Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Hvordan går det med en av de som startet denne prossessen med regulering av automatvåpen ? Fant han ut hvilke av hans egne  samlervenner det var som sørget for at han fikk inndradd samling for en tid eller tror han fortsatt at det var Myndighetene som  stod bak?

 

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, skog skrev:

Kan se ut til at ny forskrift jf. ny våpenlov vil trekke ut i tid siden de har valgt denne løsningen for implementering av direktivet. Det tok 10 år fra ny straffelov ble vedtatt til den ble innført.    

😆........ så med andre ord; De som gleder seg til økt «jaktgarderobe» på 8 våpen, må sette champagnen tilbake i kjøleskapet en stund til?......10 år🙄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, AndersR skrev:

Nå står det ganske tydelig at å eie et magasin man hadde før regelendringen ikke skal være et lovbrudd. Å sette i et magasin man ikke har lov til å bruke, etter regelendringen er derimot ikke innafor , slik jeg oppfatter det.

Og om du ikke har en MP40 eller en AG3 tilgjengelig vil ikke det være mulig.

Det første utkastet vi diskuterte for et års tid siden var derimot absurd strenge på dette.

Og dersom man HAR en AG3 tilgjengelig er den Forsvaret sin. Da vil jo naturlig nok magasinene også tilhøre forsvaret og ikke være underlagt sivil våpenlovgivning. Vil ikke det være en korrekt konklusjon?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Domino skrev:

Og dersom man HAR en AG3 tilgjengelig er den Forsvaret sin. Da vil jo naturlig nok magasinene også tilhøre forsvaret og ikke være underlagt sivil våpenlovgivning. Vil ikke det være en korrekt konklusjon?

Og da skal all bruk være i tråd med intensjonen fra Forsvaret, dvs i organisert form f.eks i militære mesterskap, i regi av DFS, NROF og evt andre med lignende avtale med Forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal egentlig dette være godt for? De regulerer rett og slett magasiner som ammo, og akkurat som ammo er magasiner forbruksmateriell. Så det begrenser kanskje omfanget en smule, men vil det hindre den ene farlige gærningen fra å få tak i slikt? Neppe. Og kan man ikke uansett hevde at de var anskaffet før reglen kom? Det føles mer ut som nok en knagg for å hekte noe på, bare for å ha mer piss og pjatt de kan ta ellers lovlige skyttere på. Mer byråkrati uten noen reell effekt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett, men jeg velger å se det fra en annen vinkel:

 

Jeg anser det som en selvfølge at politikerne ser det som ønskelig/nødvendig å føye seg for EU. Samtidig har nok juristene deres innsett at EUs direktiv i utgangspunktet er så drøyt at det blir trøbbel ut av det. Det de da gjør er å innføre direktivet, men legger ved egne unntak som gjør at man i praksis åpner for skjønn, og gir samtlige lovlydige våpeneiere et gratis frikort dersom det skulle avdekkes et langt magasin uten at de har ninjaløyve fra før.

Siden det er bestemt unntak for magasiner man har hatt fra før reglene ble vedtatt, så vil det alltid være mulighet å hevde at det er gamle magasiner. Man slipper derfor å MÅTTE straffe lovlydige våpeneiere, og samtidig kunne si til EU at direktivet er innført.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 8.3.2018 den 22.17, Chiefen.v-2 skrev:

Ja, hva tror vi? Kommer 48timers regelen i forskriften? Finnes Julenissens verksted virkelig på Nordpolen?

Tips til ok land en kan emigrere til? 

 

Sveits har vel vært framme flere ganger i diskusjonene om restriksjoner på våpen. Nå vet vi til og med hvilken landsby vi bør flytte til:   (Det er et aldri så lite MEN med denne gladmeldingen - finansieringen er i det blå! Med mindre Sveits finner et-eller-annet godt argument for at det egentlig er de som eier Statfjord).

 

https://www.dagbladet.no/tema/denne-sveitsiske-landsbyen-innforer-borgerlonn-pa-21-000-kroner-motytelse-ingen/70203790

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/2/2018 at 2:52 PM, colt45 said:

Er der en liste over halvautomatiske rifler som skal forbyes. Hva med Browning Bar Match i 308 som det også er mulig til å kjøpe

10 og 20 skudds magasin til i tillegg til det på 3 skudd som følger rifla?

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2018/05/25/vapen-som-antas-a-bli-forbudt-i-ny-vapenlov/

Lister over antatt forbudte våpen

  1. Ruger Mini 14
  2. Ruger Mini 30
  3. Valmet Petra
  4. Valmet Hunter
  5. Vepr Super
  6. Vepr Pioner
  7. Vepr Hunter
  8. Alle utgaver av Garand
  9. Mauser mod G-41
  10. Walther mod G-41

Står ingenting om Browning Bar Match, men legg merke til "antatt". Det er lagt opp til at man kan legge flere ting inn på lista etter ønske da den tid kommer. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, nhd skrev:

Ja det er grunn til å være skeptisk

«Josh Hart sier at noen ganger konspirerer folk på ordentlig, slik det ble avslørt i Watergate-skandalen.

– Og når en konspirasjon er ekte, kan folk med en konspiratorisk tankegang være blant de første til å plukke opp på det mens andre blir lurt.»

👍

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

«Josh Hart sier at noen ganger konspirerer folk på ordentlig, slik det ble avslørt i Watergate-skandalen.

– Og når en konspirasjon er ekte, kan folk med en konspiratorisk tankegang være blant de første til å plukke opp på det mens andre blir lurt.»

Ja, det er trøsten :-)

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Som jeg har sagt tidligere: hvis Valmet Petra ryker fordi det finnes noen helt eksepsjonelt dyre 20-skuddsmagasiner til den, og Browning BAR Match hvor magasiner enkelt kan bestilles består, er det noe utrolig galt med systemet.

Valmet Petra ryker fordi den er basert på AK-mekanismen, BAR Match fortsetter fordi den er basert på en i utgangspunktet sivil mekanisme. Garand og de to tyske antikvitetene har ikke løse magasiner, men ryker på militær mekanisme. Det er helt i tråd med ordlyden i ny våpenlov.*

 

Mini-14 og Mini-30 derimot er det vanskeligere å argumentere mot etter samme linje. 

 

* Dette betyr ikke at jeg er hverken enig i, eller synes at ordlyden i loven er særlig klar eller mulig å håndheve konsekvent.

Edited by Lille Arne
Blandet sammen EU-direktiv med våpenlov
Link to comment
Share on other sites

Personlig, subjektiv synspunkt: en Valmet Petra ser mye snillere ut enn BAR Match. Helt absurd at "i fjern ikke-direkte opp- eller nedgående slekt med AK" skal felle ei rifle.

Ønsker EU og deres direktiv lykke til med å fjerne sivile Valmeter og Sakoer fra det sivile jeger- og sportsskyttermiljøet i Finland..

 

OG: er det ikke pussig at SVT-38, Ljungman, Johnson M1941, og Gew. 43 ikke står på lista? 9_9

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke pussig - de står på konkurranselista, og der vil en jo fortsette med å gi dispensasjoner. At gebrekkelige antikviteter står på konkurranselista er forsåvidt pussig, all den tid vi svjv enda ikke har et fungerende forbund for konkurranseskyting med gebrekkelige antikviteter. (Det hadde forsåvidt vært en fin ting, og det er vel noen som arbeider med saken?)

 

Jeg vil mye heller ha tekniske kriterier enn estetiske - "Ser snill/slem ut" er jo fullstendig håpløst som grunnlag for hva som skal være lovlig eller ikke, selv om det har vært det i noen tiår nå...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er pussig at slike våpen i det hele tatt er innlemmet i det gode selskap til å begynne med. 

Det finnes jo ikke per dags dato skikkelige tekniske kriterier, på noe vis - jeg har selv krangla med DirNat eller hva de nå heter i dag, for å få godkjent ei rifle til jakt - som teknisk og praktisk sett er lik en vilkårlig traurig Remington-pumperifle - noe de først kranglet om, all den tid "det ikke er ønskelig med slike våpentyper blant jegere, da denne typen våpens utseende og karakter (...)". "Karakter" er jo det mest vage og ubrukelige uttrykket som myndighetene bruker i våpensammenheng. Militær karakter, sivil karakter, karakter i musikk, kun synsing og ønsketenkning..

 

At våpen som har et nær- eller fjerntliggende slektskap til et militært våpen skal felles nettopp grunnet den egenskapen er jo et mareritt. Hvor mange moderne konkurransevåpen (pistol som rifle) har ikke et design som i stor grad baseres på et militært våpen? Selv de aller "streiteste" Tanfoglioene i 9mm er jo egentlig en sminket CZ75 med litt finere former. En hvilken som helst 1911 er jo fortsatt en 1911 selv om det står Kimber, Les Baer, Sig Sauer, Springfield Armory, Gucci Arsenal, wtf på sleiden.

 

Izhmash Tigr ble forøvrig funnet teknisk OK av Kripos, men ble felt av DirNat fordi den ser militær ut og er en sivil utgave av en militær rifle. Samtidig som HK SL6/SL7 og HK630/770/940 fikk gli rett gjennom..

Link to comment
Share on other sites

Den siste oppdateringen av jakt/konkurranseriflelista var vel første gang et teknisk kriterium ble fulgt konsekvent: Hadde børsa løst magasin (selv om magasinene var sjeldnere enn hønsetenner og de egentlig var ment å topplades med klips som Ljungmann) havnet de på konkurranselista, hadde de fast (som Garand), kom de på jaktlista.

 

Egentlig tror jeg det var nærmere politidirektoratets ønskeliste enn lista de har publisert nå: Forby alt med løse magasiner til jakt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

''Halvautomatiske rifler som per i dag er godkjent til øvelses- og konkurranseskyting, jf. forskrift om forbudte skytevåpen § 4, må antas å bli forbudt når ny våpenlov med forskrifter trer i kraft. Dette gjelder følgende våpen:''

 

Jeg er forvirra.

 

Og det tror jeg POD er og.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og deretter kommer hele konkurranselista. Forskjellen er at det kommer til å (fortsette å) bli gitt dispensasjon fra det forbudet til aktive skyttere i DSSN og NROF. Våpnene på jaktlista som blir forbudt vil det ikke være mulig å få dispensasjon til å erverve eller beholde, i hvertfall ikke til jakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Justis har uttalt at arbeidet med ny forskrift kan ta tre år. Vi må dessverre leve i uvisshet en god stund fremover. Er en masse som er uavklart.

 

Når det kommer til dette med halvauto-rifler har EU svært lite med den situasjonen vi er i nå. Norge har dessverre valgt å gå lengst i Europa. Som jeg har uttalt tidligere: Direktivet legger ingen begrensninger på halvautomatiske rifler. En jeger kan fint kjøpe seg en AR-15 med 10 patroners magasin under det nye EU-direktivet. Det er regjeringen og Stortinget som har valgt konfiskering og tidenes mest ullende kriterie for godkjenning av nye rifler.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/19/2018 at 7:46 PM, slemmo said:

Den trer vel i kraft om 3-4 år om man skal tro ryktene sånn noenlunde.

Så regelen om forhåndsvarsling av hjemmebesøk gjelder fremdeles? Og når loven trer i kraft får man enda tre år ekstra på seg til å kvitte seg med halvautoen? 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 8.3.2018 den 22.17, Chiefen.v-2 skrev:

Ja, hva tror vi? Kommer 48timers regelen i forskriften? Finnes Julenissens verksted virkelig på Nordpolen?

 

Tips til ok land en kan emigrere til? 

Sveits,der får du alt,helauto og hele pakka som er forbudt i USA. Såg nettopp en video der en amerikaner ble helt sjokkert over hva de fikk kjøpe fritt i Sveits. Må oppgi navn og ha ok vandel men då er der ingen begrensning. Helauto og faktisk så mange du ville ha,men tror ikke en får kjøpe nok til en hel hær.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet på mange år da jeg var gift med en dame som ble hysterisk når det gjalt våpen så jeg solgte unna både pistoler,revolvere og rifler. Drev på den tiden med pistolskyting og var aktiv medlem i lokal pistolklubb.

  Nå 6år senere er kona borte,men jeg har vert reg.jeger siden 1983 og faktisk betalt avgift uansett om jeg ikke jaktet. Vel i vår fikk jeg tilbud om å være med å på hjortejakta på samme valdet som før. Søkte om 2 rifler og fikk begge innvilget,men den ene søknaden var på en BAR i 308. Såg at det var mange match modeller forholdsvis rimelig til salgs og tenkte ikke over det faktum at den hadde løst magasin og at det skulle ha noen betydning siden jeg også la merke til at flere forhandlere også solgte denne rifla uten at det var noe problem at jeg "bare"var jeger. Den 9/9-2018 fant jeg en rifle på Finn.no som bare såvidt var skutt med og kjøpte den. Etter noen uker får jeg telefon fra en dame på våpenkontoret i Hgsd. som sier at hun ikke vil skrive ut våpenkort på riflen siden det er en match model. Jeg spør da hva jeg skal gjøre og hun sier først at jeg må prøve å selge den igjen,men jeg lurer self.på hvordan det skal foregå uten våpenkort. Det ble en lang pause og jeg hører det blir prata litt i bakgrunnen,sannsynligvis med han som hadde godkjent søknaden,men hun kom tilbake og sier at hun skal prøve å finne en løsning på dette. Nå ble det nå forseint til å skyte opp med i år,men jeg invisterte i et aimpoint sikte dagen etter jeg kjøpte den og det kosta også over 6000,-kr så totalt ble det jo over 23000,-kr. Søkte på nettet og spurte her på forumet og fikk som svar at her var det litt forskjellig med praksisen fra våpenkontor til våpenkontor. Til slutt ringte jeg importøren siden han og hadde tilbudt meg denne rifla på tilbud og det var hele tiden snakk om jakt. Der får jeg til svar at det pleier å hjelpe hvis man opptrer ydmykt og prøver med litt smisking.

    Med tanke på alt som jeg har lest her på forumet lurer jeg nå på hva som skjer i dette landet. Dama på våpenkontoret sier at jeg må smøre meg litt med tolmodighet så skal hun prøve å finne en løsning. Importøren snakker om å være ydmyk og prøve med smisking så synes jeg det er blitt en merkelig utvikling som har vært de siste 20årene. De våpnene jeg solgte når kona flyttet inn var en blanding av pistoler,revolvere,bøylerifle i 356w som nå er utgått og halvauto rifle i 22+en 6,5x55 Sako tror jeg. Alle innkjøpt en eller annen gang på 90tallet og var oppført på samme kortet.Har passert 60år,men er fortsatt istand til å legge ned både hjort og rådyr som er blitt en plage for bøndene og siden han som hadde valdet ikke engang hadde klart kvoten på hjort de siste årene ville bøndene at vi kunne samarbeide sånn at det muligens kunne bli litt mere kjøtt på de,bestanden har jo ikke gått ned de siste årene,men han som jaktet har vel mindre tid til rådighet. Nok om det.

   Er det noen som kan gi meg ett klart svar på problemet med Browning BAR Match rifla og om den er blitt forbudt til jakt. Såg på den gamle lista fra 2016 at den var lovlig da og eneste unntak var 1918modellen som jo er et gammelt maskingevær.

  På forhand takk til de som gidder å gi meg et svar uansett hvilken vei det går.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på akkurat hva som har skjedd ift til BAR Match, det har vært solgt mange BAR Match til jakt i Norge, samtidig figurerer det nå historier som sier at øvrigheta mener BAR Match er en egen modell og aldri har vært på godkjentlista. Mulig de har inntatt denne holdningen siden det er forventet innsnevring av lovlige halvautomodeller til jakt.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, slemmo skrev:

Litt usikker på akkurat hva som har skjedd ift til BAR Match, det har vært solgt mange BAR Match til jakt i Norge, samtidig figurerer det nå historier som sier at øvrigheta mener BAR Match er en egen modell og aldri har vært på godkjentlista. Mulig de har inntatt denne holdningen siden det er forventet innsnevring av lovlige halvautomodeller til jakt.

Ja politiet sier at de har fått et rundskriv i sommer,men spurte om de kunne sende en kopi og den skulle de sende for flere måneder siden og når jeg ringer og spør hvor den blir av så kommer det en masse tåkeprat som om JG.Støre skulle ha formulert det.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Dersom det er LIB du har snakket med - prøv å få prata med BGB heller...

BGB sa ja,men så var det LIB som skulle skrive ut kortet og som startet denne farsen. Tror det blir vanskelig å få BGB til å fikse dette etter at LIB har lagt seg opp i dette... Har du et forslag???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...