Jump to content

Kronografering


Guest T3mann

Recommended Posts

Guest T3mann

Endelig fått en kronograf, nærmere bestemt en Chrony Beta. Lenge lurt på hvilken hastighet patronene mine faktisk ligger på. Har tidligere målt kulefall på 200 og 300 meter (innskutt 100m) og for å få dette til å passe med data til ballistikk programmer som Sako, Lapua, og Applied Ballistic så havner jeg på 800 m/s. G1 modell.

 

Etter en runde med 5 måleserier med mellom 4 og 6 skudd så havner Lapua Scenar 77 gr .223 i snitt på hele 850 m/s med 23.3 grs N140. Dette er ikke max ladning, ifølge en frisk Vihtavuori tabell er maks 24.2 som skal gi 801 m/s i en 62 cm 1:12 pipe. Stusser litt på at jeg får såpass fart med en lettere ladning. Sjekket at Kronografen var skikkelig foldet ut. Uten demper så ser jeg ingen kratring  på tennhetten, men med demper så ser jeg en svak antydning til kratring.

 

Prøvde flere serier, alle gav snitt på ca. 850 m/s. Kan noen kjøre en QL simulering på denne patronen?

 

Lapua Match hylse trimmet til 44.5 mm, Federal Match SR 205 hetter, Lapua Scenar 77 grain, COL: 58.3 mm, 23.3 grs N140

 

Rifledata: 60 cm 1:8 løp JD184 demper

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Kjempetakk for simuleringen!

 

Overrasket meg at trykket var så høyt. Vel var der et trykktegn, så burde vel egentlig ikke forundre en. Det viser bare at riflene er individer. Skal ta av 0.3 gr til 23 grain og se om presisjonen fortsatt er der og kronografere  på nytt. Kan også nevnes at det var forholdsvis høy ES på de 5 måleseriene. 69 Nosler med N135 gav bare ES på litt over 7 så det kruttet brenner veldig jevnt virker det som. Men den samler alikevel ikke bedre enn 77 Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...