Jump to content

Er det MULIG å felle rein med salong?


joakimH

Recommended Posts

Litt OT.

Men fra min tid i forsvaret har jeg hørt to historier fra troverdige kilder om dyr som ikke har falt for velplasserte 9mm i pannebrasken. Så det overrasker meg at .22 skal være så virkningsfullt som historiene her forteller. Men at .22 er farligere enn mange tror er definitivt en sannhet!

 

Den første er en venn av meg som var vakthavende og under en inspeksjonsrunde utenfor leieren kom over en bukk som var blitt påkjørt og bakbena var knust.

Det var visstnok langt til nærmeste bonde, så i sin ungdommelig iver besluttet han å avlive det stakkars dyret der og da, så han plasserte et skudd midt mellom øynene på bukken. Dyret ble svimeslått deretter våknet det igjen.

Dyret ble så avlivet med samekniv..

 

Den andre er fra vinterkurset til krigsskolen der et reinsdyr skulle avlives og slaktes.

(tipper det er noen her som har vært med på denne øvelsen) Det var riktignok veldig kaldt under den øvelsen som kan ha noe å si, men dyret ble skutt med standard P80 og helmantel, dyret datt og reiste seg igjen..

Et skudd til og det ble liggende, smakte visstnok fortreffelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg har sjølv skote (og sett på at det har vore skote) hjort med .22lr i slaktesamanheng. Sjølv skyt eg eit i panna (då går dyret rett ned) og eit til gjennom "halsløkka" for sikkerhets skuld. So ja, det går nok fint å skyte rein med .22.

 

Har og sett tilfelle av det motsatte. Var med på nødslakt av ei grisesjuk ungpurke. Sannsynligvis skyhøg på adrenalin.

Ho måtte ha 5 stk 357mag gjennom panna før ho gav seg... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke åssen det er med andre dyr enn griser, men der fikk vi beskjed om å tenke ei linje mellom venstre øre og høyre øye, og motsatt. Der linjene kryssa, skulle det skytes. Var ingen griser vi tok som ikke gikk ned i smellen. Det var med slaktemaske, og en stålarm som gikk inn i skallen på dem. Dette er derimot 17-18 år siden, så jeg er usikker på om vi brukte 22 eller 9mm. Men vi brukte salongrifla i panna på sauene, og var litt vel uerfarne, og ble ikke forklart så mye, så vi skifta skytevinkel rimelig fort, da vi holdt på å skyte beina av hverandre.

 

Det er rimelig liten tvil om at 22LR er den mest undervurderte patronen som finnes, og det gjør den livsfarlig i feil hender :idea:

 

Den grisen som måtte ha 5 stk. 357 i panna, kan vel sies å være rimelig seig og/eller rimelig høy på adrenalin ja :shock:

Men det er klart at når du er sjuk, så kjemper jo kroppen noe jævlig.

Link to comment
Share on other sites

Far til en jaktkompis fortalte en artig historie fra før krigen. Han var da 10-12 år og hadde, sammen med en jevnaldrende, truffet på en elg under lek i skogen. De løp hjem og fortalte dette til de voksne, og ba om å låne gevær for å gå på elgjakt. Dette var midtvinters og guttene var vant til å jakte ekorn med salong. De voksne flirte, men sendte guttene avgårde med salongen. De la i vei og riktignok; i nærheten av stedet de hadde sett elgen, fant de den igjen. De felte elgen med ETT skudd, ble litt i stuss, men la på sprang hjem etter hjelp. Der var det jo ingen som trodde på denne historien, så elgen ble liggende. På våren var en av de voksne et ærend i området der elgen var felt, og han fant da et elgkadaver.

Jeg har senere fått bekteftet historien fra flere hold.

Link to comment
Share on other sites

For å svare kort og enkelt på headingen; Ja, det er fullt mulig.

Som veldig mange har påpekt, så er salongen veldig undervurdert som jaktvåpen.

 

Jeg har blitt fortalt historier av eldre gubber fra hjemstedet, hvor de rett etter krigen fikk tillatelse til å skyte tamrein på avveie. Denne jakta foregikk ofte med salongen.

Har aldri skjønt hvorfor de brukte salong, hvis de hadde tillatelse, men det er en annen sak.. :lol:

De skjøt ihvertfall bogskudd på reinen og den gikk aldri langt.

 

Har også hørt om jakter på rådyr etter krigen som ble gjort med salong. Skudd bak bogen gikk de aldri over 100 meter med.

 

Men, man hører jo mye rart av gamle gubber... Noen sier jo at salongen er et perfekt våpen på reven og 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har personlig avlivet både kvige og kalv med salongen. 1 smell med vanlig bane-ammo og dyrene var borte før de begynte å falle. Min bestefar fortalte at han og broren(samt faren) jaktet og skjøt rådyr og hjortekalv/småhjort med salong på 100m da de var unge, sikkert rundt 1945. Dette var en enkeltskudds salong, altså som en hagle, med et sikte jeg ikke har sett makan til! såg nermest sveisa ut..:P Men, min konklusjon er at en god skytter med salong er langt farligere for både kråke og reinsdyr enn en dårlig skytter med 30-06!:)

Link to comment
Share on other sites

Under siste verdenskrig - skjøt min bestefar det de skulle ha som mat med en liten spansk .22 LR.

 

Dette våpenet var faktisk mitt første bekjentskap med et våpen.

På fjellhytta som min bestefar hadde (og som jeg har nå) - var det i veggen tatt ut noen fjøler. Der var det gjemt en Winchester mod. 12, cal. 20 med åpen boring, samt salongen. Dette var våpenene han hadde gjemt/brukt under krigen.

Og selvsagt ville bestefar at jeg skulle trå i hans fotspor :).

 

Historiene var mange vedr. .22`en.

Spilljakt på tiur, rype i snøkanten, og hjort som ble felt.

 

Men at 22 LR - er et uovertruffent kaliber for hjortedyr - er vel så som så :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at 22lr er kapabel til mye, men jeg vil likevel hevde at marginene er små for at det ikke blir optimalt.

 

I forbindelse med hjemmeslakt har jeg sett avlivet en god del lam ved bruk av 22lr pistol, og det går som regel fint om man bare treffer rett (skyte i krysset mellom øre og øyne).

 

Jeg har observert 22lr pistol brukt på okse, kvige og storvær. Dette har i regelen gått bra, men noen ganger har jeg opplevd at det ikke blir "knall og fall effekt". Det virker som om dyret mer blir slått i svime, enn at det faktisk er avvlivet. Om dette beror på dårlig inntrengning eller litt uheldig skuddvinkel ift hjerneskudd er uvisst.

 

Jeg har og sett 9mm pistol brukt som avlivingsvåpen i forbindelse med slakt, og jeg oppfatter at det er bedre å bruke den når større dyr skal avlives. Da er det ingen tvil, og dyret går rett ned noe som jeg oppfatter som en bedre og mer human måte og avvlive på.

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent som har skutt mye rein med .22 under 2. verdenskrig. Det var langt fra ideelt, man måtte ofte skyte flere skudd for å få dyra ned. Han sa at mange hadde .22, og det smalt ikke så mye at det kunne tiltrekke seg oppmerksomhet fra invasjonsmakten. Og det var ofte et spørsmål om å overleve vinteren, rein var kjærkommen mat!

Link to comment
Share on other sites

Flere skudd er vel ikke særligt rart, man må huske at dette var vel utelukkende med åpne sikter. Og med høy puls i og med at man normalt ikke hadde lov til å ha våpen eller jakte. Og straffen var vel ikke akkurat særlig mild om man var uheldig med hvem man møtte på.

 

Vil våge at samme gutta om de hadde hatt tilgang på en CZ452 i 22lr med kikkertsikte og demper, hadde knallet de ned med en helt annen treff prosent og ikke minst med roligere puls. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
I en reportasje i vapentidningen for et par år siden ble det referert til en kar i Afrika som hadde felt elefant med salongrifle! :shock: ...

en lokal tjuvjeger som hadde skutt elefant med .22.

Ingen tyvjeger men en som jaktet med papirene i orden. Det som hendte var at to karer jaktet etter en elefant som "gjemte" seg inne i noe kratt, den ene jegeren gikk inn i krattet med en salongrifle for skyte noen skudd i den (elefanten) for å presse den ut mot den andre jegeren. Utrolig nok gikk elefanten i bakken etter et skudd som traff bak bogen.

Det hører også med til historien at skytteren gjentok dette med vitner tilstede; når han fortalte historien til en embedsmann fikk han beskjed om at om embedsmannen fikk være med og se at han gjorde dette skulle han få en gratis elefantlisens til "stuntet". Så de dro ut, sporet opp en elefant og skjøt den på samme måte-med 22lr bak bogen.

Husker ikke navnene på de innvolverte men de sto med fullt navn og datoer/område i artikkelen.

Jeg kan bekrefte/avkrefte alle myter om elefantskyting med cal.22 med førstehåndsinformasjon da min egen bror faktisk har en jobb noe alla viltnemda i Afrika.

Jeg skal ikke si noe om denne situasjonen dere her snakker om,da jeg ikke vet noe om den.

Men det han har forklart meg(og dette er udiskutertbart) er at di fleste tyvjegere som er ute etter elefanten bruker 22.cal.

Den ene grunnen er at det er billig og lite lyd i det,Men HOVEDGRUNNEN er at elefanten har ei ENORM blodåre foran som stikker TYDELIG ut. Det er kun den di skyter etter og elefanten blør ganske fort ihjel etter å ha blitt skutt der.

At man kan trenge gjennom til hjerte og alt dette her,skal jeg ikke sitte her å diskutere da jeg ikke har nok info om det,Men dette er ihvertfall slik det blir gjort :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har sjølv skote (og sett på at det har vore skote) hjort med .22lr i slaktesamanheng. Sjølv skyt eg eit i panna (då går dyret rett ned) og eit til gjennom "halsløkka" for sikkerhets skuld. So ja, det går nok fint å skyte rein med .22.

 

Har og sett tilfelle av det motsatte. Var med på nødslakt av ei grisesjuk ungpurke. Sannsynligvis skyhøg på adrenalin.

Ho måtte ha 5 stk 357mag gjennom panna før ho gav seg... :shock:

 

 

Da må isåfall di 4 første skuddene være teeemmelig dårlige treff :lol:

Link to comment
Share on other sites

min bestefar fortalte at en nabo i grenda smeltet sammen blyet i en hagl patron, og laget en "slugg" under krigens dager, og gikk ut på jakt, og fant en elg på et jorde som stod og beitet.

han hevder hardnakket at den ble felt på rundt 70 - 80 meters hold! (vet ikke størrelsen på elgen)

Link to comment
Share on other sites

Har og sett tilfelle av det motsatte. Var med på nødslakt av ei grisesjuk ungpurke. Sannsynligvis skyhøg på adrenalin.

Ho måtte ha 5 stk 357mag gjennom panna før ho gav seg... :shock:

Da må isåfall di 4 første skuddene være teeemmelig dårlige treff :lol:

Begrensa kor dårleg ein nødslaktar klarar klarar å treffe på 1 cm avstand...

 

(Det høyrer vel med til historia at augene stod bra i kryss etter 1. skotet, og hjerneaktivteten truleg var ganske nøyaktig null. Men purka stod altso på beina til 5.skotet :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Begrensa kor dårleg ein nødslaktar klarar klarar å treffe på 1 cm avstand...

 

Ikke hvis du skyter for høyt eller lavt i panna.Storfe,gris,sau og hest skytes ikke på samme sted.høyre øre-venstre øye,venstre øre-høyre øye trekker du linjer her får du skytepunktet på storfe..Prøver du dette på en hest skyter du han i nesegangen.

Link to comment
Share on other sites

Mnei. Øye/øre X øye/øre er korrekt sted for hest også.

 

Eeee nei.2cm nedenfor der manen slutter er riktig sted!

Som ung lærling på slakteri ble jeg vist dette ved at gamlekara tok skallene på båndsaga,for å illustrere hvor forskjellig hjernen ligger på feks storfe og hest..

 

Har du slaktet mye hest?

Link to comment
Share on other sites

En i slekta skal visstnok ha knallet ned ett rådyr med .22LR, avstanden var 50 meter.

Det var da hjerteskudd, og dyret datt etter 4 meters gange.

 

Er rimelig sikker på at en elg kan felles på 20 - 30 meter med .45LC revolver, 250grains rundneset blykule, 300m/sek utgangshastighet.

Men det er IKKE lovlig!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv felt en reinsdyrskalv med 22LR i Nord Canada. Var paa jakt og hadde ei rifle i 303 British som reinsdyrsvaapen. Vi fant reinsdyr og min svigerbror snek seg opp for aa skyte. Men han maa ha faatt snoe i loepet for i det han trekker av sprenges de siste 5 cm av loepet. En reinsdyrskalv faar kula i venstre bakfot. Jeg finner frem salongen og jogger langs en haug for aa komme naermere det skadeskutte dyret. Jeg finner igjen kalven og er paa ca 70 meter. Er litt stresset og begynner aa skyte. Gaar for bogen med noen skudd og i nakken. Etter 7 skudd lever reinen fremdeles og gaar over en liten skrent og bikker over. Jeg foelger etter og der ligger kalven mellom steinene og jeg gir den et nakkeskudd fra kloss hold og da gaar lyset.

 

Noen av kulene som gikk mot hjerte/lunge region gikk ikke en gang gjennom pelsen. Det var en opplevelse jeg noedig vil oppleve igjen. 22Lr paa over 50 meter paa reinsdyr er ikke veldig effektivt!

Link to comment
Share on other sites

har truffet stålplate på 100 meter med og holde senter ~ 3\4 opp

.22LR funger utmerket som jaktpatron på det vilt den er tillatt til, ut til iallefall over 100m. På disse avstandene får en normalt gjennomskyting av f.eks. kråker, måker og ærfugl. Selv på langs. Svartbak detter rett ned på hold jeg ikke skal komme inn på her - gjennomskutt.

 

Som LongRange sier er det rundt 30-35 klikk fra 50 til 100m, det er også 30-40 fra 100 til 150, og nesten 50 derfra til 200.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt cci standard, ifølge produsenten så har den en kulebane som gir et forskjell på 3.8" fra 50 til 100 yards @ 1070 fps \ 326 m\s

 

http://www.cci-ammunition.com/products/ ... oadNo=0032

 

duplikert utifra data i ballistisk kalkulator:

1070 fps

Vekt 40grs

innskyting 100 yards

BC 0.118 (kalkulert med basis i en .22" dia. RN på 40 grs)

siktehøyde over løpssenter 1.5"

intervaller satt til 25

max avstand 100

 

muz. elev 0, temp 65, elev., vind og vindretn. satt til 0

 

Gir en kulebane i http://www.handloads.com/calc/ som tilsvarer CCI's publiserte data, et totalfall på 17.9" fra 0 - 100 yards, 3.82" fall fra 50 - 100.

 

1/4" (altså 1/4" @ 100 yards?) burde da gi 3.82/0.25=15,28.

opp 15 knepp for 100 med innskyting på 50, med CCI standard.

 

Eller jeg på blåbærtur???

 

Ikke det at jeg har studert mye ballistikk, jeg har bare siktet på stålet og hørt "ping", og så tenkt "tøft, trenger ikke og holde over jo".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, fjellfinna bruker salong til avliving. Dette skjer da inne i flokken, hodeskudd på ca 5-10 meters hold sittende på snøskuter. Det er som oftest enklest, skal man fange de med lassoen kan det stresse reinen og hele flokken blir urolig om man ikke får de fast på første kast med lassoen.

 

Har sett gamle karan sette 22kula i hodet på reinen på 100 meter, uten kikkertsikte. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har lest enplass at det er blitt felt en elefant med 22LR.

 

Hvorvidt dette er sant eller ikke, skal jeg ikke ha noen formeninger om, men kanskje vist man

treffer heldigt så skal det ikke forundre meg.

 

Det er ingen som liker å gå rundt med hull i kroppen uansett hvor lite det er, og punkterer

man lunge eller hjerte, så er det bare snakk om tid.

Link to comment
Share on other sites

En historie fra riktig gamle dager forteller om en indianer som jaktet absolutt alt av nordamerikansk vilt med kaliber 22.

I den tiden dreide det seg om det vi i dag kaller 22 short, som i tillegg var ladd med svartkrutt, ergo ingen råtass.

Historien forteller at når indianeren jaktet bjørn med børsa, ventet han til bjørnen hadde sovnet, snek seg så innpå og skjøt den inn i øyet for at kula skulle kunne trenge inn i hjernen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg bare skulle bekrefte den med kryss høyre øye-venstre øre og vice versa på sau.

Det har jeg gjort i alle år, og jeg tror nok ikke jeg "skryter" når jeg sier at jeg er blant de her inne som har slaktet mest sau :wink:

Og dette har jeg lært av min mor, og som vi alle vet: Mamma har sagt at det er sånn og da må det være sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om det er mulig å felle rein med luftgevær, må det vel være mulig å felle med 22lr :roll:

 

http://www.saltenposten.no/sport/article371172.ece

 

 

:shock: sykt! ser ut som en 177. kule, hadde ikke truud at den skulle ha nok energi til å klaskke gjennom bogen og ta begge lungene.

har kansje regnet feil men en kule på 0,6gram i 350m/s har litt i overkant av 360joule ved munningen... så da er det kansje ikke så usansynelig på kort kort hold alikevel?

Link to comment
Share on other sites

Eh, står det ikke at kula gikk gjennom bogen først, også gjennom lungene da ? Når noen sier bogskudd til meg, så er det for meg at man har satt kula i bogbladet, og da er det bein/knokler. Derfor er jeg usikker på åssen jeg skal forholde meg til dette. Det høres ihvertfall ut som om det er 1. april i mine ører.

For jeg trur neppe at noe luftvåpen i hele verden kan sende kula gjennom bogen på et såpass stort dyr.

 

Men det er mulig jeg ikke kan nok om dette til å uttale meg.

Link to comment
Share on other sites

Denne med elefant og salong har vært oppe flere ganger. Det skal være bekreftet. Sitatet under er hentet herfra:http://www.thehighroad.org/showthread.php?s=171fd0b82b75170aa639d04430630bcd&t=171387

 

Quote:

Originally Posted by Preacherman

There are two confirmed cases in the colonial era in British East Africa. Capstick refers to both in one of his books (I have it somewhere), and Taylor also confirmed it. In both cases, the bullet hit behind the foreleg, where the tough hide is rubbed thin by friction between leg and body, and penetrated a major artery, so that the elephant bled to death internally. The first case was accidental, and the hunter reported it to a control officer, who couldn't believe it - so the two of them set out to repeat the exploit, and did so, to the demise of a second elephant.

 

Not recommended as a stopping caliber, however...

 

It was in Safari: The Last Adventure where Capstick talks about that. 2 elephants were killed by a 22lr. I have the text from that story typed up somewhere on my computer, if I can find it I'll post it if anyone is interested.

 

 

Det er altså beskrevet i Capstick sin bok Safari: The last adenture.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...