Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Hadde regjeringen valgt å innføre direktivet uten endringer hadde vi faktisk fått en liberalisering av lovverket. Vi er det eneste landet i Europa som går for konfiskering av våpen. Vi kan dessverre ikke skylde på EU i denne saken. Problemene sitter på Stortinget, samt vår egen tafatthet.

  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 18.7.2018 den 13.58, meatpukk skrev:

Vi veit ikke sikkert før forskrift går ut på høring osv.

Men jeg tror ikke det kommer til å bli noen særlige endringer for dynamisk/nrof.

Ingen kan forutse utfallet av en høring så vi må nok vente til forskriftene blir vedtatt, før noen ting kan konkluderes.

Ikke et ukjent fenomen at resultatet kan bli totalt forskjellig i forhold til det som blir sendt ut på høring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har, om sider, deler av pressen oppdaget det enhver kan se, hvis man besøker Hjemmefrontmuseet: Under krigen, med Gestapo og NS-angivere luskende rundt hushjørnene, klarte man å prodeusere Sten-guns i tjukkeste Oslo. Fra litt mer moderne tid vet vi at man kan 3D-printe (støpe vha. div remedier) "pistoler" for kal. .22LR, som kanskje er mer farlige for den som er foran enn for den som er bak "våpenet". Da burde det ikke være særlig overraskende at godt organiserte grupper faktisk kan produsere sine egne "våpen", som overveiende sannsynlig har et ikke ubetydelig "skadepotensiale":

 

https://www.nrk.no/urix/sverige_-nazister-lager-egne-vapen-1.14161704

 

Men fortsatt er presse, politikere og mange politifolk i og utenfor POD mest opptatt av lovlige, registrerte våpen, og å legge nye restriksjoner og kontroller på de lovlydige skytterne, jegerne og våpeneierne. Dette sitatet fra en annen tråd sier ikke så lite:

 

"Og, det er en utbredt oppfatning innen i hvert fall deler av politiet at DFS er sløsing med midler og fører til en unødvendig stor spredning av boltrifler".

 

En "unødvendige stor spredning av Sauer 200 STR", ja, den brukes jo, som kjent, ved de fleste ran og gjengoppgjør!

Edited by Jegermeistern
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Men fortsatt er presse, politikere og mange politifolk i og utenfor POD mest opptatt av lovlige, registrerte våpen, og å legge nye restriksjoner og kontroller på de lovlydige skytterne, jegerne og våpeneierne.

 

 

Min erfaring er at den jevne politimann i etaten er langt mer våpenvennlig en det kammeret.no skal ha det til. Mange politifolk er selv våpeniere. Etter en rask opptelling på seksjonen kom jeg til at over halvparten er våpeneiere. Tror det er få andre arbeidsplasser som kan skilte med et høyere tall. Flere skyter dynamisk, NSF eller NROF. Resten har våpen på politikvota eller er jegere. Jeg har ikke hørt om noen som ønsker strengere regulering. Derimot er det flere som er bekymret for om de må kvitte seg med riflene de har på politikvota..

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Interessant, at det igjen innad, angripes ens egna når POD finner på egne nye regler.
NMF har på ingen måte benyttet seg av smutthull, man har fulgt loven.
At lovens forvaltere så har funnet ut at de ikke liker loven og prøver å endre den i egen favør er vist greit.

Bilderesultat for Towel dirty

 

Link to comment
Share on other sites

På 21.6.2018 den 7.10, Jonah-Hex skrev:

Kjenner ikke NMF reglene, men...:

De riflene som brukes, kjøpes de fra jakt eller konkurranse listen over riflene?

Hva var det POD fjernet?

Muligheten til å kjøpe nye rifler, eller konkurranse grenen?

 

Hassel, kan du utdype litt mer. Dette kan jo være en viktig sak for hele skytter Norge, dvs. at man endrer praksis over natta. 

 

Pod har antatt at man ikke kan kjøpe Halvautorifler til konkurans i NMF. Altså de facto underkjent  et godkjent skyte program 

 

Link to comment
Share on other sites

Høringsforslaget til forandering av våpenforskriften er ute:

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hoyring-om-endring-av-vapenforskrifta--implementering-av-eu-sitt-reviderte-vapendirektiv/id2608606/?factbox=horingsnotater

 

Et av hovedpunktene - forslag på våpenlisens for å kunne kjøpe pistolmagasin over 20 skudd og riflemagasin over 10 skudd. Dvs en lisens for å kunne kjøpe, ikke for hvert kjøp. Samt et register og hvem som kjøper hva av det, like det for ammunisjon. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Artig. Mens behandlingstiden på søknader mangedobles i store deler av landet skal flere ting underlegges søknadspliktig, samt at myndigheten til å ta betaling utvides.

Samtidig leser jeg ingen forslag om plikter fra forvaltningens side, da spesielt i forhold til nevnte behandlingstid.

 

"Våpenmagasin" er en smule diffust i utgangspunktet, men det hadde vært fint om det i ihvertfall var en tydelig begrensning av virkeområde til å kun gjelde løse magasin.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

"Våpenmagasin" er en smule diffust i utgangspunktet, men det hadde vært fint om det i ihvertfall var en tydelig begrensning av virkeområde til å kun gjelde løse magasin.

 

 

Hvor mange faste magasiner med kapasitet over 20 til pistol, eller 10 til rifle vet du om? 
Siden det er kriteriet for å trenge det nye våpenkortet (hvis forskriften blir vedtatt i forslags form). 

 

Jeg vil også tro at det kommer en ny høring etter denne er vedtatt hvor de nye nasjonale reglene kommer (liste over våpen med "særdeles farlige egenskaper" m.m), da fokus på denne runden er å få våpenforskriften i tråd med EU-direktivet. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Øystein skrev:

Hvor mange faste magasiner med kapasitet over 20 til pistol, eller 10 til rifle vet du om? 

Her er iallefall en rifle som tar 14 patroner:

https://www.cheaperthandirt.com/product/win-73-sporter-357mag-38sp-24oct-case-hardened-blued-pg-048702006111.do?sortby=ourPicks&refType=&from=fn&ecList=7&ecCategory=119968

Link to comment
Share on other sites

Hovedtrekkene slik jeg ser det:

 

  • "Uppere" blir registreringspliktige.
  • Magasiner over 10/20 patroner blir løyvepliktig, men ikke søknadspliktig. Har man løyve kan man kjøpe.
  • Salg av store magasiner registreres på samme måte som salg av ammunisjon.
  • Løyve for stort magasin krever aktivt medlemskap i DSSN, 12 mnd karantene for pistol, 24 mnd for rifle, og koster et kvart rettsgebyr.
  • Kjøp av våpendeler forutsetter at man har våpen delene passer til.
  • Eksisterende store magasiner og våpendeler kan beholdes.
  • Etterkontroll av nye deaktiverte våpen, med gebyr på kr. 1000,-.
  • Deaktiverte våpen må registreres hos politiet ved salg eller innførsel.
  • Mer omfattende regler rundt merking av nye våpendeler.

 

Dette er bare endring i eksisterende forskrift, ikke ny forskrift til ny våpenlov.

 

Forresten, litt usikker på det med DSSN:

Sitat

Politimesteren kan gi personer som oppfyller vilkårene for erverv og innehav av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon etter §§ 16 fjerde ledd, 21, 23a eller § 54 tillatelse til å erverve, eie og inneha våpenmagasin med større patronkapasitet enn 10 for rifler eller hagler og våpenmagasin med patronkapasitet større enn 20 for pistol. Politimesteren kan gi personer, som kan dokumentere ett års aktivt medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, med godkjent skytterprogram som oppfyller de tekniske krav til deltakelse i internasjonale skytekonkurranser, tillatelse til å erverve, eie og inneha våpenmagasin til pistol med patronkapasitet på mer enn 20 patroner.
Politimesteren kan gi personer som kan dokumentere to års aktivt medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, med godkjent skytterprogram som oppfyller de tekniske krav til deltakelse i internasjonale skytekonkurranser, tillatelse til å erverve, eie og inneha våpenmagasin til rifle med patronkapasitet på mer enn 10 patroner.

Spørsmålet blir vel hva som legges i "godkjent skytterorganisasjon".

 

Er det noe jeg har oversett?

Edited by Eldhannas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, petrol skrev:

Det er i dette tilfelle snakk om halvauto, ikke bøyle eller andre kreasjoner.....

Det hadde vært en fornuftig begrensning, men er ikke nevnt i høringsbrevet.

Det er også en henvisning til følgende tekst i endringsdirektivet:

Samstundes set artikkel 5 nr. 3 krav om tilbakekall av våpenløyve for skytevåpen i kategori A eller B for personar som utan særskilt løyve har våpenmagasin med patronkapasitet på over 10 for rifler eller hagler, eller patronkapasitet på over 20 for pistol for skytevåpen som enten har halvautomatisk eller manuell omlading.

 

Selve høringsbrevet sier ikke noe mer om våpenets funksjon, magasinets utforming, eller om magasin som er laget for ett våpen vil påvirke kategorien av ett annet. Vi får håpe det kommer mer etterhvert, ellers kan det oppstå noen snedige side-effekter. 

 

8 minutter siden, Eldhannas skrev:

Er det noe jeg har oversett?

Ser ut som du har fått med det meste

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Eldhannas skrev:

Forresten, litt usikker på det med DSSN:

Spørsmålet blir vel hva som legges i "godkjent skytterorganisasjon".

 

Er det noe jeg har oversett?

 

"Godkjent skytterorganisasjon" er vel organisasjoner som POD har godkjent skytterprogrammene til, og som har skyterkonkurranser med de aktuelle våpene som er internasjonale slik som World Shoot, World Cup, EM, VM, OL og lignende. At en svenske dukker opp på et L2 stevne i hula er ikke internasjonalt stevne (det er vel definert som Level IV og høyere i IPSC?). 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Øystein skrev:

Høringsforslaget til forandering av våpenforskriften er ute:

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hoyring-om-endring-av-vapenforskrifta--implementering-av-eu-sitt-reviderte-vapendirektiv/id2608606/?factbox=horingsnotater

 

Et av hovedpunktene - forslag på våpenlisens for å kunne kjøpe pistolmagasin over 20 skudd og riflemagasin over 10 skudd. Dvs en lisens for å kunne kjøpe, ikke for hvert kjøp. Samt et register og hvem som kjøper hva av det, like det for ammunisjon. 

 

 

 

Ut fra dette ser det ut til at man har innsett galskapen med å ta runde rundt det ganske land for å konfiskere til nå lovlige våpen og magasiner:

 

Sitat

§ 106 første og andre ledd skal lyde:
18
Den som på ikrafttredelsestidspunktet har tillatelse til å eie og inneha skytevåpen eller våpendeler som ikke tidligere har vært forbudt, men nå forbys etter § 5, § 6 [...], § 7 eller § 7 a kan fortsatt eie og inneha våpenet eller våpendelen. Tilsvarende gjelder for den som på ikrafttredelsestidspunktet har tillatelse til å eie og inneha skytevåpen som nå reguleres av nye krav etter § 12 til § 18 og § 20. Ved søknad om tillatelse til å erverve og inneha nye skytevåpen etter paragrafene nevnt i annet punktum inngår likevel de der nevnte skytevåpen.

Den som på ikrafttredelsestidspunktet eier overramme, tønne til revolver, avtagbar låseblokk eller sluttstykke til skytevåpen, som krever tillatelse etter § 4a, kan fortsatt eie og inneha de nevnte våpendeler uten tillatelse fra politiet.

 

Misforstår jeg rett her?

Link to comment
Share on other sites

HVis du tenker på MIni-14, så er den som den havner under ("særlig farlige egenskaper") ikke tatt inn i denne høringen - dette går kun for tilpasninger for EU-s våpendirektiv. 


De andre tingene vil komme i en senere høring. 

 

Sitat


Høyring om våpenforskrifta for å gjennomføre hovuddelen av EU sitt endringsdirektiv (EU) 2017/853 om kontroll med erverv og innehav av skytevåpen (endringsdirektivet).
Status: På høring

Høyringsfrist: 16.11.2018

Høyringsbrev
Høyringsnotat
Send inn høyringssvar
Justis- og beredskapsdepartementet
TEMA
 

 

Edited by Øystein
Link to comment
Share on other sites

Jada, økt mengde søknader og løyver som må gis... Hvis noen virkelig ser på dette som positivt er de faktisk tragisk naive.

 

Jeg ser de nevner 60/30-regelen for våpen-/pipelengde som gjelder i de fleste EØS-land (i kontrast til Norges idioooootiske 84/40).

 

Kanskje jeg skal håpe på at de klarer å gjøre det litt enklere å treffe total lengde med boltrifle med foldekolbe og div AR-piper.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Burde det ikke holde å vise våpenkort ved kjøp av magasiner?

Jeg ville jo ikke fått kjøpt meg en AR dersom jeg ikke var aktiv DSSN-skytter. Å ha et eget "magasinløyve" blir jo dermed overflødig så lenge man har våpenkort på aktuelt våpen.

Om jeg har kjøpt pistol som kan akseptere store magasiner har jeg også vært forhåndsgodkjent. Dette krever i dag minst 6 måneders aktivitet. Om jeg har ventet 6 måneder før jeg kan søke, så ventet minst to måneder på å få søknaden min behandlet og godkjent, og så kjøper et våpen og vil ha store magasiner med en gang... ja, da vil det jo si at jeg har vært aktiv skytter i minimum 8 måneder allerede om jeg hadde flaks og fikk kjøpe et våpen som var på lager for umiddelbar leveranse. Sannsynligvis langt mer. Jeg ser ikke helt hva man oppnår ved å skulle ha strengere regler for å kjøpe magasiner enn for å kjøpe våpen og ammunisjon. Spesielt når det er snakk om bare noen måneder forskjell for de som er raskest med å søke og kjøpe våpen.

 

Her blir det voldsomt med ekstra administrasjon hvor man oppnår veldig lite. Sannsynligvis ingenting.

 

Om man vil ha kontroll med at folk ikke kjøper høykapasitetsmagasiner til sine ulovlige våpen; krev fremvisning av våpenkort for å vise at man er godkjent rifle eller pistoleier. Har man blitt klarert av politiet til å kjøpe et skytevåpen og tilhørende ammunisjon bør man da for pokker få lov til å kjøpe magasiner også. I strengeste eksempel kan man selvsagt kreve at man skal vise våpenkort for nøyaktig modell som matcher magasinet man vil kjøpe. Dette vil føre til en del usikkerhet blant betjening med tanke på hvilke magasiner som passer i hvilke våpen (det er mye krysskompatibilitet, og ekstremt mange rare navn på våpen som ikke avslører hvilke magasin som vil passe), så det mest fornuftige er vel å bare kreve fremvisning av våpenkort for våpentypen.

 

De eneste som "slipper unna" her er jegere som ikke også er sportsskyttere , og som vil ha store magasiner til halvautoene sine. De har ikke vært nødt til å ha gått igjennom to års karantenetid som sportsskyttere før de har fått lov til å søke på halvauto rifle.

Men om man tillater at disse viser våpenkort og blir loggført dersom man kjøper store magasiner på samme måte som sportsskyttere, så er det jo ikke noe verre enn "smutthullet" man har i dag ved at jegere kan kjøpe halvautorifler uten å være sportsskyttere, og dermed unngå karantenetiden.

 

Ut fra hva som har vært signalisert tidligere ønskes det uansett å forby erverv av alt som finnes av halvautoer som kan ta boksmagasiner til jakt (med mindre man er sportsskytter ved siden av), så dette "problemet" blir tatt hånd om automatisk dersom de faktisk mener alvor med de nye forbudene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, AndersR skrev:

 

De eneste som "slipper unna" her er jegere som ikke også er sportsskyttere , og som vil ha store magasiner til halvautoene sine. De har ikke vært nødt til å ha gått igjennom to års karantenetid som sportsskyttere før de har fått lov til å søke på halvauto rifle.

 

 

Hvor mange av de godkjente hallvautomatiske jaktrifler kan ta mer en 10-skudds magasiner? 

Husk at intensjonen med det nye EU-makkverket er at hvis du stapper et 10-skudds magasin i f.eks en Mini-14 godkjent for jakt - så har du gjort noe ulovlig og er da i besittelse i en ulovlig masseødeleggesvåpen. 

Er derfor det vil bli løyve for å kunne både erverve og inneha høykapasitetsmagasiner på både pistol og rifle og at godkjenningslista for halvauto til jakt blir redusert til rifler som ikke tar høykapasitetsrifler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere, så mente jeg altså at de "slipper unna" i mitt løsningsforslag.

 

Men altså; hvis jaktlista blir strippa for våpen som kan ta store magasiner og man ikke skal straffes for å eie magasiner kjøpt før reglene kom på plass, så vil det jo ikke være noe problem lenger. Da er det jo bare sportsskyttere som vil ha lov til å ha rifler som tar høykapasitetsmagasiner uansett.

Og dersom Rugerne blir totalforbudt, altså at de ikke bare får omsetningsforbud, men må leveres inn slik det har vært truet med, med mindre man er godkjent sportsskytter, så vil det jo si at etter en viss dato er det bare de som uansett ville ha fått løyvet innvilget, som vil ha lov til å eie en halvauto rifle som kan ta store magasiner.

 

Hva oppnår man da med denne regelen, annet enn masse unødvendig papirarbeid?

 

Det eneste som vil gi en slags mening (om jeg virkelig legger godviljen til) er om dette betyr at Rugern og de andre halvautoene IKKE blir fjerna fra lista, men at man bare ønsker å fokusere på å hindre folk i å kjøpe store magasiner om de ikke er sportsskyttere.

 

 

Vet ikke om det ga mer mening når jeg formulerte det på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Husk at dette ikke er den nye våpenforskriften som gjør at den nye våpenloven kan tre i kraft, men endringer i gjeldende forskrift for å oppfylle de kravene i våpendirektivet som har tidsfrist nå i september. Det er også høyst sannsynlig at politiet vil mene at en NSF-skytter med en CZ75 ikke har behov for 30 skudds magasin, mens en DSSN-skytter kan søke om løyve. Dette løyve vil gjelde for alle våpen vedkommende har. Det er også verdt å merke seg at forbudet mot store magasiner slik det er utformet i direktivet, ikke setter noe krav til at man har et våpen magasinet passer i. Man kan altså risikere å miste alle våpen om man har et MP40-magasin bestefar tok vare på etter krigen, selv om man ikke har selve våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Nå står det ganske tydelig at å eie et magasin man hadde før regelendringen ikke skal være et lovbrudd. Å sette i et magasin man ikke har lov til å bruke, etter regelendringen er derimot ikke innafor , slik jeg oppfatter det.

Og om du ikke har en MP40 eller en AG3 tilgjengelig vil ikke det være mulig.

Det første utkastet vi diskuterte for et års tid siden var derimot absurd strenge på dette.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, dette er overgangsregler frem til ny våpenforskrift er klar.


EU Firearms directive kapittel 5:

Sitat

 

3.   Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to possess a firearm classified in category B shall be withdrawn if the person who was granted that authorisation is found to be in possession of a loading device apt to be fitted to centre-fire semi-automatic firearms or repeating firearms, which:

(a)

can hold more than 20 rounds; or

(b)

in the case of long firearms, can hold more than 10 rounds,

unless that person has been granted an authorisation under Article 6 or an authorisation which has been confirmed, renewed or prolonged under Article 7(4a).

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Eldhannas skrev:

3.   Member States shall ensure that an authorisation to acquire and an authorisation to possess a firearm classified in category B shall be withdrawn if the person who was granted that authorisation is found to be in possession of a loading device apt to be fitted to centre-fire semi-automatic firearms or repeating firearms, which:

(a)

can hold more than 20 rounds; or

(b)

in the case of long firearms, can hold more than 10 rounds,

unless that person has been granted an authorisation under Article 6 or an authorisation which has been confirmed, renewed or prolonged under Article 7(4a).

Gjelder ikke dette for randtente patroner? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...