Jump to content

Recommended Posts

Hei! Jeg er kommet dithen at det begynner å friste mer med ny egen hagle heller enn å låne farsans gamle Baikal... IJ-18, tror jeg. Er ikke så dyrisk stø på russisk eller kyrillisk at det gjør noe.

Nåvel. Jeg tenker å "gjøre det ordentlig når jeg først gjør det", og tenker meg til en god, fortrinnsvis italiensk, hagle. Jeg har følgende hagler til vurdering:

Franchi Affinity / Franchi Intensity

Benelli M2

Beretta 686 Silver Pigeon

Beretta Ultralight

Franchi Feeling Aluminium / Franchi Feeling Black

Lista er forøvrig ikke absolutt, så kom gjerne med forslag. Av grunner vil ingenting tyrkisk bli vurdert. Pumpehagler er heller ikke utelukket, men jeg er noe skeptisk, da særlig med tanke på hurtig repetering / oppfølgingsskudd.

Hagla kommer mest til å bli brukt til jakt på gås, sjøfugl og leirduer, og forhåpentlig rype og hare i fremtida. Budsjettet kan pines til ca. 20 000 kroner (uten at det er så veldig om å gjøre å bruke hele budsjettet), med unntak for Ultralighten om jeg kan overbevises til å velge den. Hagla skal gjerne også ikke være så alt for tung - Jeg har en grotesk tung rifle jeg kan ta med hvis jeg føler for å pines med tung bør.

Og med det konkluderer jeg det jeg vet. Ellers er det helt blankt. Trenger jeg 89-kammer eller er 76, evt. 70 nok? Er siktene kurante nok, eller bør jeg skaffe Easyhit-sikte eller rødpunkt? Bandolær eller en enkel taske til patroner eller bare fortsette med å pakke en god neve i lomma? Hva kan anbefales av bærereimer? Hva med løpslengde?

Halvautomatene tiltaler meg litt med tanke på å montere demper på, sann mot min natur som utstyrsfetisjist, men over/under-haglene har vekta og enkelheten for seg... Valgets kvaler!

Nå skal det sies at uansett hva det faller på kommer jeg til å kjøpe den andre sorten et par år senere(:D), men inntil da er det jo greit å ha et våpen jeg ikke direkte vantrives med.

Jeg har prøvd noen Remington halvautomater (1100, tror jeg det var) og en Franchi over/under, og selv om Remingtonene ikke direkte imponerte meg, har jeg hørt mye fint om Benelli og Franchi halvautomater, og vurderer derfor dem.

Jeg har ikke umiddelbar mulighet til å prøve noen av disse, men jeg har heller ikke hastverk med å kjøpe, så det skal vel gå greit å få litt hands-on erfaring neste gang jeg kjører gjennom Bodø / Fauske hvis disse modellene er å finne der.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Alltid spennende med nykjøp😃 skal prøve å gjøre dette kort. Må ta med At dette er mine enkle synspunkter og bør tas med en klype salt. Du har jo et relativt romslig budsjett. Det er fint! Pumpe er litt styrete med oppfølgingsskudd. Og når du skal jakte gås, er en gassdrevet halvauto fin. Demper rekyl gjør den og. Ville tipse deg om en fin halvauto du ikke nevente. Fabarm L4S Hunter. Mener den er godkjent til stål i full trangboring.. Og eter alt av ammo i butikken.  En rekke gode anmeldelser på den. Koster rundt 10000 ny. En kompis kjøpte den og han er meget fornøyd.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Meget forsinket, men like forbannet; takk for tipset!

Haglen er nå kjøpt! Det ble en Benelli M2 fra Jaktdepotet til den ringe sum av 14 900 kroner.

Her har frk. Nelli flyttet inn, og kan her ses nonchalant lenende mot en vegg.

5a904e78ba973_BenelliM2.jpg.29e2e9991e7b9a9a2480afc7970994cd.jpg

Spennende med disse halvautomatgreiene, som er helt nytt og spennende for meg. Det skal bli spennende å se hvordan den er å skyte med!

Også så hendig vekt, og hvor godt balansert den kjennes! Gubbevaremegvel, den kjennes ut som en fjær sammenlignet med riflene mine.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...