Jump to content

Bilder som har forsvunnet


FredrikW

Recommended Posts

La først dette under "Viktig info", men det var nok feil forum, så jeg flytter spørsmålet hit:

 

Før forumet ble lagt til ny plattform brukte jeg og mange andre Photobucket for å laste opp bilder. Nå har plutselig de bestemt seg for at abonnement med "3rd Party Hosting" inkludert skal koste $39.99 i måneden. De har i samme slengen sørget for at bilder som allerede var linket andre steder nå har forsvunnet. Dvs. at det ligger en masse poster på forumet hvor bildene nå ser sånn ut:

 

598b0f7c1844c_Utennavn.jpg.2df64d865740462622570199138e7bd8.jpg

 

Er det mulig å få åpnet gamle poster for redigering, sånn at man kan slette disse linkene og laste opp de samme bildene direkte til forumet? Mange poster gir lite mening når bildene er borte.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Og mens jeg skrev det har man sett på saken. Det er ikke mulighet til å åpne opp redigering av gamle poster. Så da må bilder legges inn i nye poster. 

 

Og da benytter jeg anledningen til å minne om bloggfunksjonen, der kan man redigere og skalte og valte i vei. 

Link to comment
Share on other sites

 

4 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er i mine øyne en uting å fjerne redigering etter x tid

Jeg er også en motstander av denne nye begrensningen til brukerne. Som vanlig, av en helt annen grunn enn brukerne flest. 

 

Det handler om mulighet til å fjærne informasjon, som kan sette brukeren i ett fremtidig dårlig lys. Siden holdninger, lover, regler og rettspraksis vedrørende våpenhold/bruk er i kontinuerlig endring - er det mulig at informasjon, som var Ok for offentligheten når det ble skrevet, kan være best unnlatt offentlighet i fremtiden.

 

Denne muligheten ble tatt fra brukerne, uten at de ble hverken spurt eller forhåndsvarslet. Ikke bra.☝️

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo helt enig med staben om at det IKKE er greit at folk sletter meldinger og bytter det ut med piss som "xxxx" eller "klipp klipp" bare fordi de endret mening eller ikke likte å få kjeft/bli sagt imot. Problemet er jo, som du sier, at det går ut over alle oss andre som trenger det for legitime grunner..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg vet hvilke datatekniske utfordringer det måtte generere, hva med å åpne for redigering av poster som linker til Photobucket ? Med kun mulighet for å endre bilder ?

Jeg er en av de som er hardt rammet etter snart ti år med posting. Hva er f.eks en jaktreiseskildring uten bilder ? Da kan timer med arbeid like godt slettes slik trådene ser ut nå...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da ser vi resultatet av noe enkelte av oss har advart om i flere år og prøvd å få folk til å bruke kammergalleriet i stedet. Men gadd folk å høre? Neida.

Fordi kammergalleriet var helt håpløst iallefall ei god stund.. Det funker bra nå. Uansett er er det ikke vi som har postet som taper på dette (ser det gjelder en drøss av mine poster) men Kammeret og leserene.

Photobucket har jo blitt generelt ubrukelig for brukerene uansett, så det kan man bare forlate med en gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte i utgangspunktet noe i retning av at man sender en forespørsel om å få åpnet en spesifikk tråd for f.eks. ett døgn, for så å kunne fjerne gamle Photobucket-linker og redigere inn nye bilder. Hvis noe slikt er teknisk mulig, så vil jo det bety mer arbeid for moderatorteamet, noe jeg har full forståelse for at de kanskje ikke har så lyst til. Har hatt moderatorfunksjon selv på et større forum, og det blir fort mye jobb.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange år har dere advart ? 2 ? 10 ? :winke1: Dette strekker seg helt tilbake til gjenreiselsen etter Sluttstykket

Enkelte sekter har spådd verdens undergang i århundrer. Har ikke lyttet til de heller...

Betyr ikke allverdens for meg. Har annet å bruke 40 dollars i måneden på enn å sponse Photofuckit, mener bare at dette forumet blir adskillig fattigere uten fullstendig historikk.

 

 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser den. Klart, om det bare er @Ruger #1 som følger opp gamle innlegg trenger det ikke nødvendig bli så mye. Særlig hvis han skriver hele innlegget på nytt med korrekt kode så det bare kan erstatte hele det eksisterende innlegget. Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+A, Ctrl+V? Fortsatt ikke akkurat høyt prioritert bruk av moderatortid. 

Link to comment
Share on other sites

Det ble ødelagt betraktelig flere poster og tråder av at surpomper herpet egne innlegg enn av at det mangler bilder. Jeg er heller ikke spesielt happy over photobuckets nye strategi for å kassere inn løsepenger og kvitte seg med alle kundene sine, men det er faktisk ikke kammerstabens feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter .204 Ruger her.

Burde vært mulig å redigere gamle innlegg. Jeg ser ofte gedigene skrivefeil i mine gamle innlegg. Veldig irriterende å ikke kunne rette dette opp.

Om det går an å søke kammerstaben om utvidede muligheter til å redigere utover et døgn eller to så søker jeg ASAP

Søknad levert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke aktivt medlem her, men har et par tips siden jeg kjenner softwaren ganske godt.

 

Jeg skjønner godt valget man har tatt med å ikke tillate redigering av poster.

 

Vi (fjellforum)har løst utfordringen med eksterne bilder ved å sette buffer av eksterne bilder til "Evig". 

image.png.a4dc0a15afbfdd8c6be5d5b736e47740.png

Så om en bruker vil spare seg redigering og ha igjen bildene, betaler man de 40 dalerne, og bildene blir deretter bufret hit, og brukeren sletter sin betalingskonto hos Photobucket etterpå. (Dette under forutsetning av at lenkene i Photobucket er de samme som før selvsagt)..Vi benytter for øvrig AWS i Frankfurt for lagring av alle bildene, en helt suveren tjeneste som koster nada og er superkjapp. Rimelig enkel å sette opp og softwaren fikser alle de gamle postene etterpå.

 

Når det gjelder tillatelse til redigering har vi laget en sekundærgruppe som har tillatelse til å redigere evig, og der man spør om få tilgang til denne gruppa for en periode for å fikse postene. Det funker egentlig veldig bra det og..

Ellers supert at Kammeret også kom på denne plattformen :)

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, kjiver skrev:

 

Når det gjelder tillatelse til redigering har vi laget en sekundærgruppe som har tillatelse til å redigere evig, og der man spør om få tilgang til denne gruppa for en periode for å fikse postene. Det funker egentlig veldig bra det og..

Det der er jo løsningen på hele problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor utbredt var egentlig problemet med at folk fjerna innlegg i trådene? 

Og hva er det mest verdt å ha i forumet? Innlegg fra vrange kverulanter som har forlatt forumet, eller  bildeløse prosjekttråder og reisebrev som folk har lagt mye arbeid i?

Edited by maral
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg synest nok at problemet med at folk endrar innlegg er betydeleg overdrive, og at kuren i dette tilfellet er verre enn sjukdommen.

 

Når det er sagt, så har styret og modertorane full rett til å bestemme dette, så får vi som ikkje gidd være med og gjere ein innsats heller leve med det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På Saturday, August 12, 2017 den 9.39, Olesøn skrev:

Tror ikke jeg gidder å høre flåkjeft om vilje. Vi jobber alldeles gratis, så mye vi har tid til. 

 

Var ikke meningen å være flåkjeftet, derav smiley :winke1:

Tviler heller ikke på at dere gjør en sabla god jobb 

Nå hadde det seg slik at @kjiver tilsynelatende hadde en løsning på problemet, og at undertegnede, og sikkert mange andre, var villige til også 

gjøre en gratis innsats for å få historikken på riktig kjøl.

Men vi kan ikke gjøre mye, før noen av dere VIL/KAN åpne opp for muligheten...

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare det at tråder blir ødelagt som er problemet med redigeringsmulighet, men alt merarbeidet det medfører for moderatorene. Det har de fleste moderatorene sett seg lei på. At brukerene av forumet ikke forstår omfanget av et problem er sånn sett ganske normalt fordi de ikke har innsikt i hva som skjer på baksiden.

Hver gang en bruker begynner å slette innlegg må man asap få tak i en moderator som kan fjerne redigeringsmulighetene til brukeren så vedkommende ikke ødelegger mer. Det har vært tilfeller av brukere som har startet store slettejobber og ødelagt mange tråder. Deretter må brukeren avt advares, utestenges osv. Når dette gjentar seg stadig vekk så må man finne en løsning på problemet.

 

Men igjen, egen gruppe med redigeringsmulighet høres ut som en grei løsning, jeg har bare ikke tid til å gjøre det med det første. Jeg jobba på Jakt og Fiskedagene forrige helg, jobber i dag, og har min første fridag på lenge i morra, den har jeg tenkt å bruke til å gå en tur i skogen, ikke drive med kammerjobbing :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 12.8.2017 den 16.28, maral skrev:

Hvor utbredt var egentlig problemet med at folk fjerna innlegg i trådene? 

Og hva er det mest verdt å ha i forumet? Innlegg fra vrange kverulanter som har forlatt forumet, eller  bildeløse prosjekttråder og reisebrev som folk har lagt mye arbeid i?

Jeg er helt enig. 

Salgsdelen av forumet er tungvint uten mulighet for å redigere. 

Om man skal selge 10 ting så er det jo enklere å spamme ned forumet med 10 enkeltposter

 

Skrivefeiler er også veldig greit å kunne rydde opp i. 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Planen var å kjøpe en kjøp og salgsmodul som erstattet de underforumenene, men så fikk jeg plutselig veldig lite fritid ift til for 3 mnd. siden, så da får noen andre ta ansvar for det.

Skrivefeiler bør man klare å rydde opp i i løpet av et par dager.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er kjedelig når bilder er borte i tråder, spesielt savner jeg bildene i noen av de virkelig gode prosjekttrådene. Det var lagt ned mye arbeid i disse og jeg henter ofte opp disse for å lese de gang på gang. Jeg synes det er moro å lese om og se på folk som er virkelig flinke til å få ting til.

 

Men jeg bruker også Kammeret til å hente informasjon og lære mer om ting jeg lurer på.

Og jeg lurer igrunn på ganske mye, siden jeg er en uforbedelig nysgjerrigper,  som ikke får ro i sjela før jeg vet hvordan ting virker/henger sammen eller ser ut inni. :D

Da er det ufattelig irriterende når jeg har fått søkt opp en relevant tråd, som er ødelagt fordi noen har fått et innfall av slettedilla. En del tråder er nå totalt meningsløse pga dette og det er tydelig i andre tråder at den infoen jeg søker har stått der men er nå sletta.

 

Jeg oppfatta den gangen da Kammeret blei oppretta, at et av målene var å bygge opp en kunnskapsdatabase for medlemmene av forumet. Samtidig var det viktig å sikre denne kunnskapen fremover.  Det var gjort noen erfaringer fra Sluttstykket som danna grunnlaget for organiseringa og regelverket.

Sletting av innlegg undergraver dette, og styret har vel tatt de grep som desverre er nødvendig for å hindre at kunnskapsdatabasen ødelegges.

 

I tillegg er det nå gjort en ikke ubetydelig og nødvendig dugnadsjobb med å få forumet over på en fremtidsrettet plattform. Som en forlengelse av dette er det medlemmer som ønsker å bidra til dugnaden ved å fikse gamle tråder, det er absolutt veldig positivt. Men jeg har forståelse for at styret, moderatorer og administratorer ikke har har mulighet til å ta tak i dette akkurat nå.

 

Vi får heller prøve å oppføre oss litt ekstra fint fremover, for å lette litt på arbeidsbyrden til de som bruker fritida si på å holde hjula igang. Så kan det kanskje hende  at noe av dette kan fikses siden.:D

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 8X68S skrev:

som er ødelagt fordi noen har fått et innfall av slettedilla. En del tråder er nå totalt meningsløse pga dette og det er tydelig i andre tråder at den infoen jeg søker har stått der men er nå sletta.

Har du noen formening om hvor mange slike tråder det er snakk om? Jeg kunne godt tenke meg noen linker til noen av disse trådene. Både for å se skadeomfanget, og for å se hvem som har holdt på slik.

Link to comment
Share on other sites

Prøver du å være artig? Eller mener du det du spør om? 

 

Før å svare deg seriøst så støter jeg oftest på dette i gamle tråder om ladedata. Som regel leiter jeg etter data og erfaringer for 30-30, 45/70 og kraglading. Eller litt ukurrante kombinasjoner i andre kaliber.

Når jeg leiter etter data, teknisk info eller brukererfaringer med noe som er litt ukurrant,  så er Kammeret en fin plass å begynne. Da hender det at noen av de aktuelle trådene er ødelagt. Virker for meg som omfanget er størst tråder fra de første årene av Kammeret. Søker du etter noe som er veldig mainstream eller kurrant, så er dette ikke noe problem da det finnes i bøtter og spann av disse trådene. Men de er heller ikke så interessante for meg. Forsåvidt er det mer irriterende at Kammeret og Google ikke er så gode venner lengre. Men jeg får vel lære meg å bruke den nye søkefunksjonen, som virker å være bedre enn den gamle.

 

Hvor mange tråder dette gjelder vet jeg selsagt ikke (hadde jeg visst at nøyaktid antall tråder, så hadde det vel strengt tatt vært en oppgave for helsevesenet å ta seg bedre av meg), men det gjelder mange nok til at jeg finner det irriterende når jeg bruker Kammeret som oppslagsverk. Slik at jeg er fornøyd med at denne muligheten ikke eksisterer lengre, og synes fordelen med dette oppveier for bakdelene. Det er  nok typisk noen som har blitt forbanna eller fornærma for noe og som ikke er her lenger, som har gått på sletterampage. Men også noen andre.

 

Lenker? Ikke så aktuelt av to grunner. 1 ser ingen grunn til å henge ut noen, det er nok også på kanten i forhold til regelverket. 2. Hvis jeg velger å tolke spørsmålet ditt slik at du mener jeg må "bevise" noe med lenker, så gidder jeg ikke det. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt var seriøst. Og jeg spurte aldri om nøyaktig hvor mange tråder det dreier seg om. Ikke svarer du på det jeg spør om heller. Hvorfor du tar dette personlig, er ovenfor min fatteevne. Du kunne nøyd deg med å svare at du ikke er interessert i å hjelpe meg med noe jeg har en oppriktig interesse av å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat angående ladedata kan jeg faktisk se det som mulig å respektere at man sletter innlegg. Det kan være at ladeoppskriften ikke lenger er kurant grunnet endringer i kruttloter eller lignende, eller at man rett og slett ikke ønsker å få ubehagligheter fordi noen har brukt ens ladedata og det har gått åt skogen.

 

Angående generell sletting så kan jeg fint forstå at det er ønskelig å slette ting man ikke lenger står inne for, det er jo et hav av forskjell i levetid på det man sier i debatter og avisspalter og det som skrives og kan søkes opp på internett. Det kan skje mye i et menneskes liv på ti år, selv gikk jeg fra å være 18 til å bli 28 i de foregående ti årene med alt det medfører av modning av meninger og holdninger. Personlig mener jeg kanskje at dette hensynet burde veie tyngre enn at tråder blir "ødelagt". Siden dette henger litt sammen med de forsvunne bildene mener jeg at de to følgende endringer burde innføres, og jeg tror at de potensielt langt på vei kan løse problemene som påpekes av begge "parter" i denne tråden:

1: Tillat redigering av innlegg på generelt grunnlag.

2: Tillat sitering av foregående innlegg. Tidlig i overgangen til dette nye forumet var det et problem at det ble sitert automatisk i svar, jeg ser dette som en fordel heller enn en ulempe siden man da både beholder det man svarer på for ettertiden og samtidig blir det tydeligere hva den enkelte svarer på i tilfeller der misforståelser kan skje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar det ikke personlig, men det er noen ganger vanskelig å vite hva folk mener når alt er skriftlig.

Derfor var jeg ikke sikker på om du kødda eller var seriøs. Derfor en litt skarp tone, som tydeligvis var unødvendig og som jeg beklager.

 

Å linke til et par tråder er selvfølgelig ikke noe problem. 

Men å finne fram innlegg som fortsatt aktive medlemmer har sletta for å diskutere dette med de, er vel å dra fram gammal moro i en ny diskusjon og det er så vidt jeg har forstått ikke greit. Nå er det forsåvidt ikke det du har spurt etter heller.

 

Skal se om jeg ikke kan finne fram et par lenker, når jeg sitter på en mer praktisk plattform. Ellers bruker folk forumet forskjellig og at noen savner bilder mer enn gamle innlegg har jeg forståelse for.

 

Edit: Et eksempel er samletråden om 45/70 der det på side 2 og 3 er sletta noen poster som selvfølgelig omhandla akkurat det jeg var ute etter. 

Edited by 8X68S
La til litt.
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, SofaBamse skrev:

 

2: Tillat sitering av foregående innlegg. Tidlig i overgangen til dette nye forumet var det et problem at det ble sitert automatisk i svar, jeg ser dette som en fordel heller enn en ulempe siden man da både beholder det man svarer på for ettertiden og samtidig blir det tydeligere hva den enkelte svarer på i tilfeller der misforståelser kan skje.

 

Dette kan bli et tveegget sverd hvis folk ikke viser en smule disiplin.
Skrekkeksemplet kan man se på  Accuratereloading.com der mange siterer alt som er skrevet før, gjerne opp til en halv side, og kun henger på en enkel linje med egen kommentar til slutt.

Når det gjelder bilder som er borte har jeg sett på mine gamle jaktrapporter fra Sørafrika og Namibia, og de fremstår i dag som totalt meningsløse uten bilder.
Egentlig kunne moderator slettet samtlige.
 

Link to comment
Share on other sites

Hva er så plagsomt med sitering? Det er forskjell på å sitere ett innlegg og en hel tråd. Om det er ett innlegg med mange spørsmål er det veldig greit å sitere for å svare, det blir mer ryddig slik. Det verste med sitering er når det klippes og det som siteres blir tatt helt ut av sammenhengen med innlegget det er sitert fra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...