Jump to content

Jaktdress til høstjakta


wp1987

Recommended Posts

Heisann vurderer og kjøpe meg ein billig jakt dress i år, har vurdert xxl sin Beretta brown bear og jaktdepoet sin elgfall.

Begge ligger for ca 2000 kr.

Skal brukes på Vestlandet so litt vann er grett at den tåler.

Noken som har noko inspill her? 

 

Link to comment
Share on other sites

Beretta sin er vel ikke noe særlig i regnvær hvis jeg husker rett, den er vel ikke med membran. Jaktdepotet sin er sikkert grei i bruk, men passform etc var ellers begredelig. Ville nok ikke brukt noen av de hvis du skal bevege deg i bratt terreng..

 

Jeg synes kombinasjon Finnskogen bukse og grå/grønn skalljakke fungerer fint, da skalljakken kun brukes i regn, og da er ikke støy sååå viktig. Buksen er greit at er "lydløs" da buskas ofte er vått lenge etter regnet gir seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt full pakke fra nettojakt. Har lest litt om forskjellig anmeldelser av utstyret og ikke funnet noen som er veldig misfornøyd så langt. Utstyret kommer over helga, så jeg kan ikke si hvordan kvaliteten er før jeg  har fått prøvd den litt..

men til en pakkepris på jakke, bukse, undertøyspakke, 2 par sokker, caps, lue og flere ekstravarer ettersom jeg kom over en viss sum som matcher bare jakkeprisen til harkila, så er jeg mer en interessert i å gi den en skikkelig test.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...

Ser at det kan være sparsomt med jaktbekledning i vadmel her til lands (etter jeg har ikke fått det med meg) så jeg tok en tur på Pinterest og der fant jeg opptil flere produsenter pluss at det ligger mønster for den som har gamle ulltepper eller vadmelstøy til å sy en anorakk selv... Når du først har sydd den så er det ikke noe stort triks å sy en custom jaktbukse med utmerket komfort og flotte detaljer :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Var på en liten runde i går, for å finne ny jaktbukse. 

Var i utgangspunktet åpen for både en vanntett og en «vanlig» som puster litt bedre.

Puste bedre skulle være enkelt, jeg har en Norrøna Finnskogen hybrid jakke som jeg liker godt, og buksa har blitt anbefalt av flere.

Buksa ga ikke samme godfølelse som jakka. Snittet var veldig rettskåret, med mye unødvendig tøy nedover leggene. 

Dette skulle vise seg å bli «theme of the day». Problemet var så og si universielt.

Det skal nevnes at jeg var lovlig sent ute, og flere modeller var utsolgt i min ikke helt upopulære størrelse (M).

Den «beste» vanlige buksa jeg fant var faktisk hos Magasinet, Dovrefjell ett eller annet med litt stretch i materialet og smalere snitt. Desverre var medium litt kort, og large litt for romslig. Litt synd, for i tillegg til å sitte godt, kostet den bare 499,-

 

Etter noen timer med prøving ble jeg ganske oppgitt over ståa i jaktklærmarkedet. Mange bukser har løsthengende for/membran, f.eks. Finnskogen GTX og Bergans Passvik. Er det noen fordeler med dette? Mange av disse modellene virker ganske tykke og dermed vanskelig å regulere temperatur, jeg ser også for meg tynt polyesterfor som klistrer seg til svette ben og begrenser bevegelighet, samt utfordringer ved tørking.

Mange såkalt vanntette og lydløse bukser virket ikke spesielt lydløse. De har riktignok myk utside, men kniterer som F når man bøyer og tøyer litt på de.

Kombinasjonen vanntett, lydløs (børstet utside) og stretch virker også helt fraværende. Etter min oppfattning må stretch være ganske optimalt for å få ned lydnivået ettersom det blir vesentlig mindre bevegelse i tøyet, men hva vet jeg..

 

Endte opp med ei Härkila GTX bukse som jeg mener har flere vesentlige mangler, men den hadde bra snitt, kjent membrantype og nedsatt pris. 

Er uansett interessert i tips både på gode vanntette bukser og selvsagt en vanlig «godværs» jaktbukse, som jeg fortsatt har på handlelista.

 

Link to comment
Share on other sites

Har i år gått i innkjøp av ny dress selv.

XXL hadde tilbud på nett for noen uker siden så bestilte meg Bergans Hogna bokse og jakke til en pris av under det jakken koster til vanlig.

Blir spennede å prøve utover høsten, har lest litt delte meninger om Bergans.

 

Viss en har anledning til å følge med litt, kan en komme over mange gode kjøp;)

9509932793886_1105908_1_B_jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett Fjellreven KEB buksa og ei fleecejakke/genser som yttertøy under jakt. Skulle gjerne hatt jakka også. Buksa er tynn å tørker ved kaffibåler om en skulle bli blaut + masse av luftemuligheter. Noe tynt regntøy/skall havner i sekken om det er meldt ruskevær. 

 

Har en Lodendress fra Jagdhund som er favoritt når temperatur faller og det er postjakt. Da snakker vi lydløst jakttøy.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 26.8.2018 den 15.10, Olav Magne skrev:

Har i år gått i innkjøp av ny dress selv.

XXL hadde tilbud på nett for noen uker siden så bestilte meg Bergans Hogna bokse og jakke til en pris av under det jakken koster til vanlig.

Blir spennede å prøve utover høsten, har lest litt delte meninger om Bergans.....

 

 

Har jakka sjølv, dog utan orange farge. Jakka fungerer bra, men buksa ble lekk som ein tesil etter få jaktdager...

Link to comment
Share on other sites

På 26.8.2018 den 15.39, Bartemannen skrev:

Beretta suger hvertfall balle. En kompis kjøpte slik til rypejakta for 2 år siden. Var så klam at det rant svette som fra en foss på innsiden til tross for fint vær på utsiden.

Da suger den vel balle til rypejakt? Jeg har en lett fôret membranjakke fra beretta jeg bruker til posteringsjakt. Uten tvil den beste jakka jeg har prøvd til dette formålet. (har også jakker fra Norrøna, Harkila, Swazi, Fjellreven) Svært sjeldent behov for ytterligere varmeplagg under. Inne i jakka er det seler som gjør at man kan åpne jakka helt opp og ta armene ut av jakken uten at den sklir ned fra ryggen. Til bevegelig jakt ville jeg selvfølgelig ikke brukt denne jakken..

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

I fjor høst begynte jeg med å prøve ut alternativ jaktbekledning og tur. Jeg skaffet meg en poncho med armer fra Fjellreven (https://www.skittjakt.no/fjallraven/180061/fjällräven-lappland-eco-shell-poncho-dark-olive), og et par superlette lårings. Jeg er passe lei av den klassiske jaktdressen som blir klam nok til at man omtrent like gjerne kunne gått uten i lett regnvær. Når det pissregner blir man i tillegg våt gjennom skuldrene der reimene til sekken ligger, og skal dressen være lett har bestandig jakka et kort snitt som funker dårlig i veldig vått vær, spesielt om vannet kommer vannrett. Unntaket er kanskje Norrønas nye skallanorakk sammen med et par andre som jeg ikke har fått prøvd enda.

 

Gamasjer må jeg uansett ha siden alle skallboksene er for skrøpelig forsterket rundt sko og legg til at det tåler timer med gåing i steinur og kjærr. Jeg har brukt noen "billige i forhold til hva som kan kjøpes" Sea to summit gamasjer (https://www.outnorth.no/sea-to-summit/alpine-gaiters?gclid=EAIaIQobChMIxK2o24yh3QIVyeWaCh1XygvYEAQYASABEgI67PD_BwE#Black) som har tålt utrolig mye, og er de enda i produksjon når mine tar kveld så skal jeg ha nye, punktum! 

Når jeg først går med gamasjer, har med lårings og poncho så kan jeg like gjerne gå i stilongs. Ingen ting puster bedre i skrittet enn merinoull. Det verste er at det funker fint som bare det 😁. Alternativt kan man sikkert gå med bommull eller softshell om det er mye kald vind og man trenger vindstopp i skrittet. Jeg kjører med Brynje eller tilsvarende stilongs i sirkusull oppe og nede så ofte jeg kan. 

 

Så langt er jeg veldig fornøyd med komforten både i regn og spesielt i godt vær. Et par ting med ponchoen som jeg stiller meg litt skeptisk til er bl.a. hvordan den vil oppføre seg i kombinasjonen veldig mye vind og regn? Jeg har ikke testet det enda, men jeg har tenkt at jeg må sy inn en eller annen form for stropp i skrittet (slik gamle skianorakker har). Den flappen som ligger i frontlomma for å dekke over rifle/kikkert har jeg vurdert å klippe vekk. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om den bare er i veien? Hetta synes jeg er for dårlig. Man må ha en caps under eller så blir den bare i veien. Glidelåsen i halsen er laget slik at det kan komme vann inn i enden. Det er for dårlig med tanke på pris. 

Jeg liker at ponchoen har armer og knapper på siden under. Det er super luftig og blir ikke klamt i vått vær. I tillegg kan man ha en moderat sekk under ponchoen som jo også hindrer vanninntak både i sekken og ikke minst under skulderreimene om sekken må bæres utenpå membranplagget.

 

Dette er kanskje ikke den beste bekledningen for smygjakt? Men jeg synes det funker bra på støkkjakt hvor man må gå mye. Mulig jeg føyer på noen fordeller og ulemper etter denne sesongen? Skal i hvert fall prøve dette ut enda mere før jeg kryper tilbake til korsett og kjøper denne dressen; https://www.xxl.no/norrona-kvinnherad-gore-tex-suit-jaktdress/p/bp/1154049_b 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, på en måte så blir jeg bare mere og mere fornøyd. Den har sine fordeler og samtid ulemper, som jeg skrev over, men komfort  og luftigheten er vel der som gjør at jeg liker den såpas godt. 

Størrelsen jeg har er L/XL og det passer for meg selv om den er større enn det jeg antagelig trenger siden jeg bare er ca 170 høy og 75 kg tykk. Armene er litt lang, men stoffet er lett og det er en strikk nede rundt håndleddet så jeg merker jeg egentlig ikke noe til det i praktisk bruk. 

Har du muligheten ville jeg prøvd en før kjøp, men jeg tror ikke størrelsen er så kritisk som på andre plagg. Prisen er noe stiv synes jeg, men nå er alt fra Fjellreven kraftig overpriset.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...