Jump to content

Er det MULIG å felle rein med salong?


joakimH

Recommended Posts

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For jeg trur neppe at noe luftvåpen i hele verden kan sende kula gjennom bogen på et såpass stort dyr.

 

Men det er mulig jeg ikke kan nok om dette til å uttale meg.

 

Det finnes endelig luftvåpen med kraft nok til å ta livet av en rein eller større dyr.

 

http://www.bigboreairguns.com/07bisonhunt.htm

 

Men nå var den avisartikkelen om noe som ser ut til å være en 4.5mm pellet og jeg finner det noe mistenkelig at den ikke er deformert etter å ha passert gjennom bogen...

 

Tillater meg å tvile på hele artikkelen, selv med noe av det kraftigeste av 4.5mm våpen vil neppe effekten være mer enn maks 36J og jeg er usikker på om det vil være nok til såpass penetrering av kjøtt, for ikke å snakke om bein i bog.

 

Tilbake til topic..

Samene har nå skutt endel rein med 22lr så det er klart det er mulig, å anbefale er det vel neppe.

Link to comment
Share on other sites

Alt er mulig bare man prøver hardt nok, om hva loven sier, seier soga intet om.

Edit: siste setning i svaret er slettet,

Vær så snill å spørre om ting som ligger innenfor Norsk lovverk, ser jo at Moddene er nøye med det i andre spørsmål.

Minste tillatte kaliber til å "felle" rein er 6,5 med 9 grams kule, snakker man om avliving noe som etter mitt syn er noe helt annet enn felling er det mulig å bruke 22 og slakte maske med 9mm grønn.

Kanskje trådstarter skulle endre tittel, hvis det er avliving det spørres om.

Regner med at trådstarter er klar over at 22 kaliber ikke er lov til å bruke ved felling, når man definerer felling med skyting av dyr på en viss avstand, og da er jo egentlig spørsmålet irrellevant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Dårlig dag?

 

Som du sikkert (ikke) så, så er tråden fra november 2008, og jeg fikk svar på en noe jeg lurte på i løpet av få minutter..

 

Jeg ble sjokkert da jeg hørte at noen hadde felt rein med .22lr, og ville høre om det var mulig og eller en brukbar måte å avlive rein på under visse forutseninger (teoretisk,ikke praktisk).

 

Må da være greit å spørre på ting å saker man lurer på her inne? Sikkert en del folk som lærte noe nytt i denne tråden.

 

Grinebitere nå til dags :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat! :mrgreen: men den ble brukt til å avlive oppdrettsrev med før i tiden. Skjøt mot hjernen gjennom øret. Sånn daua reven uten høl i skinnet.

Slik var ihvertfall forklaringa jeg fikk av han som ga meg den. Han lever heller ikke lenger, men har ingen grunn til å tro at han skrønte til meg.

Link to comment
Share on other sites

Har .22 LR subsonic hulspiss nok "omph" til å slukke lyset på ei ku, forutsatt at skuddet blir plassert riktig, og det er på kloss hold da ?

Tja, med vanlig skuddplassering på storfe (vinkelrett på pannebrasken i øye-øre krysset). Gikk i hvertfall en 250kg okse ned i smellen (snakk om å skru av lyset), dette var med Eley sub HP, fra en bitte liten spes pistol. Oppfølgingsskudd på samme sted i litt annen vinkel med cci std (for å være heeelt sikker), etter at den gikk ned og så stikking for sikkerhetsskyld (lite blod tyder vel på fulltreff?).

 

Dette var avlivning av skadet dyr, som ikke kunne brukes til menneske føde. Så stakaren skulle få slippe mer lidelser. En annen ting, er at det ser ut til at husdyr man må avlive utenom plan. Har en tendens til å være de man aller minst vill avlive (fjøsets kosedyr :( ), er ikke alltid det er like hyggelig å holde husdyr.

 

Hadde forresten 357'n på hofta (backup for sikkerhetsskyld), men den hadde vært totalt overkill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...