de kommer i posisjon, men jeg er villig til å ta den sjansen. Skulle det det skje i form av en allianse på venstre siden, så er vi vel tjent med at SP har en sterk posisjon i denne alliansen? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De som evt. blir overrasket eller vonbroten over taktikkeri, krumspring, tåkelegging og dobbeltspill som kommer frem i denne saken kan ikke følge særlig godt med i den politiske debatten ellers.

Det koker hele tiden ned til å skaffe seg og beholde posisjon og taburetter. Pragmatisme trumfer prinsipper, iaf i saker av mindre viktig karakter, som denne. Politikk er det muliges kunst og med det politiske system og det sittende stortings sammensetning må det nødvendigvis bli endel merkelig manøvrering og dealing for å få noe framdrift.Nå kan det jo forekomme unntak med politikere som faktisk er engasjerte av personlige årsaker, men det er som sagt unntaket.

Som nevnt tidligere, det er sannsynligvis et rimelig greit flertall for en restriktiv våpenlovgivning, ikke bare på stortinget, men også i befolkningen, så hvorfor evt risikere negativ publisitet som følge av å si i klartekst at man ikke har til hensikt å forby eller regulere vekk " Utøyavåpenet". (Det hadde nok Jenny likt. Tror ikke et sekund at hun føler spesielt sterkt for de som ønsker å beholde/ erverve Mini, men heller ser dette som en mulighet for å få justisministeren ut på glattisen og derved tjene på det politisk selv.)

I verste fall kan det faktisk virke mot sin hensikt å pushe poltikere/ statsråder for hardt i slike spørsmål. Slik jeg oppfatter lovforslaget det vil Minien være med oss videre, og da kan muligens beste taktikk være å sitte stille i båten når det gjelder akkurat dette.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, DoctoRoy skrev:

I Norge er ikke private våpen en del av totalforsvaret

 

Selv om noen sier at det ikke er slik, er det ikke sikkert at det alltid stemmer overens med realiteten.

 

Jeg mener å huske at det var noen lokale gutter som hjalp kongen litt i 1940, og selv om de var tilknyttet DFS har ikke denne organisasjonen vært en del av "totalforsvaret" vårt.
Ja, de skal øke skytterferdighetene til befolkningen, men de vil aldri bli beordret inn til strid. (Det ble de heller ikke den gang, dette var basert på frivillighet)

 

I USA er heller ikke privat våpeneierskap en del av totalforsvaret, men ville du følt deg trygg som invaderende soldat i et land med 318 millioner mennesker og minimum 300 millioner sivile våpen?

Eller hva med afghanistan osv, jeg tviler på at alle kalashnikovene der borte lå der pga totalforsvaret til landet.. Men det er fremdeles litt ugreit å være okkupant i det landet grunnet alle de våpnene og den kunnskapen som det ikke er mulig å holde kontroll på for en invaderende styrke.

 

Jeg på min side kan godt si at HV er en utdatert modell som burde legges ned snarest mulig.

Det er som regel ikke så vanskelig å komme med slike utspill om man sitter bak en dataskjerm eller inne på et litt stort kontor....


Men den dagen du gjerne skulle hatt 45 000 soldater, 1,3 millioner sivile våpen eller kunnskapen som gjerne følger med begge deler så er det litt sent å "omorganisere" frem dette....


 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sånn ca fritt etter hukomelsen; DFS var en mobiliserbar del av hæren et stykke innpå 1920tallet, med egen uniform osv. 

Totalt uten relevans for tråens tema.

 

 

De som tror mini14 ikke blir forbudt vil få bedre utbytte av å tro på tykke, hvithåret menn med flygerein. Et hysterisk oppslag i "pressen" om poitikere som ikke vil fjerne massemorderens drapsvåpen blalabla garanterer det.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og angående gjennomførbarheten av å forby noe som helst ; Før 6 mai 2004 kan de ikke si en dritt ut fra våpenregisteret om hva som er halvautomatisk av rifler, pluss at du har masse som ikke står på dagens liste ervervet til jakt, har selv sett Ruger PC9, Norinco MAK90,FN FAL, US CARABIN, det meste. Disse er grandfathered i dagens forskrift.

De kan f.eks ikke se forskjell på en Valmet Petra 308 og en Valmet 412 dobbeltrifle i 308.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

De som tror mini14 ikke blir forbudt vil få bedre utbytte av å tro på tykke, hvithåret menn med flygerein.

Ja....kanskje det.....Men forbudt på hvilken måte? At det ikke blir innvilget nye søknader (for jaktbruk), men at de som allerede eier en får beholde den? Eller at også de som allerede eier en må avhende disse?

 

Begge disse scenariene kan kalles ett forbud.

Link to comment
Share on other sites

På 4.11.2017 den 0.09, bback skrev:

 

Morsomt. Du siterte meg men er helt ute å kjøre hva kontekst angår.

 

Du mener en stemme til SP som indirekte er en stemme til AP og SV (og verre som f.eks partiet Rødt/MDG) gir bedre vilkår til skyttere/jegere enn ved en H/FRP regjering?

 

 

Vet du hva som er morsomt? Det er at du tilegner meg synspunkter og at jeg ønsker at folk skal stemme SP. Hvor har jeg skrevet det? 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, petrol skrev:

 

Vet du hva som er morsomt? Det er at du tilegner meg synspunkter og at jeg ønsker at folk skal stemme SP. Hvor har jeg skrevet det? 


Du har helt rett. Beklager. Jeg tolket deg dithen at du stemte på ett våpenvennlig parti så jeg antok det var SP som fikk din støtte i år gitt oppfordringen din med å ekskludere FRP. Sistnevnte vil i likhet med SP reforhandle/si opp EØS avtalen og er ikke for EU medlemskap (og direktivene de er tvunget til å innføre som ett regjeringspart i mindretall).

 

Av nysgjerrighet. Hvilke andre partier er det som som ivaretar våre interesser ref det tråden handler om?

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å skrive mail til medlemmene av komiteen. De fleste har null peiling på våpen, så alt hjelper. Kast dere rundt! Vær informativ og høflig.

 

Liste over justiskomiteens medlemmer. Trykk på den enkelte representant for epostadressen: https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Komiteene/Justiskomiteen/?tab=MembersCommittee#primaryfilter 

 

Når det kommer til våre organisasjoner håper jeg de nå kjenner sin besøkelsestid. Det er i starten av komitéens arbeid det er mulig å påvirke. Før medlemmene kryper helt ned i skyttergravene.. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 8.11.2017 at 7:53 PM, skog said:

Da er det bare å skrive mail til medlemmene av komiteen. De fleste har null peiling på våpen, så alt hjelper. Kast dere rundt! Vær informativ og høflig.

 

Enig, skal sende mail til alle medlemmene nå i kveld. Jeg skal fokusere på dette med at lovlige ervervede skytevåpen utgjør en veldig liten del av alle drapssaker i landet og at et forbud mot viss våpentyper derfor vil være å rette baker for smed. 

Det hadde vært fint om andre skriver mail og forklarer rundt dette med "militært opphav" på sivile jaktrifler, jeg kan for lite om dette til at jeg våger meg på en utbrodering til komiteen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...