Jump to content

langhold på møre?


Remington 1100

Recommended Posts

"Vi" (les; jeg og noen andre "masekråker") prøver å få til regelmessige dager på "nesten lange hold" (420m) i Engsetdal.

Meeen, de gamle gubbene som holder til der "har ikke hørt om slikt, så det sjønner vi ikke hvorfor noen skal drive med dette"...

Men som sagt, vi prøver, og har absolutt ikke gitt opp...

Link to comment
Share on other sites

hehe går sikkert bra det :P men må få ordnet litt med skiver å sånt først da.

hvilke rifle skyter du me?

 

Må vel bli 6,5Grendel da, men om og hvis det blir ordning slik at en kan skyte rimelig jevnlig har jeg oftere og oftere tenkt på en 6,5x55improved.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kva er det lengste folk har har tilgjengeleg i nærområdet då?

I heimbygda (Som ligg i Nesset, ikkje langt unna grensa til Rauma.) er det ei bane på 300m. Eg skulle vel funnet ei "attlege" på rundt 500m dersom behovet mitt vart påtrengande. Men for tida skyt eg stort sett bare med korte våpen for korte hold. :?

(...) på "nesten lange hold" (420m) i Engsetdal. (...)

Eg er heilt klart ikkje den skarpaste på lokalgeografi. So.. ..kvar ligg Engsetdalen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da e i montert ei picatiny 20 moa skinna på tikkan min, skyte kartet sånn halveis utfylt, å en haug me nylada ammo, nye gonger i biln å er klar til å bli skutt/beskutt.

En tur på skytebanen i dag å teste ut litt på goongen på 500meter`n

 

Ta her ska bli hysterisk arti å prøve!!

Link to comment
Share on other sites

Da har i vært på banen å skutt litt, skytekortet funka utmerket.... d ble lyd i andre enden :-) litt korigering på kortet så er den biff:-) å ja d var hysterisk arti at ting falt på plass, spessielt når i aldri har vært borti den slags skyting.

Skyter på Jendem skytebane.

 

Bilder kommer sigende etter hvert.

 

Skal en tur i mårra å skyte au, en smule hekta ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

På smøla har vi satt opp feltfigur på 580m, dette var det lengste holdet på landsskytterstevnet i år som vi måtte skyte oss inn på. Det er en B100 figur, så det er en forholdsvis stor blink, men den er ganske smal, så man må kneppe mye på sidestillet hvis det er litt vind ja har jeg erfart:)

Link to comment
Share on other sites

Langholdskyting er vel en gren i Norges benkeskytterforbund, godkjent av POD.

Å dra i gang en klubb, evt som un dergruppe av et skytterlag, er nok minste problemet, det var det med å finne en plass å kunne skyte på lange hold..

Det beste var om det fantes en eksisterende skytebane, men det er vel ikke mange igjen med muligheter for å strekke holdene?

Link to comment
Share on other sites

Der i skyt no e bare opp til 500-600m(600m for så flytte seg ut fra standplass) , men d e sikkert mulihet for lengre. men i trur i må spør ledelsen for skytterlaget/skytebanen om d er muli å få til lengre hold. veit ikke om d må søkes om noe sånt heller.

 

Tru om d er blitt mange som hadde melt seg på om d hadde blitt en langholds klubb.

Link to comment
Share on other sites

OK - da foreslår jeg at vi iverksetter!

 

Foreløpig plan (husk jakta er igang og mer starter om litt):

De som bor i området og som er interessert kan sende meg en PM. Vi prøver deretter å finne ut hvile ideer og ønsker vi har for langhold, egnet organisering o.l.

Vi bør muligens deretter se på egnet bane og ev kontakte etablerte skytterlag.

 

Noen andre kan godt samle inn de som er interessert - det viktigste er at vi får samlet oss til en felles innsats.

 

Innspill (fra de som ønsker å bidra og delta)?

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med!

 

PM sendt!

 

Edit: forøvrig mener jeg det blir feil å fokusere på at banen må være så himla lang- Det går helt fint an å skyte "langhold" på 100 meter. Forskjellen ligger primært i at en da fokuserer på små samlinger og teknikk fremfor å skyte kun på 300 meter og utover. Det er tross alt bare å gjøre blinken mindre. Dette er videre viktig i forhold til rekruttering. Det er tvilsomt at en gjennomsnittlig skytter vil ha mulighet til å skyte treff på 500 meter første gangen, og det vil derfor føles som en skikkelig kald dusj når en ikke treffer. Jeg mener at det viktigste til å begynne med er å få i gang et skikkelig miljø der folk med interesse for langhold kan møtes og utveksle erfaringer. Skytingen er tross alt bare en del av sporten, det er mye annet som skal på plass i tillegg. Sikkert mange som i startfasen vil ha behov for å krongrafere ammo og få hjelp til å lage klikktabell.

 

Det er selvfølgelig morsomt å ha tilgang til en bane der en kan strekke holdene litt, men i startfasen mener jeg at en bør moderere seg litt. Det bør vektlegges at en får tilgang til en bane der det er en eksisterende infrastruktur, og gjerne et tilhørende aktivt skyttermiljø. Om banen strekker seg ut til 300 meter så burde dette bli sett på som en bonus.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Innimellom husbygging og alt for mange dager på jobb har jeg drevet litt detektivarbeide for å finne et eksisterende bane med hold utover 350-400 meter; resultatet er ikke mye å skryte av. Noen få DFS-lag har felthold ut til 600-650meter men tilgang til disse for andre er omtrent som tilgangen til amerikanske kjernefysiske launchkoder-altså forbeholdt en nokså begrenset krets.

 

Om noen har tips til baner eller grunneiere som er positive til å gi tilgang til å skyte-kom med tips!

Link to comment
Share on other sites

Har veldig lyst å få til noe på Smøla etterhvert hvis det lar seg gjøre. Er noen gamle skytebaner rundt omkring som hadde 300m, og som jeg tror lar seg gjøre å strekke ut holdene en del.

Bare synd det er så flatt ute på øya, så det er dekningen det stopper seg i :smile:

 

Får ta meg en inspeksjons runde med avstandsmåleren når jeg kommer hjem ifra sjøen tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...