Jump to content

Regler rundt jakt på rev - hvor kan jeg jakte?


Borgli

Recommended Posts

Hei, jeg er ny når det kommer til jakt og som vi vet er det noen av oss som må ha ting inn med teskje. 

Jeg lurer på noe ang rovviltjakt. Jeg har kjøpt jaktkort på inatur, gyldig til august '18. Hva gjør jeg nå? Jeg fant ikke noe på det interaktive kartet dems, er det bare å snakke med nabo bonden, sette seg ut på åkeren og vente? 

 

Link to comment
Share on other sites

Statsskog rovviltkort? Den for 100 NOK? Da får du jakte rovvilt i alle grønne og lilla områder på kartet her: http://www.statskog.no/eiendommene/Documents/Kart/Statskogno_SDEK_Borregård_Kontor.pdf

 

Om du har tillatelse av grunneieren får du jakte hva du vil innenfor lovens grenser. Når du kjøper jaktkort på inatur.no har du 'kjøpt' tillatelsen av grunneieren.

 

Har du tillatelsen fra nabobonde trenger du ikke noe jaktkort bortsett fra betalt jegeravgift for å kunne jakte på hans eiendom.

Edited by odin1899
Link to comment
Share on other sites

Som Odin1899 har påpekt, gjelder Smårovviltkortet til Statskog kun på Statskogs eiendom. På jordet til din nabobonde er det nok han som er grunneier. Hvis din nabobonde er en erfaren jeger, er det lurt å ta kontakt med han. Ikke bare for jakttillatelsens del, men også fordi jeg tror du sitter med mange spørsmål som bør besvares i samtale med en erfaren jeger. Ett annet sted å begynne er å ta kontakt med din lærer fra Jegerprøvekurset. Ring han og få gode svar på hvordan du skal komme igang.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet ikke. Men... det er ett skjønn i forhold til krav til sikker bakgrunn og det at man ikke skal bedrive jakt for nær utenforstående bebyggelse. Det er viktig at din jakt ikke forstyrrer eller er til fare for andre. Har du tatt en prat med læreren fra jegerprøvekurset ditt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...