Jump to content

Riesenschnauzer og allergi


Viking0712

Recommended Posts

Hei! er det noen her inne som har erfaring(er) med riesenschnauzer og allergi? 
Da jeg var mindre så var jeg kjent for å være svært allergisk, men nå i det siste har jeg vært i kontakt med flere forskjellige hunderaser (mest vorsteh) der det har gått helt fint. 
Disse hunderasene har vært langhåret dachs, schaeferhund og strihåret vorsteh. 
Noen som vet hvor riesenschnauzeren ligger når det gjelder allergi i forhold til de nevnte rasene?

Link to comment
Share on other sites

Ser du ikke har fått noe svar, så dette er kanskje ike rette stedet å spørre. :) Jeg kan lite om dette temaet. Men noen bekjente har problemet og unngår hunder. Og en nabo jeg hadde tidligere kunne ikke engang gå inn i et hus med hunder, før øya og nesa begynet å reagere. På det tidspunktet hadde jeg KV (Korthåret Vorsteh) og etterhvert oppdaget vi at han kunne være i samme rom som min hund, senere to av samme type. Han kunne til og med klappe mine hunder, bare han ikke førte hånden opp i ansiktet. Så han måtte alltid vaske hendene, etter å vært i kontakt med mine hunder,  da gikk det greit. Samme erfaring med andre allergiske folk.

 

KV har korte, runde og hule hår og det virker ikke som det hårlaget skaper problemer. I motsettning til bl.a. Setter og mange andre hunder. (Tror de har trekantede hår). Hvilken type hårlag riesenschnauzer har vet ikke jeg. De er ikke langhårede, men har vel lett krøllete pels/hår hvis jeg husker rett og da er de nok ikke hule. Men, dette må du sjekke selv. Tror hunder med korte, runde og hule hår er relativt trygge.

 

Du gir ingen forklaring på hvorfor så ønsker info om riesenschnauzer, men er det fordi då vurderer å kjøpe den typen. Så kan du jo spore opp en og teste selv. Antar du vil merke det, enten relativt raskt, eller i løpet av timer. Ellers så kan du jo ha vokst av deg allergien også, tror jeg. Hør med legen din.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har hatt riesenschnauzeren i 30 år og har nå Irsk setter. 

Ingen i  min familie har hatt noen allergier, men kan si at jakt kompisen min reagerte på de i starten. 

Det beste tror jeg er å hoppe i en valpekasse med riesenschnauzeren valper eller ha en skikkelig koseøkt med en. 

Det virker som om ingen allergier er like. 

 

En utrolig fin rase, men sørg for god dressur, mange blir dessverre omplassert eller avlivet hvis de får være sjef i huset. 

50kg vakthund er ikke noe du kan forhandle med. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...