Jump to content

Vurderer å selge Tikka M65 .


masterpetter

Recommended Posts

Vurderer å selge Tikka M65 . Hva kan jeg få for denne? Ikke noe galt med Børsa, den er igrunn helt suveren, men litt feil kaliber for meg som vil ha lyddemper.  Ganske pen, men har en liten reparasjon i stokken som vist på bildet.

_20170730_205419.JPG.70c746920499db83e6099e81200499f6.JPG

DSC_0111.JPG

DSC_0108.JPG

DSC_0110.JPG

Edited by Olesøn
Tekst flyttet fra trådtittel til førstepost.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe ny T3 lite  med at demper. 6,5*55. Derfor vurderer jeg å selge. 

Kunne selfølgelig kappet, men noen sier jeg ikke kan kappe noe særlig, og noen sier det motsatte. 

Jeg vil ikke ha så lang børse, så lengden er litt viktig for meg. 

Jeg har ikke noe særlig peiling på dette her ,vet ikke hvor lang pipa er heller. 

Jeg kunne tatt et mål, men hvor skal jeg måle fra? 

Link to comment
Share on other sites

Du måler fra støtbunnen i sluttstykket når det er lukket.

Om man skal snakke om kaliber som er mer egnet enn andre til kapping, så vil jeg ikke si 6.5x55 er mer egnet enn 30-06. Og snakker vi anslagsenergi er 30-06 mye mer egnet for kapping enn 6.5x55. (Håper ikke dette går over til en ny kapping av 6.5x55 og anslagsenergitråd)

Edited by 1983
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Å bytte til 6,5x55 for så å kappe/ha kort løp blir bare surr og bortkastede penger....

 

 

Forresten; gratulerer med forumets aller lengste trådnavn?

 

ok, takk for klart svar. Surret det litt til da jeg la ut.  Slik skjer med folk som tror Internett og text tv er det samme vet du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar den med til holstad våpen i morgen å hører hva de har å si. 

Da tror jeg at jeg har skiftet mening takket være dere☺️

Jeg er glad i børsja også., så det hadde vært morro å beholde den. Takker så mye for hjelpen alle sammen, har som sagt ikke så detaljert peiling på våpen om dagen, deg går mer i gamle biler. 

Link to comment
Share on other sites

Pipelengde er kompromiss/smaksak/prioritering. Med avtagende lengde får du

- kortere totallengde (seff)

-Høyere munningstrykk (mer smell uten demper, mer demperslitasje)

- Lavere utgangsfart (for 30-06 kanskje 3 m/s pr cm)

- En stivere pipe, som av og til gir bedre presisjon 

 

Noen påstår at 30-06 ikke egner seg så godt for demping/kapping, dette er overteoretisering. Men personlig ville jeg ikke gått under 47cm. Det du vinner med f.eks. 308 er først og fremst mulighet for kort låskasse (men da må du velge noe annet enn T3, som har lang kasse i alle kalibre).

Mitt råd blir at du kapper og bruker den du har, med mindre du egentlig ønsker en unnskyldning for å kjøpe ny rifle- da skal du selvsagt få full støtte for det!

Editor: endret lånekasse til låskasse?

Edited by spindrift
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, godt forklart. Jeg vil helst ha denne, men ble litt fristet til å kjøpe nytt da jeg trodde t3 6,5*55 var tingen for meg. 

Jeg har blitt overbevist, og tar med børsja til børsjemaker'n i morgen for å finne en passende demper.  Jeg vil ikke bruke så mye  penger på børsje egentlig,da jeg har en som er gammel, men veldig bra,  så det er bra jeg fikk denne infoen. 

Hovedgrunnen til jeg skal ha demper er pga tinnitus. Jeg vil skyte på jakt uten å sitte med sordin (hørselvern) på post. 

Tips til demper? 

 

Edited by masterpetter
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, masterpetter skrev:

Jeg vurderer å kjøpe ny T3 lite  med at demper. 6,5*55. Derfor vurderer jeg å selge. 

Kunne selfølgelig kappet, men noen sier jeg ikke kan kappe noe særlig, og noen sier det motsatte. 

Jeg vil ikke ha så lang børse, så lengden er litt viktig for meg. 

Jeg har ikke noe særlig peiling på dette her ,vet ikke hvor lang pipa er heller. 

Jeg kunne tatt et mål, men hvor skal jeg måle fra? 

Så du vil nedgradere fra M65 til T3 og betale penger imellom? 

 

Det er en fin start å sammenligne materialkvalitet og funksjonalitet på underbeslag og magasin.

Kapp løpet på 50cm og sett på en kompakt demper.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært hos Holstad våpen med M65'n. Det ble en Atec hertz 150 demper. 

Han skulle kappe løpet 4-5cm (56 originalt) 

Skal bli spennende å prøve denne når den er klar. 

Takk for bra info, det kom som jeg hadde håpet mye bra ut av å lufte det her først (håper jeg?) 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...