Jump to content

Levere fra seg vilt for partering Oslo


Anonymrifle

Recommended Posts

En god gammeldags butchershop/slakter som man finner det i andre land er de ikke mange av i Norge, om de finnes i det hele tatt (jeg har ennå ikke sett de her). Nå er det generelt mangel på gode matvarer og godt utvalg av matvarer i Norge :(. Kanskje en slakter finnes i Grønland kanskje?

Edited by odin1899
Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva du vil partere sikkert, men hvis det ikke er store mengdene, feks etter reinsjakt kan man alltids komme frem til noe jegere imellom. 

 

Det å ha med eget vilt til slakter kan være vanskelig pga sporbarhet og ansvar i forhold til kjøling osv.

Link to comment
Share on other sites

Tenker de gutta som driver med dette kan ta en feltkontroll selv.Uansett må du ringe og avtale på forhånd,da får du nok vite om reglene.Hvis du ikke finner noen vet jeg om en i Eikerbygda er ikke så sinnsykt langt unna Oslo send pm hvis du vil ha tlfnr

Link to comment
Share on other sites

Det er nok korrekt at det kan være forskjell på bearbeides av, og leveres til, som du skriver, men det er uansett en smule irrelevant. Direkte salg/overlevering til privatpersoner blir og litt på siden i forhold til denne diskusjonen. Dersom TS finner en privatperson som vil gjøre jobben gratis, så er det ingen krav. Dersom det skal over dørstokken på et slakteri så skal det være godkjent.

 Hvis et slakteri har en ikke godkjent skrott hengende, og de får kontroll av Mattilsynet, så kan du være sikker på at Mattilsynet bryr seg fint lite om det er "levert til", eller skal "bearbeides av" slakteriet. Er det inne på slakteriet skal det være godkjent. Hvis ikke løper slakteriet en risiko.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har et slakt som jeg ikke gidder å ta selv og jeg ringer en kjøttskjærer som også har et viltslakteri og vi avtaler en pris så må jeg være så ærlig å si at jeg leverer slaktet til skjæring,henter det når det er ferdig,betaler drar hjem og putter det i fryseren.Jeg jobber ikke i mattilsynet heller ikke i skatt sør-øst,spør ikke engang om momsen er inkludert.De reglene som omfatter dette får være hans problem

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt annen sak. Hvilke krav som finnes, og hvilke sjanser slakteriet er villig til å ta, er en ting. Hvilke krav de kan(og kanskje bør) stille til det TS eventuelt kommer med er noe annet.

 

Jeg har ikke hevdet at alle praktiserer dette, men at TS kan komme til å møte disse kravene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. Dette var neimen ikke lett og bli klok på.

Etter å ha vært med jaktlaget til svigerfar i en god del år, hvor det var en slakter med på laget og god plass for å dele opp dyrene, så tokk det naturlig slutt etter skilsmissen. Så ønsket mitt er å kunne bare levere fra meg et dyr og hente det når det er ferdig. Leilighet på 50 kvadratmeter midt i Oslo sentrum er ikke akkurat det mest ideelle stedet for å bearbeide et dyr.

 

Eneste slakteriet jeg vet om i byen er Strøm-Larsen, tror jeg skal høre med de. Hvis det ikke går får jeg vel bare finne på en annen løsning. Takk for svar så langt.

 

Link to comment
Share on other sites

Har bare egne erfaringer å vise til.Har en bror som er grunneier i et jaktfelt,det samme jaktfeltet som jeg jakter i.Flere av mine jakt kollegaer og min bror leverer

slaktene sine til skjæring har ganske mange dyr.Bruker noen forskjellige skjærere,har fungert helt ok i mange år 25 kanskje.Disse kjøttskjærerene har godt ord på seg

leverer år etter år,ser liksom ikke problemet?

Link to comment
Share on other sites

At du ikke ser problemet, i den grad det er et problem,  betyr ikke at  TS ikke kan komme til å støte på det. All den tid det faktisk finnes et lovverk som sier at det er slik det skal være.

 

Men egentlig føler jeg at vi er en smule OT nå. Rådet om å høre med de som eventuelt skal gjøre jobben hvordan de vil ha det, er vel ganske godt. Men det er greit å være klar over at det ikke er sikkert svaret er "Bare kom med det", uten noe mer viderverdigheter.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Anonymrifle skrev:

Takk for svar så langt. Dette var neimen ikke lett og bli klok på.

Etter å ha vært med jaktlaget til svigerfar i en god del år, hvor det var en slakter med på laget og god plass for å dele opp dyrene, så tokk det naturlig slutt etter skilsmissen. Så ønsket mitt er å kunne bare levere fra meg et dyr og hente det når det er ferdig. Leilighet på 50 kvadratmeter midt i Oslo sentrum er ikke akkurat det mest ideelle stedet for å bearbeide et dyr.

 

Eneste slakteriet jeg vet om i byen er Strøm-Larsen, tror jeg skal høre med de. Hvis det ikke går får jeg vel bare finne på en annen løsning. Takk for svar så langt.

 

Strøm Larsen tar ikke i kjøtt av ukjent opphav med ildtang. Jeg spurte dem om de ville speke noe for meg. De sa de var for glade i butikken sin.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Anonymrifle skrev:

Så ønsket mitt er å kunne bare levere fra meg et dyr og hente det når det er ferdig. Leilighet på 50 kvadratmeter midt i Oslo sentrum er ikke akkurat det mest ideelle stedet for å bearbeide et dyr.

 

Har vært i din situasjon selv, da med romkamerater av en mer vegansk natur. 

 

Hvis det ikke er elg du skal slakte, send meg en pm, så får vi fikset det. Har plass til å henge og såpass interesse i mat at all partering er god trening.

 

Tar betaling i pol-pils og vakuumruller ;) 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten oppdatering ang viltslakterier siden det er blitt høst har det igjen vært aktuelt å benytte deres tjenester,siden det har vært en diskusjon her spurte jeg like godt slakteren

hvordan dette foregår han sier at slakteriet er godkjent samlingsplass for viltslakt han ordner med veterinær godkjenning og kunden må betale avgiften ca 140 kr pluss 17 kr kiloen

for skjæring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...