Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

2 timer siden, Hassel skrev:

Har både mini og Garnand jeg - men at de skulle hente fram den lille snedige omgåelsen om kontstruert for militært bruk, uten formuleringen om helauto forutså jeg ikke.

Og det er fremdeles kun Garand av de som er konstruert for militært bruk. Og helautoen kom etterpå, ikke først og er således bygget på ett sivilt design. Ikke omvendt.

Edited by jeaant
.
Link to comment
Share on other sites

At man har helautisert ett opprinnelig sivilt design gjør ikke det opprinnelige sivile designet militært. Det er to forskjellige våpen.

For mini sin del var dette på 70-80-90 ett spørsmål om penger for en del agensies, Rugern var billigere enn M-16 men manglet helauto.

Edited by jeaant
.
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Følger man manuskriptet fra UK så er pistoler OK fram til neste massakre. Halvauto sentertent rifle mm. røk i 1988 etter Hungerford. Grovkalibrede pistoler, inkl. revolvere røk i 1997 etter Dunblane. Flinkisene var happy fordi de fikk beholde de finkalibrede pistolene sine, men den gleden varte ikke stort lenger enn til neste valg. Da røk de også. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Og hvis det blir slik at POD kan plukke det de vil av lista når de vil så ender dette med at du må være skogeier med elgrett for å ha en boltrifle og sende inn jaktbilder for å ha en O/U hagle og alt anna blir forbudt.Og vi har noen flinkiser her i Norge som føler seg tryggere enn de bør.

Edited by jeaant
.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det @Thor nevner, er det jeg er redd for.

 

Selv ikke den mest pesimistiske delen av meg mistenker at det er en overordnet plan for total avvæpning, men..

hele loven oser av at man sikrer seg innstramningsmuligheter.

Så hva skal til før man ser seg nødt til å stramme inn? Enkelthendelser, trusselbilder, trender...?

Og vil ett våpens skadepotensiale bedømmes utfra enkeltsaker, sånn som Mini-14?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på muligheten for fremtidige innstramninger (i verste fall à la UK-modellen som Thor skisserer over), så er det i alle fall viktig å kjempe for at vi får full kompensasjon for alt som ev. må leveres til destruksjon i denne omgang.

 

Med nykjøpt leilighet og lån på 2 mill., forestående flytting, nødvendige innkjøp av nye møbler, hvitevarer etc, så har jeg i disse dager ikke en gang råd til å erstatte minien med en annen rifle, hvis minien må leveres inn og jeg får null i erstatning. Og det er jo litt..... surt. 

 

Håper ikke du forlater tråden Hassel! Du er tross alt en av de viktigere bidragsyterne / infokildene her. Vi andre sutrer jo mest😑 Men det er også litt grunn til å sutre da, syntes jeg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Hassel skrev:

Nja . det ser ikke slik uit for nå er det vist blitt slik at det ikke er greit med jaktrifler til konkuranse...
 

 

Nå blir vel alle jegere oppfordret til å skyte konkuranse med jaktriflene side på feltskyting i DFS og jaktfelt/elgbane i NJFF.

 

Hvis man ikke får lov til å konkurere med jaktvåpen hadde det jo vært litt utilsiktet humor om jegeravgiftskortet hadde gitt hjemmel for anskaffelse  av øvelse/konkuransevåpen utenfor den nye jaktvåpengarderoben på 8 våpen :-)  Med et par strategiske medlemsskap  DFS + RiktigJFF i tillegg til jegeravgiftskort trigger man jo glatt et behov for 8-10 konkurransevåpen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår Hassels påstand (ikke fått noen dokumentasjon på dette) gjelder det halvauto-lista. Og leser en forskriften stivbent nok så stemmer jo det, konkurranse er ikke nevnt for de godkjente jaktvåpnene :roll:

 

Isolert sett er dette et lite problem, det er vel ikke så mange jakt-autoer som erverves til konkurranse. Man kan jo spekulere i om dette er gjort for å bli kvitt Minien, om jaktvåpen ikke kan erverves til konkurranse forsvinner siste bruksområde for de. Uansett legger det lista for hva vi kan forvente fremover.

 

De har visstnok også funnet ut at BAR Match (muligens BAR generelt) aldri har vært godkjent, hvordan de forklarer den er jeg veldig spent på å få svar på.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig å argumentere for at man kan selge minien til sportsskyttere hvis det samtidig ikke skal være lov å bruke våpen på jaktlista til sport.

 

Blir også spennende å se hvordan det blir i Sverige ja, det som er interessant er at de faktisk har en debatt om det

Edited by meatpukk
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

Og leser en forskriften stivbent nok så stemmer jo det, konkurranse er ikke nevnt for de godkjente jaktvåpnene :roll:

 

Syns jeg husker å ha lest at konkurranselisten også har noe som sier "inkluderer våpen på jaktlisten"

Link to comment
Share on other sites

Den fordømte konkurranse lista er så på trynet. Burde bare vært jaktlista + alle halvauto våpen som ikke er konverterte helauto militærvåpen.

 

Uansett. Misforstår jeg rett nå at dssn klubb ikke skal godkjenne mini14 da den ikke er egnet? 

Og til nrof så står den ikke på interne konkurranselista?

 

Forøvrig bør man få sparka litt liv i historisk skyting så garand + g43 finner sin plass, kanskje M1 også

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, meatpukk skrev:

Blir også spennende å se hvordan det blir i Sverige ja, det som er interessant er at de faktisk har en debatt om det

Ikke bare har de en debatt, svenske våpeneiere er på offensiven. Debatten i Sverige og i de fleste andre europeiske land går på hvordan de skal unngå at jegere og skyttere rammes av direktivet. Det snakkes om liberalisering. Altså et helt annet fokus en her hjemme. Vi er bakpå, og det er andre som setter agendaen, enda vi har langt flere våpeneiere per innbygger en de fleste andre europeiske land. Nei, noe må gjøres før forskriften bankes igjennom. Det trengs en ny strategi!

Link to comment
Share on other sites

Å få kjøpe SLK/M1 Carbine til bruk er det bare å glemme. Det toget er kjørt for lengst. Selv til samling er det mye verre enn før.

 

Minner igjen om at Politiet/POD selv har uttalt og skrevet i forskrift/rundskriv at halvautomatiske våpen tillatt ervervet i EU- og EØS-land skal som hovedregel godkjennes i Norge også. Rart at de velger å ikke følge den.. 9_9

Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2018 den 9.32, MathiasH skrev:

 

Nå har jeg ikke mailadressa til Wara, men jeg sendte mail med denne linken og diverse annen argumentasjon til Justisdepartementet der jeg nevnte at jeg håper denne mailen kan videresendes til Wara...Sånn just in case ingen andre hadde gjort det :D 

 

Det er Rotevatn som holder i forskriftsarbeidet i Justis. 

 

Medlemmer i Venstre bør kjenne sin besøkelsestid nå. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har m1 noensinne blitt levert inn til godkjenning?

 

Lovskriverne burde forøvrig tatt et kurs i skriving av kravspec.

Når man skriver skal som "hovedregel" så betyr det i praksis at man ikke trenger å følge det. Hvertfall når ingen tok seg bryet med å definere "hovedregel"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, meatpukk skrev:

Har m1 noensinne blitt levert inn til godkjenning?

 

 

 

 

Ja

Samtidig med Garand

Sitat

 

Lovskriverne burde forøvrig tatt et kurs i skriving av kravspec.

Når man skriver skal som "hovedregel" så betyr det i praksis at man ikke trenger å følge det. Hvertfall når ingen tok seg bryet med å definere "hovedregel"

 

 

Evt at kravene kan tilpasses eget forgodtbefinnede.... sånn der og da.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, meatpukk skrev:

Den fordømte konkurranse lista er så på trynet. Burde bare vært jaktlista + alle halvauto våpen som ikke er konverterte helauto militærvåpen.

 

Dersom man først skal diskutere en ideel tilstand, så kan vi vel likegodt  si at alle våpen burde vært tillatt, så lenge du er godkjent som våpeneier?
 

Å forby enkelte våpen basert på opprinnelse, utseende, konstruksjonsmåte eller skadepotensiale blir feil uansett. Alle våpen har stort skadepotensiale, slik som alle biler har det (enten de har automatgear eller manuell). Det som gjør et våpen farlig eller ufarlig er personen som holder det, alt annet er en avledning. Jeg kan eksempelvis ikke se at Ola Nordmann med Sauer STR 200 er noe mindre farlig for samfunnet enn Kari Nordmann med sin AG3...

Dersom vi aksepterer at enkelte våpen forbys i denne omgang, med begrunnelsen at de har et stort skadepotensiale, så er det vel ingenting i veien for at stadig flere våpen forsvinner inn på forbudslisten?

Når får vi høre at en hagle et våpen med særlig stort skadepotensiale?

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Wintel skrev:

Jeg kan eksempelvis ikke se at Ola Nordmann med Sauer STR 200 er noe mindre farlig for samfunnet enn Kari Nordmann med sin AG3...

 

Så... Forsvaret dreit seg skikkelig ut når de brukte penger på å oppgradere fra m98kF1 til Ag3?

39 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hagle med pistolgrep, boksmagasin, eller magasinkapasitet over 5+1 skudd har jo allerede stort farepotensiale.

Og er regulert - o i og for seg ikke halvautomatiske rifler...

Men... Diskusjine handler ikke om hva som er teit eller ikek, ut i fra ulike perspektiver. Det handler om at en etat nå, går ut med antagelser, forvalter etter "hemmelige" rundkriv og redefinerer allerede akspeterte definisjoner. Det er altså Justisdepartementet som skriver forskrift, ikke POD. Men det oppleves som POD bruker sin rådgiver status alt for frivolt, samtidig som de dirkete agerer inn i forvaltningen.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Litt spesiell logikk; relativt mange strengt regulerte våpen (som svært sjeldent blir misbrukt), egen våpenindustri (av tyngre militære våpen) og en stor nabo med et annet syn på hva som er akseptable diplomatiske midler, gjør Norge mindre trygt å feriere i?

Edited by Eldhannas
Link to comment
Share on other sites

? Det er ikke Dagbladet som har laget lista, Rwanda er virkelig på rett kurs, og poenget var denne setningen

 

Sitat

At svært mange nordmenn har tilgang til våpen, trekker ned. 

 

Litt samme tanke som ligger bak formuleringen av paragraf 1 i den nye loven; sivile, lovlige våpen er en fare.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Den gjengen som har laget denne lista over tryggeste land bør ikke tas seriøs:

Sveits kom på niende plass, Norge kan (muligens?) komme ned på lista over uforutsigbare forhold i en konkret storby. 

Bilde under illustrere en normal kjeller pent møblert i alpelandet, sluttstykket er vel neppe fjernet:lol:

En kjeller i Sveits.jpg

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

At svært mange nordmenn har tilgang til våpen, trekker ned. 

Nei, men når dette er et argument om nordmenns tilgang på private våpen blir brukt som argument over hvor trygt landet er, da må det være grunn til å påpeke at i Sveits er tilgangen vesentlig større. 

Hva er det som trekker Norge lenger ned? Det er ikke til å legge skjul på at vi har en del skyting i det offentlige rom vi burde vært foruten. Det er ikke legale våpen involvert heldigvis.

Det siste er vel egentlig ikke et diskusjonstema her.

Vi ser på nyhetene i dag at justisministeren går inn for bevæpning av politiet i Oslo, dette er et trist skritt i feil retning. At dette er nødvendig er noe som trekker ned. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Wintel skrev:

 

 

Å forby enkelte våpen basert på opprinnelse, utseende, konstruksjonsmåte eller skadepotensiale blir feil uansett. Alle våpen har stort skadepotensiale, slik som alle biler har det (enten de har automatgear eller manuell). Det som gjør et våpen farlig eller ufarlig er personen som holder det, alt annet er en avledning. Jeg kan eksempelvis ikke se at Ola Nordmann med Sauer STR 200 er noe mindre farlig for samfunnet enn Kari Nordmann med sin AG3...

 

Skal dit utsagn tolkes som at kvinner er dårligere skyttere en men? ;).

Link to comment
Share on other sites

https://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2018/03/Dette-er-det-lykkeligste-landet-i-2018

Dersom vi ser på listen over de lykkeligste land i verden så har mange av disse på toppen av lista høy tilgang på private våpen. 

Et lands lykke er heldigvis ikke proporsjonal med antall våpen eller våpentyper befolkningen har tilgang på. Problemene handler om klasseskille/fattigdom og sosiale forhold, dersom et samfunn lider under store forskjeller i befolkningen kommer det konsekvenser. Dette ser vi tydelig der sosiale og andre sammensatte forskjeller ikke smelter sammen til et harmonisk fellesskap, da oppstår forhold vi ikke ønsker å utvikle videre. Å sette søkelyset på jegere - samlere - skyttere for innstramninger er å blir en symbolpolitisk handling tuftet på følelser og uvitenhet. Det er et råttent spill når de trekker inn representanter for div. forbund i en høring  (såkalt samarbeid) om hva som gjør minst vondt på kort sikt for å venne dem til mer inngrep på lengre sikt. Grunnen til at vi har havnet her skyldes at andre politiske å sosiale forhold sklir ut i feil retning, ikke våpenloven med forskrifter. Terror - organisert kriminalitet - ekstremisme - gjenger, løsningen ligger ikke i hva som må ut av ditt eller mitt våpenskap.

Noen land i Europa har muligens ikke samme forutsetninger - kultur - tradisjon for en tilsvarende våpentetthet som i Sveits - Finland - Norge - Sverige. (Eller New Zealand)

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Erlend Meyer skrev:

De har visstnok også funnet ut at BAR Match (muligens BAR generelt) aldri har vært godkjent, hvordan de forklarer den er jeg veldig spent på å få svar på.

 

OK? Enda flere rifler på lista over hva som må leveres inn. Hvor kommer denne informasjonen fra? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...