Jump to content

Blyfritt i 9.3x62. Erfaringer?


kruttskalle

Recommended Posts

Hei! I sommer skaffet meg en r93 i 9.3x62 med 54cm løp. Ser det er litt forskjellige kuler å oppdrive i 250grs bla. Lapua naturalis, Barnes tsx fb og tsx bt, Hornady gmx og Rws evo green.(184grs)

Noen som har litt erfaring med disse, og har de tilstrekkelig ekspansjon ut til 200m? Jeg jakter Hjort og elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg jaktet med den "opprinnelige" Barnes X i noen år, 250 grs, som ga ca. 760 m/s fra en 60 cm Heym-pipe. Felte elg på avstander fra kloss hold til 263 meter med den, var aldri noen problemer med effektiviteten. Ekspansjonen kan jeg derimot ikke si så mye om, da jeg ikke fant igjen ei eineste kule fra normale jaktskudd. Alt gikk tvers gjennom. Den eneste kula jeg har, er fra et fangskudd på ei omtrent død elgku (ikke jeg som skjøt på den), som lå sammenrullet som en hund. Kula knuste øverste nakkevirvel, knuste så kneet på den ene bakfoten, gikk skrått gjennom leggen på den andre bakfoten, og endte opp i en av bakklauvene. Den er perfekt ekspandert, og har beholdt alle "flikene".

 

Etter dette pleier jeg å si at fangskudd skal settes i en av klauvene på bakføttene.

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.8.2017 den 17.31, plugg69 skrev:

Har ikke testet på vilt enda,men fartsmessig kan jeg si at 5meter foran munningen på min 9,3 med 42cm løp hadde fabrikk naturalis 700m/s,og den jeg ladet selv hadde 710m/s. De sier vel den skal ekspandere i relativt lave hastigheter..

 

Deler du ladedata ?

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, 300bRUM skrev:

Jeg har en Sauer 202 med 51 cm pipe. Jeg lader 250 gr TTSX med 57 gr N-140 og kronograferer hastighet på 742 m/s. COL tilpasset mitt våpen er 86,45 mm. God presisjon og bra effekt i elg/hjort.

 

Flott med ladedata! Er dette i øvre grense med n-140 Eller moderat ladning? Ble det mye kjøttsvinn, eller lang fluktstrekning?

Link to comment
Share on other sites

På 6.9.2017 den 22.40, kruttskalle skrev:

 

Flott med ladedata! Er dette i øvre grense med n-140 Eller moderat ladning? Ble det mye kjøttsvinn, eller lang fluktstrekning?

Den er nok litt over middels i følge QL, men jeg har ingen trykktegn og alt er god stemning. Min erfaring med skutte dyr er nok for liten til å påstå noe, men mine slakt har hatt lite kjøttsvinn og falt i smellen.

Skjermbilde 2017-09-10 kl. 22.12.25.png

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da har jeg endelig fått somlet meg til å lade noen kuler. Barnes 250grs TTSX ble kjøpt inn ladet og skutt i dag. Fikk veldig gode samlinger på hele ladestigen med n-140. Siste patronen ble skutt gjennom vannkanner på 100m. Resultatet ble 18,5mm ekspansjon, ikke værst!

IMG_0590.JPG

IMG_0116.JPG

IMG_0118.JPG

IMG_0120.JPG

Edited by kruttskalle
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...