Jump to content

Sør-Afrika trofejakt


Guest

Recommended Posts

Sør-Afrika trofejakt NRK/Britisk dokumentarserie om ekstreme og kontroversielle grupperinger....

 

Kanskje ikke så rart at mange blir skeptisk til jakt i Sør-Afrika. Se programmet og tenk etter, jeg tror mange ser på dette som jakt i dyrepark og med sviktende/ manglende etiske holdninger hos jegerene og  agenda kamuflert som "viltstell og mat til de fattige".

 

Nrk trofejakt ekstreme og kontroversielle grupperinger

 

Jeg har aldri jaktet i Sør-Afrika,men dette programmet gjør også at jeg mister lysten...Dette er ikke jakt slik jeg ønsker jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og Programlederen er flink til å finne fram untakene, standarden er mye høyere en det som blir vist i dette programmet.
Når man snakker om hegnjakt så må jeg vel si at et hegn på100000 mål ikke akkurat føles som hegn.
Et gjennomsnittlig Norsk elgterreng er vel ca 35000 mål, dog ikke inngjerdet, men bare for å gi et perspektiv.

 

Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting, når du blander det som fort oppleves som kristenfundamentalister, jaktmotstandere, amerikanere generelt og afrikanere som driver butikk så blir det litt av et sammensurium. Jakt i Afrika er ikke en homogen greie, det finnes utrolig mye forskjellig, også moralsk forkastelig skyting som har lite med jakt og gjøre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har vi sett samme program? Hva er egentlig problemet?

Ser ikke helt hva som er så moralsk forkastelig med dette.

De viser to tilfeller av skadeskyting og ei jakt som går greit. Det er ok å vise at jakt er jakt og noen ganger går det skeis. Og at noen jegere er for dårlig forberedt eller er uheldige. Men jeg tviler på at en skadeskytings prosent på 67, er representativ for jakt på denne eiendommen eller afrikansk trofejakt generelt. 

Jaktutleiern virker nå å være genuint opptatt av å ta godt vare på mangfoldt og dyrelivet i sitt område. Han legger også inn en ikke ubetydelig innsats i å finne igjen, skadeskutte dyr. 

Det er ikke helt sikkert at jeg hadde giddi å jakta sammen med noen som mener å ha en gudegitt rett til å jakte. Men på den annen side ville jeg ikke gjordt noe som helst sammen med folk som mener å ha en gudegitt rettighet til å gjøre det.

Jeg ser rett og slett ikke problemet med dette jaktopplegget ellers. Det er annerledes enn den jakta jeg driver med, men det blir ikke feil bare av den grunn.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ikke rart folk er skeptiske til norsk elgjakt, https://www.nrk.no/troms/jakttur-i-fylla-endte-med-tragedie-1.8341749

Har aldri jaktet elg og mistet nå helt lysten.

 

Det foregår svineri overalt, bare en idiot vil bruke artikkelen jeg linker til eller den TS poster som grunnlag for å mene noe som helst om jakt her eller der.

 

Edit; må vel presisere at jeg ikke mener noe som helst om videoen på nrk eller samiske elgjaktradisjoner presentert på samme nettsted. Mest fordi tilliten til "journalistene"s evner er tynnslitt så det holder. .

 

Den som har fulgt med Nrks nettsider en stund har kanskje lagt merke til at de mates med nyheter om fæle jegere og de stakkars dyrene i afrika. 

Har et par ganger tatt meg bryet med å korrigere de, etter noen mailer fram og tilbake er det tydelig at "journalisten" ikke engang har forsøkt å sjekke det som legges ut, ikke engang mot kildene som oppgis i artikkelen. Heng på oversettelse hvor southern Africa blir Sør Afrika, poachers blir jegere osv så blir det ikke mye troverdig igjen..

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Pluss at i dette programmet ble blue wildebeest (gnu) oversatt til bøffel på norsk.
Det er også påfallende at når det skal vises tv-programmer om jakt i det sørlige Afrika, så er det i ni av ti tilfeller amerikanere som er "stjernene".
Og det kan ikke stikkes under en stol at jaktkulturen deres nok er en smule forskjellig fra oss nordeuropeere.
I hvert fall  om en skal legge til grunn det som blir referert av PH`ene der nede.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I afrika er du kunden, og innenfor jaktlovgivningen får du den jakten du ber om. Velger reporterne de største idiotene som samarbeidspartnere for å lage en vinklet reportasje så er det lett å få til med litt kreativ klipping og redigering.

Det er ikke sant alt det som vises på TV.

Den som tror på slikt tror vel også på julenissen.

Jeg har vært i Afrika noen ganger, og har registrert at de som driver jaktfarmer/områder har langt bedre viltstell enn det vi finner i Norge, respekten for viltet er også minst like høy. Jeg kan anbefale afrikatur før man fordømmer denne jakten, så har man litt kunnskap og kan uttale seg litt mer korrekt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For å sette trofeejakt i litt perspektiv, kunne BBC for eksempel ha hengt seg på enten tyske eller skandinaviske jegere på noen av de svære free range farmene i Namibia.
Og samtidig snakket med myndighetene om hvordan slik jakt faktisk skaper arbeidsplasser, skaffer utenlandsk valuta, skaffer viktig protein, og ikke minst opprettholder og sikrer et naturmangfold som var i ferd med å forsvinne.

Men det ville sannsynligvis ikke hatt samme "underholdningsverdien" som å henge seg på amerikanerne ?


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitter som regel igjen med den følelsen at media ønsker å trekke frem mest mulig negativt om ting de ikke/vil forstår.

Hvorfor ikke lage et program hvor fokuset er troféjakt og ettervirkningene av dette? Vi jegere har jo lagt igjen millioner av kroner til videre utvikling og forvaltning av viltet i f.eks Afrika. Uten troféjakt med friske MasterCard kroner, så ville situasjonen for viltet vært betydelig verre enn det er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Folk blir desverre skjørere og sartere for hver dag som går,ergo blir jakt og fangst mer og mer fjernt og fælt for folk flest.

Hvordan denne trenden skal snu vet ikke jeg,vi må bare prøve å opptre best mulig og ta med barn og ungdom ut i skog og mark.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 2017-07-13 den 22.07, AKL skrev:

Folk blir desverre skjørere og sartere for hver dag som går,ergo blir jakt og fangst mer og mer fjernt og fælt for folk flest.

Hvordan denne trenden skal snu vet ikke jeg,vi må bare prøve å opptre best mulig og ta med barn og ungdom ut i skog og mark.

 

Vi er snart en nasjon av kjerringer og knehöner....o.O

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Njah, jeg vet nå ikke... Jeg synes heller det virker som om skrikhalsene med sterke meninger har lettere for å få utløp nå enn før pga sosiale medier. Folk flest, om det finnes noe slikt, tror jeg ikke er mer negative til jakt nå enn for 20 år siden. 

 

Apropos Grünerløkka, der tror jeg faktisk du ikke får mye gruff som jeger. Trenden i tiden tilsier snarere at du får en utredning om hvor bra det er å spise mat lagd fra grunnen med økologisk kjøtt fra glade dyr, muligens fulgt av et spørsmål om du har no' hjort eller villsvin å selge. ;-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Registrerer at trådstarter ikke har respondert på noen av svarene. 

Det er et generelt problem på sosiale medier at man slenger ut av seg en påstand, for så å ignorere svarene. 

Ikke minst gjelder det på antijakt sider på fb. 

Tenkte sånt kunne unngås her.

Forøvrig synes ikke jeg programmet var så ille.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1 er et troll...han viser det stadig. Jeg så ikke noe feil i det programmet bortsett fra at det selvsagt er noe dritt når skuddet ikke sitter og det blir ettersök. Men det samme skjer jo over det ganske land under den hjemlige elgjakta..

 

Men hvis du mistet lysten etter å ha sett dette, ja så hold deg hjemme..

 

Når det gjelder religion, mange av boer- farmerne er ganske så religiöse, bordbönn er faktisk vanlig..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...