Jump to content

Luftgæver til jakt.


Daywalker

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe meg et luftgevær til trening og jakt. Jakten vil foregå i sverige og danmark så der ikke blir noen spørsmål om lovligheten av dette. Eneste erfaring med luft er en slavia 631 lux fra barne årene. Mener kalibrert er 177. Den gikk etter datidens målestokk uforskammet godt. Har lyst på et nytt, men denne gangen må det bli et med trykktank. Merke, kaliber, og slikt har jeg ikke tenkt noe særlig på. Bare at det må være presist nok samt ha nok kraft til å effiktivt avlive småvilt type due/hare ol. Er kanskje også noen som har en vettug forhandler å anbefale? Hva bør jeg kikke etter og hva bør jeg styre unna? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det virker merkelig om man skal lovregulere energimengden på luftvåpen til jakt med øvre grense, kan det være våpenløyvebetingelser eller slikt som lar deg få bruke den energimengden du selv føler er rett?

Ellers, etter å ha sett en del på youtubekanalen "Ted's holdover" (eller noe slikt) så har jeg inntrykk av at et luftgevær i .22 eller .25 kanskje kan være å foretrekke på vilt i due/hare-størrelse.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, SofaBamse skrev:

 

Jeg synes det virker merkelig om man skal lovregulere energimengden på luftvåpen til jakt med øvre grense

 

Jeg også. Så hvordan fungerer dette i Sverige? Kan man jakte med ett hvilket som helst luftgevær, eller må det være så kraftig at det er registreringspliktig?

Link to comment
Share on other sites

Er vel greit å finne ut av regelverket for de land man har tenk å jakte I, før man begynner å tenke innkjøp av egnet våpen. I Sverige feks stilles samme krav til luftvåpen, ved jakt, som Klasse 4 våpen når det gjelder krav til anslagsenergi dvs 150J v munning. I tillegg stilles det og krav til jegerkompetanse.

Sk skyddsjakt (se egne bestemmelser for dette) kan drives med luftvåpen med utgangshastighet min 180 m/s og min cal .22 og ekspanderende prosjektil. (Dette er for alt jeg vet lisenspliktig I Sverige). Lover og forskrifter skiller nok så mye ift her hjemme, og I tillegg er det forskjellige bestemmelser I de enkelte deler av landet.

Her er iaf en link som omhandler våpenbiten.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18k.pdf

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Daywalker skrev:

Skal nok sjekke opp hva som er lov i de enkelte land. Må først få meg et luftgevær 

Ønsker deg lykke til med jakten på nytt gevær, men finner det litt underlig at du fremdeles ikke er helt overbevist om at det lureste er å FØRST sjekke lovene i enkelte land. Og SÅ kjøpe luftgevær?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er fordi jeg hovedsaklig skal trene med det og brukes som jakt våpen i andre omgang. Er så vidt jeg har kunne lese meg til ikke noe problem å ta med eget gevær så lenge det er registrert i norge og jeg bor i norge? Dette blir uansett ei rifle i kaliber 22 eller større så den er under alle omstendigheter registreringspliktig...

Edited by Daywalker
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Daywalker skrev:

Det er fordi jeg hovedsaklig skal trene med det og brukes som jakt våpen i andre omgang.

Uten å sjekke lovverket i aktuelle land, vet du jo ikke om våpnet er lovlig til aktuell jakt. Da kan du jo ende opp mede å måtte kjøpe flere våpen, fordi du ikke sjekket i forkant.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Er mange kloke mennesker her inne med masse viten. Hadde kanskje håpet på noen som kunne fortalt meg hvilke type rifle og kaliber jeg kan bruke. Når jeg har skissert opp vilt det skal jaktes på. Er som sagt helt GRØNN på dette. Har jaktet stort og smått med krutt i snart 30 år. Men dette kan jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Er vel kan hende ikke så mange her inne som har erfaring med dette i og med at det ikke utøves jakt med luftvåpen her i landet. Har ikke inntrykk av at jakt med luftvåpen er noe utbredt i Sverige heller (kanskje bortsett fra skadedyrsbekjempelse) Hvordan det er med Danmark vet jeg ikke, men i GB er vel dette utbredt. Hvorfor ikke søke info der, og kanskje registrere seg på aktuelle forum som har dette som interessefelt, og ta det derfra. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, vavlo skrev:

 Hvorfor ikke søke info der, og kanskje registrere seg på aktuelle forum som har dette som interessefelt, og ta det derfra. 

Sitat: "......men i GB er vel dette utbredt". Det er vel feil sted, for å finne regelverk og krav for Danmark og i Sverige. :)  Og det er vel der, TS må begynne!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke utenkelig at der ville blitt surmuling om jeg fant ut at luftgeværet til en knapp månedslønn ikke var lovlig til det jeg hadde kjøpt det til. Det er dog mulig at det er økonomiministeren som ville stått for surmulingen, mens jeg selv ville vurdert det som en god unnskyldning for å utvide arsenalet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...