Jump to content

Hornady a-max el Hornady sst.


OleHenrik345

Recommended Posts

Søk på A-max, eller Amax, og Poacher her på forumet så finner du en del om A-max iallefall. Jeg har sett endel slakt skutt med Amax - og tenderer vel til å kalle resultatet "mye kjøttødeleggelse", men det er alt etter hvem som ser - og selvsagt, hvor du treffer.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å prøve 165grs Hornady SPF SST (.308) på bukkejakt nå 10.-14. selv. Litt spent på ekspansjon. Men heller mye kjøttødeleggelse å dødt dyr, enn skadeskutt tenker nå jeg? så får vi se om jeg forsetter med SST etter å ha skutt noe med det. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, jjrckd skrev:

Nå er det vel ikke slik at en redder inn et sleivskudd og unngår skadeskyting ved å bruke kuler med "hissig" ekspansjon...

Jo, til en viss grad gjør du det. Det kommer selvsagt an på definisjonen av både sleivskudd og skadeskyting - men si at et rådyr står i feil vinkel og du skyter litt for langt bak: Du treffer lever eller vom, og du har et dødt rådyr javel, men hvor? Ei A-Frame i 6.5 suser gjennom og rådyret ditt kan bli rett så vanskelig å finne, mens ei Amax 123gr vil legge dette rådyret på stedet...

Det samme gjelder egentlig rene lungeskudd også, solide kuler lar gjerne dyret løpe litt, men de mer ekspansjonsvillige kulene stopper det. En rev, som ville løpt som faen ved et skudd i fart som treffer "midt på reven", og kanskje litt lavt med noen kuler - blir på det nærmeste delt i to med andre kuler - og finnes på stedet, ikke etter 6 timer og hund.

I den ideelle verden så treffer man alltid perfekt, og man finner dyret, uten kjøttskader, rett ved skuddplassen. I virkeligheten, kan det være et helvete å finne et rådyr som har løpt så lite som 40-50m, og i virkeligheten treffer  man ikke alltid hjertet heller - uten at det er et "sleivskudd".

Jeg har valgt å skyte rådyr med ekspansjonsvillige kuler, som Berger VLD og Nosler ABLR, jeg vil finne dyret selv om jeg ikke skyter perfekt, så får det heller være at jeg må være enda mer nøye med skytinga for å unngå å spolere kjøttet. Andre vil bruke Swift Scirocco 2, eller homogene kuler - det er en prioriteringssak. For det er forskjell.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

OT.

 

Jeg har har hatt hele runden og er tilbake der jeg startet. Oryx i passe lav fart. Skulle jeg prøve noe nytt så blir det RWS DK.

 

Amax kan lades til minimal kjøttødeleggelse i lav fart og eksplosjon i høy fart. Har skytt rådyr med Amax med medium til lite inngangshull i den ene bogen uten at det ble mer enn noen småkutt på innsiden av ribben på motsatt side. Samme med Lapua ScenarL. En kompis som jobbet som viltforvalter i Skottland fikk utlevert en 270 med Vmax. Han var skeptisk i begynnelsen men ble overbevist da han hadde lagt ned noen dyr.

 

Min kommentar om at treffpunkt er viktigere enn kuletype er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner. Det jeg mente å understreke var at en uansett må ha fokus på skuddplassering. Treffer en feks lavt så blir det ettersøk uansett om man skyter av hele forbenet eller om det blir hengende og slenge etter dyret når det forsvinner til skogs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at A-Max og SST er fristende valg først og fremst fordi prisen er lav på disse kulene? Oryx er jo en kule i en helt annen prisklasse. Hvis jeg måtte velge en av Hornady sine "First Price" kuler for bruk på rådyrjakt, da hadde jeg valgt den gode gamle SP Interlock.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...