Jump to content

Kombi.


scania143

Recommended Posts

Kombien min er det siste våpenet jeg kvitter meg med. 

 

Ordentlige kombier er dyre, så eneste fornuftige er å kjøpe brukt. En kombi bør veie under 3kg. Slike eldre lette kombier har rifleavtrekkeren på fremre avtrekker. Om du ikke vil ha det, kjøp heller en brukt drilling. Drillinger har normalt omstiller og valg mellom rifle eller hagle på fremre. 

 

og selvfølgelig, kombier skal ha to avtrekkere. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er drillingoholiker. Startet med kombi. Har hatt maaaaange drillinger. Bare må ha det. Nå har jeg to Merkel drillinger. Hagledrilling og rifledrilling. Sistnevnte blir med til Polen på drivjakt etter villsvin i November. Kan ikke tenke meg mitt våpenskap uten minst ett kombivåpen. Til kombinertjakt er det uovertruffent. Men man må kjenne sitt våpen, også ulempene. 

Link to comment
Share on other sites

For meg er et kombivåpen først og fremst ei rifle med et hagleløp på lur til de korteste og kjappeste skuddene. Har nå drilling men vurderer å bytte tilbake til kombi igjen. Ingen selvfølge at en vil trives bedre med drilling. Mener det er lettere å finne et våpen med grei vekt og god balanse blant kombier, iaf om en som meg insisterer på på kal 12 i hagleløpet. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, vavlo skrev:

For meg er et kombivåpen først og fremst ei rifle med et hagleløp på lur 

Helt enig. Men ønsker man motsatt, ei hagle med rifleløp på lur, anbefaler jeg å velge en drilling. Jeg har begge deler, men bruker kombien mest. 

 

Og kaliber 16, er topp kombi-kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde inntil nylig en sabatti kombi med meopta 1-4x22 i hurtigmontasje.Dette måtte være topp til rådyrjakta tenkte jeg.Men det som skjedde var at jeg følte meg konstant under-bevæpnet når jeg satt på post.Man har liksom bare ett skudd og så må man knekke våpenet,fikle ut ei tomhylse og lade på ny.Er man uheldig med førsteskuddet så skjer ting vel fort på rådyrjakt.

Det ble ett rådyr på meg med kombi.Så nå velger jeg hagla eller rifla ut fra hvor jeg skal sitte/jakte.Har blitt såpass voksen at det er ikke verdens undergang om dyra spretter forbi haglepipa på 50m hold☺

Men vet at mange liker kombivåpen og drillinger,hver sin smak.For meg blir det for mye kompromiss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kombi er bra, men drilling er bedre! Hvis jeg oppfatter ditt behov riktig, ville jeg gått for en brukt kombi av kurant merke i kaliber 12/76 og 7x57R, samt en liten kikkert med forstørrelse 1-4. Fordelen med denne kombinasjonen er solid punch fra hagleløpet og et godt utvalg i fabrikkammo til rifleløpet (som også kan brukes på storvilt). Men som andre har kommentert, en kombi er og blir et kompromiss. Derfor har jeg byttet ut min kombi med en drilling.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mange ganger jeg har brukt begge hagleløpene til drillingen(e). Noen ganger på rypejakt og duejakt. Nydelig å kunne smekke på kikkertsikte på rypejakt og plukke de på lenger hold. Men stort sett hadde jeg klart meg like greit med en kombi.  Men jeg trives bedre på jakt med drillingen.

 

Jeg er enig med Saul over her: BRNO kombi. Dersom våpen er vektøy for deg er det ikke mye man ikke kan gjøre med en enkel kombi. Rådyret gir blanke i hvilket merke din kombi har, så lenge du treffer. Hvis våpenet blir en lidenskap og en interesse i seg selv så kan du jo oppgradere etter hvert.

 

Foreslår kikkertsikte i hurtigmontasje, ned il 1 i forstørrelse. Haglekaliberet i kombi er ikke så viktig. Gjerne 12. I drilling er det bedre med 20 eller 16 synes jeg, på grunn av balansen. Riflekaliber lovlig for storvilt. Velg kravepatron - 7x57R dekker alt du vil jakte på men det er flere muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at jeg har rifledrillingen i profilbildet mitt. Jeg var på smygjakt etter rådyr da det bakset opp en tiur. Instinktskytte og en tiur i lyngen. Jeg synes kombinasjonsvåpen er best på kombinasjonsjakt. Fin til drivjakt etter rådyr også, men der er det gjerne slik at noen liker å sitte åpent og da er rifla best, og noen liker å stå i tetta og da funker hagla.

 

Morten Vinje kalte kombien for dassrullholder med radio, og drilling for dassrullholder med radio og koppholder... Det er noe i det. Rifla er bedre til ren riflejakt, og hagla bedre til ren haglejakt. Kombien er våpen for jegeren som liker å være skodd for alle muligheter.  

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar og tipps. Får se va som hender. Skal søke nå, så dette er klart. Har vel en liten svakhet for penere våpen. Så blir nok brukt tysk. Eller eldre zoli med litt penere treverk. Er sako entusiast men får det ikke til med gammel valmet, selv om Di er dønnsolide 

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til andre her; Kombi er for meg først og fremst ei hagle, med mulighet for rifleskudd. Primært for fuglejakt, også fro meg. Med sving-/hakemontasje er det kjapt gjort å få på kikkerten om det dukker opp ein orrfugl i treet. Vil og i år bli brukt på hjortejakt, i eit terreng med skogsfugl. Med kikkerten av.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...