Jump to content

S&W M&P15-22 som fin rifle .22LR


DirtyHansen

Recommended Posts

Hvis jeg husker riktig, dersom den har vært i salg i norge FØR forskriften kom, er det bare å søke i vei, da er de i orden. Dersom de ikke har vært i salg før den tid, må de stå på liste for godkjente halvautomatiske rifler på samme måte som de større riflene. Dersom den ikke står der, må noen søke om å få godkjent den. Hør med Oslo skytesenter om de har satt igang prosess for å den godkjent da jeg ikke ser den i forskriften.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Razorback skrev:

Hvis jeg husker riktig, dersom den har vært i salg i norge FØR forskriften kom, er det bare å søke i vei, da er de i orden. Dersom de ikke har vært i salg før den tid, må de stå på liste for godkjente halvautomatiske rifler på samme måte som de større riflene. Dersom den ikke står der, må noen søke om å få godkjent den. Hør med Oslo skytesenter om de har satt igang prosess for å den godkjent da jeg ikke ser den i forskriften.

 

Takk for svar.

 

Da har jeg sendt mail til Oslo Skytesenter.

 

Regner egentlig med at alle .22LR rifler er godkjent son fin rifle i NMF, halvautomat eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro den(og de fleste .22LR) er godkjent av NMF ja, bare synd de ikke er det samme av politiet....

Ulempen med S&W15-22 er at "omtrent" alt er i polymer og ikke metall da. SIG 522 har mer metall. Metall upper og polymer lower.

 

Enda en ulempe er at løpene på nesten alle disse kopiene er blyant-tynne, kunne vært greit med target-løp a la Ruger 10/22...

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Razorback skrev:

Jeg vil tro den(og de fleste .22LR) er godkjent av NMF ja, bare synd de ikke er det samme av politiet....

Ulempen med S&W15-22 er at "omtrent" alt er i polymer og ikke metall da. SIG 522 har mer metall. Metall upper og polymer lower.

 

Enda en ulempe er at løpene på nesten alle disse kopiene er blyant-tynne, kunne vært greit med target-løp a la Ruger 10/22...

 

Ja det er mye polymer på dem, ikke då kjekt med de tynne løpa heller...

 

Er SIG 522 godkjent?

 

Har også vurdert Ruger 10/22 eller Ruger 10/22 Tactical.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall fått min søknad på M&P 15-22 godkjent nå i sommer. Ikke til metallsilhuett, men det bør jo ikke ha noe betydning. En ting å tenke på i forhold til M&P vs 10/22, som var utslagsgivende for min del, er at den har den samme ergonomien som AR-15 plattformen, og kan ta en stor del av utstyret som er tilgjengelig til den. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, Lasan skrev:

Jeg har ihvertfall fått min søknad på M&P 15-22 godkjent nå i sommer. Ikke til metallsilhuett, men det bør jo ikke ha noe betydning. En ting å tenke på i forhold til M&P vs 10/22, som var utslagsgivende for min del, er at den har den samme ergonomien som AR-15 plattformen, og kan ta en stor del av utstyret som er tilgjengelig til den. 

 

Det høres jo bra ut. Du sier noe der, kanskje det blir en M&P allikevel.

 

Skrev du inn M&P15-22 i søknaden, eller søkte du bare på en halvautomatisk .22LR?

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, psAico skrev:

Når du søker halvauto må du oppgi merke og modell på søknaden

 

Okei, det var jeg ikke klar over ettersom jeg kun har halvautomater i pistoler og hagle. Når det gjelder rifle har jeg kun repeter rifler.

 

Men må man skrive på merke og modell på salongrifler ettersom de også er halvautomat? 

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Merke, modell og kaliber må med når det er snakk om halvauto rifle. De må enten stå på "lista" eller så må de ha vært i lovlig handel før forskriften tredde i kraft (gjelder .22, og gjelder kun for våpen ervervet til jakt, søker man om konkurransevåpen gjelder lista uansett, etter hva jeg kan forstå). 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Lasan skrev:

Det stemmer. Merke, modell og kaliber må med når det er snakk om halvauto rifle. De må enten stå på "lista" eller så må de ha vært i lovlig handel før forskriften tredde i kraft (gjelder .22, og gjelder kun for våpen ervervet til jakt, søker man om konkurransevåpen gjelder lista uansett, etter hva jeg kan forstå). 

 

Okei, takk for svar.

 

Rart de ikke er like strenge på halvauto hagle. Der bare krysset jeg av for halvauto og skrev kaliber 12/76, ikke noe mer. Og den ble innvilget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har vel sikkert flere fått med seg at Smith & Wesson M&P15-22 ikke er godkjent for salg i Norge, og at total lengden i tillegg er for kort.

 

Det er også verdt å få med seg at for å erverve halvauto rifle så skal man oppfylle de samme aktivitetskrav som for pistol. Det vil si at for å kjøpe halvauto 22lr rifle til metallsilhuett så skal søkeren ha nok aktivitet på metallsilhuett. Det hjelper ikke at du har skutt 100 feltrunder når det er rifle til metallsilhuett du søker på. Det gjøres mye feil på dette på diverse våpenkontor rundt om i landet, og som søkere bør man være klar over at om våpenkontoret har gjort feil så er det fortsatt en feil og man kan få tilbakekalt våpenkortet på det våpenet som er innvilget på feil grunnlag.

 

Den beste løsningen er å delta på stevner og organiserte treninger i de forbund man ønsker å søke om våpen til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...