Jump to content

Hornady 150gr GMX


Fuglehaven

Recommended Posts

Har nettopp bestilt ei pk 150gr GMX, men er den egentlig tillat på storvilt? 

Satt å googlet litt og jeg finner joul til å være ca 2400 på 100meters hold. Det skal vel egentlig være minst 2700 på kulevekt under 10g? 

 

Ellers noen som har erfaring med kulen i et løp på 20" og 1:10 stigning?

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet må vel være 308 Win.? Men siden posten ligger under riflelading, er det lett å tro at TS har bestilt ei pakke med prosjektiler? Men siden han tar utgangspunkt i hastigheter oppgitt for Hornadys ferdigladde Superpreformance ammo, er det lett å bli usikker.

 

Generelt kan vi konkludere med at selve spørsmålsformuleringen til TS antageligvis er mer problematisk enn det spørsmålet han prøver å få avklart.

 

Når det gjelder avklaring av spørsmålet, så har det mange ganger i løpet av TS sitt flerårige medlemskap på Kammeret.no blitt diskutert utfordringen med moderne lettere homogene kuler kontra det gamle energi-regelverket lagd for konvensjonelle blyspiss-kuler. Uten at dette egentlig er ett reelt problem for utøvelse av jakt i praksis. 

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar

 

Kaliber er 308 ja, og jeg henvendte meg direkte til ekspertene ved å gå på hjemme ladingsforumet. Dette er fabrikksammo jeg har kjøpt, i utgangspunktet for å teste hva slags ammo rifla mi liker (Den likte nemlig ikke billig jakt ammo fra Federal)

Så som et prøveprosjekt bestilte jeg meg RWS EVO 184gr og GMX 150gr for å teste litt ytterpunkter i kulevekt. Om jeg skyter med det ene eller andre spiller ikke noen rolle for meg, da jeg har mer tro på at skuddplassering er viktigere en om kula veier 9,7gram eller 11,9. MEN, jeg syns utviklingen av kuler er spennende og har vel egentlig litt tro på at homogene kuler er hakket bedre en de tradisjonelle.

 

Men tilbake til spørsmålet, jeg bestilte ammo på nett, i den tro at jeg skulle kunne bruke GMX på storvilt, men så vidt jeg kan lese ut i fra Hornady sine data er ikke det tillat. Jeg har ikke mottatt ammo enda, så kan ikke se hva som evt står på eska.

Er det meg som er på feil bærtur her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...