Jump to content

6br med lett kule til 300m innendørs?


Torf

Recommended Posts

Noen med erfaring eller gode forslag/utgangspunkt til en ladning/kule til 6br som skal brukes til konkurranse på en 300m innendørsbane?

 

Her er det snakk om lettere kule, høyere utgangshastighet og mindre rekyl enn vanlig. Alle monner drar. Vi snakker toppnivå på skytter og rifler/piper.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Høy utgangshastighet er nok for å

- redusere løpstiden

- redusere effekten av variabel utgangshastighet

 

I 6mm ville jeg brukt ei av de etablerte "BR-kulene" som topp-BR skytterene bruker på HV/LV-øvelsene på 100 og 200m.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke jeg som er toppskytteren dessverre..

Banen ligger i Sveits.

 

Jeg har en kompis som lader patronene men ingen av oss har relevant br-erfraring, dvs lette kuler og høy hastighet. Hvis noen har en "std br-ladning", eller vet hva som er "std" for tiden, mottas det med takk. Så kan vi starte derfra.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! Har vært innom der mange ganger og det er mye info der. Mesteparten av dataene er noen år gamle og tenkte kansje det hadde kommet noe nytt på samme måte som kulerevolusjonen for langhold. Har fått lyst på 6mmbr selv..

Link to comment
Share on other sites

65-68 grs kuler er det som går igjen i Benchrest, i hastigheter fra 930-40 til 1040 ms i PPC'n. Er en i Nidaros klubben som har kammeret ei 6BR pipe med riflestigning som er tilpasset disse kulevektene. Og det jeg har sett av bilder derifra så funker det utmerket. Flere å flere har gått fra FB til BT kuler, men her må en bare teste hva som går best i den aktuelle rifla. Friflukt eller rettere sagt mangel på den er noe som er viktig å ha litt fokus på, i PPC'n min i allefall så sier den klart ifra når ting ikke er optimalt.

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For de som vil se hva de klarer så er det bare å sette simulert avstand til 300m på 200m skiva. Det blir en hel del vanskeligere å skyte tiere, spesielt på kne, og stå vil jeg ikke begynne å nevne engang...

Å bare skyte 12 niere med 40 skudd der er - for viderekomne.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Sitat

Ser for meg gode å varme piper etter 30 skudd? Utskutte etter 2000skudd eller så?

Det kommer vel an på vind og dagsform hvor lang tid de bruker. Men ei 6BR-pipe på det nivået der tipper jeg pensjoneres rundt 2000 skudd enten den har vært varm eller kald? Ikke mye mer iallefall.

Vi skyter jo fort 100-150 skudd på en stevnedag i Skyttervesenet, nær på 200 noen ganger, det er en grunn til at man har miragebånd over pipa for å si det sånn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

På 4.10.2017 den 12.31, M67 skrev:

For de som vil se hva de klarer så er det bare å sette simulert avstand til 300m på 200m skiva. Det blir en hel del vanskeligere å skyte tiere, spesielt på kne, og stå vil jeg ikke begynne å nevne engang...

Å bare skyte 12 niere med 40 skudd der er - for viderekomne.

 

K

Det har jeg prøvd ved en tilfeldighet en gang, resultatet var ikke akkurat motiverende... Når skiva fikk rett oppsett ble resultatene normale igjen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...