Jump to content

Gas checks + lyddemper?


spindrift

Recommended Posts

Jeg er så smått i gang med å prøve kulestøping. Dette gjør jeg av ren nyskjerrighet. Forventingene til resultater og økonomisk balanse er nøkterne, ettersom mine våpen er i standard flaskehalskalibre som kanskje ikke egner seg optimalt- og hvor gode kjøpekuler til bra pris florerer. Første prosjekt er .308 win, jeg har utstyr av billigste sort fra Lee. C309-180R. Legering sånn ca lyman#2. Etter et par støpeseanser, har jeg en håndfull kuler som har passert kvalitetskontrollen. Smørt med LLA, sizet .309, krympet på hornady gc, smørt igjen og ladet foran imr4198 etter hylsehalsekspansjon og "flaring".

Så langt, så vel.

Jeg har skjønt det slik at gas checks kan ramle av kula underveis. Er det noen som har negative erfaringer med å skyte gc-kuler i lyddemper? Risikerer jeg at demperen blir full av gaschecks, eller at disse kan obstruere kanalen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med lyddemper, jeg liker å kjenne at børsa lever og at det smeller:

For noen vintere siden skulle jeg kronografere noen kuler fra Clarry Hagelund, de gikk bra de så jeg klager ikke på presisjonen. Det er snakk om 45/70 Govt. Hva slags gas-checks vet jeg ikke.

Kronografen fikk juling, jeg bruker å ha kronografen ca.4 meter fra munningen. Noen av disse gas-checks løsnet og traff displayet på kronografen og ellers rundt, se merkingen på illustrasjonen. Jeg fant også flere på skaren, det var en vinterdag med skare. Jeg tror ikke dette hadde vært bra for en demper. 

Ellers jakter jeg med elektronisk hørselvern.:D

DSC00070.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den gc- en ser jo nesten gjenbrukbar ut! Takk for innspill. Jeg skal gruble litt, og vil uansett forsøke uten demper i første omgang. Jeg vet jo foreløpig ikke om jeg får reultater som gjør denne virksomheten meningsfylt for meg. Så langt har det vært veldig fascinerende. Direkte oppslukende, faktisk. Såpass at jeg har begynt å kikke litt på våpen i kalibre som egner seg for hjemmestøpte kuler......

Link to comment
Share on other sites

TS stiller et relevant spørsmål, støpte blykuler og demper:

Noen her på Kammeret burde ha en viss mengdeerfaring på dette? Jeg har ved noen anledninger skutt med 45/70 Govt. på 25 meter pistolbane. Jeg har ved noen anledninger registrert kulefett som har løsnet fra kulen og festet seg på skyteskiva, opp til flere cm. fra treffpunktet. En bør ikke være rakettforsker for å forstå at G-kreftene i en kule som roterer er betydelig. Fettet kan løsne/slynges og med rimelig sikkerhet kan vi anta at dette fettet holder visse joules-faktorer. For ikke å snakke om tilgrising? Jeg har også sett kulefett på skiver ut til 50 meter, det må i så fall ha løsnet like før ankomst til blinken. Kulefett har jeg også sett på skivene fra .45LC på pistolbanen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nå forsøkt mine første hjemmelagde kuler, en liten ladestige avdekket en fin ladning. Vet jo ikke hva jeg kan forvente av presisjon. Men jeg er fornøyd så langt. Veien videre for meg blir strengere kvalitetskontroll, ettersom støpeferdighetene kommer. Har testet med demper, som har gått fint så langt. Treffpunkt med demper klager jeg heller ikke på. Skal forske videre på dette

DSC_0735.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mange tusen støpte kuler i rifle kanskje mest med en 44 mag rifle med demper.Har ikke hatt problemer med løse gascheks i mine våpen.Nå har jeg satt på en brems på 44 rifla da demperen blir veldig tilgriset av kulefett.Jeg har også en Marlin 444 som brukes med blykuler og her kan man se fettet slipper kula og lager en sky/spor  utover i kulebanen ut til ca 75meter.Jeg har skutt mye med Gator gascheks i aluminium og de fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del bly med Marlin 1895GS 45/70, likevel mest bly med div. håndvåpen. Når det gjelder bruk av Gascheks så er det kun med rifler (også 30-30WCF). De kulene jeg har opplevd at Gascheks slipper er de jeg kjøpte fra Clarry for noen år siden, noen lå også løse i esken, jeg måtte presse på plass noen. Jeg tror "produsenten" var litt uheldig med mitt første parti den gangen.

Eller har jeg fått høre at C. har gått bort i vinter, dessverre, kulene gikk bra de.

 

Ellers vil jeg si at samlingene til "spindrift" er oppløftende, bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har det oppe til vurdering.... og da ender det oftest med at jeg må prøve det, tilslutt. Det som er tiltalende med vanlig "tumble lubing", er jo at det er så utrolig kjapt og enkelt. Foreløpig har det gått greit med gascheck + demper, en gang sa det "pling" i demperen men hverken treffpunkt eller demper ble skadelidende. Regner med det blir litt kjedelig demperrens etterhvert, men volumet av smørje er jo ikke så stort med LAA. Det jeg har begynt med nå, er å gi kulene en liten dusj med tynn våpenolje før sizing/GC- krymp (i motsetning til et strøk med LAA). Det virker som bunnkoppene sitter en anlese bedre, faktisk- og ingen blying i sizeren så langt. Mindre klin er det og.

Denne formen kom i posten idag; c309-113f, a.k.a "the soup can", for anledningen kledd i alu- gc fra Sages

 

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...