Jump to content

Partizan Nova Grom


jegern79

Recommended Posts

Har en kompis som har lyst til å prøve nova grom på elgen.

 

Kostruksjonsmessig likner den på den gamle Hirtenberger ABC kula, som var ei kjempe god (og kjempedyr) kule.

Skulle derfor tro at Nova Grom også fungerer ok.

Den er bygd som ei premiumkule men ligger prismessig under de fleste konvensjonelle kulene... For godt til å være sant??

 

Noen her som sitter på erfaringer med Nova Grom?

Link to comment
Share on other sites

Har et fåtall av denne som jeg fikk som en vareprøve.

Har ikke fått ladet disse opp enda, da diesettet og hylseholder ikke prater sammen, så får ikke presset hylsa nok.

 

Men skal bli artig å prøve den. Butikken jeg fikk dem hos hadde fått mange gode tilbakemeldinger og tilbakevendende kunder. Så noe må det da være.

Veide denne igår til 170 grains. Skal lade opp noen så fort jeg får tilpasset diene, men blir nok ikke prøvd i villt før til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde faktisk en artikkel på sluttstykket om denne kula. :D

 

Jeg fant den lagret på pc'n. Bildene lå selvsagt på blinkskudd, men jeg har fått plukket frem noen av de også.

Husk at dette nå er blitt noen år siden, men her kommer en liten reprise på artiklen jeg skrev den gang. :

 

Mine damer og herrer. Får jeg presentere ……………NOVA GROM 

 

Var tilfeldigvis innom Jaktdepotet en dag, og der hadde de nye superkulene fra Partizan, nemlig Nova Grom kommet.

Jeg kjøpte sporenstreks noen av de i kaliber .308 og heiv noen telefonkataloger i badekaret når jeg kom hjem for en aldri så liten kuletest.

Imens Telenors abonnenter blei gjennomvåte så ga jeg naboen et ett kjapt nabovarsel, ladde tre skudd, og veide en del kuler for å se på jevnheten i kulevekta.

De veide alt i fra 169,5 til 170,5grains. Noe mer avvik i vekt enn normalt, men ikke de helt store avvika.

Lengden er på tilnærmet lik 31,0mm. De er pene å se på. Halvspisse med blytupp, og ser ut som en konvensjonell blyspiss. Men er det ikke. De er nesten massive av en kobberlegering med en tynn blystripe i fremre del av kula.

 

Nova_Grom_Tverrsnitt.jpg

 

Børsa som ble brukt for å gi mest mulig mishandling av disse ”good looking” kulene ble altså plastbørsa i .300 Wb’y mag. med følgende ladning:

170grs Nova Grom , 85grs. Norma 15, CCI 250

Jeg satt opp min gamle fillete kronograf rett foran mjælkekassa med drukna abonnenter i ved siden av garasjen, og sto på knea så tett på som jeg kunne.

 

Kronografering.jpg

 

Det smalt noe fryktelig like innved garasjeveggen, og kronografen viste 3246 f/sec (989 m/sek !) Gjennomsnitthastighet på de tre ladningene var 3230 f/sec (984 m/sek) altså en betydelig belastning på de stakkars kulene.

Jeg var utrolig spent når jeg skulle leite fram kulene igjen fra papirbunken…

Den ene av de tre som fikk en hard start i sida av melkekassa, fant jeg igjen 37cm inn i papirbunken, de neste to lå side om side etter 43 centimeters penetrering i Telenors kunder.

centimeters penetrering i Telenors kunder.

 

43cm_inn.jpg

 

Etter rengjøring og tørking av kulene viste vekta henholdsvis 145,- 146, og 147grs.

Det blir en restvekt på ~85% , mine damer og herrer….etter skikkelig juling!

Den tynne blykjernen satt som limt, enda den ikke er loddet eller festet på noen måte.

Og med mål på Ø 15,52 - 16,32 og 16,90 millimeter som største diameter.

Lengden som var igjen av de, er som følger: 14,75 - 15,15 og 15,61mm.

 

Nova_Grom.jpg

 

Førsteinntrykket mitt var meget godt. Hvis det viser seg å være god presisjon i Nova Grom’en også, så vil det si at Partizan har tatt over plassen til Norma Oryx i mitt laderom.

 

 

Del 2

Presisjonen

 

 

Vel ute på skytebanen, så skulle kulene vise hva dem var gode for presisjonsmessig.

Jeg hadde fortsatt bare Weatherby rifla i 300Wby.mag som testrifle, men optimistisk som jeg var, så skulle jeg sette tette samlinger med både Nova Grom og Sierra Match King denne dagen. For jeg hadde tilgang til en stødig benk å skyte fra.

Vel, de gode samlingene uteble dessverre. Noe bedre samlinger hadde jeg med Matchkulene, men Nova Grom’en spredde hulla i skiva rundt omkring hele svarten…

Skjønte noe måtte være galt. Fordi matchkulene heller ikke satt de skuddbildene som var ønskelige. Så jeg ville gi både kuler og børse en ny sjanse etter bedding av rifla.

I mellomtiden, så fikk jeg hjelp av en kamerat til å ta en presisjons og ekspansjonstest med en 30-06 og relativt svake ladde patroner med Nova Grom 170grs. kuler.

Presisjonen viste seg å være veldig varierende. Fra ikke så bra til riktig dårlig.

På flere 3 skudds serie varierte samlingene fra ca 40 – 70mm.

Men vi fant nå ut at Nova Grom var ekspansjonsvillig selv i lavere hastigheter .

Her et bilde av hvordan de ser ut etter treff i våte telefonkataloger i /%#/( m\sek anslagshastighet. Samt en av skivene som ble testet den dagen.

 

 

Så kom dagen da Plastbørsa var klar etter bedding. Ny tur ut på banen. Flere patroner med forskjellige kuler og ladninger ble prøvd. Jo da, det var blitt bedre presisjon i rifla.

 

3 skudds serier med Nova Grom i magnumfart varierte nå fra 30mm til 60mm skutt fra benk. Det er fortsatt ikke presisjon nok til at jeg ville ha brukt de til rådyrjakt.

 

Men til elgjakta er det mer enn godt nok. Elgen er en stor blink og skuddholdene i ælj-skogen pleier ofte å være mindre enn 100meter,

 

Partizan Nova Grom 170grs. i kaliber .308 koster foreløpig bare kr.3,50 pr.stk. Det er en latterlig lav pris for ei super kule.

LØP OG KJØP!…

Link to comment
Share on other sites

Disse finnes ferdigrulla, men ikkje lenger i Noreg. Jaktdepotet hadde i 7x57R og 8x57IS. Eg bruker mykje av denne kula både som ferdig ladd og som heimeladd. Har meget gode erfaringar med kuler i kal. 7mm, 30 og 8mm. Har brukt Grom til alt frå elg, hjort, rein, rådyr til gris på drevjakt. Kula er meget seig, gjer gjennomskyting stort sett alltid. Lause kuler hjå Jakdepotet koster 3,5kr stk. Eg synes at dette er meget god kule som kan konkurere med kva som helst, og pris for denne er latterleg. Reine og fine skuddsår. Presisjon, helt grei til jakt. Har samlinger med 5 skot rundt 3-4cm på 100m rask skytetempo.

 

Einaste minus er at mindre dyr viser dårleg/ingen skuddreaksjon av denne kula i 8x57IS. Har skote nokre hjort som bare sto der med begge boger gjenomskotne, nokre sekund før dei ramla ned.

Link to comment
Share on other sites

Mi erfaring med denne kula begrensar seg til en hjort, skote på ca 60 meter, med en Vo på ca 900 m/s (3006 Improved). Inn i bakre del av bogen, og kula sto i den fremre. 2 gjennomskotne bogar, men eitt reint og fint slakt, og kula hadde fin fasong og ca 85-90% restvekt etter hovudet.

 

Einaste grunnen til at eg gjekk vekk fra den, var vel at eg ville prøve noko anna :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde faktisk en artikkel på sluttstykket om denne kula. :D

 

Jeg fant den lagret på pc'n. Bildene lå selvsagt på blinkskudd, men jeg har fått plukket frem noen av de også.

Husk at dette nå er blitt noen år siden, men her kommer en liten reprise på artiklen jeg skrev den gang. :

 

Mine damer og herrer. Får jeg presentere ……………NOVA GROM 

 

Var tilfeldigvis innom Jaktdepotet en dag, og der hadde de nye superkulene fra Partizan, nemlig Nova Grom kommet.

Jeg kjøpte sporenstreks noen av de i kaliber .308 og heiv noen telefonkataloger i badekaret når jeg kom hjem for en aldri så liten kuletest.

Imens Telenors abonnenter blei gjennomvåte så ga jeg naboen et ett kjapt nabovarsel, ladde tre skudd, og veide en del kuler for å se på jevnheten i kulevekta.

De veide alt i fra 169,5 til 170,5grains. Noe mer avvik i vekt enn normalt, men ikke de helt store avvika.

Lengden er på tilnærmet lik 31,0mm. De er pene å se på. Halvspisse med blytupp, og ser ut som en konvensjonell blyspiss. Men er det ikke. De er nesten massive av en kobberlegering med en tynn blystripe i fremre del av kula.

 

Nova_Grom_Tverrsnitt.jpg

 

Børsa som ble brukt for å gi mest mulig mishandling av disse ”good looking” kulene ble altså plastbørsa i .300 Wb’y mag. med følgende ladning:

170grs Nova Grom , 85grs. Norma 15, CCI 250

Jeg satt opp min gamle fillete kronograf rett foran mjælkekassa med drukna abonnenter i ved siden av garasjen, og sto på knea så tett på som jeg kunne.

 

Kronografering.jpg

 

Det smalt noe fryktelig like innved garasjeveggen, og kronografen viste 3246 f/sec (989 m/sek !) Gjennomsnitthastighet på de tre ladningene var 3230 f/sec (984 m/sek) altså en betydelig belastning på de stakkars kulene.

Jeg var utrolig spent når jeg skulle leite fram kulene igjen fra papirbunken…

Den ene av de tre som fikk en hard start i sida av melkekassa, fant jeg igjen 37cm inn i papirbunken, de neste to lå side om side etter 43 centimeters penetrering i Telenors kunder.

centimeters penetrering i Telenors kunder.

 

43cm_inn.jpg

 

Etter rengjøring og tørking av kulene viste vekta henholdsvis 145,- 146, og 147grs.

Det blir en restvekt på ~85% , mine damer og herrer….etter skikkelig juling!

Den tynne blykjernen satt som limt, enda den ikke er loddet eller festet på noen måte.

Og med mål på Ø 15,52 - 16,32 og 16,90 millimeter som største diameter.

Lengden som var igjen av de, er som følger: 14,75 - 15,15 og 15,61mm.

 

Nova_Grom.jpg

 

Førsteinntrykket mitt var meget godt. Hvis det viser seg å være god presisjon i Nova Grom’en også, så vil det si at Partizan har tatt over plassen til Norma Oryx i mitt laderom.

 

 

Del 2

Presisjonen

 

 

Vel ute på skytebanen, så skulle kulene vise hva dem var gode for presisjonsmessig.

Jeg hadde fortsatt bare Weatherby rifla i 300Wby.mag som testrifle, men optimistisk som jeg var, så skulle jeg sette tette samlinger med både Nova Grom og Sierra Match King denne dagen. For jeg hadde tilgang til en stødig benk å skyte fra.

Vel, de gode samlingene uteble dessverre. Noe bedre samlinger hadde jeg med Matchkulene, men Nova Grom’en spredde hulla i skiva rundt omkring hele svarten…

Skjønte noe måtte være galt. Fordi matchkulene heller ikke satt de skuddbildene som var ønskelige. Så jeg ville gi både kuler og børse en ny sjanse etter bedding av rifla.

I mellomtiden, så fikk jeg hjelp av en kamerat til å ta en presisjons og ekspansjonstest med en 30-06 og relativt svake ladde patroner med Nova Grom 170grs. kuler.

Presisjonen viste seg å være veldig varierende. Fra ikke så bra til riktig dårlig.

På flere 3 skudds serie varierte samlingene fra ca 40 – 70mm.

Men vi fant nå ut at Nova Grom var ekspansjonsvillig selv i lavere hastigheter .

Her et bilde av hvordan de ser ut etter treff i våte telefonkataloger i /%#/( m\sek anslagshastighet. Samt en av skivene som ble testet den dagen.

 

 

Så kom dagen da Plastbørsa var klar etter bedding. Ny tur ut på banen. Flere patroner med forskjellige kuler og ladninger ble prøvd. Jo da, det var blitt bedre presisjon i rifla.

 

3 skudds serier med Nova Grom i magnumfart varierte nå fra 30mm til 60mm skutt fra benk. Det er fortsatt ikke presisjon nok til at jeg ville ha brukt de til rådyrjakt.

 

Men til elgjakta er det mer enn godt nok. Elgen er en stor blink og skuddholdene i ælj-skogen pleier ofte å være mindre enn 100meter,

 

Partizan Nova Grom 170grs. i kaliber .308 koster foreløpig bare kr.3,50 pr.stk. Det er en latterlig lav pris for ei super kule.

LØP OG KJØP!…

 

Takk for flott test!!

Var akkurat noe slik jeg var ute etter! :)

Link to comment
Share on other sites

Bamrud:

Har du fått tynet presisjonen noe nevneverdig på denne patrona?

Fikk du noen gang ladet den opp i en 308 win?

 

Evt startladninger på denne?

Jeg eksperimenterte ikke så mye med denne kula i ettertid, men fikk økt farten ytterligere ved bruk av MRP2.

Jeg fikk såpass presisjon at jeg ble sittende igjen i skauen noen kvelder etter at resten av elglaget hadde reist, for å vente på noen rådyr. Skøyt et par rådyr med Nova Grom i 300wea.

Har ikke testet denne kula i andre kalibre.

 

Både Alfarex og jeg fant ut at denne kula kunne lades som en ordinær mantlet 180grs kule uten nevneverdig reduksjon av kruttvekt.

Link to comment
Share on other sites

er nok få som bruker den og sier det høyt her, for vi er jo alle grepet av superkulemanien........ ;)

 

man må minst ha swift a-frame for å få elgen ned, høres det ut som innimellom. selv om ladningene er 12 grams kuler i slappe 750 msek fra en 308win....... :roll::mrgreen:

 

Du har nok helt rett i det resonementet... Men slik jeg ser det er dette en premiumkule på høyde med det meste annet, minner som sagt litt om ABC kula. Kanskje det er prisen som er tillits(s)vekkende lav.. :roll:

Kommer til å bestille opp et parti, så får vi se hva jeg kan tyne ut av pressisjon med kula.

Tror jeg kommer til å slipe av blyspissen på kulene, slik at det blir rene pp kuler. Kommer også til å kontrollveie hver kule før lading, slik at de er identiske på vekt. Blir et artig eksperiment :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Det var no ein voldsom påstand. Grom er tilgjengeleg i 7 mm, .30 og 8 mm, med forholdsvis tunge, lange kuler med stor bæreflate og som bygger ein del trykk. Viss du skulle vere avhengig av så høg utgangshastigheit som det blir påstått her, så er det neimen ikkje mange kaliber denne kula ville vere eigna for.

Link to comment
Share on other sites

Det var no ein voldsom påstand. Grom er tilgjengeleg i 7 mm, .30 og 8 mm, med forholdsvis tunge, lange kuler med stor bæreflate og som bygger ein del trykk. Viss du skulle vere avhengig av så høg utgangshastigheit som det blir påstått her, så er det neimen ikkje mange kaliber denne kula ville vere eigna for.

 

Ville ikke ha brukt disse kulene i 308 nei.

Testskjøt i vannkanner på fem meters hold, og ekspansjonen var snau. Hadde da ladet til 850 m/s i 3006. Mulig det er min lot som er ekstra hard. Presisjonen er svært god i mitt våpen. 4 skudd a 15 mm.

Kan legge ut bilde av kula senere i kveld om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt testing i dag

Rifla er en Rem 700, 55 cm pipe, kaliber 308win, temp +5C

43grains N150, V5 = 708m/s skjøt ikke denne på skive i dag me har tidligere samlet godt innom 10eren

43 grains N140, V5= 745m/s, samling 30mbar

 

Testet ekspansjon med den første ladningen tidligere men fant aldri kula, plystrer gjennom 80 cm vannkanner...

I våt furukubbe freste den et fint hull, så tydelig at kula hadde ekspandert, men 35 cm var ikke nok til å stoppe kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Eg har så vidt prøvd denne kula i det siste (7x64). Eg lada opp 6 skudd, tilfeldig siden eg hadde 6 hylser med samme volum. 

 

860 m/s med ES på 3 m/s, skulle potensielt tilsei ok presisjon. Men med ei spredning på 65 mm på 100 m, må eg sei eg vart litt overraska. Eit skudd høgt, 3 tette i midten, og eit skudd lågt. Eg syns dette var merkelig, så eg reiste heim og målte kulelengd frå base til ogive med Hornadys måleverktøy. Eg målte opp 35 kuler, og dei delte seg i 3 grupper med ein variasjon på 0,45 mm i lengde frå ogival. Dette er i særklasse den største spredningen eg har sett på nokon kuler, og det virker nesten som eska inneheldt kuler frå 3 ulike produksjonlotter. Diameter og vekt var heilt «spot on» på alle.

 

Så eg skal prøve å lade opp ein ny ladning med kuler som har samme lengd, og sjå om presisjonen melder seg. Mulig eg klamrer meg til håp her, men hadde vert interessant å høyre omandre som har kulene liggande og utstyr til å måle ogivelengden får samme varians som meg. 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...