Jump to content

Tips til utenlandsjakt med litt klasse


I.E

Recommended Posts

Vi er en kameratgjeng som sparer månedlig til en felles jakttur en gang i fremtiden. Spørsmålet er hvor vi skal dra, og hva vi skal jakte. For egen del er det viktig for meg at jeg ikke føler at jeg jakter i en innhegning, selv om de kaller gjerdene for "farm fences", og det innegjerdede arealet er stort. Afrika er dermed relativt uinteressant for meg, eller finnes det plasser i Afrika som er ulikt Sør Afrika? Det frister lite å betale for å sitte i baksetet av en pickup å drikke øl, for så å skyte en svartbjørn gjennom et åpent bilvindu. Jeg liker heller ikke tanken på å dilte bak en guide som gjør hele jobben, og overlater kun skytingen til meg, etter å ha pekt ut dyret som skal tas. Dette har jeg innsett at jeg må fire på, selv om jeg tar gjerne imot tips til jakt hvor man deltar i større grad enn dette. Jeg er ikke særlig interessert i store trofeer, men åpen for det meste både avskytingsjakt og "trofejakt" i den billigere enden av skalaen. Drevjakt med mye skudd og få treff skal jeg nok klare å bli vant med, selv om det vrenger seg med tanken på å overføre slike tradisjoner til Norge. Det er noe med å godta lokale forhold/ tradisjoner. Jeg kan godt overnatte på et gods i Europa og få servert snaps til frokost, eller jeg kan sove i jervenduken under ei gran i Alaska. 

 

Noen tips? :-) 

 

Edited by I.E
Link to comment
Share on other sites

Spørs på hvor mange Dere er da?  er det 7 jegere må nødvendigvis en arrangør ha rimelig svært område...og evt guider... ang guide, ikke alle jakter er slik du beskrev.. at man dilter etter og blir pekt ut ett dyr og så er det bare å dra i avtrekkeren... selv om det finnes de som tar den enkleste varianten..fra Pick-upen. Selv jaktet jeg Zebra forrige uke, og vi hold på i to-tre dager før vi fikk noe særlig svung over det.. og etter 5 timer med gåing, jogging osv... fikk jeg avsluttet..egentlig er jeg litt for dårlig form til sånn infanterimarsj   men det var litt moro også..  En vennegjeng jeg er med i har innført hundyrsjakt i Ungarn (rådyr/dåhjort) som en årlig happening, vi har tre jaktdager og skyter 8-15 rådyr HVER oss på disse dagene. Inkl fly,jakt, opphold med mat og 20 kg reint rådyrkjøtt med hjem, ligger dette på ca 12-13.000.-for  hver jeger. Vi synes dette er en artig form for jakt, og bestanden av rådyr er hinsides enhver fantasi...

@

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...