Jump to content
einherje

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen

Recommended Posts

21 minutter siden, colt45 skrev:

Tror det blir vanskelig å få BGB til å fikse dette etter at LIB har lagt seg opp i dette...???

Dette illustrerer til gagns det jeg skrev i en annen tråd (mitt svar fra den tråden var et svar på innlegget til @psAico    )

På 2.11.2018 den 10.56, psAico skrev:

Jeg har ingen negative erfaringer med våpenkontoret, og har opplevd flere ganger at de er runde i kantene og ordner opp i ting med minst mulig ulempe for meg, og ganske sikkert raskere og smidigere enn de er forpliktet til. 

Det er jo problemet i et nøtteskall: Lover, regler, forskrifter og praksis varierer fra områden til område, og innen samme etat/kontor, fullstendig avhengig av hvilken person som bekler stillingen, eller hvem av flere personer på ei avdeling som får saken til behandling. Og alle, fra den lokale saksmishandler til politidirektøren, kan når som helst dikte opp egne påfunn, og presentere disse som "norsk lov".

Edited by Jegermeistern
  • Like 1

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Dette illustrerer til gagns det jeg skrev i en annen tråd (mitt svar fra den tråden var et svar på innlegget til @psAico    )

Det er jo problemet i et nøtteskall: Lover, regler, forskrifter og praksis varierer fra områden til område, og innen samme etat/kontor, fullstendig avhengig av hvilken person som bekler stillingen, eller hvem av flere personer på ei avdeling som får saken til behandling. Og alle, fra den lokale saksmishandler til politidirektøren, kan når som helst dikte opp egne påfunn, og presentere disse som "norsk lov".

For min del så har jeg kjøpekontrakten+rifla hjemme så hvis de ikke skriver ut kort så får jeg bare selge den ulovlig da,og kaste den blå delen og si jeg aldri har sett noe rifle eller er det kanskje noe sånn de håper du skal gjøre i forbannelse. Forferdelig situasjon fordi ikke kan jeg ta den med i forsikringspapirene heller så lenge jeg egentlig ikke eier den og han jeg kjøpte av ikke svarer på noen form for henvendels. Jeg har jo addressa hans hvis den er ekte,men har en følelse av at han er god venn av en hvis dame.

Blå kopi av tillatelsen er fullverdig som våpenkort. Saksbehandler må gjøre et begrunnet vedtak om tilbakekallelse av våpenkort om hun skal unngå veldig tynn is. 

• Like 1

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Blå kopi av tillatelsen er fullverdig som våpenkort. Saksbehandler må gjøre et begrunnet vedtak om tilbakekallelse av våpenkort om hun skal unngå veldig tynn is. 

Det er jo ikke gyldig hvis man har kjøpt feil våpen, feil kaliber eller lignende. Og det er vel det de mener at han har gjort her, at han har kjøpt et våpen som tillatelsen ikke gir rom for.

Men det må jo like fremt begrunnes, og man kan klage osv.

Og selger har også et ansvar der.

Med alle rundskriv som stadig kommer, med tvilsomt hjemmelsgrunnlag, er det neimen ikke lett å vite hvordan man skal forholde seg. 😬

Problemet er muligens at det står Browning BAR på søknaden og blåkopien, ikke BAR Match. Når man søker på halvauto skal det stå riktig modell på søknaden, og søknaden er etter våpenkontorets mening her innvilget på BAR, ikke BAR Match.

Det er nok kjernen til problemet, samt at en mener BAR Match avviker vesentlig fra den BAR som i sin tid ble undersøkt av Kripos da man godkjente BAR som jaktrifle. Godkjenningen gjelder kun spesifikke modeller.

Hadde man lagt fram BAR Match for godkjenning i dag hadde den neppe kommet på jaktlista, men kunne sikkert godkjennes som konkurransevåpen.

Alikevel er det jo besynderlig at det har vært innvilget og solgt BAR Match til jakt i flere år uten problem.

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Blåkopien gjelder ja- men saksbehandler kan fatte vedtak om tilbakekall med begrunnelse at søknaden var feilaktig innvilget, eller at selger ulovlig har solgt "feil" modell til kjøper som kun hadde ervervstillatelse for BAR, ikke BAR Match.

Slemmo,

problemer oppstår når noen har dratt strikken litt for langt og dette omsider blir kjent for forvaltningen. Ref "Garand" solgt med BM59 deler og 20-skudds boksmagasin...

1 time siden, slemmo skrev:

Problemet er muligens at det står Browning BAR på søknaden og blåkopien, ikke BAR Match. Når man søker på halvauto skal det stå riktig modell på søknaden, og søknaden er etter våpenkontorets mening her innvilget på BAR, ikke BAR Match.

Helt rett Slemmo det står bare BAR på søknaden og ikke BAR Match. Dette var noe jeg ikke var klar over,men selger hadde vert i kontakt med våpenkontoret sa han og hadde fått instruks om hva HAN skulle skrive og da synes jeg de burde gått løs på han og ikke meg som handlet i god tro. Hadde fyren vert litt voksen burde han opplyst om dette og jeg hadde self. trekt meg. Ifølge han så hadde han flere som ville ha rifla,men det var bare jeg som hadde godkjent søknad klar. Det var han som skrev og jeg var litt i tvil når jeg såg at det stod Match,men tenkte at siden han hadde vert i kontakt med våpenkontoret for å få info om hvordan alt skulle gjøres så var det en mann som ville ha alt på stell. Det var jo så lenge siden jeg hadde hatt våpen og jaktet at når jeg såg tofoten måtte jeg faktisk spørre om den var lovlig og da fortalte han at den måtte av når han tok prøven,men kunne self. brukes under jakta. Er skikkelig sint på meg selv som ikke leste meg opp på nye lover og regler før i etterkant,men føler likevel at jeg ble lurt så lenge han visste at det skulle stått Match på søknaden som var innvilget.

I sånne kjente problemtilfeller som denne, som i hovedsak gjelder BAR match, så synes jeg våpenkontoret kan yte den ekstraservicen at de skriver KLART OG TYDELIG på innvilget søknad at den IKKE er gyldig for BAR Match.

Og sånn sett, synes jeg ikke saksbehandler er helt fri for ansvar.