Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Det er forsåvidt ikke noe poeng. Å glatte over fakta gir bare rabiesbrigaden mer vann på mølla.

 

Problemet med den første saken var at fakta var totalt fordreid i den opprinnelige framstillingen. Når man ble klar over hva det virkelig dreide seg om tror jeg nok de aller fleste konkluderte med at det ikke var noe å hisse seg opp over.

 

Seksten år gammel jente av syrisk opprinnelse som trener olympisk pistol med lånt våpen under oppsyn? So what?

 

Norsk-perser som sliter med anklager om økonomisk svik drikker seg kanon og gjør noe dumt i fylla? Det er mellom ham og onkel politi. Vi andre burde gi F. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er i såfall refleksen ganske treig er i norge. 

England og australia gjorde forøvrig det samme.
Det kan vel ikke sies at det har hatt noen stor effekt på våpenkriminalitet. Men politikerne får nok noen billige poeng for å være "handlekraftige". de må jo tross alt gjøre noe for å evt ha sjangs neste valg 🙄

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alltid dumt å gjøre ting i affekt. Lover bør desuten ta utgangspunkt i hva som er normaltilstanden for det området det ønskes å regulere. Jeg er glad for at Norge ikke gikk på akkord med den vanlige lovprosessen (høringsuttalelser osv) etter 22.juli.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, meatpukk skrev:

Da er i såfall refleksen ganske treig er i norge. 

 

Den ble "treig", blant annet fordi ny våpenlov var under behandling, og at daværende statsminister, nå NATO-generalsekretær, sa at vi skulle fortsette å leve våre liv som vanlig, noe annet ville være å la terroristen vinne.

 

Men det var, og er, mange som krever "strengere våpenlover", og viser til 22/7, uten at de egentlig har tenkt over hvordan de skal kunne hindre at virkelig motiverte ugerningsmenn (og -kvinner) skaffer seg de redskapene de trenger.

Link to comment
Share on other sites

Mini14 er lite stas, det er maaaange  tiår? siden noen hevdet seg med den, og da var holdene og sporten annerledes. 

Med hold mot 400 meter og jevnt over minimum 300 meter er den totalt ubrukelig til IPSC rifle divisjonene. 

 

ruger 10/22 er fortsatt ok til minirifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Tror du virkelig det?

Det er LITT lettere å kjøpe seg en Mini gjennom jegerprøve enn 2 år aktiv deltagelse i DSSN...

Det tror jeg ja. Uten å henge ut noen innen dynamisk.

Når noen innen dynamisk nå kjøper seg en Mini 14 er det ikke for å bruke en i konkurranse - så hva er grunnen til den plutselige interessen for å eie en slik da?

 

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har kjøpt sånn og bruker den til dssn har kjøpt og brukt fordi de ikke tilfredstiller karantenekravet for å få kjøpt AR. 
 

De har da kjøpt seg jaktbørse, som de også bruker i konkurranse, bedre å skyte konkurranse, enn å ikke, så nødløsning. 

Jeg kjenner til 1 tilfelle der noen har brukt DSSN SAO garderobeplass på en mini14 de siste... 5 år? Da utelukkende fordi han hadde og ikke fikk solgt den. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte forbundet om dette og medlemmer kunne nok "flytte over" såfremt karantenereglene ble fulgt. Så har man ikke allerede rifle til dynamisk kan det bli vanskelig avhengig av når forskriften kommer.

Men forbundet kommer nok til å bli mer restriktive overfor dem som melder seg inn i DSSN kun for å få beholde jaktriflen

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skog skrev:

Blir spennende å se hvordan dette skal reguleres i ny forskrift..

 

Jeg er veldig spent! Jo mer jeg tenker på saken, dess villere syntes jeg det høres ut at myndighetene skal frata borgere en eiendel til en verdi av rundt femten tusen kroner. Det kostet i alle fall min Mini da den ble kjøpt. I tillegg kommer børsemakerjobb på avtrekk, skinne for Aimpoint, Hogue stokk og justerbar gassblokk for å kunne bruke demper uten at hylsene er farligere enn kula. Og vipps har rifla kostet minst tjue tusen kroner.

 

De fleste vanlige lønnsmottakere med boliglån og normale utgifter må spare ganske mange måneder for å kunne kjøpe en sak som koster 15-20 tusen kroner...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok av at jeg tviler på at norske politikere er villig til å betale noe som helst i erstatting. For gjerrige til det. De satt da igjen med to alternativer.

De kommer med forbud og innlevering uten erstattning. Og bare satser på det går som normalt at innbyggerne er for tafatte og ikke gidder lage noen stor sak av det og bare følger som en flokk sauer.

Eller de kunne komme med ett omsettingsforbud som har gjort tidligere og latt folk beholde men ikke selge videre.

 

De valgte det første og med mindre det kommer rettsaker og mye skriverier kommer de ikke til å endre noe

Link to comment
Share on other sites

nå har de vel ikke bestemt seg 100% helt ennå. Det ble vedtatt at en erstatningsordning skal vurderes. 
Men ja, uten rettsaker og mediafokus blir det nok første løsningen.
NJFF nevnte vel i et nyhetsvrev tror jeg, at en innlevering uten erstatning muligens kan annses som lov med "uegentlig tilbakevirkende kraft" da det har en viss økonomisk betydning etcetc, kan ikke de juridiske detaljene 

Link to comment
Share on other sites

En ordning som til en viss grad kunne gitt alle parter litt "seier", kunne være at alle som har hatt en Mini en stund, si f.eks. to år eller mer, kunne få beholde sin, men ikke selge eller la gå i arv. Mens de som har eid en i mindre enn to år må levere til destruksjon, men med full kompensasjon. 

 

Har man hatt en Mini i over to år og ennå ikke brukt den til terror, er det vel lite trolig at det var derfor den ble kjøpt. Og ved kun å måtte gi kompensasjon for to år gamle og nyere Minier vil det heller ikke bli så dyrt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cardinal skrev:

 

Men forbundet kommer nok til å bli mer restriktive overfor dem som melder seg inn i DSSN kun for å få beholde jaktriflen

 

Om noen har så lyst å beholde mini14en sin at de gidder praktiskkurs, 6 måneder nybegynnertid og 2 år aktiv pistolskyting inkludert stevner; da er det nok helt ok for tom POD at de beholder den...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Om noen har så lyst å beholde mini14en sin at de gidder praktiskkurs, 6 måneder nybegynnertid og 2 år aktiv pistolskyting inkludert stevner; da er det nok helt ok for tom POD at de beholder den...

Beklager OT men, er det sånn at etter 2 år med pistolskyting kan man uten videre søke om AR?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, m00se said:

Beklager OT men, er det sånn at etter 2 år med pistolskyting kan man uten videre søke om AR?

Nei.

Quote

Karantenetiden for halvautomatiske rifler er 24 måneder. Søker må være fullverdig medlem i DSSN sammenhengende i hele perioden. (Ref. DSSNs vedtekter). Om aktivitetskravet ikke er oppfylt i disse 24 måneder, forlenges karantenetiden til dette foreligger. Aktivitetskrav: Det kreves 24 godkjente matchpoeng (på level 2 eller høyere). Minimum 8 av disse poengene må være fra level 3, 4 eller 5. Aktivitet kan kun opptjenes ved deltakelse i IPSCs skyte programmer (Deltakelse i Sivilpistol og Steel Challenge teller således ikke).

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tipper flere satte kaffen i halsen i dag. 

 

Nyutnevnte justisminister Jøran Kallmyr fremmer i dag forslag om å utsette innføringen av ny våpenlov.

-Det lovforslaget som foreligger gir ikke politiet de nødvendige verktøy for å sikre samfunnets og myndighetenes sikkerhet. Jeg vil endre loven og stramme kraftig inn i spesiellt i reglene for bruk og oppbevaring av skytevåpen. Her må samfunnets interesser gå foran enkelte små pressgruppers påståtte behov; uttaler ministeren til NRK URIX nå i dag.

NRK har gjort en uformell rundspøring blant justispolitikere fra de fleste partiene på Stortinget og forslaget får bred støtte.

-Vi forventer nå at ministeren og POD instruerer politimesterene til å stanse all behandling av søknader om kjøp av våpen inntil den nye loven er behandlet og innført sier SVs Inga Ikker Iktigbra.

 

  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

På 26.3.2019 den 19.10, Chiefen.v-2 skrev:

Om noen har så lyst å beholde mini14en sin at de gidder praktiskkurs, 6 måneder nybegynnertid og 2 år aktiv pistolskyting inkludert stevner; da er det nok helt ok for tom POD at de beholder den...

Enkelt forklart når du har brukt 2 og et halvt år på å opparbeide riktig mengde stevne poeng for å møte karantene krav samt reist halve Europa rundt for lvl 3-5 stevner for poeng krav. Så hiver du mini’n å kjøper Ar pga konkurranse dyktighet. Dog hvor mange har råd til det...

Link to comment
Share on other sites


Jeg har tidligere utvekslet mailer med mr. Kallmyr angående ny våpenlov. Kallmyr er nok det nermeste vi kommer en libertariansk politiker i Norge, noe som er ganske uvanlig. Han bør det være mulig å jobbe med opp mot ny forskrift.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, skog skrev:


Jeg har tidligere utvekslet mailer med mr. Kallmyr angående ny våpenlov. Kallmyr er nok det nermeste vi kommer en libertariansk politiker i Norge, noe som er ganske uvanlig. Han bør det være mulig å jobbe med opp mot ny forskrift.

Da er det å håpe at han ikke utsettes for et akutt hjernebytte inkludert splitter ny og ferdig formatert hukommelse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men hva kan en så liten gruppe som våpensamlerne gjøre, spesielt når media elsker sånne saker. Det er selvfølgelig bra at det kommer fram at flere fra forsvaret og politiet selv er involvert, men jeg føler det dårlig lyset faller mest på våpensamlerne. 

 

Kanskje man som forening(våpensamlere) burde ta initiativ til å få skrevet en artikkel om hvor det positive ved våpensamlere (og skyttere generelt) blir fremhevet.

Det faktum at man tar vare på Norsk krigshistorie og de hyggelige miljøene og ikke minst videreføring av våpenkunnskap og informasjon til yngre folk som er interessert i våpen og våpenhistorie i en kjempehyggelig setting med kunnskapsrike folk. 

 

Skulle bare ønske at vi var litt mer framme i media men fra en positiv vinkel.

Link to comment
Share on other sites

På 22.5.2019 den 17.57, Vida skrev:

https://www.nrk.no/vestfold/ansatte-i-politiet-og-forsvaret-innblandet-i-ulovlig-vapensalg-1.14560114

 

Kjipt at denne saken er så mye framme for tida, jeg leste også en annen en for en stund siden hvor våpensamlere ikke akkurat ble stilt i et godt lys.

Bare litt dumt med den dårlige omdømmen nå under denne forskrifts prosessen. 

 

Du tenker at det er tilfeldig at dette slippes og at aksjonen rulles opp just presis mens forskriften skrives? Det kan finnes mange grunner til å sitte på en sak eller nyhet. Å velge tidspunkt for offentliggjøring for å oppnå en sekundære effekter er kjent fra alle andre delene av statsapparatet og bør egentlig ikke overraske noen. 

 

Vi kan ikke vite 100% at så er tilfelle her, men det er tilstrekkelig på spill for POD  denne gangen til at jeg forventer at de graver dypt i verktøykassen og at det kommer mer / andre og værre ting. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det bør gjøres et større poeng av at politiet ikke har funnet noe våpen fra dette nettverket brukt i noen annen kriminell sammenheng. Når man slår opp at det er enormt beslag i norsk målestokk, bør det vel vise at de ulovlige våpnene som blir brukt ved skyting på åpen gate, pepring av butikkvinduer o.l., blir smuglet inn over grensen. Når man ser dette i sammenheng med det nye våpenkompendiet som har kommet, og det "elektroniske" søknadsskjemaet som er lagt ut, ser man enkelte tendenser. "Våpenet skal brukes til" i søknadsskjemaet inkluderte DEAKTIVERT, og våpendeler inkluderer magasin. Krav om dokumentasjon på våpenskap er også tatt inn i skjemaet.

 

Skal politiets fokus være å begrense våpeneierskap eller forhindre at folk blir skutt? Det er forbudt å brenne sprit, men det er stor forskjell på å lage sin egen dram, og å selge til ungdomsskolelever i nabolaget.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mye tvil om at sterke krefter i forvaltningen lenge har ønsket, og jobbet målbevisst for å redusere mengden skytevåpen i sivilt eie. Dette skjer ikke over natta, men de er på god vei til å lykkes. I og med at agendaen er satt, vil enhver hendelse med eller rundt skytevåpen gjerne bli vinklet på en måte som slår negativt ut for våpeninnehav/ erverv generelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...