Jump to content

Storviltjakt i Alaska og/eller British Columbia


Prismasteren

Recommended Posts

 

Har sett på muligheten for jakt i Alaska eller Canada. Som en del av planleggingen er jeg nødt til å kalkulere kostnader for turen, inklusive jaktkort, guide og andre nødvendigheter.

 

Er veldig vanskelig å kalkulere priser, og kunne derfor trengt å høre om noen av dere sitter mer erfaring? Sjekket prisene på denne siden blant annet - der både kost, losji og jaktkort er inkludert for en 10 dagers periode. De oppgir en pris på $20 000 for en 10 dagers guidet jakttur i Alaskas ødemark, med kvote på x 1 (grizzly/elg/moose eller caribou). Virker litt voldsomt kanskje?

 

Reiser i kompaniskap med 2 andre, og vil derfor kunne dele noen av kostnadene. Er det noen her som kan gi en pekepinn sånn ca. på hvilke priser vi kan forvente?

Her er en grov oversikt over budsjettet mitt så langt:

 

  1. Overnatting 2 uker: 20 000 kroner per pers (med mat og drikke)

  2. Jaktlisens for enten Caribou eller elg: 3 000 kroner ( $400 for vanlig jaktlisens).

  3. Reisekostnader fly: 15 000 kroner t/r per pers.

  4. Utstyr og annet: 5 000

 

Totalt: 43 000 kroner (uten guide).

Link to comment
Share on other sites

Ser at det ikke var så mye respons her. Fant uansett svar på spørsmålet mitt (skulle noen andre lese posten til senere). Virker til at kostnadene for en tur per pers. vil komme opp i 60 000 kroner ved jakttur til Alaska.

 

Det inkluderer både reise, losji og andre nødvendigheter. Kontaktet flere banker mtp. finansiering av turen, deriblant Axo Finans og Skandiabanken. Vil også anbefale bruk av en tjeneste som lar dere sammenligne prisen på jaktfinansiering. F.eks slik som www.Forbrukslån.no. Da blir det en del enklere å holde oversikt over kostnadene og hva som kan forventes.

PM meg ved spørsmål 
:D

Edited by Prismasteren
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Prismasteren skrev:

Vil også anbefale bruk av en tjeneste som lar dere sammenligne prisen på jaktfinansiering. F.eks slik som www.Forbrukslån.no

Hmmmm.....ta opp ett lån for å dra på ferie eller jakt/kompis-tur? Det ville nok ikke "falt i god jord" hverken hos fruen, eller hos min gamle mor's oppdragelse på lån av penger.

 

Jaja. Tidene endrer seg. Ønsker deg uansett en fin og opplevelsesrik tur.😀

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

gamle mor's oppdragelse på lån av penger

Ikke låne til noe som ikke har kjeller, er vel ca tommelfingerregelen da? Det er en god regel.

 

Ellers så koster jakturrer til USA noe forbanna mye, og 50-60 000 per person er nok ca innstegsnivået. Jeg ser Gary Haight / Weitas Creek Outfitters skal ha 4400USD for elk, 3350 for spring black bear (som er det billigste som fins), og 3250 for "semi guided". - tro meg, du trenger "guided". Dette er lower 48 - og er nok billigere enn Alaska, som har litt andre regler.

Avgifter til staten, "license", "Tag" og denslags kommer i tillegg, nonresident hunting locence er vel 150-ish, og elk tag koster fra 400usd og opp.

Egentlig så koster det ikke stort mer, eventuelt må du leie bil, det måtte jeg en gang, men det er litt ustandard, som oftest blir du vel henta på flyplassen.

KLM skal nok ha 10-12k for å fly deg til et saklig sted i Alaska, så du er på 4500usd = 45 000 + 10 000. 55 000 - det tror jeg er omtrent absolutt minimum av det du kan slippe unna med, om du ikke vil jakte "søppelbjørner" på østkysten eller i midtvesten. Skal du jakte Elk/ Moose med "trophy rack", så må du regne med å bruke 500-1000USD til på guide og tag og slikt., vipps 65 000NOK. Ja, så glemte jeg jo preparering... fort 2-3kUSD til...

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, M67 skrev:

Ikke låne til noe som ikke har kjeller, er vel ca tommelfingerregelen da? Det er en god regel.

Nesten. En bil til bruk på vei til/fra jobb er vel innafor. Folk må få gjøre som de vil - men, når jeg hører folk klage på dårlig råd, etter en 3ukers Thailandtur kun finansiert med kredittkort - da rister jeg bare på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Kosta 10 høvdinger , bare å få pakka og frakta geviret fra AK til Norge for over ti år siden. Jakt I Alaska er "dyrt". Det er svææært og vilttettheten er varierende. En seriøs guide vil feks kunne  bruke mange flytimer på å få kartlagt trofeelg før du ankommer. Slikt koster. Men på den annen side, det er et fantastisk sted for de som liker vill og storslagen natur. Har ikke sjekka priser I det siste, men kan vanskelig tro det koster mindre enn 100K, alt inklusive, med ei skikkelig trofejakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...