Jump to content

Vortex PST II Gen


cbrr

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Står en PST Gen II 3-15x44 på ene salongbørsa mi nå. 
Optisk så ser det greit ut. Har sammenlignet litt med Leupold VX 1, 2 og 3, Swaro Z3 og et lite knippe Meopta.
Jeg synes det er vanskelig å forklare hva jeg ser, men kan gi det et forsøk.

Det er kanskje ikke rettferdig å sammenligne noe som er produsert på Filippinene med europeisk middel-/toppklasse, men mot amerikansk nedre middelklasse så bør det ikke være så feige lag.
Bildet fremstår veldig klart, stort sett over det hele, mulig noe grums i overkant.
Kvaliteten på bildet endrer seg ikke ved forskjellig forstørrelse.
Bra synsfelt, ikke dassrull og ikke plagsomt nøye på øyeplassering.
Tydelig mørkere bilde enn Meopta R2 1,7-10x42 og selvsagt 2-12x50/2,5-15x56.
Noe lavere kontrast enn både de overnevnte og Z3.
Optisk er den absolutt på høyde med VX-3.
Fremstår solid bygget med gode justeringstårn.
Tydelige knepp, mulig noe lett.
Lyset fungerer nok ikke all verden i skumring, til det er det for mye lys.
Avansert retikkel som jeg gleder meg til å bli vant til.

Klokker inn på 808g på vekta og det hadde ikke gjort noe om den var 2-3cm kortere.

Har ikke fått tatt mekanisk test enda så det får vi komme tilbake til.

Vil jeg anbefale denne?
Nja, den har sitt klare bruksområde og fyller dette på en god måte ettersom den har alle de rette spesifikasjonene.
Den har også sine klare begrensninger, men det er ikke denne du velger hvis du skal jakte i skumring.
Som langholdskikkert til rundt 10000kr så tror jeg ikke du finner noe som er veldig mye bedre hvis du skal kjøpe nytt.
Det hadde gjort seg med en sammenligningstest mot Burris XTR II og kanskje Bushnell og Weaver.

 

Hadde en Falcon MP-18 for en stund siden. Den koster litt over halvparten av denne, men det er den ikke verdt når disse sammenlignes. Der er det virkelig klasseforskjell.

Hvis noen vil at jeg skal sjekke noe eller sammenligne detaljer så bare rop ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har nå en 5-25x50 Gen II og har tidligere hatt en 6-24x50 Gen I Vortex.

Jeg må si at Gen II er en god oppgradering av den gamle.

Kombinert med Vortex sin VIP livstidsgaranti så er dette mye kikkert for pengene.

Jeg kan si litt om de største forskjellene. "Lysbryteren" er flyttet til siden, det var mye bedre etter min smak og kikkerten ser "renere" ut. Hvis man tenker på 1-6x24 utgaven av Gen II så vil det nok kansje ha enda mere betydning når man skyter med begge øyne oppe. Jeg har en 1-4x24 Gen I som nok kommer til å bli byttet med Gen II i nærmeste fremtid.

De nye turettene er også en fin oppgradering synes jeg. De er mere behagelige å bruke, de gir tydelige klikk og man får nå solid stopp når man returnerer til null etter justering i stedet for shims-systemet på Gen I. Man får også mye mere klikk pr runde nå i forhold til tidligere.

Så videre, Gen II er bedre optisk enn min gamle 6-24x50. Akkurat 6-24x50 modellen synes jeg var noe dårlig optisk, spesielt på full zoom. Her er min mening at Gen II er mye bedre. Men så skal det sies at jeg har en Gen I modell 2,5-10x32 også, og den er helt super optisk! Krystallklart bilde uansett zoom.

Gen II er generelt litt tyngre enn Gen I. Kan være et minus for noen, men jeg tror nok at litt av tyngden kommer av at de bygger siktene for å tåle juling.

Så, kansje den beste oppgraderingen fra Gen I, den nye øyeboksen bakerst! Den gir et mye bedre bilde enn den gamle! Bredere synsfelt og den synes nesten ikke når du ser gjennom kikkerten. Gen I har ikke noe veldig tunell effekt når du ser gjennom, men det er enda mindre på Gen II. Egentlig ingenting.

Jeg er super fornøyd med min nye Gen II og du må nok lete en del for å finne en bedre deal enn disse tatt garanti med i betraktning. I tillegg, på grunn av garantien, holder Vortex seg usedvanlig godt i pris! Jeg kan nevne at Gen I 6-24x50 blir nå solgt på finn dyrere enn folk betalte for dem nye! Inkl den jeg solgte!

Så det er ingen tvil, du får mye for pengene når du kjøper Vortex.

Anbefales varmt av meg som har litt erfaring med mange PST modeller.

Eneste modell jeg er litt usikker på å anbefale er Gen I 6-24x50. Jeg synes den mangler litt på den optiske biten, men for alt i verden, du får mye for pengene her også. Men 5-25x50 Gen II er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...