Jump to content

Aimpoint Micro S-1


Blaser_308

Recommended Posts

Har en. Funker greit på bane men den gir en liten optisk forskyvning når en skyter med begge øynene åpne (som jo er poenget). Er i såpass stor tvil på hvordan dette arter seg under praktisk bruk (gir det treffpunktendring når en skyter på autopilot eller ikke?) at jeg ikke bruker det på jakt.

 

Har prøvd en Aimpoint H30. Denne er krystallklar uten noe forstyrrelse i det hele tatt. Et helt annet sikte pga størrelse men skulle jeg hatt et rent rødpunktsikte så hadde jeg ikke vært i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Altså, det er et vanlig rødpunktsikte, det må innskytes som alle andre optiske siktemidler, er ikke noe mer komplisert enn det ;)

Jeg skøyt mye hagle med rødpunkt før også, en fordel kan være å skyte inn med trang choke, så får du haglesvermen der du vil.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jjrckd skrev:

Har en. Funker greit på bane men den gir en liten optisk forskyvning når en skyter med begge øynene åpne (som jo er poenget). Er i såpass stor tvil på hvordan dette arter seg under praktisk bruk (gir det treffpunktendring når en skyter på autopilot eller ikke?) at jeg ikke bruker det på jakt.

 

Har prøvd en Aimpoint H30. Denne er krystallklar uten noe forstyrrelse i det hele tatt. Et helt annet sikte pga størrelse men skulle jeg hatt et rent rødpunktsikte så hadde jeg ikke vært i tvil.

 

Snublet inn på en video med en interessant forklaring på hvorfor mange opplever optisk forskyvning ved bruk av rødpunkt sikter her forleden : 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt S1 på en gammel o/u i et par måneder nå. Jeg har ingen interesse for vanlig hagleskyting, men kjøpte meg S1 for å trene på å bruke Aimpoint. Bruker H1 2MOA  på drivjaktrifla. S1 har større 6 MOA prikk og er klarere.

For innskyting hengte jeg opp søppelsekker på ca 25 meters avstand og siktet midt på. Skrudde litt til senter av svermen var der prikken var.

Man får noen rare blikk av gjengen i helsetrøyevest når man kommer med optisk sikte på hagla da men...

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...